دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

برای کنار آمدن با جدایی چه باید کرد؟

  • فروغ راد
  • ۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

جدایی و طلاق از همسر و یا شریک عاطفی همیشه با احساس هایی نظیر غم و اندوه و استرس همراه بوده است، دوری از این احساسات در ابتدای جدایی سخت و غیر ممکن به نظر می رسد اما در این مقاله سعی کرده ایم شما را با راهکارهایی برای کنار آمدن با جدایی آشنا کنیم.

فرقی ندارد که شما بخواهید از همسرتان، نامزدتان و یا شریک عاطفی خود جدا شوید همیشه کنار آمدن با جدایی برای همه افراد سخت هست، حتی با این که می دانید این جدایی دلیل قانع کننده ای دارد اما به خاطر رویاها و تعهداتی که با شریک عاطفی خود داشته اید قطعا دوری از او امری مشکل برای شما خواهد بود.

چگونگی کنار آمدن با جدایی

این تصور که شما باید سعی کنید بلافاصله شریک عاطفی خود را فراموش کنید و به زندگی عادی برگردید بسیار غلط است. تحمل جدایی و دوری و فراموشی نیازمند گذر زمان و صبر است. به همین منظور در ابتدا به علت های مهم غم انگیز بودن جدایی پرداخته و سپس به بیان راه کار برای آن می پردازیم.

راه کار هایی مفید برای کنار آمدن با جدایی

به چه علت جدایی از شریک عاطفی دردناک است؟

جدایی و یا طلاق یکی از تجربه هایی است که به شدت شخص را دچار استرس و احساسات ناخوشایند می کند، جدایی به هر علت که باشد تمام دنیای فرد را واژگون کرده و تحت تاثیر قرار می دهد، حتی زمانی که یک رابطه خوب پیش نمی رود نیز قطع رابطه با طرف مقابل دردناک خواهد بود، این احساسات دردناک همراه با استرس تنها به دلیل از دست دادن شریک عاطفی نیست بلکه بیشتر به خاطر خراب شدن و ناکام ماندن رویاهایی است که فرد در ابتدا رابطه در ذهن خود تصور کرده است، بنابر این وقتی رابطه ای به پایان می رسد تمام احساسات بد مانند اندوه عمیق، نا امیدی، شکست و … به سراغ فرد می روند.

جدایی و یا طلاق برای مدتی زندگی شخص را مختل کرده و تمام روابط او و حتی هویتش را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین باعث می شود فرد تمام برنامه هایش برای آینده دچار اختلال شود و افکاری پوچ ذهن او را مشغول کنند. به همین علت است که روان شناسان می گویند بهبودی بعد از طلاق و یا جدایی عاطفی دشوار و زمان بر است، با این وجود فرد باید مدام به خود یادآوری کند که این تجربه وحشتناک را پشت سر خواهد گذاشت و با احساسی جدید و امیدی فراوان به زندگی خود ادامه خواهد داد.

ره هایی برای کنار آمدن با جدایی

  •  آرون گروپس

راهکارهایی برای کنار آمدن با جدایی

برای این که جدایی برای شما به مرور زمان قابل تحمل شود نکات زیر را مطالعه فرمایید.

  • دلیل جدایی خود را به یاد بیاورید

به یاد داشته باشید جدایی شما به دلیل بروز مشکلات غیر قابل حل بوده است پس این جمله که ما در کنار هم عالی و خوشبخت بودیم را فراموش کنید و واقعیت را بپذیرید و مطمئن باشید این جدایی برای هردو شما بهتر است، قطعا اگر مشکل شما قابل حل بود الان کنار هم بودید پس خودتان را فریب ندهید.

جدایی و طلاق

  • به احساسات خود اجازه دهید تا نمایان شوند

بعد از جدایی داشتن احساساتی مانند غم، شکست، تنفر، کینه، گیجی، نا امیدی، ترس و… طبیعی است. شما باید این احساسات را در خود بشناسید و آن ها را بپذیرید، درست است که این احساسات دردناک و غم انگیز هستند اما اگر سعی کنید در همان ابتدا آن ها را سرکوب کنید باعث سخت شدن کنار آمدن با جدایی می شود.

  • احساسات خود را برای یک فرد دانا بیان کنید

درباره احساس خود صحبت کنید حتی اگر حرف زدن با دیگران در این باره برایتان دشوار است می توانید از یک مشاور و متخصص در این زمینه کمک بگیرید و با او صحبت کنید. زیرا باور اینکه شما تنها نیستید و کسی شریک غم هایتان است حس بهتری به شما خواهد داد. شخصی را انتخاب کنید که بدون هیچ قضاوتی به حرف های شما گوش دهد و در نهایت عاقلانه و منطقی شما را راهنمایی کند.

مشاوره فردی برای رهایی از غم جدایی

  • اشتباهات خود را قبول کنید

با خودتان درگیر نشوید، اشتباهات خود را پیدا کرده و آن ها را بپذیرید، از آن ها درس گرفته و سعی کنید تا دیگر تکرارشان نکنید. این را بدانید که برای تمام شدن یک رابطه هیچ گاه یک نفر مقصر نیست پس بپذیرید که شما و شریک عاطفی تان هردو مقصر بوده و اشتباهاتی داشته اید.

  • برای کنار آمدن بهتر با جدایی نباید خود را محکوم کنید

شما تنها مقصر تمام این ماجراها نیستید پس دست از تحقیر و محکوم کردن خود بردارید و سعی کنید احساس گناه را از خود دور کنید، همچنین اعتماد به نفس از دست رفته تان را بازیابی کنید. جملات منفی که اگر این کار را نمی کردم این اتفاق نمی افتاد را از ذهن خود دور کنید و تنبیه کردن خود را کنار بگذارید.

  • مدام در حال یادآوری گذشته نباشید

وقتی رابطه ای تمام می شود واقعیت را بپذیرید و بدانید این رابطه به دلیل مهمی تمام شده است و راه بازگشتی نمانده بنابراین با جریان زندگی ادامه دهید و مسائل را برای خود یادآوری نکنید. وقتی به یادآوری دوباره ادامه دهید خود را آزار خواهید داد. همچنین برای رهایی از گذشته شریک عاطفی و همینطور خودتان را ببخشید تا تجربیات بد و منفی گذشته شما را آزار ندهند.

کنار آمدن با جدایی به روش اصولی

  • آینده را فراموش نکنید

همان طور که قبلا گفته شد ابراز احساسات خیلی مفید است اما باید آگاه باشید که بیش از اندازه در حس غم و اندوه خود باقی نمانید زیرا از شما انرژی زیادی می گیرند بنابراین سعی کنید به مرور زمان احساسات و افکار منفی را از خود دور ساخته و به آینده ای که پیش رو دارید فکر کنید، فکر کردن به آینده ای جدید با افکار و آرزوها و برنامه ریزی های تازه می تواند امید را در شما تقویت کند تا کنار آمدن با جدایی را برای شما آسان کند.

  • تصمیم عجولانه نگیرید

وقتی در شرایط پر استرس بعد از جدایی زندگی می کنید به هیچ عنوان تغییری در زندگی خود ایجاد نکنید و تصمیم جدیدی نگیرید مگر اینکه در مورد آن بسیار منطقی فکر کرده باشید. برای هر تصمیمی وقت گذاشته و به جای اینکه با عواطف و احساسات تصمیم گیری کنید از تفکرات منطقی و عاقلانه استفاده کرده و در تصمیم گیری هایتان صبور باشید. همچنین درباره یک رابطه جدید هم تا زمانی که هیجانات شما از رابطه قبلی فروکش نکرده عجولانه و صرفا برای فراموشی وارد رابطه جدید نشوید.

  • دوباره زندگی کردن و دوست داشتن را تجربه کنید

اینکه شما به پایان یک رابطه رسیده اید به معنای رسیدن به پایان دنیا نیست، سعی کنید زندگی جدیدی برای خود بسازید، اهداف و برنامه ریزی های جدید داشته باشید و اگر شخص جدیدی وارد زندگی شما شد با بررسی همه جوانب یک شانس دیگر برای دوست داشتن و دوست داشته شدن به خودتان بدهید، اما حواستان باشد بی گدار به آب نزنید و برای رهایی از افکار گذشته وارد رابطه جدیدی که ناسالم است نشوید.

دوست داشتن مجدد بعد از تجربه عشقی اشتباه

  • از شریک عاطفی خود به طور کامل فاصله بگیرید

برای کنار آمدن با جدایی و اینکه از حال بد رهایی یابید باید شریک عاطفی خود را به طور کامل از همه شبکه های اجتماعی حذف کنید و رابطه تان را به طور صد در صد به پایان برسانید و با بهانه های مختلف سراغش نروید و اجازه این کار را به او هم ندهید. نکته قابل توجه این است که شما هیچ مسئولیتی در قبال احساسات و عواطف طرف مقابل ندارید و نباید به خاطر حس ترحم و یا عذاب وجدان پیگیر احوال او باشید زیرا این امر جدایی را سخت تر و حال هر دو شما را بدتر خواهد کرد.

نه گفتن به شریک عاطفی سابق

پس از جدایی شما نیاز به مراقبت هایی دارید

  • هر روز برای فعالیت هایی که به شما حس نشاط و آرامش می دهند وقت بگذارید.
  • از تفریح، ورزش و خوردن غذاهای خوب غافل نشوید.
  • از مصرف الکل و یا مواد مخدر خود داری کنید.
  • به دنبال علایق خود باشید و آن ها را پرورش دهید.
  • با  خانواده و دوستان خود وقت بیشتری بگذرانید.
  • کتاب های مورد علاقه خود را مطالعه کنید.
  • مهارت هایی مانند استحمام، نفس عمیق و پیاده روی را با خود تمرین کنید تا جزء عادت های سالم زندگی روزمره شما شوند.

برگشت به زندگی روزمره

یادتان باشد روز های گذشته تمام شده، شما برای زندگی کردن آینده را پیش رو دارید و اولین شخصی که می تواند این آینده را برای شما به بهترین شکل رقم بزند فقط و فقط خود شما هستید.

در پایان برای آشنایی با پیامدهای طلاق برای مردان و افسردگی پس از طلاق می توانید از این مطالب دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *