دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلایل خروج آب از اگزوز و نحوه تشخیص این مشکل

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

اگر برای شما نیز پیش آمده که از اگزوز خودرو شاهد خارج شدن قطرات آب بوده اید با این مطلب همراه ما باشید تا علت خروج آب از اگزوز را بدانید.

ممکن است شما نیز شاهد خروج آب از اگزوز خودرو خود بوده و برای شما جای سوال باشد علت این اتفاق چیست. اگرچه این موضوع شاید ساده به نظر برسد ولی بیانگر مسئله ای مهم در سیستم خودرو است. این مطلب به علت خروج آب از اگزوز می پردازد.

علت خروج آب از اگزوز خودرو

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که شاهد خروج آب از اگزوز خودرو بوده اید. این عمل هر چند ساده و عادی به نظر می رسد اما می تواند نشان دهنده مسئله ای جدی در سیستم خودرو باشد. از این رو نباید از آن غفلت کرد. نخستین گام بعد از مشاهده خروج مواد مایع از اگزوز؛ این است که جنس مایع خروجی از آن مشخص گردد. در این مطلب به علت خروج آب از اگزوز خودرو می پردازیم. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

پیشرانه های احتراق داخلی علیرغم عملکردی که ارائه می دهند، حجم زیادی گاز نیز تولید کرده و از آنجا که این گازها باید از خودرو خارج گردند سیستمی طراحی شده که ظاهرا ساده به نظر رسیده ولی کار خیلی مهمی انجام می دهد. این گازها از طریق مینفولد خروجی اول به طرف مبدل کاتالیزور و بعد به طرف منبع اگزوز ارسال شده و در نهایت از بخش انتهایی اگزوز به هوای بیرون خارج می شوند.

ولی پدیده ای که در این بین روی می دهد خارج شدن آب از اگزوز می باشد که ممکن است برخی اوقات شاهد آن باشیم. این موضوع نباید نگرانی شما را سبب شود زیرا وجود بخار آب و آب در بین گازهای خروجی اگزوز طبیعی بوده مگر این که بیش از اندازه باشد. در این صورت باید موتور توسط کارشناس عیب یابی شود.

در صورتی که علت این موضوع را بدانید دیگر دلیلی برای نگرانی باقی نمی ماند. بر اثر فرایند احتراق در پیشرانه، گازهای زیادی تولید شده که مهمترین آن مونو اکسیدکربن، هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن هستند که همگی خطرناک بوده و برای محیط زیست مضر هستند.

  •  آرون گروپس

در این بین کمی گاز اکسیژن نیز وجود دارد که در پروسه احتراق شرکت ندارد. از هنگامی که سازمان های مرتبط به حفظ محیط زیست، شرکت های خودروسازی را مجبور به رعایت استاندارد آلایندگی نمودند به تدریج این استانداردها سخت تر شد. شرکت ها نیز مجبور شدند میزان گازهای مضر که از لوله اگزوز خارج می شود را کنترل نموده تا به میزان استاندارد برسند.

از سویی شرکت های تولید کننده و پالایشگاه ها هم مجاب شده تا کیفیت بنزین را ارتقا بخشند. با پیشرفت علم الکترونیک و مکانیک، ساخت خودروهای کاربراتوری به مرور متوقف شده و خودروهای انژکتوری جایگزین آن ها شدند. همچنین قطعه ای به اسم کاتالیست کانورتر توسط طراحان ساخته شد و در مسیر گازهای خروجی از مینفولد هوا جایگذاری شد.

در ساخت این قطعه از مواد رادیو اکتیو استفاده شده که موجب می شود یک واکنش شیمیایی در دمای کمتر و با سرعت بیشتر شکل گیرد. شرکت های نفتی هم مطابق تعهدات شان، تترااتیل سرب را از بنزین حذف کرده و ماده ای به اسم MTBE جایگزین آن نمودن و به تدریج کیفیت سوخت های تولیدی را ارتقا بخشیدند.

مجموعه تغییراتی که در کیفیت بنزین و طراحی موتور خودروها صورت گرفت سبب شد تا میزان آلایندگی آن ها کنترل شده و به مقدار زیادی کاهش پیدا کند. شایان ذکر است گازهای مضری که از اگزوز خارج می گردند همه بی رنگ و بی بو هستند و علیرغم خطرناک بودن برای محیط زیست به انسان نیز آسیب های جدی وارد می نمایند.

هنگامی که این گازها از قطعه کاتالیست کانورتر عبور می یابند به علت نوع ساختمانی که این قطعه دارد و همچنین به علت وجود مواد رادیواکتیو موجود در آن در درجه حرارت پایین تر و با سرعت بیشتر باهم ترکیب شده و تشکیل گازهایی می دهند که یا برای محیط زیست مضر نبوده یا میزان آسیب رسانی خیلی کمی دارند. با توجه به آنچه گفته شد می توان علت خارج شدن آب از اگزوز را را در موارد زیر بررسی کرد:

  • هنگام گرم بودن موتور

موتورهای امروزی طوری طراحی شده اند که با روشن شدن خودرو، در حداقل زمان ممکن گرم شده تا روغنی که در کانال های آن در جریان می باشد سریعتر به دمای کاری برسد و مهمترین وظیفه اش که روانکاری است را به درستی اجرا کند تا هم عملکرد موتور خوب بوده و هم صدمه کمتری به آن برسد.

هنگامی که موتور گرم شد، اگزوز نیز بسیار گرم شده و حرارت آن بالا می رود در این شرایط یعنی هنگامی که اگزوز به اندازه ای گرم شده که باید خروج آب از اگزوز به شکل بخار نمایان گردد، اگر هنگامی که حرارت اگزوز خیلی زیاد است و هنوز حجم زیادی از قطره های آب از اگزوز بیرون می آید، بهتر است به تعمیرگاه یا نمایندگی های مجاز آن مراجعه تا موتور خودرو از جهات مختلف بررسی شود.

  • هنگام سرد بودن موتور

هنگامی که موتور روشن می شود کاتالیست کانورتر سریعا گرم شده و واکنش شیمیایی در آن آغاز می شود اما زمان زیادی نیاز است تا لوله اگزوز از ناحیه بعد از خروجی این قطعه، منبع اگزوز وسط و منبع اگزوز انتهایی گرم شوند. با این حال مقداری بخار آب از آخرین باری که موتور خاموش شده، در مسیر اگزوز تبدیل به قطره های آب شده و در آن انباشته شده است.

هنگامی که موتور روشن می شود، فشار خروج گازها سبب شده تا این قطرات از اگزوز بیرون بریزند. خروج این قطره های آب از اگزوز طبیعی بود و نشان دهنده مشکل خاصی در موتور خودرو نیست.

  • رطوبت هوا

خارج شدن آب از اگزوز در فصل زمستان می تواند یک موضوع عادی باشد که برای همه خودروها در این فصل روی می دهد. به این علت که وقتی خودرو برای چند ساعت خاموش باشد اگزوز سرد شده و هنگامی که موتور روشن می شود در محفظه تولید نیروی خودرو، گرما تولید شده و توسط اگزوز بیرون ارسال می شود.

هنگامی که گرما از اگزوز سرد عبور کند به علت رطوبتی که در هوا موجود است و در ضمن رطوبتی که به اگزوز وارد شده عمل میعان صورت گرفته و سبب خارج شدن آب از اگزوز می شود. ولی بعد از گذشت چند دقیقه عمل میعان متوقف شده و از اگزوز دیگر آبی خارج نخواهد شد.

  • خراب شدن سر سیلندر و واشر سر سیلندر

علت دیگری که ممکن است سبب خارج شدن آب از اگزوز خودرو باشد ، می تواند به خرابی واشر سر سیلندر مربوط باشد. خراب شدن این قطعه پیامدهای مختلفی در پی دارد. به بیان دیگر چگونگی خرابی قطعه مذکور مهم است. در صورتی که واشر سر سیلندر از ناحیه ای صدمه دیده که مایع خنک کننده موتور می تواند به اتاقک احتراق راه یافته ، حجم زیادی از آب و بخار آب از اگزوز بیرون می ریزد و در عین حال حجم آب موجود در رادیاتور نیز کاهش می یابد. به این حالت می گویند که موتور آب کم می کند.

در این شرایط هنگامی که مایع خنک کننده پیشرانه به علت آسیب دیدن واشر سرسیلندر به اتاقک احتراق وارد می شود، علیرغم کاهش میزان آب رادیاتور، عملکرد موتور با مشکل روبرو شده و قدرت موتور نیز به طرز محسوسی کاسته می شود.. در ضمن روشن شدن خودرو به سختی صورت می گیرد.

زیرا هنگامی که خودرو خاموش می شود، مقداری آب به درون اتاقک احتراق وارد و در آن انباشته شده و در روز بعد با استارت زدن خودرو ، این آب جرقه زدن و احتراق موتور را مختل کرده و خودرو به سختی روشن می شود. به این ترتیب باید سر سیلندر، واشر سر سیلندر، محفظه احتراق حتما بررسی شود.

وقتی واشر سر سیلندر بسوزد، سبب ورود آب به سر سیلندر شده که خیلی مخرب بوده و باید حتما عوض شود. همچنین اگر سر سیلندر دچار شکستگی یا ترک خوردگی شده باشد، سبب وارد شدن آب به سرسیلندر شده که آن نیز موجب خارج شدن آب از اگزوز می گردد. از این رو سر سیلندر هم باید توسط مکانیک بررسی شده و در صورت امکان تعویض و تعمیر شود.

در صورت صدمه دیدن محفظه احتراق، هوا وارد محفظه شده که به دلیل عمل احتراق، آب تولید شده و از اگزوز بیرون می ریزد. ورود آب به درون محفظه احتراق سبب صدمه دیدن قطعاتی مانند پیستون و رینگ ها می شود. از این رو باید سریعا نسبت به تعمیر آن اقدام شود.

نحوه تشخیص مایع خروجی از اگزوز

شایان ذکر است در همه موارد ذکر شده در بخش قبلی باید اطمینان یابید که مایع خارج شده از اگزوز آب است. در صورتی که بنزین یا روغن باشد حتما علت دیگری دارد. یکی از بهترین شیوه ها برای اطمینان از این کار مشاهده دقیق رنگ دود خروجی از اگزوز است.

دود سفید نشان دهنده آب است. دود آبی یا خاکستری به معنای وجود روغن در سیستم احتراق ماشین بوده و دود سیاه نشان می دهد که هوا به محفظه احتراق نمی رسد و عمل احتراقی صورت نمی گیرد. البته در فصول سرد موقع روشن کردن ماشین، دود سفیدی که از اگزوز بیرون می زند به دلیل سردی هوا بوده و حتما بعد از چند دقیقه ای محو می گردد. از این رو نمی توان آن را نشانه خارج شدن آب از اگزوز تلقی کرد.

جمع بندی

به طور کلی علت خارج شدن آب از اگزوز ماشین می تواند در مواقعی یک امر عادی و بی خطر باشد و آن در فصل سرما و به دلیل رطوبت هوا می باشد. نکته ای که وجود دارد این است که در زمستان آب فقط چند دقیقه و نه بیشتر از از اگزوز می تواند خارج گردد اما در روزهایی که هوا سرد نبوده و شاهد این موضوع هستید احتمالا مشکل فنی و جدی بروز کرده که حتما باید به دقت بررسی شود.

در صورت تمایل برای اطلاع از نشانه های سوختن واشر سر سیلندر و دلایل ترک خوردن سیلندر خودرو و روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *