دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معایب پر کردن باک بنزین و طریقه صحیح بنزین زدن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

احتمالا شنیده اید که پر کردن باک بنزین به صورت کامل کار صحیحی نیست. در این مطلب به معایب این موضوع پرداخته می شود. با ما همراه باشید.

هر راننده ای یکی از اموری که بارها باید انجام دهد بنزین زدن خودرو می باشد. ولی برخی از افراد بدون توجه به نحوه و کیفیت سوختگیری به طرز عجیبی به پر کردن کامل باک بنزین اصرار دارند. با این نوشتار همراه ما باشید تا معایب این کار را بدانید.

آشنایی با معایب پر کردن کامل باک بنزین

بنزین زدن یکی از اموری است که هر راننده ای بارها آن را تکرار می کند. ولی برخی افراد معمولا بدون توجه به کیفیت و نحوه سوخت گیری در جایگاه پمپ بنزین، به طرز عجیبی مصر هستند که باک بنزین خودرو را کاملا پر نمایند. غافل از این که چه معایب و مشکلاتی را به دنبال دارد.

همانطور که می دانید خودروها از لحاظ حجم باک و میزان مصرف بنزین با یکدیگر تفاوت دارند از این رو میزان بنزینی که باید وارد هر خودرویی شود، متفاوت می باشد. ولی آنچه که برای همه خودروها یکسان است این می باشد که نباید باک خودرو را کاملا پر کرد. احتمالا شما نیز شنیده اید که کامل پر کردن باک بنزین کار صحیحی نیست ولی علت آن را نمی دانید.

از این رو در این نوشته می خواهیم به معایب پر کردن کامل باک بنزین خودرو بپردازیم. همین طور روش صحیح بنزین زدن نیز ارائه می شود.

فرایند بنزین زدن

به طور کلی انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآمدن اکثر خودروها بنزین می باشد ولی حجم باک خودروها و میزان مصرف بنزین هر یک متفاوت می باشد. از این رو مقدار بنزینی که باید به باک هر اتومبیل وارد شود، فرق می کند. اما موضوعی که برای همه اتومبیل ها صدق می کند این بوده که پر کردن کامل باک خودرو کار درستی نیست.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

فرایند بنزین زدن به این صورت است که بعد از مراجعه به یکی از جایگاه های سوخت گیری باید توسط نازل پمپ بنزین، سوخت را به باک خودرو وارد نمایید. نازل به صورتی طراحی شده که میزان مناسب بنزین را خودش تشخیص می دهد و پس از پر شدن باک خودرو با صدای کلیک و به طور خودکار جریان بنزین را قطع می سازد. این موضوع برای پیشگیری از خطراتی که در پی پر کردن باک وجود دارد، انجام می شود.

معایب پر کردن کامل باک بنزین خودرو

احتمالا بارها این جمله را شنیده اید که نباید باک بنزین به طور کامل پر شود. مسئله ای که در گذشته و برای خودروهای قدیمی چندان به گوش نمی رسید ولی با ساخت خودروهای جدید و تحول فناوری در تولید بسیاری از بخش های آن این موضوع اهمیت می یابد. در ادامه به معایب پر کردن کامل باک بنزین خودرو اشاره می شود که شامل موارد زیر است:

  • خرابی قطعه کنیستر

در گذشته بخار بنزین ایجاد شده در باک به نحوی از آن خارج می شد و خطری برای خودرو و سرنشینان به همراه نداشت ولی در حال حاضر بخار موجود در بنزین توسط قطعه ای به اسم کنیستر به موتور منتقل می شود و در چرخه سوخت خودرو جای می گیرد.

کنیستر در خودرو تعبیه شده تا بخار بنزین را به مایع تبدیل نماید به عبارت دیگر ورودی آن بخار بنزین و خروجی آن بنزین مایع خواهد بود. اکنون اگر باک بنزین بیش از حد پر شود، سبب ورود بنزین به مدار کنیستر شده و با این کار قطعه مذکور دچار نقص و خرابی می شود. قطعه ای که تعمیر یا تعویض آن هزینه زیادی می برد.

  • خطرآفرین بودن بخارات بنزین

شایان ذکر است بخارات بنزین برای انسان و محیط زیست خطراتی را به همراه دارد. همانطور که اشاره شد در صورت خرابی کنیستر سیستم جذب و فیلتر بخارهای بنزین نمی تواند به درستی وظیفه اش را انجام دهد. از این رو یکی از معایب دیگر پر کردن باک بنزین خودرو، این بخارات مضر است که به محیط زیست وارد شده و هوا را آلوده می سازند که برای سلامتی انسان خطر آفرین است.

البته این مورد بیشتر به خودروهای قدیمی مربوط می شود که در حین پروسه بنزین زدن، بخار بنزین از باک خارج شده و آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد نماید.

  • دور ریختن هزینه

هنگام بنزین زدن خود نازل در صورت پر شدن کافی باک از ادامه کار ممانعت کرده و جریان ورود بنزین به باک خودرو را قطع می کند ولی برخی از رانندگان بنا به هر دلیلی مصر هستند که همچنان باک خودرو را پر کنند. این عمل علاوه بر خرابی کنیستر که پیشتر اشاره شد، سبب سرریز شدن بنزین از داخل باک می شود که هم سبب آلودگی محیط شده و هم بنزین به هدر می رود و به عبارتی هزینه خود را دور می ریزید.

همچنین مورد دیگر درباره نازل بنزین این است که هنگام قطع جریان ورودی بنزین به باک و ادامه فرایند بنزین زدن توسط شما، ممکن است از نازل پمپ بنزین هیچ بنزینی بیرون نیامده ولی روی عدد شمار پمپ بنزین برای شما بنزین زده شده درج شود. این کار نیز سبب می شود برای بنزین وارد نشده هزینه اضافی پرداخت نمایید.

شایان ذکر است هنگامی که باک بنزین بیش از اندازه پر می شود راهی برای جای دادن بنزین بیشتر ندارد. اما برخی افراد بعد از اینکه نازل پمپ بنزین جریان ورود بنزین را قطع کرد، همچنان به بنزین زدن ادامه داده زیرا می خواهند به عدد رندی برسند و با مشاهده عدد رند، شروع به فشردن لحظه ای نازل نموده با این تصور که بنزین بیشتری وارد باک می شود.

اگر تصور دارید با فشار دوباره و چند باره نازل یا بیرون کشیدن آن تا دهانه باک خودرو بنزین بیشتری به باک وارد می شود باید گفت اشتباه می کنید زیرا پمپ بنزین ها به سیستم بازیابی بخار تجهیز می باشند. به این مفهوم که با پر شدن باک، نازل خودبخود جریان را قطع می کند.

پمپ میزان اضافی سوخت را به طرف بیرون مخزن باز می گرداند. این کار به این علت انجام می شود که اطمینان ایجاد شده بخارات اضافی بنزین فرار نکرده و وارد محیط نمی گردند. همچنین دستگاه محاسبه سوخت در جایگاه مقدار سوخت اضافه ای که به زور سعی در ریختن آن به باک داشتید را هم حساب می کند. در حقیقت شما هزینه مقدار بنزینی که به علت پر بودن باک به مخزن برگشت داده شده را نیز می پردازید.

  • منفجر شدن باک بنزین

از معایب دیگر پر کردن باک بنزین خودرو به صورت کامل این است که این احتمال وجود دارد بخار ناشی از بنزین که یک ماده فرار است، سبب منفجر شدن باک و ماشین گردد. ولی این امر در خودروهای جدید مرتفع شده و بیشتر مربوط به خودروهای قدیمی است. خوشبختانه با اضافه شدن قطعه به اسم فیلتر کنیستر خارج شدن بخار بنزین و ریسک انفجار باک خیلی کاهش پیدا کرد است.

در ضمن پر شدن باک بنزین ممکن است سبب سرریز شدن آن روی زمین شده که هم محیط را آلوده می کند و هم ممکن است ریسک آتش سوزی و انفجار را در جایگاه سوخت در پی داشته باشد.

در حال حاضر بیشتر خودروها به قطعه کنیستر مجهز هستند. این فیلتر با کربن پر می گردد و به صورت پیوسته بخار بنزین را رصد نموده تا بخار بنزین را به چرخه سوخت خودرو بازگردانده و در فرایند احتراق سوخته شود. به این طریق از متصاعد شدن بخار بنزین به بیرون ممانعت می کند و خطر آتش سوزی را از بین می برد.

در بنزین زدن باید چه مواردی را رعایت کنید؟

برای بنزین زدن صحیح مواردی است که باید آن ها را رعایت نمایید. اگر می خواهید به صورت بهتری بنزین به باک خودرو وارد کنید این موارد را در نظر بگیرید.

  • پیش از تخلیه کامل باک، بنزین بزنید.

موقعی به جایگاه سوخت مراجعه کنید که هنوز باک بنزین تخلیه نشده است. بهترین تایم این کار زمانی است که باک خودرو نصفه یا در حالت یک سوم باشد. علت این مسئله تبخیر سریع بنزین است و هر چه باک خالی باشد، هوای گرم بیشتری در آن جای گرفته و بنزین درون باک را سریعتر تبخیر می کند.

  • موقع تخلیه بنزین در مخزن جایگاه سوخت رسانی از بنزین زدن خودداری کنید.

احتمالا شما نیز سوخت گیری پمپ بنزین توسط تانکرهای حمل سوخت را مشاهده کرده باشید. در این شرایط از بنزین زدن خودداری کنید زیرا درون مخزن های پمپ بنزین ذرات آلوده ای است که ته نشین شده و به علت فشار بالای ورود بنزین به داخل مخزن پمپ بنزین این آلودگی ها با کل حجم بنزین موجود ترکیب شده و اگر در این شرایط بنزین بزنید این ذرات آلوده وارد خودرو شده و برای آن مشکل ایجاد می کنند.
  • هنگامی که هوا سرد یا خنک باشد، بنزین بزنید.

سعی کنید بنزین زدن را هنگامی که هوا خنک تر است انجام دهید. بنزین در هوای خنک منقبض بوده و در گرما منبسط می شود. این مسئله سبب می شود تا بنزین در هوای گرم بخار شود و بنزینی که وارد باک می شود با بخار زیادی همراه باشد.

  • بعد از قطع جریان ورود بنزین توسط نازل پمپ بنزین از ادامه کار اجتناب کنید.

پیشتر مفصل توضیح داده شد که بعد از قطع جریان ورود بنزین توسط نازل پمپ بنزین به چه دلیل بنزین زدن را ادامه ندهید. با این کار هم بنزین روی زمین ریخته و سبب آلودگی محیط می شود هم علاوه بر هدر رفتن بنزین هزینه اضافی پرداخت خواهید کرد.

شیوه صحیح بنزین زدن

اکنون که با معایب پر کردن باک بنزین خودرو به صورت کامل آشنا شدید، در این بخش به شیوه صحیح بنزین زدن می پردازیم.

  • بعد از وارد شدن به جایگاه و حضور در یکی از پمپ های سوخت، خودرو را خاموش نموده و پیاده شوید. کارت سوخت را در کارتخوان مربوطه قرار داده و سرپوش باک را باز نماید.
  • در ادامه نازل را برداشته و به صورت ایمن درون باک خودرو قرار دهید. آن را اندکی فشار دهید تا به خوبی در جایگاهش قرار گیرد.
  • سپس ماشه نازل را فشار داده تا بنزین به باک پمپاژ گردد. امروزه در همه پمپ بنزین ها نازل ها به مکانیسم قطع خودکار جریان بنزین مجهز هستند.

  • هنگامی که باک به اندازه مجاز پر شد، با صدای کلیک مانندی جریان ورودی بنزین قطع می شود. دیگر نیاز به فشار ماشه نازل نیست.
  • نازل را از باک خارج نموده و صبر کنید که آخرین قطره ها هم به باک وارد شود. هنگامی که دیگر قطره ای مشاهده نشد، نازل را سر جای خود قرار دهید.
  • در پایان درپوش باک را بسته و کارت سوخت را بردارید. در صورت وجود ما به التفاوت آن را پرداخت نمایید وگرنه که خودرو را روشن نموده و حرکت کنید.
در صورت تمایل برای اطلاع از کاهش مصرف بنزین خودرو و نشانه های خرابی پمپ بنزین خودرو روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *