دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ترس از گذشته در ازدواج و چگونگی مقابله با آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع ترس از گذشته در ازدواج می تواند طرفین را با مشکلات مختلفی روبه رو نماید که در این مقاله سعی داریم تا به بیان نکات و حرف هایی که بایستی از گذشته زده شود، بپردازیم باما همراه باشید.

به طور کلی کنجکاوی های بی اندازه مرد و زن یکی از عواملی است که تاثیر گذشته همسر را بر زندگی امروز زوجین پررنگ تر می کند به همین خاطر به جای ترس از گذشته در ازدواج بهتر است از روش های صحیح بیان گذشته مخصوصا روابط قبلی با همسر آینده تان مطلع شوید و بدانید که هر چیزی را چگونه مطرح نمایید.

ترس از گذشته در ازدواج

بهتر است بدانید که نگرانی در خصوص رابطه تاثیر گذشته همسر در زنان و مردان معمولا تفاوت دارد. در واقع چیزی که بیشتر برای خانم ها اهمیت دارد این است که شوهرشان از لحاظ احساسی درگیر نشده باشند و می ترسند مرد زندگی شان درگیر عشق زنی دیگر بوده باشد که به وی نرسیده است. در مقابل مردان نیز بیشتر در خصوص روابط جنسی خانم خویش نگران هستند و زمانی که متوجه خواهند شد همسرشان قبلا رابطه داشته ذهنشان درگیر این موضوع می شود که تا چه روابط جنسی داشته است.

علل ترس از گذشته در ازدواج

در واقع یکی از مزایای ازدواج داشتن کسی است که می توان با خیال راحت با او درددل کرد و آنچه از گذشته درون ذهن اش سنگینی می کند را ابراز نماید. از طرفی همانطور که می دانید یک ارتباط سالم یک ارتباط صادقانه است که داشتن راز و مخفی کاری می تواند به این رابطه آسیب وارد کنند.

اما با این حال همیشه افشای گذشته آسان نیست و گاهی هم صداقت و ترس از گذشته در ازدواج در تعارض با یکدیگر قرار خواهند گرفت. به همین خاطر برای داشتن یک ازدواج موفق بهتر است هر چیزی از گذشته را برای همسرتان فاش نکنید و از گفتن برخی چیزها اجتناب نمایید.

صداقت یا پنهان کاری در مورد روابط گذشته:

توجه داشته باشید که آگاهی داشتن شما از روابط همسرتان می تواند پیامدهای مختلفی را به دنبال داشته باشد در صورتی که همسرتان پیش از ازدواج با شما در خصوص رابطه گذشته اش گفته باشد در واقع به شما حق انتخاب داده که تصمیم بگیرید این حقیقت را بپذیرید و با آگاهی با وی ازدواج نمایید.

به احتمال زیاد انتخاب سختی برای شما خواهد بود و پس از ازدواج نیز ذهنتان درگیر این مسئله می شود که تمام ماجرا را نگفته است. در واقع پذیرفتن این مسئله و ازدواج با وی به این معنا است که شما به این رابطه متعهد شده اید تا با هم بتواند عشق را تجربه نمایید. بنابراین نباید وی را تحت فشار قرار دهید و یا حس گناه در وی ایجاد نمایید.

  •  آرون گروپس

در مقابل نیز در صورتی که وی در مورد روابط گذشته خود به شما نگفته باشد و پس از ازدواج متوجه رابطه وی شده باشید یا اطرافیان در خصوص رابطه گذشته اش چیزی بگویند مسئله پیچیده تر خواهد شد. در واقع توجه داشته باشید در صورتی که شخص دیگری این مسئله را عنوان نموده که چه هدفی دارد احتمالا می خواهد روابط شما را خراب کند.

اهمیت صداقت در ازدواج

در حالت ممکن است احساس کنید که همسرتان شما را گول زده و دیگر نمی توانید به وی اعتماد کنید. در واقع مواقع نسبت به صداقت وی بدبین شده و یا از او طلب کار می شوید که به چه دلیل شما را بازی داده است. اما با این حال نباید از این نکته غافل شوید که می خواهید او را به خاطر گذشته ای که شما در آن نقشی نداشتید بازخواست نمایید یا می خواهید کنار وی به آرامش برسید.

چگونگی صحبت از گذشته:

در اغلب موارد توصیه می شود که پیش از صحبت از گذشته با همسر آینده خود با روانشناس یا مشاوره ازدواج نمایید تا ترس از گذشته در ازدواج را نداشته باشید. اما به طور کلی بایستی بدانید که فرمول خاصی برای این کار وجود ندارد ولی با این حال می توانید پیشنهاد های فوق را مورد استفاده قرار دهید:

پیش از این هم گفته شد که نیازی به دانستن تمامی جزئیات نیست. شاید حرف زدن از جزئیات و خاطرات گذشته گاهی لذت بخش باشد اما ممکن است باعث مقایسه گذشته با حال در ذهن طرف مقابل شده و به رابطه کنونی تان سیب خواهد زد. پس به کلمات بسنده کنید.

می توانید آنچه می خواهید بگویید را بهتر است بنویسید تا خودتان با افکارتان روبه رو شده و موضوع در ذهنتان نظر بهتری به خود بگیرد.

پیش از صحبت کردن در مورد اینکه چه چیز را چقدر بگویید حتما خوب فکر کنید. بهتر است فکر کنید که گفتن چه حرف هایی ضروری و گفتن چه جزئیاتی می تواند حساسیت برانگیز باشد.

روش های صحبت از گذشته در ازدواج

حال با آگاهی، روشن و مختصر با نامزدتان در این زمینه صحبت کنید. در این مواقع می توانید از نزدیکان مشترکتان هم در این رابطه کمک بگیرید.

قطعا همسر آینده شما حق دارد از تمام آنچه که ممکن است دانستن آن بر روی تصمیم اش برای ازدواج تاثیر بگذارد آگاهی داشته باشد اما لازم نیست از مسائل و جزئیاتی صحبت کنید که باعث جریحه دار شدن احساسات او شده یا در او نسبت به شما نگرش منفی و حس بدبینی ایجاد نماید. توصیه می شود که حتما مسئولیت رفتار گذشته تان را بپذیرید و به همسرتان اطمینان دهید که در عین اینکه فردی صادق هستید متعهد و قابل اعتماد نیز خواهید بود.

به طور کلی بیان روابط سطحی که از سر ناپختگی و بی تجربگی بوده و گفتن آن ها حساسیت طرف مقابل نسبت به شما و گذشته تان را بالا می برد، توصیه نمی شود. همچنین بیان جزئیات در روابط جدی پیشین یا بیان احساساتی که در آن موقع به آن فرد داشته باشید یا چیز دیگری که می تواند برای همسر آینده تان آزاردهنده باشد را مطرح نکنید.

اگر قرار است چیزی از گذشته را صادقانه بیان نمایید تنها کلیات باشد نه جزئیات. البته تاکید می کنیم اگر واقعا در این زمینه ترس و تردید دارید به مشاوره ازدواج مراجعه نمایید و از او در این زمینه بخواهید.

شما اکنون انسان وفادار و صادقی هستید اما شاید در گذشته اینگونه نبوده است. شما به نامزد قبلی تان خیانت کرده اید اما حالا انسان وفادار و صادقی هستید و به همین خاطر می خواهید تمام گذشته تان را افشا کرده و از خیانتتان برای همسر آینده بگویید بایستی دست نگه دارید. زیرا مطرح کننده این موضوع می تواند عواقب بدی به همراه داشته باشد.

نگفتن روابط پیش از ازدواج

پس اگر حالا از اشتباه تان در گذشته درس بگیرید و پشیمان هستید لازم نیست با مطرح کردن آن تخم بدبینی در دل همسر آینده خود بکارید. البته که در نهایت تصمیم با شماست و اگر موضوعی هست که فکر می کنید بایستی همسر آینده تان در مورد آن بداند حتما پیش از مطرح کردن آن از یک مشاور کمک بگیرید تا حتی الامکان از عواقب ناخواسته در زندگی آینده تان جلوگیری شود.

همسر شما قرار است همدل و همدرد شما باشد اما اگر نمی خواهید تلخی های گذشته تان را با او شریک شوید اجباری در آن نیست. شاید این مسائل را برای خود حل کرده و از آن گذشته باشید. به طور کلی بیان دوباره مسائلی مانند تجاوز و مورد سوء استفاده قرار گرفتن در کودکی می تواند ترس های شما را زنده و زخم هایتان را تازه کند و همچنین بر نشاط رابطه کنونی تان نیز اثر منفی بگذارد.

در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب پیامد ازدواج با افراد وابسته و همچنین مزیت ها و فواید ازدواج کردن نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *