دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین زمان تست بارداری و آشنایی با انواع تست بارداری

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

برای مشخص شدن بارداری دو نوع تست خانگی و آزمایشگاهی وجود دارد. مطالعه این مطلب به شما کمک می کند تا با بهترین زمان تست بارداری آشنا شوید.

تست حاملگی یکی از هیجان انگیزترین تست های آزمایشگاهی برای هر خانمی می باشد که به دور روش خانگی یا آزمایشگاهی قابل انجام است. در این مطلب با بهترین زمان تست بارداری آشنا می شوید.

آشنایی با بهترین زمان تست بارداری

تست بارداری به دو روش خانگی یا آزمایشگاهی می تواند صورت گیرد. برای این که متوجه بارداری خود شوید، می توانید از دو نوع تست حاملگی کمک بگیرید. یکی آزمایش خون بارداری و دیگری تست ادرار بارداری است.

در صورتی که در زمان مناسبی برای این تست اقدام کنید، هر دو روش نتایج قابل اعتمادی را ارائه می دهند. با مطالعه این مطلب می توانید با بهترین زمان تست بارداری آشنا شوید و همچنین بدانید چه موقعی ممکن است نتیجه تست بارداری مثبت کاذب باشد.

انواع تست حاملگی

برای تست حاملگی انواع مختلفی از روش تست و آزمایش وجود دارد. هر یک از این آزمایشات نکات مثبت و منفی خود را داشته و احتمال قطعی بودن آن ها الزاما صد درصد نمی باشد. در نخستین روز بعد از قطع پریودی، نتایج آزمایش بارداری میزان دقت بیشتری دارد. البته بهترین کار این است که حداقل یک هفته بعد از قطع عادت ماهیانه صبر کنید تا نتایج آزمایشات کمترین خطا را داشته باشد.

تست حاملگی شامل دو نوع روش می باشد. اولی تست ادرار خانگی یا همان بیبی چک است که از داروخانه ها قابل تهیه می باشد. و دومی آزمایش خون است که به تجویز پزشک با مراجعه به آزمایشگاه و بیمارستان قابل انجام است. تمام تست های حاملگی میزان گنادوتروپین جفتی انسانی یا همان hcg را که یکی از هورمون های حاملگی می باشد را در بدن اندازه گیری کرده ولی این نوع تست از نظر شیوه و زمان ردیابی این هورمون با یکدیگر تفاوت دارند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تست حاملگی با ادرار

همانطور که پیشتر اشاره شد برای انواع تست حاملگی میزان هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی موجود در ادرار بررسی شده و این هورمون فقط در مدت بارداری قابل اندازه گیری می باشد. ماده شیمیایی موجود در نواز آزمایش بعد از قرارگیری در معرض این هورمون تغییر رنگ می دهد.

مدت انتظار برای دریافت پاسخ تست، بسته به نوع آزمایش متفاوت است. برای جواب تست بارداری خانگی حدود ۱۰ دقیقه تایم نیاز است. برای کسب اطمینان بیشتر، توصیه شده تست بارداری خانگی را حداقل دوبار انجام داده چرا که زود یا دیر انجام دادن تست بارداری می تواند سبب حصول نتیجه اشتباه شود.

تست بارداری با ادرار را می توان در مراکز درمانی انجام داد. دقت این تست بارداری مانند آزمایش بارداری خانگی می باشد. جهت این که آزمایش کمترین میزان خطا را داشته باشد، می تواند با پزشک درباره زمان ارائه نمونه مشورت نمود. بهترین نمونه، ادرار صبحگاهی می باشد که می تواند حاوی بیشترین غلظت هورمون hcg باشد. برای انجام این تست نیازی به ناشتا بودن نیست.

تست خون بارداری

تست خون بارداری باید در مراکز درمانی صورت گیرد. در آزمایشگاه با انجام آزمایش خون، وضعیت هورمون HCG سنجیده می شود. تست خون برای تعیین بارداری دو نوع اصلی دارد. یکی تست خون کیفی که هدف آن بررسی میزان تولید هورمون مذکور در بدن می باشد. از این رو با یک پاسخ ساده بله یا خیر، بارداری فرد مشخص می شود.

دیگری آزمایش خون کیفی است که هدف آن تعیین دقیق میزان این هورمون در بدن فرد می باشد. برای انجام این تست به ناشتا بودن نیازی نیست و نمونه خون به طور روتین از ورید بازویی گرفته می شود.

تست خون حساس تر از تست های ادرار می باشند. از این رو می توانند میزان بسیار کم هورمون گنادوتروپین را اندازه گیری نمایند. این تست ها می توانند بارداری را زودتر از تست های ادرار و به طور معمول ۶-۸ روز بعد از تخمک گذاری تشخیص دهند. البته آزمایش خون بارداری اندکی گران تر از خرید یک بیبی چک می باشند و غالبا باید به تجویز پزشک صورت گیرد.

تست خون بارداری هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می کند که اطلاع از بارداری شما برای انجام یک مورد پزشکی یا سفر خاصی یا مواردی از این قبیل حیاتی می باشد. به طور مثال به رادیولوژی با اشعه ایکس نیاز داشته و اطمینان ندارید که باردار هستید یا نه. در غیر این صورت می توان با آرامش منتظر ماند تا پریودی به تاخیر افتاده تا نتیجه واضح تری از تست ادرار بارداری دریافت کنید.

چه تایمی تست حاملگی خانگی یا بیبی چک انجام شود؟

تست حاملگی خانگی یا بیبی چک اغلب تست ادرار بوده و برای اکثر خانم ها، بهترین زمان برای انجام تست حاملگی چند روز بعد از موعد نرمال هر ماه برای شروع عادت ماهیانه می باشد. این تست ها میزان هورمون HCG در ادرار اندازه گیری شده ولی فقط وقتی که میزان این هورمون به سطح خاصی رسیده باشد.

در صورتی که این تست خیلی زود انجام شود، ممکن است هنوز میزان این هورمون در ادرار بالا نرفته که برای مثبت شدن تست کافی است. اما اکثر تست های بارداری اگر چند روز بعد از موعد نرمال برای آغاز عادت ماهیانه صورت گیرد، جواب دقیق تری ارائه می دهند. حاملگی

تفسیر نتیجه تست حاملگی خانگی با ادرار به چه صورت است؟

پس از گذشت چند دقیقه حدودا ۵ دقیقه از تماس بیبی چک با ادرار، نتایج تست می تواند به سه شکل زیر باشد:

  • نتیجه مثبت:

در این حالت دو خط قرمز پر رنگ در بخش هایی که با حروف T,C روی تست مشخص شده نمایان می شود. این حالت گویای بارداری فرد می باشد.

  • نتیجه منفی:

در این حالت قسمت C تست، قرمز پر رنگ شده ولی بخش T فاقد رنگ می باشد. به این صورت نتیجه تست منفی بوده و یعنی فرد باردار نیست.

  • نتیجه مثبت ضعیف:

در این حالت، بخش C تست قرمز پررنگ شده و بخش T قرمز کم رنگ است. این حالت یک حالت مشکوک بوده و به طور قطعی نمی توان بیان کرد که جواب تست مثبت شده یا منفی. در این شرایط می توانید چند روز بعد دوباره تست مذکور را تکرار نموده یا از تست خون حاملگی کمک بگیرید تا از نتیجه بارداری اطمینان پیدا کنید.

علت منفی شدن تست بیبی چک

نتیجه یک تست حاملگی ممکن است شامل علت های زیر باشد:

  • انجام تست خیلی زود
  • عدم بارداری
  • ممکن است دیرتر از تصورتان تخمک گذاری صورت گرفته و بارداری هنوز آن قدر پیشرفت نداشته که تست بتواند سطح هورمون گنادوتروپین را اندازه گیری کند.
  • ممکن است بارداری شرایطی داشته باشد که بر میزان هورمون گنادوتروپین در بدن تاثیر می گذارد. در صورت دریافت نتیجه منفی تست بارداری ولی هنوز پریود نشده اید، مجددا بعد از چند روز تست تکرار شود.

نکته: همواره تقویم قاعدگی و زمان تخمک گذاری شخصی را همراه خود داشته باشید.

تست منفی کاذب حاملگی

نتیجه منفی کاذب یک تست بارداری گویای این است که فرد باردار نیست. در حالی که باردار شده است. دقت تست حاملگی خانگی به این بستگی دارد که چگونه و در چه زمانی صورت می گیرد. از این رو این احتمال وجود دارد که نتیجه تست دریافتی شما دقیق نباشد.

حال چنانچه تست به درستی انجام شده ولی باز هم نتیجه منفی حاصل شد تکلیف چیست؟ در پاسخ باید گفت اگر برای انجام تست به اندازه کافی منتظر مانده و باز هم نتیجه منفی حاصل شده خب احتمالا باردار نیستید. حاملگی تنها علت برای فقدان یک دوره پریود نبوده و عواملی مانند استرس، ورزش زیاد، مشکلات تیروئید و … می تواند سبب تاخیر در قاعدگی گردند.

در صورتی که قاعدگی هفته ها به تاخیر افتاده و نتیجه تست حاملگی مثبت نیست، با پزشک مشورت نموده تا مشخص شود که باردار هستید یا برای تنظیم چرخه قاعدگی به کمک خاصی نیاز است. در صورت مثبت شدن نتیجه تست حاملگی، در اولین فرصت به پزشک زنان مراجعه نمایید.

از همراهی شما با این مطلب سپاس گزاریم. پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با مراقبت های پیش از بارداری، نحوه محاسبه سن بارداری و عوامل موثر در بارداری روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *