دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آیا خوردن خیارشور در بارداری مجاز است؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

دوران بارداری به مراقبت های خاص خود نیاز دارد و یکی از این مراقبت ها در زمینه مواد غذایی می باشد. با این مطلب همراه ما باشید تا بدانید خوردن خیارشور در بارداری مضر است یا خیر؟

خیار شور یکی از مواد غذایی وسوسه انگیز است که همراه هر غذایی باشد؛ نمی توان از آن چشم پوشی نمود. در این مطلب می خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا خوردن خیارشور در دوران بارداری ضرر و عوارضی دارد یا خیر؟

خوردن خیار شور در بارداری ضرر و عوارضی دارد؟

همانطور که می دانید در دوران بارداری باید مراقبت های زیاد صورت گیرد تا خطری برای جنین و مادر بروز نکند. یکی از این مراقبت ها، مراقبت غذایی می باشد و اطلاع از این که چه مواد غذایی در این دوران ممکن است برای مادر و جنین ضرر یا عوارضی به همراه دارد اهمیت پیدا می کند.

یکی از مواد غذایی که بیشتر چاشنی غذاها می باشد خیار شور است. این چاشنی بسیار وسوسه انگیز بوده و نمی توان آن را کنار غذایی دید و از خوردنش چشم پوشی کرد. ولی همانگونه که اطلاع دارید این ماده غذایی نمک زیادی دارد و ممکن است مصرف زیاد آن فشار خون را بالا برد.

استفاده از خیارشور در دوران بارداری ممکن است تاثیرات منفی یا مثبتی برای سلامتی مادر داشته باشد. معمولا خانم باردار دائم در حال ویار بوده و یکی از این ویارها ممکن است خیارشور باشد که اگر صرفا برای رفع هوس یا ویار باشد، احتمال نمی رود خطر حادی به دنبال داشته باشد. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا از خوردن خیارشور در بارداری بیشتر بدانید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خیارشور حاوی مقادیر زیادی سدیم است.

خیارشور به علت طعم شورش تا حدود زیادی برای بیشتر افراد جذاب است. این ماده غذایی غنی از سدیم بوده که یک ماده معدنی برای تعادل مایعات بدن محسوب می شود. با این وجود، بسیاری افراد در امریکای شمالی از مقدار استانداردی که سازمان سلامت جهانی برای مادران باردار توصیه نموده، خیلی زیادتر مصرف می کنند. استفاده از خیارشور در بارداری بیش از اندازه استاندارد، تعادل مواد معدنی را کاملا به هم می ریزد.

در این شرایط بدن دیگر نیازی به دریافت سدیم نداشته و در حقیقت این سدیم اضافه ممکن است سبب محبوس شدن آب و افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران حاملگی شود. البته همانطور که اشاره شد اگر برای رفع هوس و ویار باشد، مصرف آن خوب بوده اما این کار باید اعتدال داشته باشد و مراقب باشید بیش از حد سدیم مصرف نکنید.

آیا خیارشور ارزش غذایی دارد؟

ممکن است در ذهن شما این سوال ایجاد شود که آیا خیارشور ارزش غذایی دارد؟ خیارشور به جز این که غذاها را خوشمزه تر می کند آیا چیز بیشتری ارائه می دهد. در پاسخ قابل ذکر است که این موضوع بستگی به روش تهیه خیار شور و حفظ مواد غذایی در آن بستگی دارد.

خیار سبز یا میوه هایی که برای تهیه ترشیجات استفاده می شود بی شک خواص تغذیه ای دارند ولی روش تهیه خیارشور است که میزان و درصد ارزش تغذیه ای محصول نهایی را مشخص می کند. گزارش شده روش سنتی تخمیر که برای درست کردن خیارشور استفاده می شود خواص تغذیه ای آن را حفظ می کند.

به این علت که در روش سنتی تخمیر، هیچ نوع گرما یا کنسرو کردنی به کار نمی رود. فقط برای تخمیر از نمک تصفیه نشده دریا یا نمک خیار شور برای درست کردن آب نمک کمک گرفته می شود. این روش خیارشور را منبع مناسبی از باکتری های مفید کرده که مشخص شده برای بهتر نمودن روند هضم هستند.

از این رو خوردن این نوع خیارشورها در میزان کم، یک راه ساده برای افزایش باکتری های مفید روده است. این باکتری ها نیز سبب افزایش ایمنی شده و در سنتز یا ترکیب ویتامین های ب و کا نقش کلیدی دارند. همچنین ویتامین های حساس به حرارت و مواد معدنی هم هنگامی که خیارشور به صورت طبیعی تخمیر می گردد، از بین نمی روند.

به این ترتیب خیارشوری که به روش تخمیر سنتی تولید می شود مزیت هم دارد. روش های دیگر تهیه خیارشور که به شیوه مدرن مبتنی بر افزودن سرکه هستند نیز بسیار رایج بوده و با حرارت دادن همراه هستند. هر چند این رویه تهیه خیارشور طول عمر نگهداری آن را بالا می برد ولی آنزیم های گران بها، باکتری های مفید و ویتامین هایی که نسبت به حرارت حساس هستند را از بین می برد.

این فرایند حرارتی ارزش غذایی محصول نهایی را می کاهد. از این رو خیارشورهایی که با این روش ایجاد می شوند، خواص تغذیه ای کمتری نسبت به روش سنتی مبتنی بر نمک دارند. بی شک خیارشوری که به روش سنتی تخمیر پیدا کرده سالم و خوش طعم است اما قطعا باید از خوردن بیش از اندازه آن در بارداری اجتناب کرد. چرا که میزان و محتوای نمک بالایی دارد. همانطور که می دانید افزودن نمک زیاد به خیارشور برای نگهداری آن لازم است.

مصرف خیار شور در حاملگی

پیشتر با دو روش تهیه خیارشور آشنا شدید و دانستید که کدام یک مزیت بیشتری دارد. شایان ذکر است خوردن بیش از حد این ماده غذایی مانند آن است که مرتبا به غذا نمک بیش از اندازه اضافه شود. به طور مثال میزان سدیم مصرفی مجاز در طول روز ۲۳۰۰ میلی گرم است و اگر از این میزان بالاتر رود این افزایش نمک خطر افزایش فشار خون را به همراه دارد.

در ضمن مصرف بیش از اندازه سدیم، سبب کم آبی بدن و افزایش خطر ابتلا به آسیب کلیوی، حمله قلبی و سکته مغزی را به دنبال دارد. از این رو لازم است در مصرف خیارشور اعتدال صورت گیرد. شایان ذکر است نوشیدن آب خیارشور در میزان کم ممکن است چند خواص درمانی داشته باشد.

به دلیل محتوای زیاد سدیم آن، خوردن آب خیارشور ممکن است موجب تسکین گرفتگی عضلات و علائم خماری شود. گزارش شده برخی ورزشکاران که از آب خیارشور مصرف می کنند برای تسکین گرفتگی های مرتبط با ورزش آن را می خورند. گفته شده مصرف آب خیارشوری که با سرکه تهیه شده، ممکن است علائم سوزش معده را بکاهد.

به طور معمول خانم ها در دوران حاملگی ویار خوردن ترشیجات و خیارشور را دارند. هر چند خیارشور هایی که با نمک تهیه شده برای زنان باردار چندان جای نگرانی نداشته اما باید مراقب میزان و اندازه مصرف بود. در ضمن از مصرف خیارشورهایی که در ترکیب خود سرکه دارند، به این دلیل که منبع مناسبی از باکتری های مفید نیستند، حتی الامکان اجتناب نمایید.

از این رو مصرف انواع ترشیجات و خیارشور در دوران حاملگی ضرری ندارد به شرطی که در حد اعتدال و مجاز باشد. با این حال باید از ترشیجات خانگی خودداری نمود؛ چرا که خطر رشد باکتری های مضر مانند لیستریا را بالا می برند که ممکن است موجب عوارض جدی در دوره بارداری گردد.

چند نکته برای استفاده ایمن خیارشور در دوران حاملگی

در صورتی که می خواهید از خوردن خیارشور در حاملگی نگرانی نداشته باشید این نکات را حتما در نظر بگیرید:

  • روی بسته بندی ظرف خیارشور به دنبال برچسب کاهش سدیم باشید تا میزان مصرف نمک شما حداقل باشد.
  • برندهایی را انتخاب که سدیم و شکر کمتری داشته باشد. دقت کنید که ترشی شیرین با شکر تهیه می شود.
  • در صورتی که وسوسه می شوید.

از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود برای اطلاع از آنچه که باید در مورد خوردن سرکه در بارداری و سرکه بالزامیک در بارداری بدانید را در این مطالب جستجو کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *