دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی آیفون اس ای ۲۰۲۲ و نگاهی به قابلیت های آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

آیفون اس ای ۲۰۲۲ جدیدترین نماینده اپل در بازار گوشی های نه چندان گران قیمت به شمار می رود. این مطلب به بررسی آیفون اس ای ۲۰۲۲می پردازیم تا ببینیم آیا قابلیت های جدید را با خود همراه کرده است؟

نسل سوم آیفون اس ای امسال از راه رسیده و بی شک مهمترین قابلیت این دستگاه ، تجهیز آن به قوی ترین تراشه اپل یعنی a15 بایونیک می باشد. در این مطلب آیفون اس ای ۲۰۲۲ را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

بررسی گوشی آیفون اس ای ۲۰۲۲

در نگاه اول حقیقتا گوشی جدید اپل یعنی آیفون اس ای ۲۰۲۲ را نمی توان از آیفون اس ای ۲۰۲۰ تشخیص داد و از نظر ظاهر هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. این طراحی تکراری اصلی ترین انتقاد کاربران به اپل می باشد. آیفون اس ای ۲۰۲۲ به نوعی جدیدترین نماینده اپل در بازار گوشی های نه چندان قیمت به شمار می رود. این گوشی با طراحی تکراری تراشه قدرتمند a15 را در فرم تکراری آیفون ۸ در اختیار کاربر می گذارد.

 

نخستین آیفون اس ای در سال ۲۰۱۶ روانه بازار شد و لقب یک آیفون ارزان قیمت را به خود اختصاص داد. این گوشی فروش بالایی را تجربه نمود. از این رو اپل بعد از چند سال نسل دوم آن را در سال ۲۰۲۰ ارائه داد. و در نهایت امسال نسل سوم آیفون اس ای با قیمتی بیشتر از قبل به بازار وارد شد.

بدون شک مهمترین قابلیت این دستگاه تراشه قدرتمندی است که آن را همراهی می کند و در گوشی های خانواده آیفون ۱۳ حضور دارد. به لطف این تراشه ، آیفون اس ای ۲۰۲۲ قابلیت اتصال به نسل پنجم شبکه را هم دارد. در ادامه این مطلب می خواهیم به بررسی آیفون اس ای ۲۰۲۲ بپردازیم تا ببینیم آیا نسبت به نسل قبل بهبود قابل توجهی پیدا کرده یا نه و این که قابلیت جدیدی به آن اضافه شده یا نه؟

  •  آرون گروپس

طراحی و کیفیت ساخت

از سال ۲۰۱۴ تاکنون که در سال ۲۰۲۲ می باشیم یعنی ۸ سال از این طراحی آیفون می گذرد که نخستین بار در آیفون ۶ بکار گرفته شد و اپل همچنان در حال تولید گوشی با این سبک طراحی است. در بررسی ها مشخص شد آیفون اس ای ۲۰۲۲ نیز ادامه دهنده این سبک طراحی تکراری می باشد.

از این رو صحبت درباره طراحی این گوشی چندان جالب نیست زیرا این اسمارتفون از همان طراحی قدیمی و تکراری آیفون ۸ و آیفون اس ای قبلی استفاده کرده و حتی با لحاظ کردن برخی جزئیات این سبک طراحی به آیفون ۶ همانطور که پیشتر نیز ذکر شد باز می گردد. اما باز هم نیم نگاهی به طراحی آیفون اس ای ۲۰۲۲ می اندازیم.

بزرگترین مشکلی که هنگام کار با این گوشی احساس می شود ، حاشیه بسیار زیاد نمایشگر در بالا و پایین می باشد. نسبت نمایشگر به بدنه در آیفون اس ای ۲۰۲۲ حدود ۶۵ درصد بوده که واقعا برای سال ۲۰۲۲ جای انتقاد دارد. با این حال سنسور اثر انگشت محبوب اپل به عبارتی تاچ آی دی در پایین نمایشگر بکار رفته تا کاربر را از دردسر فیس آی دی خلاص کند.

بدنه جلویی و پشتی دستگاه از شیشه ساخته شده و سرتاسر گوشی از جنس آلومینیومی است. در پنل پشتی نیز یک دوربین با بیرون زدگی منطقی، به همراه میکروفون و فلش در قسمت بالا دیده می شود. آرم اپل نیز مانند همیشه در پنل پشتی مشاهده می شود.

در پایین گوشی پورت لایتنینگ، اسپیکر و میکروفون حضور دارد.

در سمت راست نیز کلید پاور و خشاب سیمکارت دیده می شود. در بالای گوشی نیز المان خاصی مشاهده نمی شود. در لبه سمت چپ نیز کلید سایلنت و ولوم تعبیه شده اند. آیفون اس ای ۲۰۲۲ بسیار خوش دست و سبک به نظر می رسد.

این گوشی وزنی حدود ۱۴۴ گرم داشته که در طولانی مدت نیز به دست شما فشاری وارد نمی کند و در جیب هم جا می شود. با این وجود اگر به دنبال کوچکترین و سبک ترین آیفون می باشید بهتر است آیفون ۱۳ مینی را انتخاب نمایید. از نظر کیفیت ساخت اپل تمام تلاش خود را به کار بسته و محصولی شدیدا با کیفیت و خوش ساخت را شاهد هستیم.

ترکیب شیشه و فریم آلومینیومی به بهترین نحو ممکن حس یک گوشی پریمیوم را القا می کند. در ضمن آیفون اس ای ۲۰۲۲ گواهی ip67 را دریافت نموده و می تواند به مدت سی دقیقه تا عمق یک متری آب مقاومت نماید.

نمایشگر ۴.۷ اینچی

در بررسی ها مشخص شد نمایشگر آیفون اس ای ۲۰۲۲ تفاوتی با نمایشگر نسل قبلی و آیفون ۸ نداشته و این اسمارتفون به پنل نمایشگر ۴.۷ اینچی از نوع رتینا IPS LCD مجهز می باشد که با رزولوشن ۷۵۰*۱۳۳۴ پیکسل تجربه دیداری قابل قبولی را عرضه می کند. البته این رزولوشن ناامید کننده بوده و حتی فول اچ دی هم نیست. و حسی رو که از نمایشگر S21 FE سامسونگ دریافت می شود را ارائه نمی دهد.

به هر روی کیفیت نمایشگر قابل قبول ارزیابی شده و خیلی اتفاق خاصی در آن روی نمی دهد. در ضمن اگرچه تراکم پیکسلی ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ برای سال ۲۰۲۲ کم به نظر می رسد ولی به دلیل ابعاد کوچک صفحه ، مشکل خاصی ایجاد نمی شود. این نمایشگر روشنایی خوبی داشته  و رنگ ها را بسیار دقیق نمایش میدهد و با فناوری ترو تون می تواند دمای رنگی را مطابق با نور محیط تنظیم نماید.

حداکثر روشنایی پنل نمایشگر آیفون اس ای ۲۰۲۲ حدود ۶۵۰ نیت رسیده که حتی نسبت به میان رده های اندرویدی نیز حرفی برای گفتن ندارد و موقع تماشای محتوا زیر نور مستقیم خورشید، با مشکل روبرو می شوید. نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی نمایشگر گوشی نیز نقطه ضعف بزرگی نبوده ولی اگر تجربه استفاده از پنل هایی با نرخ تازه سازی بیشتر را داشته باشید، احتمالا برای شما آزاردهنده می شود.

به نظر می رسد مشکل اساسی، کوچک بودن سایز نمایشگر باشد. این نمایشگر نه برای مطالعه و نه تماشای فیلم یا اجرای بازی ساخته شده است. البته کاربران این اسمارتفون احتمالا استفاده خیلی معمول و ساده ای از آن دارند ولی حتی مرور محتوای شبکه های اجتماعی نیز با دشواری صورت می گیرد.

سخت افزار و نرم افزار

در این بخش ابتدا به بررسی سخت افزاری گوشی آیفون اس ای ۲۰۲۲ می پردازیم. این گوشی از جدیدترین تراشه اپل یعنی A15 بایونیک بهره می برد . همان تراشه ای که در خانواده آیفون ۱۳ به کار گرفته شده است. تراشه مذکور با فناوری ۵ نانومتری ساخته شده و بیشتر از ۱۵ میلیارد ترانزیستور دارد یعنی حدود ۲۷ درصد بیشتر از نسل پیش.

بررسی ها نشان داد حافظه رم گوشی آیفون اس ای ۲۰۲۲ نسبت به نسل قبل یک گیگا بایت بیشتر شده و به ۴ گیگابایت رسیده است. مودم کوالکام ایکس ۶۰ ۵ جی هم برقراری ارتباطات بی سیم از جمله اتصال به نسل پنجم شبکه را بر عهده دارد. قدرت سخت افزاری این اسمارتفون در بالاترین سطح ممکن بوده و آیفون اس ای ۲۰۲۲ نه تنها از گوشی های هم رده بلکه در برخی تست ها مانند گیک بنچ از پرچمداران اندرویدی نیز قدرتمندتر می باشد.

در ضمن این تراشه با توجه به رزولوشن کم نمایشگر در اجرای بازی ها از آیفون ۱۳ پرومکس هم عملکرد بهتری دارد. در ضمن در پردازش بازی لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد در حالی که در آیفون اس ای ۲۰۲۰ در اجرای بازی آسفالت لگ و باگ مشاهده شد ولی در ورژن ۲۰۲۲ از این تاخیرها خبری نیست.

اگرچه با استفاده چند ماهه از دستگاه ممکن است عملکرد آن تغییر یابد ولی در گوشی های آیفون، افت کیفیت به دلیل پرشدن حافظه دستگاه و وجود برنامه و بازی های مختلف، کمتر تاثیر دارد.

در بررسی نرم افزاری آیفون اس ای ۲۰۲۲ شایان ذکر است که این گوشی با جدیدترین نسخه سیستم عامل اپل یعنی iOS 15 ارائه شده و بعد از راه اندازی به نسخه iOS 15.4.1 بروزرسانی می شود. مطابق سابقه درخشان اپل در پشتیبانی نرم افزاری محصولاتش، انتظار می رود این گوشی به iOS 20 و حتی نسخه های بعدی هم آپدیت گردد.

سیستم عاملiOS 15 از لحاظ ظاهری با نسخه قبلی تفاوت زیادی نداشته و با تمرکز بر قابلیت های فیس تایم، کیف پول ،مپس؛ مدیریت اعلان ها، مرورگر سافاری و افزونه های آن، معرفی شده است. به طور کلی یک از دلایل خرید این گوشی می تواند سیستم نرم افزاری آن و وجود سیستم عامل iOS باشد که یک مزیت آن محسوب می شود.

باتری

آنطور که انتظار می رفت باتری آیفون اس ای ۲۰۲۲ عملکرد بهتری نست به نسل قبلی داشته باشد ، مشاهده نشد. اما نسبت به آیفون اس ای ۲۰۲۰ عملکرد آن تغییری نکرده و حدود ۶۵ درصد بهبود عملکرد باتری و شارژدهی طی روز دیده شد. از این رو می توان گفت در بخش باتری عملا تغییر خاصی روی نداده است. با نیم ساعت اجرای بازی کال آف دیوتی، ۲۰ درصد شارژ گوشی کاهش می یابد.

در جعبه گوشی نیز از آداپتور شارژر خبری نیست و باید جداگانه خریداری شود. آیفون اس ای ۲۰۲۲ از شارژر با توان ۲۰ وات پشتیبانی نموده که با آداپتور اورجینال ۲۰ وات که جدا باید خریداری شود در عرض نیم ساعت ۵۰ درصد شارژ شده و شارژ کامل آن حدود یک ساعت زمان می برد. توصیه می شود بجای خرید یک شارژر ۲۰ واتی اپل این هزینه را صرف خرید یک پاور بانک نمایید تا در مواقع اضطراری با مشکلی روبرو نشوید.

به طور کلی بررسی ها حاکی از آن است اپل توانسته با شگردهای پیچیده مهندسی، ظرفیت باتری آیفون اس ای ۲۰۲۲ را تنها ۱۰ درصد نسبت به نسل قبل افزایش داده تا به ۲۰۱۸ میلی آمپر ساعت برساند. البته همانطور که اشاره شد افزایش ظرفیت باتری در شارژدهی گوشی تاثیری نداشته و همچنان یکی از ضعیف ترین گوشی های بازار از نظر شارژدهی محسوب می شود.

طبق تجربه برخی کاربران در یک استفاده سنگین از آیفون اس ای ۲۰۲۲ باتری گوشی بین ۳-۴ ساعت دوام می آورد و در استفاده معمولی ۵-۶ ساعت انرژی گوشی را تامین می کند. از این رو در بدترین حالت، در میانه روز و در بهترین حالت در حوالی غروب باید گوشی مجددا شارژ شود.

اسپیکر استریو

اسپیکر استریو آیفون اس ای ۲۰۲۲ دارای بلندی صدا، تفکیک و کیفیت صدای واقعا خوبی بوده که به ظاهر کوچک دستگاه نمی آید. البته به پای آیفون ۱۳ پرومکس نمی رسد ولی حقیقتا عملکرد اسپیکر این اسمارتفون خوب است و این موضوع هنگام بازی کردن مشهود می باشد.

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی

به قسمت جذاب هر گوشی یعنی دوربین آن رسیدیم. بررسی ها نشان داد آیفون اس ای ۲۰۲۲ فقط دو دوربین دارد. یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی در پنل پشتی و یک دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی که در بالای نمایشگر جای گرفته است. در اولین نگاه، این دو دوربین محدودیت های بسیاری دارند ولی در عمل، آیفون اس ای ۲۰۲۲ تجربه لذت بخشی را جهت عکاسی و فیلمبرداری در اختیار شما قرار می دهد.

تراشه قوی این گوشی قابلیت عکاسی جدید اپل یعنی فوتوگرافیک استایل را هم در اختیار شما می گذارد و این اصلی ترین تفاوت دوربین این گوشی با نسل پیشین محسوب می شود. با این وجود به نظر می رسد کیفیت عکس های آیفون اس ای ۲۰۲۲ تفاوت زیادی با نسل قبلی ندارد و حتی پردازشگر تصویر جدید اپل هم نمی تواند خروجی بهتری از از این سنسور قدیمی ثبت نماید.

فقط هنگام پردازش، رنگ ها اندکی زنده تر و شاداب تر ثبت می شوند. البته دوربین سلفی آیفون اس ای ۲۰۲۲ نسبت به نسل قبل عکس های باکیفیتی را به ثبت می رساند. در مجموع دوربین اصلی آیفون اس ای ۲۰۲۲ تصاویر جذابی را در نور کافی می گیرد و کیفیت عکس ها از بیشتر گوشی های میان رده اندرویدی بالاتر می باشد و ضعف خاصی در آن ها دیده نمی شود.

البته به دلیل رزولوشن کم سنسور، با بزرگ کردن عکس ، جزئیات کمتری را شاهد هستیم. عکس های ثبت شده با این دوربین در نور کم چنگی به دل نمی زند و آیفون اس ای ۲۰۲۲ فاقد نایت مود بوده و با سنسور کوچکش نمی تواند در نور کم و شب تصاویر خوبی را به ثبت برساند. عکس ها دارای نویز بوده و رنگ ها به اندازه کافی شاداب نیستند.

عکس های سلفی خوب و قابل قبول ارزیابی می شود و می توان سلفی های خوبی را با آیفون اس ای ۲۰۲۲ به ثبت رساند. البته با کاهش نور جزئیات تا حد زیادی افت پیدا کرده و نویز بیشتر می شود. در بخش فیلمبرداری نیز آیفون اس ای ۲۰۲۲ با همان تک دوربین فیلم های خوبی ضبط می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *