دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی آفات گل رز و بیماری های شایع این گل

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع بیماری ها و آفات گل رز انواع مختلفی را شامل خواهند شد که در این مطلب سعی کرده ایمتا حدالامکان آفت های این گیاه و اصول مبارزه با آن ها را به صورت کامل شرح دهیم با ما همراه باشید.

گلهای رز از دسته گلهای تزئینی محسوب می شود که به دلایل مختلفی مورد هجوم آفات و بیماری ها قرار خواهد گرفت. از آنجایی که اغلب این بیماری ها ریشه در آفات گل رز دارند بنابراین برای کنترل و درمان آن بهتر است آفات را سریعا بشناسید و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

آشنایی با آفات گل رز

بهتر است بدانید که گلهای رز در واقع از دسته گیاهان تزئینی است که در بسیاری از محصولات گل طبیعی از جمله باکس گلهای رز از آن به وفور استفاده خواهد شد که البته به دلایل مختلف دچار بیماری خواهند شد. اغلب بیماری های گلهای رز، ریشه در آفات این گیاه دارند بنابراین برای کنترل بیماری و درمان آن بهتر است ابتدا آفات را بشناسید و سپس راه های درمان را فرا بگیرید.

انواع آفات گل رز

توجه داشته باشید که از بین بردن آفات نقش موثری در پرورش گل رز دارند و بایستی با شناخت آفات و روش مقابله با آن ها به رفع و از بین بردن انواع آفات اقدام نمایید. همانطور که می دانید آفات زیبایی چشم نواز گلهای رز را به تدریج از بین خواهند برد و گلهای رز شرایط ناخوشایندی را تجربه می کنند.

در این روند گل های رز ناخوشی را به شما انتقال می دهند به گونه ای که احساس می کنید هر چه سریع تر باغ تان را به یک باغ شاداب و به دور از آفت تبدیل نمایید.

بیماری گلهای رز

در ادامه سعی کرده ایم تا مهم ترین بیماری های گل رز و همچنین روش های از بین بردن آن ها را شرح دهیم.

  • بیماری زنگ رز:

معمولا در این بیماری قارچی دانه های نارنجی رنگی در پشت برگ ها مشاهده خواهند شد که موجب تبدیل شدن برگ به رنگ سیاه می شود. این بیماری با کاهش عنصر پتاسیم درون گیاه رز تشدید می یابد. معمولا رز های بالا رونده و دورگه در دریافت بیماری زنگ مستعد تر خواهند بود.

  •  آرون گروپس

چنانچه گل رز تان به این بیماری دچار شده برای درمان بایستی تمام قسمت های آلوده شده را برش دهید و بسوزانید. شاخه های سالم را نباید بیش از حد خیس و مرطوب کنید و همچنین بررسی کنید که لابه لای گیاهان جریان هوا برقرار باشد. با تامین این شرایط درصد ابتلا گل رز به بیماری کمتر خواهد شد.

بیماری های شایع گل رز

  • بیماری سفیدک پودری:

سفیدک پودری در واقع یکی از شایع ترین بیماری های گل رز محسوب می شود که وقتی گیاه به آن دچار شود پودر سفید رنگی تمام قسمت هایش را در بر خواهد گرفت. اگر روند کنترل بیماری به موقع انجام نشود برگ های گیاه پیچ خورده، کوتاه شده و در نهایت خشک می شوند.

  • بیماری گال طوقه:

گال طوقه نیز از آفات گیاه رز می باشد که عامل اصلی درون خاک بوده و اغلب اوقات از طریق زخم بر روی گیاه ایجاد خواهد شد.

  • بیماری کپک خاکستری:

بیماری کپک خاکستری که با لکه های قرمز رنگ بر روی گیاه خود را نشان می دهد اغلب بر  روی برگ های رز رشد خواهد کرد. این بیماری له هایی قهوه ای رنگ ایجاد کرده و اگر به موقع از بین نرود منجر به پوسیدگی گیاهتان خواهد شد.

  • بیماری سفیدک دروغین:

توجه داشته باشید که این بیماری موجب ریخته شدن برگ های گیاه شده و معمولا با لکه های قرمز رنگ مایل به ارغوانی خود را نشان می دهد. از علل اصلی ایجاد بیماری سفیدک دروغین می توان به اختلاف دمای زیاد بین شب و روز اشاره کرد. توصیه می شود که برای کنترل بیماری به هیچ وجه در دمای پایین بر روی برگ ها آب نپاشید.

کنترل بیماری سفیدک در گل رز

انواع آفات گلهای رز

گلهای رز ممکن است در طول فرآیند رویش خود مورد هجوم برخی از آفات قرار گیرد که در ادامه سعی داریم شایع ترین این آفات را شرح دهیم.

  • حشرات گل خوار:

حشرات گل خوار از دسته آفات هجومی گل رز محسوب می شوند که از تمام قسمت های گیاه تغذیه می کنند و دارای انواع مختلفی مانند سوسک های گل خوار در بهار و زنبور های گال زا خواهند بود.

  • آفات چوب خوار:

این نوع آفات نیز اغلب بر روی ساقه، ریشه و شاخه های گیاه مشغول خواهند بود. جالب است بدانید که زنبور و سوسک معمولا در زمان لارو بودن به ساقه وارد می شوند و از بافت های چوبی آن بهره مند خواهند شد. همچنین کرم سفید نیز در ناحیه ریشه درون خاک منجر به بروز بیماری گیاه می شود.

هجوم آفات به گیاه رز

  • آفات برگ خوار:

حشرات برگ خوار نیز از دسته آفات گلهای رز خواهند بود که اغلب در زمان بلوغ به قسمت های مختلف گلهای رز آسیب می زنند و موجب نابودی آن خواهند شد. توجه داشته باشید که انواع مختلف این آفت ها شامل پروانه برگ خوار رز، زنبور شبه زالوی برگ خوار و کنه تار عنکبوتی می باشد.

  • آفات مکنده شیره گیاهی:

این آفات معمولا بر روی جوانه های برگ، زیر برگ، غنچه و ساقه زندگی می کنند و از شیره گلهای رز تغذیه خواهند کرد. از رایج ترین آفات گلهای رز در این زمینه می توان به شته گندم و گل سرخ، تریپس توتون، سفید بالک رز، شپشک سپردار سفید گل سرخ و همچنین زنجرک گل سرخ اشاره کرد که بهترین راه برای نابودی شان استفاده از روش سم پاشی است.

چگونگی از بین بردن آفات گیاه

در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت گل رز و همچنین هرس کردن گل رز نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *