دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع خوراکی و غذای مفید برای افراد عصبی

  • فروغ راد
  • ۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله شما مطالبی سودمند در رابطه با غذای مفید برای افراد عصبی و تاثیر این مواد خوراکی بر روی سیستم عملکرد مغز را مطالعه خواهید کرد.

افرادی که در مدیریت احساسات خود دچار مشکلاتی هستند بهتر است برای دیدن آسیب کمتر رژیم غذایی خاصی را دنبال کنند، چه بسا که انتخاب غذای مفید برای افراد عصبی در بهبود آن ها نیز موثر باشد.

انتخاب غذای مفید برای افراد عصبی

بعضی از خوراکی های طبیعی ویژگی هایی دارند که باعث بهبود سیستم عصبی اشخاص می شوند و با آثار استرس مبارزه می کنند. حتی گاهی استفاده از این مواد غذایی به همراه یکدیگر برای پیشگیری و کمک به درمان افسردگی، اضطراب و یا اختلالات عصبی می تواند موثر باشد.

غذای مفید برای افراد عصبی و استرسی

شیر کم چرب یا بدون چربی

شیر برای رشد و ارتقاء سیستم عصبی اشخاص بسیار مفید است. شیر سرشار از ویتامین B6 بوده و همانطور که می دانید این ویتامین در بهبود درد خانم ها در دوران قاعدگی و افسردگی و بدخلقی در مسن تر ها و کاهش اضطراب و تنش در همه اشخاص سودمند است. همچنین به دلیل داشتن سروتونین نوشیدن یک لیوان از آن قبل از خواب به شما در داشتن خوابی عمیق و آرام کمک بسیاری می کند.

سبزیجات

به طور کلی سبزیجات با برگ های سبز تیره فواید زیادی برای سیستم عصبی اشخاص دارند. این گونه از سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر هستند.

سبزیجات تیره مناسب برای مغز انسان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

زردچوبه

زردچوبه برای جلوگیری از آلزایمر سودمند است و از طرفی تسکین دهنده نیز می باشد.

عسل

عسل به همراه خواص فراوان و بسیاری که در همه زمینه ها دارد برای تقویت حافظه و قویت سیستم های عصبی بسیار مفید است از این رو غذای مفید برای افراد عصبی محسوب می شود.

جو دوسر

یکی از مغذی ترین غلات جو دوسر می باشد که به علت داشتن فیبر و پروتیین زیاد باعث می شود سطح انرژی بالا رود و از طرفی با اضطراب و تحریک پذیری مقابله می کند.

تاثیر غلات در کاهش افسردگی

نان های سبوس دار

نان های سنگک و جو جز نان های سبوس دار بوده و سرشار از ویتامین  B1 می باشند که برای کاهش اضطراب بسیار موثر است.

ریحان

ویژگی اصلی ریحان زد استرس بودن آن است و برای درد های عصبی معده به صورت یک مسکن عمل می کند.

میوه به

آب میوه به اعصاب را تقویت کرده و لعاب آن خاصیت تسکین دهندگی دارد و در ساخت بعضی از داروهای آرام بخش در صنعت داروسازی انگلستان استفاده می شود.

نان سبوس دار مفید برای سیستم عصبی

مخمر آبجو مفید

این مخمر مغذی سرشار از ویتامین B بوده و حاوی کلسیم و فسفات می باشد. به طور کلی مصرف مواد غذایی دارای خانواده ویتامین B می تواند تاثیر به سزایی در کمک به درمان استرس باشد.

کنجد و سویا

دانه های کنجد و سویا حاوی امگا ۶ هستند، در حالت کلی امگا ۶ برای عملکرد صحیح سیستم عصبی بسیار مفید است.

شکلات تلخ

شکلات تلخ بالای ۷۰ درصد یک ماده غذایی محسوب می شود و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و همچنین فلاونویید بسیار با ارزش می باشد.

شکلات تلخ غذای مفید برای افراد عصبی

به لیمو

گیاه به لیمو یک آرامبخش طبیعی بوده و استرس را تسکین می دهد و به درمان بی خوابی نیز کمک می کند. این گیاه برای رفع مشکلات گوارشی نیز تاثیر گذار است.

سنبل الطیب

این گیاه نیز مانند به لیمو خواص آرامبخشی دارد و مشکل بی خوابی شما را نیز حل می کند و همچنین برای درد های قاعدگی نیز موثر است. ترکیب سنبل الطیب و به لیمو بسیار تاثیر گذاری بیشتری دارد.

مغز گردو

گردو به علت داشتن سروتونین که یک انتقال دهنده سیگنال های شادی به مغز انسان است یکی از مغز های خوراکی ضد استرس محسوب می شود.

تاثیر مغز های خوراکی بر سیستم عصبی انسان

مرغ و بوقلمون

این موارد از منابع غنی پروتئین محسوب می شوند و به علت داشتن تریپتوفان که پیشتاز سروتونین است در درمان، کاهش و یا پیشگیری از افسردگی و اضطراب بسیار مفید هستند.

ماهی سرشار از امگا ۳

گوشت ماهی به علت داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ برای تکامل سیستم عصبی، سلامت مغز و اعصاب و همچنین درمان افسردگی مفید است.

گوشت قرمز بدون چربی

گوشتی که چربی های مضر آن گرفته شده باشد دارای ویتامین B6 B12 و سروتونین و سرشار از آهن بوده و در درمان کم حافظه گی و اختلال حواس بسیار موثر است. همچنین باعث رفع خستگی مزمن می شود.

گوشت قرمز و کاهش استرس

کلم بنفش

کلم بنفش مانند میوه ها و سبزیجات بنفش دیگر حاوی آنتوسیانین ها است. آنتوسیانین ها از بدن در برابر بیماری های قلبی محافظت می کنند، همچنین کلم بنفش ضد سرطان و ضد استرس می باشد و با پاکسازی ذهن باعث آرامش و آسودگی شخص می شود بنابراین می تواند غذایی مفید برای افراد عصبی باشد.

سیر

دارای خواص فرح بخشی و ایجاد صبر و حوصله در انسان است

پیاز

پیاز زرد و بنفش دارای ترکیبات شیمیایی به نام کوورستین است که که ضد التهاب و آرام بخش می باشد.

غذای مفید برای افراد عصبی و مضطرب

روغن های گیاهی

این روغن های گیاهی نظیر روغن آفتابگردان، روغن بادام و روغن زیتون به دلیل داشتن اسید های چرب امگا۶ برای حفاظت از سیستم عصبی و بهبود افسردگی به خصوص در خانم های باردار بسیار توصیه می شوند.

آب آشامیدنی

آب سالم و بدون کلر به سلول های مغز کمک می کند تا استرسی که در بدن با ورود غذاهای بسته بندی، غذاهای آماده شده در ماکروویو، غذاهای حیوانی و … به وجود می آید را کاهش دهد. به همین دلیل از سوی پزشکان توصیه شده تا روزانه ۷-۸ لیوان آب بیاشامید.

در انتها چنانچه می خواهید با رژیم سبزیجات و رژیم عسل برای لاغری آشنا شوید می توانید از این لینک ها بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *