دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های مورد استفاده برای درمان خانگی مزاج سرد

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

امروزه راه های مختلفی برای درمان سرد مزاجی مطرح شده که در این مقاله سعی داریم به بیان کاربردی ترین و مهم ترین روش ها برای درمان خانگی مزاج سرد بپردازیم.

بهتر است بدانید که از گذشته در طب سنتی و طب اسلامی برای درمان سرد مزاجی و تقویت قوای جنسی توصیه های فراوانی وجود دارد. امروزه خوراکی هایی مانند کشمش، مویز و نارگیل به عنوان درمان خانگی برای مزاج سرد محسوب خواهند شد.

چگونگی درمان خانگی مزاج سرد

درمان خانگی مزاج سرد

بهتر است بدانید که در طب سنتی ایرانی مزاج ترکیبی از عناصر چهار گانه اصلی آب، هوا، آتش و خاک خواهد بود و از آنجایی که این عنصرها دارای کیفیت های چهارگانه متضاد گرم، سرد، خشک و تر هستند که نتیجه فعل و انفعالات ناشی از این چهار عنصر کیفیت جدیدی را در بدن ایجاد می کند که به آن مزاح گفته می شود. بنابراین هر چه میزان هر یک از عناصر در بدن بیشتر باشد مزاج مختلف و متنوعی ایجاد خواهد بود. هر فردی مزاج منحصر به فرد خود را دارد مانند اثر انگشت که برای هر فرد انحصاری خواهد بود.

حکمای طب سنتی برای سهولت در شناخت انواع مزاج ها آن ها را به ۹ گروه مختلفی تقسیم کرده اند که این تقسیم بندی شامل مزاج معتدل، ۴ نوع مزاج مفرد سرد، گرم، خشک و تر، چهار گروه مرکب، گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک، سرد و تر خواهد بود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

ویژگی افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند اغلب پوستی سفید و روشن، چاقی، پرخواب و کم تحرک، صبور و بردبار، خوش برخورد، دوستدار فصل تابستان که معمولا تمایل به خوردن غذاهای سرد داشته و در عین حال معده ضعیفی دارند از جمله ویژگی های افراد با مزاج بلغمی خواهد بود. افراد دارای مزاج سرد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هایی از جمله دردهای مفصلی و روماتیسمی، سرماخوردگی و سینوزیت افزایش وزن و چاقی شکمی خواهند بود.

ویژگی های افراد سرد مزاج

ویژگی افراد مزاج سرد:

توجه داشته باشید که عنصر و رکن آب در بدن این افراد غالب است و از دیگر خصوصیات این افراد می توان به موارد فوق اشاره کرد:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • اضافه وزن شدید
  • انرژی نسبتا کم
  • اشتها نسبتا خوب
  • رطوبت بالا
  • سوخت و ساز پایین
  • محافظه کار
  • تورم زانوها
  • دیسک کمر
  • احساس سرما
  • پف زیر چشم ها
  • آبریزش بینی و چشم ها

علائم افراد سرد مزاج

درمان های سرد مزاجی:

توجه داشته باشید که معمولا درمان سردی مزاج تحت نظر پزشک انجام شده و برای آغاز مصرف درمان های گیاهی نیز ابتدا با یک پزشک مشورت نمایید. با این حال برخی از افراد به روش های سنتی علاقه دارند و در ادامه سعی کرده ایم تا به بیان مهم ترین روش های خانگی برای درمان خانگی مزاج سرد بپردازیم.

  • گیاه خارخاسک:

گیاه خارخاسک می تواند در بهبود عملکرد جنسی تاثیر زیادی داشته باشد زیرا مکانیسم احتمالی آن شامل افزایش سطح تستوسترون آزاد و قابل دسترس در سرم خواهد بود. همچنین در مطالعه ای که بر روی زنان انجام شده مصرف خارخاسک به مدت ۴ هفته موجب افزایش سطح هورمون های زنانه شده است.

همچنین این گیاه باعث افزایش سطح تستوسترون در مردان شده است. بر اساس یک مطالعه مروری انجام شده  خارخاسک بر روی متابولیسم هورمون های مردانه اثر گذاشته و به پروتودیوسین ساپونین که در اختلال نعوظ نقش دارند کمک می کند و باعث بهبود عملکرد جنسی می شود.

  • زنجبیل:

بهتر است بدانید که ریشه گیاه زنجبیل می تواند اثرات هورمون های جنسی را القا نماید و در برطرف نمودن اختلال نعوظ و افزایش میل جنسی موثر باشد. بر اساس مطالعات انجام شده اثرات گیاهان تقویت کننده ی قوای جنسی اغلب از طریق افزایش هورمون تستسترون و بالا ببردن میل حنسی خواهد بود.

تاثیر زنجبیل بر درمان مزاج سرد

همچنین مکانیسم دیگر نیز شامل کاهش تحریک آنزیم آلفاآدرنژیک است که باعث حفظ نعوظ آلت تناسلی خواهد بود. همچنین این گیاه در افزایش تعداد اسپرم و حرکت آن ها نیز نقش مثبتی داشته باشد. با وجود اینکه در این زمینه مطالعات بالینی زیادی مورد نیاز است اما به نظر می رسد این گیاه در افزایش سلامت عمومی و جنسی مفید واقع شده است.

  • گیاه آشواگاندا:

آشواگاندا گیاهی است که جریان خون را به اندام جنس افزایش می دهد. نام این گیاه از زبان سانسکریت آمده و از ترکیب آشوا به معنای اسب و گاندا به معنای بو تشکیل شده است. به نظر می رسد که رایجه این گیاه مانند بوی اسب است.

یکی از مزیت های اصلی این گیاه تحریک میل جنسی و افزایش خون رسانی به اندام جنسی و در نتیجه رضایت جنسی است. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد نشان داد که ریشه این گیاه می تواند به عنوان درمان مکمل برای رفع اختلال نعوظ و افزایش میل جنسی موثر واقع شود.

  • جوز هندی:

جوز هندی یک ادویه محبوب در آشپزی است که از آن به عنوان ویاگرای زنان یاد خواهد شد. این ادویه محبوب در هند به عنوان تقویت کننده ی میل جنسی و در آفریقا به عنوان ویاگرای زنان شناخته شده است. بر اساس مطالعه ای که انجام شده جوز هندی به عنوان ماده ی تقویت کننده قوای جنسی روی حیوانات مورد آزمایش قرار گرفت و نشان داد که این ادویه در افزایش و تحریک رفتار های جنسی نقش دارد.

استفاده از جوز هندی برای رفع سرد مزاجی

  • میوه ترنج:

ترنج از بسیاری جهات مشابه لیمو خواهد بود و در مناطق جنوبی ایتالیا نیز رشد می کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ بر روی مردان مبتلا به دیابت انجام شده مصرف ترنج در بهبود اختلال نعوظ موثر خواهد بود. این میوه موجب کنترل قند خون، فشار خون و کلسترول می شود و همچنین به علت دارا بودن خواص آنتی اکسیدان قوی در بهبود عملکرد آندوتلیال عروق و سلامت قلب نقش دارد.

  • میوه سیب:

میوه سیب می تواند اثرات مثبتی بر روی میل جنسی در زنان داشته باشد برای مثال در مطالعه ای که انجام شده خانم هایی که روزانه یک عدد سیب مصرف می کنند از کیفیت رابطه جنسی بهتری برخوردار خواهند بود. البته که این مطالعه تنها ارتباط بین مصرف سیب و سلامت جنسی را نشان داده و مشخص نیست که آیا مصرف سیب مستقیما بر عملکرد جنسی تاثیر می گذارد.

  • گیاه شبدر قرمز:

شبدر قرمز گیاهی است که با افزایش میل جنسی در برخی افراد مرتبط است. در واقع این گیاه را می توان یک ایزوفلاون دانست که حاوی استروژن گیاهی بوده و به همین خاطر در تسکین علائم یائسگی و افزایش میل جنسی موثر خواهد بود.

راه های درمان سرد مزاجی

یک مطالعه که در ژورنال زنان منتشر شده نشان داده زنان یائسه ای که ۸۰ میلی گرم شبدر قرمز به مدت ۹۰ روز مصرف کردند نه تنها میل جنسی آن ها افزایش یافته بلکه موجب بهبود انرژی، خواب و خلق و خو نیز شده است. البته که تحقیقات در مورد این گیاه همچنان تازه است و اثربخشی آن در مورد کمک به میل جنسی در خانم ها نتایج متفاوتی داشته است.

در پایان برای کسب اطلاعات بیشتر برای تشخیص مزاج و رفع مزاج بلغمی می توانید از این مطالب دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *