دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی سلامت باتری گوشی و روش های انجام این کار

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

باتری مهمترین بخش گوشی های همراه محسوب می شود از این رو سلامت آن اهمیت زیادی دارد. در این مطلب با برخی روش های بررسی سلامت باتری گوشی آشنا می شوید.

سلامت باتری نشان می دهد که وضعیت این قطعه تا چه اندازه در حال خراب شدن است. اگر سلامت باتری گوشی پایین باشد عملکرد گوشی کاهش می یابد. با این مطلب همراه ما باشید تا روش های بررسی سلامت باتری گوشی را فرا بگیرید.

روش های بررسی سلامت باتری گوشی

شایان ذکر است که باتری جزو مهمترین بخش های گوشی همراه محسوب می شود بنابراین سلامت آن اهمیت زیادی دارد. باتری همه گجت های هوشمند در گذر زمان با مشکلاتی مواجه می شوند و این موضوع برای کاربران ناراحت کننده می باشد. با گذشت زمان باتری ها نمی توانند همانند روزهای اول عملکرد خوبی ارائه دهند.

به طور مثال هنگامی که گوشی نو می خرید، قطعا تایم ماندگاری شارژ باتری بیشتری را نسبت به گوشی کارکرده شاهد هستید. در حقیقت عمر باتری گوشی مسئله ای است که برای اکثر افراد حائز اهمیت می باشد ولی در مورد سلامت باتری این موضوع احتمالا کمتر مدنظر است.

باید بدانید که در استفاده طولانی مدت از گوشی این موضوع اهمیتی دو چندان پیدا می کند. البته سلامت باتری مسئله ای نگران کننده نیست ولی اطلاع از میزان آن می تواند برای کاربر سودمند بوده تا در صورت ضعیف بودن باتری، نسبت به تعویض آن اقدام نماید. در ادامه با اصطلاح عمر باتری و چند روش بررسی سلامت باتری گوشی آشنا می شوید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

عمر باتری

اصطلاح عمر باتری به طور معمول مدت زمان شارژ باتری را بیان می دارد. سلامت باتری اعلام می کند که باتری چقدر در حال خرابی است. به عبارت دیگر طول عمر باتری گوشی به معنی سنجش عملکرد و بررسی باتری می باشد. در صورتی که سلامت گوشی یا گجت هوشمند شما پایین باشد، نشان می دهد که باتری نمی تواند عملکرد درستی ارائه دهد و سریع شارژ خالی کرده یا زودتر گرم می شود و … .

شکی نیست که باتری گجت های هوشمند یکی از مهمترین اجزای آن بوده و این موضوع به اندازه ای مهم است که شرکت های سازنده، قسمت زیادی از رویدادهای معرفی محصول خود را به تشریح فناوری باتری و شارژدهی آن اختصاص می دهند. کاربران نیز عموما شارژدهی گوشی ها یا سایر گجت ها را جزو سه فاکتور اصلی برای انتخاب محصول ایده آل خود در نظر می گیرند.

قابل ذکر است در بیشتر دستگاه های اندرویدی برنامه خاصی جهت بررسی سلامت باتری وجود ندارد ولی در ادامه این مطلب روش هایی برای انجام این کار ارائه می شود.

بررسی سلامت باتری گوشی های همراه

در این بخش با ۳ روش بررسی سلامت باتری گوشی های همراه آشنا می شوید.

  • بررسی فیزیکی باتری گوشی

این روش برای گوشی های با باتری قابل تعویض مناسب است. شایان ذکر است در گوشی های هوشمند نسل جدید این قابلیت به فراموشی سپرده شده بنابراین اگر باتری گوشی شما قابل جدا شدن نمی باشد از روش های دیگر برای وارسی تخصصی سلامت باتری بهره بگیرید.

تست فیزیکی باتری گوشی بسیار ساده بوده و با نگاه کردن به باتری و قاب پشت دستگاه امکان پذیر است. در حقیقت با مشاهده باتری ببینید که باتری حالت نرمالی دارد یا انحنا پیدا کرده است. در صورتی که سطح باتری مسطح و صاف نبود، یا بر روی سطوح آن خوردگی هایی مشاهده نمودید، نشان می دهد سلامت باتری مشکل دارد.

طبق تجربه باتری ناسالم دارای علائم زیر می باشد:

  • عدم روشن شدن گوشی
  • خاموش شدن ناگهانی دستگاه
  • داغ کردن سریع موقع اجرای برنامه های نه چندان سنگین
  • طولانی شدن بیش از حد شارژ
  • تخلیه سریع شارژ باتری

به این ترتیب با مشاهده این علائم می توان پی برد که سلامت باتری به خطر افتاده است.

  • کد تست باتری

کدهای دستوری شبیه کد USSD تحت عنوان کد تست باتری اندرویدی در دسترس هستند. البته این کد مشخصات دیگری را نیز ارائه می دهد و کاربری های دیگری نیز دارد اما برای برخی از گوشی ها فاقد کارایی می باشد. در بعضی از گوشی ها با شماره گیری کد *#*#۴۶۳۶#*#* و در برخی دیگر کد *#۰۲۲۸# امکان بررسی سلامت باتری فراهم می شود.

به این ترتیب برای چک کردن سلامت باتری گوشی اندرویدی خود یکی از کدهای مذکور را شماره گیری نمایید و سپس رو کلید تماس کلیک کنید. در پاسخ صفحه ای نمایش داده می شود که اطلاعاتی درباره باتری ارائه می دهد.

  • اپلیکیشن شخص ثالث

در صورتی که روش بالا پاسخگو نبود بهتر است به کمک یک برنامه شخص ثالث به چک کردن سلامت باتری گوشی خود اقدام نمایید. خوشبختانه در گوگل پلی یک اپلیکیشن بسیار خوب برای این موضوع وجود دارد که AccuBattery نام دارد. بعد از دانلود و نصب اپلیکیشن مذکور صفحه جدیدی را خواهید دید که اطلاعاتی کامل از عملکرد باتری نشان می دهد.

محور اصلی کار این برنامه بر اساس چرخه شارژ محدود باتری می باشد ولی پیش از آن که با کاهش عملکرد باتری روبرو شوید. به این صورت که با هر بار رسیدن شارژ باتری از صد به صفر؛ می توان گفت یک چرخه کامل روی داده است. شایان ذکر است بلافاصله پس از نصب این برنامه، نمی توانید از سلامت باتری دستگاه مطلع شوید.

در واقع این اپلیکیشن بعد از نصب به ضبط داده های مرتبط با باتری گوشی می پردازد و پس از چند مرتبه شارژ شدن گوشی می توان میزان سلامت باتری که به درصد نمایش داده می شود را مشاهده کرد. مطابق اطلاعات منتشره از سوی سازندگان این برنامه، کاربران می توانند با شارژ گوشی تا ۸۰ درصد به جای صد درصد عمر باتری و سلامت دستگاه را بالا ببرند.

در ضمن این اپلیکیشن قابلیت های دیگری نیز در اختیار کاربر قرار می دهد. می توانید از تنظیمات واحد دما، زنگ هشدار جهت شارژ شدن دستگاه و نوتیفیکیشن های این برنامه را عوض کنید. این برنامه به صورت پیش فرض بعضی اطلاعات مرتبط به باتری را به شکل مداوم نشان می دهد.

چنانچه این ویژگی برای شما خوشایند نیست می توانید آن را غیر فعال نمایید. کاربر می تواند در تب دیسشارژ شیوه مصرف انرژی دستگاه اندرویدی اش را مشاهده کند. این برنامه می تواند الگوهای مصرف باتری هنگام روشن یا خاموش بودن نمایشگر را رصد کرده و جزئیات آن را در اختیار شما بگذارد.

وارسی سلامت باتری گوشی سامسونگ

کمپانی سامسونگ که یکی از عظیم ترین شرکت های سازنده گوشی در جهان می باشد روشی برای وارسی سلامت باتری محصولات خود در نظر گرفته است. برای این کار به اپلیکیشن سامسونگ ممبرز (samsung members) نیاز است. در صورتی که این برنامه را نصب ندارید می توانید از فروشگاه گوگل پلی دانلود و نصب کنید.

جهت وارسی سلامت باتری گوشی هوشمند سامسونگ اول به تنظیمات دستگاه بروید. برای انجام این کار در منوی اصلی، صفحه را به پایین اسکرول نموده تا آیکون چرخ دنده را مشاهده کنید. بعد روی آن ضربه زده تا به منوی تنظیمات وارد شوید.

اکنون به پایین اسکرول کرده و گزینه Battery and Device Care را انتخاب کنید.

در این مرحله از بخش additional care قسمت diagnostics را انتخاب نمایید.

با این کار برنامه samsung members با تعدادی آیکون با ویژگی هایی که می توانید وارسی کنید اجرا می شود. در ادامه روی آیکون battery status ضربه زده و اگر قبلا این عمل را انجام نداده باشید، علامت تیکی روی آیکون دیده نمی شود.

حالا اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامت باتری گوشی مشاهده می کنید. قسمت life به معنی وضعیت باتری گوشی بوده که به سلامت باتری اشاره داشته و با گزینه های خوب، عادی، ضعیف گزارش می دهد.

در صورت تمایل برای اطلاع از فرآیند کالیبره کردن باتری گوشی و طریقه افزایش عمر باتری گوشی می توانید روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *