دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی دمای کارت گرافیک و تست استرس کارت گرافیک

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

احتمال دارد هنگام بازی دمای پردازنده گرافیکی یا کارت گرافیک بالا رود. در این مطلب قصد داریم به شما چند روش بررسی دمای کارت گرافیک را ارائه دهیم.

آیا اطلاع دارید که هنگام اجرای بازی های رایانه ای کارت گرافیک تا چه اندازه داغ می شود و حرارتش بالا می رود. با این مطلب همراه ما باشید تا روش های بررسی دمای کارت گرافیک را فرا بگیرید.

روش های بررسی دمای کارت گرافیک

همانطور که می دانید هنگام اجرای بازی پردازنده گرافیکی وارد عمل شده و ممکن است دمای آن بیش از حد بالا رود. البته افزایش حرارت کارت گرافیک تا حد مشخصی ایراد ندارد اما بیشتر از آن مشکل ایجاد می کند. اگر دمای پردازنده از حد مشخصی بالاتر رود سبب خاموش شدن سیستم و آسیب های سخت افزاری می شود.

          

چراکه گرمای زیاد سخت افزار رایانه؛ می تواند کارایی، عملکرد و عمر قطعات را تحت تاثیر بگذارد. از این رو اگر می خواهید اطلاع یابید که به چه روشی می توان دمای بخش های سخت افزاری مانند پردازنده اصلی، کارت گرافیک و … را چک کنید. با این مطلب همراه ما باشید.

شایان ذکر است دمای بین ۳۰-۷۰ درجه سلسیوس یک درجه حرارت مناسب برای پردازنده محسوب می شود ولی دمای ۵۰ درجه برای سخت افزار دمایی کاملا ایده آل می باشد. در این مطلب به روش های بررسی دمای کارت گرافیک می پردازیم. دانستن نوع سیستم عامل و پردازنده گرافیکی کمک می کند تا دمای کارت گرافیک را به راحتی بررسی نمایید.

  •  آرون گروپس

از این رو در ادامه به چند نمونه از سیستم عامل ها و روش بررسی درجه حرارت کارت گرافیک آن ها اشاره می شود.

ویندوز ۱۰

در ویندوز ۱۰ می توان بدون نیاز به دانلود برنامه های شخص ثالث، و توسط تسک منیجر به دمای پردازنده گرافیکی نگاهی کلی انداخت. برای این کار کلیدهای کنترل، شیفت و ESC را همزمان فشار دهید و به تب پرفورمنس رفته و در سمت چپ گزینه GPU یا کارت گرافیک را جستجو کرده تا دمای آن را چک کنید.

سیستم عامل مک

در صورتی که کاربر مک هستید برای بررسی دمای پردازنده گرافیکی و سایر موارد کاربردی دیگر نرم افزار XRG را دانلود نمایید. این برنامه برای کاربران مک مناسب بوده و اطلاعات سودمندی در مورد بار پردازنده، استفاده از باتری، بار شبکه، سرعت فن و البته دمای GPU نشان می دهد.

ویندوز یا لینوکس

اگرچه استفاده از تسک منیجر برای بررسی حرارت کارت گرافیک روشی سریع و عالی می باشد. ولی این روش در همه سیستم عامل ها جوابگو نیست. در صورتی که از سیستم عامل ویندوز یا لینوکس بهره می گیرید، می توانید دمای پردازنده گرافیکی را به کمک ابزار OPEN HARDWARE MONITOR چک کنید.

این ابزار کوچک و کاربردی می تواند طیف زیادی از اطلاعات مانند دمای پردازنده گرافیکی را در سیستم عامل مدنظر نشان دهد. بعد از دانلود برنامه آن را اجرا کنید. در این برنامه گزینه های مختلفی وجود دارد و برای بررسی حرارت کارت گرافیک باید به زیر بخش GPU بروید. این نرم افزار حتی می تواند دمای تک تک هسته ای پردازنده گرافیکی را نیز نشان دهد.

بررسی دمای پردازنده گرافیکی توسط نرم افزار سازنده آن

روش های ذکر شده برای مشاهده دمای GPU مناسب هستند ولی اگر عملکردهای بیشتری مدنظر شما است باید به وبسایت شرکت سازنده GPU مراجعه و ببینید که آیا نرم افزار خاصی در این مورد دارند. به طور مثال نرم افزار AMD RYZEN MASTER ابزاری عالی برای افرادی است که پردازنده گرافیکی RYZEN را استفاده می کنند.

این برنامه نه تنها دمای کارت گرافیک را نمایش می دهد بلکه دارای گزینه هایی برای اورکلاک کردن GPU جهت افزایش کارایی آن نیز می باشد. نرم افزار MSI هم برای دارندگان GPU با این برند بهترین عملکرد را ارائه می دهد. ولی این ابزار قابلیت کار با سایر پردازنده های گرافیکی را هم دارد.

MSI برای تغییر سرعت کلاک و ولتاژ کارت و حتی تنظیم سرعت فن هم قابل استفاده است. نرم افزار SPECCY نیز یک ابزار کم حجم و رایگان برای دیدن اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری بوده و شما بعد از اجرای برنامه تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

همانطور که می بینید صفحه اصلی برنامه شامل اطلاعات کلی سخت افزاری بوده و در مقابل سخت افزارها یک نمایشگر حرارت هم وجود دارد. رنگ سبز و زرد یعنی حالت نرمال و رنگ نارنجی به معنای داغ بودن قطعه است. ولی رنگ نارنجی تیره یعنی مشکل اساسی در سیستم وجود دارد.

علت اهمیت دمای GPU

دمای پردازنده گرافیکی هنگام بازی اهمیت زیادی دارد زیرا اگر حرارت این قطعه بیشتر از دمای توصیه شده باشد، در عملکرد آن اختلال ایجاد شده و این موضوع در مورد سایر قطعات رایانه نیز صدق می کند. کارت گرافیک به علت همه پردازش هایی که موقع اجرای بازی انجام می دهد، داغ شده و اگر دمای GPU شروع به نزدیک شدن به حداکثر محدوده حرارتی اش نماید، طیف گسترده ای از عوارض جانبی را شاهد خواهید بود.

با ازدیاد دمای پردازنده گرافیکی ممکن است نرخ فریم بازی کاسته شود، خطاهای بصری عجیبی بروز کند که به آن آرتیفکت می گویند. و ناگهان نمایشگر متوقف شده یا صفحه آبی مرگ نمایان گردد.

پیشتر نیز به دمای مناسب برای GPU اشاره شد. این دما به نوع پردازنده گرافیکی بستگی دارد زیرا هر کارت گرافیک دمای توصیه شده و محدودیت دمایی خاص خود را دارد. برای اطلاع از این امر باید برند و مدل کارت گرافیک سیستم خود را چک کنید. ولی معمولا حین اجرای بازی دمای ۶۰-۷۰ درجه سانتی گراد برای بیشتر کارت گرافیک ها یک دمای معقول محسوب می شود.

گاهی مواقع ممکن است به علت وجود گرد و غبار دمای GPU  بالا رود که این مورد نیز با گردگیری برطرف خواهد شد. در ضمن بهتر است همواره ورودی و خروجی هوای سیستم و فن رایانه خودتان را چک کنید.

آزمایش استرس کارت گرافیک

در صورتی که می خواهید از شیوه عملکرد پردازنده گرافیکی سیستم خود اطمینان یابید، می توانید یکی از برنامه های آزمایش استرس را دانلود نمایید. برنامه آزمایش استرس یا فشار کارت گرافیک به پردازنده فشار زیادی وارد می کند. در صورتی که پردازنده گرافیکی بتواند در طی آزمایش بی هیچ مشکلی خودش را خنک نگاه دارد؛ می تواند در طی بازی گرافیکی سنگین نیز عملکرد مطلوبی داشته باشد.

یک ابزار برای این کار برنامه HEAVEN می باشد که برنامه ای جالب برای آزمایش استرس محسوب می شود. این ابزار دمویی سه بعدی بوده که در آن یک دوربین در دنیای فانتزی پرواز کرده که دارای صحنه های گرافیکی سنگینی است. در تنظیمات این برنامه به دلخواه می توان تغییر ایجاد کرده و بعد اجازه دهید دوربین درحالی که کارت گرافیک را به کار واداشته در چشم اندازی زیبا گشت و گذار نماید. در این هنگام باید دمای پردازنده گرافیکی را بررسی نموده تا اطمینان یابید درجه حرارت از میزان مجاز بیشتر نرفته باشد.

اگر تمایل دارید از دیدن مناظر صرف نظر کنید، می توانید برنامه FURMARK را تست کنید که دارای گرافیک ساده ای است. این برنامه سبک، فشار زیادی به کارت گرافیک وارد نموده و استفاده از آن برای سیستم عامل ویندوز سریع و راحت است. تفاوتی ندارد در نهایت از چه ابزاری برای آزمایش استرس پردازنده گرافیکی بهره می گیرید.

باید مطلع باشید که این برنامه ها فشار زیادی به GPU وارد می نمایند. از این رو اگر دوست ندارید کار به عوض کردن کارت گرافیک سوخته برسد باید دما را تحت نظر داشته باشید. و در برابر صداهای ناخوشایند سیستم هوشیار باشید. هر موقع که به این موضوع شک نمودید، سریعا آزمایش را تمام کنید.

چنانچه می خواهید پردازنده گرافیکی را اورکلاک کنید حفظ درجه حرارت GPU  اهمیت زیادی پیدا می کند. با توجه به این که این کار سخت افزار را فراتر از حد معمولی اش قرار می دهد. خنک نگاه داشتن آن به سعی زیادی نیاز دارد. در صورتی که گیمر حرفه ای هستید، باید نظافت سیستم خود را رعایت نموده و از داغ نشدن بیش از اندازه آن اطمینان پیدا کنید.

حالا شما می دانید که دمای کارت گرافیک را هنگام بازی چگونه مورد بازنگری قرار دهید و برای آزمایش استرس کارت گرافیک به چه نحوی عمل کنید. در پایان از همراهی شما با این مطلب سپاسگزاریم و در صورت تمایل برای اطلاع از روش بررسی دمای CPU و دلیل داغ شدن CPU روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *