دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مسجد جامع قروه اثر تاریخی دوران سلجوقی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

مسجد تاریخی جامع قروه یکی از بناهای تاریخی و مهمی است که در نزدیکی زنجان واقع شده است. این بنا متعلق به زمان سلجوقیان بوده و اهمیت بسیار زیادی دارد.

یکی از بناهای تاریخی مهم و باشکوه در استان زنجان روستای قروه بوده این مسجد اثری از دوران سلجوقی بوده و از مهم ترین مساجدی است که دارای کتیبه و تزئینات خطی می باشد. در این بخش با دیدنی های مسجد جامع قروه بیشتر آشنا می شوید.

ساختمان مسجد قروه

مسجد تاریخی جامع قروه

این روستا در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده ابهر به تاکستان واقع شده است. مسجدی معروف با قدمت هزار ساله که متعلق به زمان سلجوقیان می باشد. سبک این مسجد چهار ایوانی بوده و گنبدی زیبا بر روی آن بنا شده است. فضای اصلی این مسجد را صحنی گنبددار شکل داده و دارای دو شبستان در شرق و غرب می باشد.

بررسی معماری سازه:

از مهم ترین ویژگی های معماری در این بنا می توان به گنبد زیبای آجری اشاره نمود. این گنبد توسط چهار فیل پوش به ضلع های چهارگانه مهار شده است. نحوه طراحی و استواری فیل پوش ها در این سازه بیش از هر چیز دارای اهمیت می باشد. نحوه قرارگیری فیل پوش ها به شکل چهار طاق نما و پلان های مربعی ساختمانی است.

مسجد قروه

اجرا کردن پلان های مربعی روی این سازه کاری دشوار و سخت بوده و برای اولین بار نیز این کار توسط معماران ساسانی اختراع شده است. تزئیناتی که در این سازه مشاهده می کنید، شامل گچ بری ها و دو کتیبه ای است که در زیر فیل پوش ها قرار دارد. این کتیبه تاریخ ساخت و مرمت سازه را نشان می دهد. اهمیت این مسجد در حدی بوده که باستان شناسان زیادی روی آن تحقیق کرده اند.

مسجد باستانی قروه

  •  آرون گروپس

دیدنی های مسجد:

با ورود به مسجد جامع قروه می توانید از بخش های مختلف آن دیدن کنید. این مسجد امروزه یکی از دیدنی های ابهر به شمار می آید که در لینک امکان آشنایی با مکان های دیدنی ابهر را خواهید داشت. در بخش هایی از این سازه تزئیناتی از نگاره های گیاهی مشاهده می کنید که بسیار جالب توجه هستند.

معماری مسجد قروه

این مسجد در یکی از بلندترین بخش های روستا واقع شده و از این رو دارای چشم اندازهای زیبایی برای بازدیدکنندگان است. یکی از بخش های زیبا در بازدید از این مسجد تماشای چشم اندازهای روستا می باشد. در این سازه از مصالح خشت و گل استفاده شده است و دارای معماری ویژه ای می باشد.

نمای مسجد جامع قروه

تزئینات آجری و اشکال هندسی که در این سازه به چشم می خورد، می تواند برای بازدیدکنندگان مورد توجه باشد. این سازه امروزه از مکان های دیدنی زنجان برای گردشگران محسوب می شود و در لینک به معرفی مکان های دیدنی زنجان پرداخته ایم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *