دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نکات آبیاری نهال و شناخت نشانه های تشنگی گیاه

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است تمامی نکات آبیاری نهال را برای شما عزیزان بررسی کنیم تا بتوانید از نهال ها بهتر مراقبت کرده و بار آن ها را دو برابر نمایید.

برای این که بتوانید نهال های خانه خود را به درستی آبیاری کنید نیاز است تا یک سری از نکات را بدانید و آن ها را به خوبی انجام دهید در غیر این صورت ممکن است به نهال ها آسیب برسانید و در نهایت آن ها را خشک کنید. در ادامه شما را با نکات آبیاری نهال آشنا خواهیم کرد و اطلاعاتی را در مورد این کار به شما خواهیم گفت.

آبیاری نهال ها

نکات آبیاری نهال های متفاوت

قبل از این که هر درختی را آبیاری کنید نیاز است تا با یک سری از عواملی که در آبیاری دخیل می باشد آشنا شوید و بتوانید به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهید. در ادامه عوامل مهم در آبیاری و نحوه آبیاری درختان متفاوت را برای شما بررسی می کنیم تا بتوانید به بهترین شکل ممکن اینکار را انجام دهید.

شناخت عوامل موثر بر آبیاری

یک سری از عوامل هستند که تعیین می کنند نهال مورد نظر شما چه میزان آب نیاز دارد و در طی هفته چند بار باید به این نهال ها آب بدهید.

نوع درخت

از مهمترین عامل هایی که برای آبیاری باید به آن دقت داشته باشید نوع درخت می باشد زیرا نیاز های هر نوع درختی با دیگری بسیار متفاوت می باشد و همه درختان به یک میزان آب نیاز ندارند. بسیاری از درختان هستند که نیاز به آب بیش تری دارند تا بتوانند میوه داده و از بین نروند بنابراین نوع درخت و شناخت نیاز های آن ها اهمیت بسیاری برای آبیاری برخوردار می باشد.

بزرگی درختان

طول و عرض درختان و نهال هایی که تهیه می کنید نیز دارای نیاز های متفاوتی می باشند و هر چه درخت بزرگ تر باشد دارای ریشه های عمیق تر می باشد و نیاز دارد تا میزان آبیاری بیشتر باشد تا از بین نرود و خشک نشود. اگر درختان جوان و تازه کاشتی دارید بهتر است آن ها را به صورت منظم و باقاعده آب بدهید تا بتوانید به رشد بهتر آن ها کمک کنید و در نهایت از خشک شدن و پوسیدگی ریشه هایشان پیشگیری نمایید.

  •  آرون گروپس

رست ترین روش تشخیص نیاز نهال به آب

نوع خاک

خاک هر منطقه دارای ویژگی های خاصی می باشد و برای این که بتوانید نهالی که کاشته اید را درست آبیاری کنید بهتر است خاک آن منطقه را بشناسید و با توجه به میزانی که آب را در خود نگه می دارد آن را آبیاری نمایید. خاک های رسی معمولا آب بیش تری را در خود نگه می دارند و نیاز نیست شما زیاد به درختان آب بدهید در حالی که خاک  های شنی و دانه درشت نمی توانند به راحتی آب را در خود نگه دارند و باید تعداد دفعات آبیاری در این خاک ها را افزایش دهید.

رطوبت محیط

رطوبت محیط نیز در آبیاری نهال ها اهمیت دارد. هر چقدر میزان رطوبت بیشتر باشد کم تر نیاز است تا به نهال هایی که داشته اید آب بدهید و این کار در مناطقی که خشک می باشند برعکس می باشد و برای این که نهال شما رشد بهتری داشته باشد باید به صورت منظم به او آب بدهید تا بتوانید از بروز خشکی در آن ها پیشگیری نمایید.

آب و هوا

برای این که بدانید چقدر نیاز است تا به نهال ها آب بدهید نیاز است تا به آب و هوا نیز دقت نمایید و اگر آب و هوای مرطوب و معتدل دارید بهتر است میزان آبیاری را به حداقل برسانید زیرا آب زیاد می تواند منجر به پوسیدگی ریشه ها شده و در نهایت درخت و نهال شما را از بین خواهد برد.

نحوه درست آبیاری

فصل

با توجه به فصلی که در آن قرار دارید باید آبیاری را انجام دهید. در زمستان گیاهان و درختان به خواب زمستانی می روند و رشد آن ها به شدت کاهش می یابد و نیازی به آب زیاد ندارند در حالی که در فصل تابستان برعکس می باشد و باید به درختان و نهال ها آب بیش تری بدهید. اگر در مناطق بسیار خشک قرار دارید بهتر است در فصل تابستان دو برابر مناطق دیگر به نهال ها آب بدهید تا بتوانند رشد خوبی داشته باشند. در فصل بهار نیز مقداری از بارش های زمستانی وجود دارد و زمین هنوز مرطوب می باشد و نیازی نیست تا آبیاری نهال ها افزایش یابد.

دانستن زمان مناسب آبیاری

برخی از سال ها بارش به اندازه نمی باشد و اگر این خشکی ها ادامه پیدا کند نهال های شما از بین می رود بنابراین باید سعی کنید زمان مناسب آبیاری درختان را بدانید و برای این کار بهترین زمان را در نظر بگیرید. زمانی که هوا در طی روز بسیار گرم است بهتر است درختان را آبیاری نکنید و آبیاری را به عصر و زمانی که آفتاب از روی نهال ها می رود موکول نمایید.

شناخت نشانه های تشنگی

یک سری از نشانه ها هستند که به شما نشان می دهند گیاه و نهال شما تشنه شده است که بهتر است این نشانه ها را بشناسید در غیر این صورت ممکن است نتوانید به درستی زمان مناسب آبیاری را تشخیص داده و در نهایت نهال شما از بین برود. از مهمترین این نشانه ها می توان به برگ  های پیچ خورده و یا تغییر رنگ زود هنگام اشاره کرد. بهتر است برای این که به درستی نهال ها را آبیاری کنید این دو نکته را در نظر داشته باشید و برگ های آن ها را بررسی کنید و اگر دیدید که برگ ها پیچ خوردگی و خمیدگی دارند و یا زود تر از موعود زرد شده اند به میزان آبی که به آن ها می دهید بیفزایید. البته یک سری از عوامل دیگری هم هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند و همین دو مورد را نمی توان دلیلی بر کمبود آب نهال در نظر گرفت.

نکات آبیاری نهال

خشک بودن خاک

یکی از نکته هایی که باید در آبیاری نهال ها به آن دقت بسیار زیادی داشته باشید میزان خشکی خاک و بررسی آن می باشد. برای این که این مورد را بررسی کنید از ۵ سانتی متری عمق خاک باید مقداری خاک بردارید. خاکی که به درستی آبیاری شده باشد حالت مرطوب دارد و خاکی که آبیاری نامناسب داشته باشد خشک می باشد. زمانی که نتوانید رطوبت مناسب برای نهال ها را فراهم کنید نباید از آن ها انتظار رشد خوب و مناسب را داشته باشید.

ریزش برگ ها در اثر کمبود رطوبت

زمانی که نتوانید نکات آبیاری نهال را رعایت کنید باید شاهد ریزش برگ های آن باشید. در واقع نهال ها بیشتر از درختان دیگر نیاز به آب دارند تا بتوانند به خوبی رشد کنند و اگر آب کافی برای آن ها تامین نشود و یا از روش های نامناسب آبیاری استفاده شود مشکلات بسیاری برایشان ایجاد می شود و برگ های خود را از دست می دهند.

نحوه آبیاری نهال های متفاوت

همانطور که گفته شد هر نهال دارای نیاز های متفاوتی نسبت به نهال های دیگر می باشد و میزان آبی که باید به آن ها بدهید بسیار متفاوت خواهد بود. در ادامه همه درختان و نهال های آن ها را بررسی می کنیم و میزان آب مورد نیاز برای آن ها را برایتان خواهیم گفت.

  آبیاری نهال های متفاوت

نهال گردو

برای این که بتوانید به راحتی نهال گردو را پرورش بدهید نیاز است تا در ماه های خرداد، تیر، مرداد و شهریور آب بیش تری به آن بدهید زیرا در این ماه ها درخت گردو به آب بیش تری نیاز دارد تا بتواند میوه های خود را تشکیل دهد. اگر در ماه اول بهار به این درختان آب بدهید آن ها را از بین خواهید برد زیرا فضای بین خاک را پر خواهید کرد و ریشه این درخت به مرور خفه می شود. در تابستان نیاز است تا حداقل هفته ای یک بار به این درختان آب بدهید و نباید این آب دادن به گونه ای باشد که حالت غرقابی ایجاد نماید. در زمستان بهتر است به این گیاه آب ندهید زیرا این کار شما می تواند منجر به سرمازدگی درخت شود.

مرکبات

یک سری دیگر از نهال ها هستند که مرتبط با مرکبات می باشند. شرایط محیطی، میزان بارندگی و سیستم آبیاری بر رشد این نهال ها تاثیرات بسیار زیادی دارد. این درختان همیشه سبز می باشند و بهتر است در همه فصل ها به این نهال ها آب بدهید زیرا برای سبز ماندن نیاز به آب دارند. درختان مرکباتی که میوه های شیرین دارند بیشتر از نهال هایی که دارای میوه های ترش هستند به آب نیاز دارند و در حین آبیاری باید به این موضوع نیز دقت نمایید. هفته ای دو الی سه بار می توانید به این نهال ها آب بدهید. کم ترین میزان آبی که این نهال ها نیاز دارند در ماه های آذر و دی است.

نکات آبیاری نهال

نهال چنار

درخت چنار در خاک های حاصلخیز رشد می کند بنابراین بهتر است با توجه به شرایط آب و هوایی که دارید و شرایطی که این نهال دوست دارد آن را آبیاری نمایید. بهتر است این درخت را هفتگی آبیاری کنید تا از جمع شدن آب در پای این درختان پیشگیری نمایید. ریشه این نهال می تواند تا عمق چهار متری زمین نفوذ کند بنابراین با این کار می تواند نسبت به خشکی مقاوم تر باشد.

نهال بادام

نهال بادام مقاوم ترین نهال نسبت به کم آبی می باشد و بهترین گزینه برای کاشت در باغ ها می باشد زیرا به آبیاری مداوم و زیاد نیازی ندارد و شما می توانید با کم ترین مراقبت ها از این نهال ثمره برداشت کنید. اگر بتوانید این درخت را به درستی آبیاری نمایید می توانید سه الی چهار برابر محصول بیشتر دریافت نمایید.

درخت انجیر

درخت انجیر در طی یک هفته به ۲۵ میلی لیتر آب نیاز دارد و اگر شما روی برگ های این درخت لکه های زرد رنگ را مشاهده کردید نشانه این است که به آن به اندازه کافی آب نداده اید و منجر به ایجاد این مشکل شده اید.

درخت گیلاس

بهترین زمانی که می توانید نهال گیلاس را بکارید در زمستان می باشد. این نهال هر ۱۰ روز یکم بار به ۲.۵ سانتی متر آب باران نیاز دارد و اگر ر مناطق خشک آن را کاشته اید باید به آن آب بدهید در غیر این صورت نهال بار مورد انتظار را نمی دهد. بهتر است از نکات آبیاری نهال برای این درخت نیز استفاده کنید تا بتوانید از این نهال بهتر مراقبت کنید.

آب دادن به نهال ها

نکات آبیاری نهال را برای شما بررسی کردیم و شما می توانید با استفاده از همین نکته های ساده به راحتی نهال هایی که کاشته اید را آبیاری نمایید. پرورش گیاهان دارای نکات بسیار زیادی می باشد و بهتر است نکات پرورش گیاه لیف و نگهدار گل پتوس را مشاهده کنید و برای این کار کافی است بر روی لینک های داده شده کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *