دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ترس های رایج در کودکان و نقش والدین در غلبه بر این ترس ها

  • فروغ راد
  • ۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله به ترس های رایج در کودکان و راه کارهایی برای غلبه بر آن ها و همچنین رفع این ترس ها توسط پدر و مادر و متخصصین در همین زمینه خواهیم پرداخت.

اگر شدت ترس های رایج در کودکان بیش از حد باشد و والدین به آن ها توجه نکنند، در نوجوانی و یا بزرگسالی مشکلات زیادی برای شخص پدید می آورند، به همین منظور تعدادی از این ترس ها را برای شما لیست کرده و راه های غلبه بر آن ها را  نیز ذکر کرده ایم.

ترس های رایج در کودکان در سنین مختلف

همه ما در سنین مختلف از نوزادی تا بزرگ سالی ترس های مختلفی را تجربه کرده ایم که قطعا تعداد بسیاری از آن هارا به خاطر نمی آوریم. ترس در کودکان دلایل عمده ای  می تواند داشته باشد و از جمله ترس هایی که اغلب بچه ها با آن مواجه هستند، ترس از تاریکی و ترس از حیوانات در کودکان می باشد. در ادامه برخی از ترس های ایجاد شده در کودکان با رده های سنی مختلف را بیان خواهیم کرد.

ترس های شبانه کودکان

  • ترس در کودکان ۸ تا ۹ ماهه

کودکان در ۸ – ۹ ماهگی می توانند چهره افرادی را که می شناسند تشخیص دهند و به همین علت چهره های جدید و افراد غریبه را شناسایی کرده و برایشان ترسناک به نظر می رسند. کودکان در این سن احساس ترس خود را به صورت گریه و یا چسبیدن به والدین خود برای حفظ امنیت نشان می دهند.

  • ترس در کودکان ۱۰ ماهه تا ۲ ساله

کودکان نوپا که بین سن ده ماهگی تا دو سالگی هستند معمولا ترس از جدایی از والدین خود را دارند. نمی خواهند والدین، آن ها را در مهد کودک و یا در خواب تنها بگذارند. ممکن است گریه کنند و یا به والدین خود بچسبند تا پدر و مادر او را تنها نگذارند. کودکان نوپا گاهی نیز از صداهای بلند و نابه هنجار مانند صدای وسایل برقی هراس دارند.

روش های غلبه بر فوبیا

  • ترس های رایج در کودکان خرد سال

بچه های خرد سال بین سنین ۴ تا ۶ سالگی معمولا از تصورات خود می ترسند زیرا نمی توانند تشخیص دهند که چه چیزی واقعی است یا خیر. آن ها از تصورهایی که نسبت به هیولاها و یا اتاق خود دارند می ترسند. بعضی از بچه ها در سن خرد سالی از تاریکی و یا هنگام خواب از خواب های ترسناک، مراجعه به پزشک، شنیدن صداهایی مانند رعد و برق، حشرات و حیوانات نیز می ترسند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • ترس در سنین بعد از ۷ سالگی

کودکان بالای ۷ سال دیگر از تصورات غیر واقعی خود نمی ترسند زیرا می دانند آن ها واقعی نیستند اما آن ها ترس های واقعی را در این سن تجربه می کنند. مثلا ممکن است از شنیدن اخبار دزدی و یا قتل بترسند، یا هراس از دست دادن یکی از نزدیکانشان را داشته باشند، از آسیب دیدن خود و یا نزدیکانشان، احساس دوست داشتنی نبودن، حضور معلمان بد اخلاق و… بترسند. بعضی از آن ها از نمرات درسی خود و یا یاد نگرفتن مطالب درسی در کلاس ، حضور در جمع دوستان و یا مقابله با همکلاسی های زورگو و قول پیکر خود هراس دارند.

ترس های رایج در کودکان و راه رهیی از آن

آیا فوبیا همان ترس است؟

گاهی اوقات ترس ها بسیار غیر منطقی و شدید و پایدار هستند که تبدیل به فوبیا می شوند. فوبیا به ترس های غیر منطقی و قوی گفته می شود. این ترس ها معمولا مداوم و ناتوان کننده هستند و به طور قابل توجهی بر فعالیت های روزانه کودک تاثیر گذاشته و باعث اختلال می شوند. حالت های حاد فوبیا واکنش هایی مانند لرزش، تعریق زیاد، ضعف در ماهیچه ها و مفاصل، حالت تهوع، اختلال در اندام های حرکتی و … را در پی خواهد داشت. این ترس حاد در کوکان شدت های مختلفی دارد. فوبیا قابل درمان است و بهتر است برای درمان کودک تان از یک متخصص در همین زمینه کمک بگیرید.

غلبه بر ترس کودکان

درمان ترس و فوبیا توسط درمان گر متخصص

درمانگران بر این باورند برای مقابله با ترس های رایج در کودکان اگر کودک را در مراحل مختلف و غیر تهدید کننده در معرض منبع ترس قرار دهید ترس او برطرف می شود. تمام این مراحل باید تحت نظر یک متخصص انجام شود. به طور مثال اگر کودکی از یک سگ می ترسد می توانید با نشان دادن تصاویر و ویدیوهایی از یک سگ، درمان او را شروع کنید و بعد یک سگ زنده را از فاصله ای دور به او نشان دهید و سپس اجازه دهید او همراه شما و یک درمانگر چند دقیقه ای را با یک سگ تنها بگذراند. در نتیجه او متوجه می شود که می تواند به سگ های دیگر هم نزدیک شود و حتی با احتیاط آن هارا نوازش کند. به این نوع درمان تدریجی حساسیت زدایی می گویند اما به یاد داشته باشید انجام چنین درمانی بدون حضور یک متخصص کار آسانی نبوده و ممکن است نتیجه مطلوب نداشته باشد.

هنگام شروع غلبه بر ترس از آرامش کودک خود مطمئن شوید زیرا اگر ترس به سرعت زیاد شود نه تنها شما نتیجه مطلوب نمی گیرید بلکه باعث بدتر شدن اوضاع نیز خواهید شد. بنابر این پیش از آن که به حساسیت زدایی او بپردازید راه هایی مانند گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، خوردن بستنی یا هر خوراکی دیگر، صحبت کردن با او، شمارش اعداد و … را برای کاهش اضطرابش پیدا کنید.

راه کارهایی برای غلبه بر ترس های رایج در کودکان

کمک والدین برای غلبه بر ترس های کودک

  • درباره ترس و اضطراب کودک با او صحبت کنید، علتش را جویا شوید و به او بگویید که بچه های دیگری هم مانند او چنین ترس هایی داشته اند اما با کمک پدر و مادر به آن ترس ها غلبه کرده اند. به او بگویید شما نیز کمکش می کنید تا با ترس هایش کنار بیاید.
  • ترس های او را در مقابل دیگران به خصوص هم سالان خودش مورد تمسخر قرار ندهید.
  • او را تشویق کنید اما مدام به شجاعت وادار نکنید آگاه باشید که مدتی زمان می برد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
  • به کودک خود امنیت روانی بدهید و در هنگام صحبت با او نگرانی هایش را درک کنید اما مراقب باشید همدردی تان با کودک در حدی نباشد که ترس های او را تقویت کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *