دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های خرابی رله استارت خودرو و دلایل ایجاد آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

معمولا رله استارت کمتر خراب می شود ولی از آنجا که یک مولفه برقی می باشد ممکن است این قطعه نیز با خرابی همراه شود. در این مطلب با نشانه های خرابی رله استارت آشنا می شوید.

رله استارت یک قطعه مهم خودرو است که سبب انتقال جریان برق از باتری به استارت شده تا ماشین روشن شود. ممکن است این قطعه دچار نقص شده و خراب شود. با این مطلب همراه ما باشید تا نشانه های خرابی رله استارت را بدانید.

آشنایی با نشانه های خرابی رله استارت

رله استارت یکی از قطعه های خیلی مهم در خودرو می باشد چرا که سبب انتقال جریان برق از باتری به آهنربای استارت شده و موجب روشن شدن خودرو می گردد. در صورت خراب شدن این قطعه مشکلاتی برای ماشین ایجاد می شود که در ادامه با نشانه های آن آشنا می شوید.

به طور معمول این قطعه الکتریکی خراب نمی شود ولی از آنجا که رله استارت یک مولفه برقی می باشد این امکان هست که با نقص و خرابی روبرو شود. برای این که بدانید رله استارت خراب شده است باید نشانه های خراب شدن آن را به خوبی تشخیص دهید. هر خودرویی از اجزای زیادی تشکیل شده که برخی اوقات بسیاری از آن ها نادیده انگاشته می شود.

و وقتی زمان تعمیر می رسد به قسمت های کوچکتر و کمتر آشنا مانند رله استارت زیاد توجه نمی شود. ولی در حقیقت هر بخش برای اطمینان از عملکرد درست ماشین مهم و حیاتی می باشد. به این ترتیب رله استارت نیز یک قطعه مهم در سیستم احتراق خودرو محسوب می شود چرا که هدایت برق از باتری به استارت را بر عهده داشته تا در نهایت سبب چرخیدن استارت و روشن شدن موتور شود.

از این رو با توجه به عملکرد رله استارت، خرابی آن مشکلاتی را برای خودرو و راننده ایجاد می کند. و از آنجا که کارکرد این قطعه الکتریکی به عوامل مختلفی بستگی دارد بروز هر نوع اختلال در آن خرابی و مشکلاتی را در سیستم احتراق یا جرقه زنی به همراه دارد. بنابراین دانستن نشانه های خرابی رله استارت اهمیت می یابد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نشانه خراب شدن رله استارت

موارد زیر از نشانه های خراب شدن قطعه رله استارت می باشند.

  •  عدم روشن شدن خودرو

یکی از آشکارترین نشانه های خراب شدن قطعه رله استارت این است که هنگام پروسه جرقه زنی، خودرو روشن نمی شود. همانگونه که می دانید کلیدهای برقی، فاقد سوییچ احتراق دستی هستند. با این وجود، بعد از این که کلید چرخانده شود یا دکمه استارت فشار داده شود، جریان نیروی خودرو، سیگنالی را به رله استارت ارسال می کند.

در صورتی که دکمه را فشار داده یا کلید در سوییچ دستی چرخانه شود اما خودرو روشن نشود، این احتمال وجود دارد که رله استارت خراب شده باشد. علت این موضوع ممکن است ناشی از اتصال مدار فرسوده بوده از این رو مهم نیست چند مرتبه کلید چرخانده می شود زیرا خودرو روشن نمی شود.

در صورتی که هنوز مدار کاملا خراب نشده باشد، این امکان هست که موقع تلاش برای چرخاندن کلید، صدایی شنیده شود. به هر ترتیب باید خودرو را به یک مکانیکی برده تا علائم را بررسی و علت دقیق مشکل مشخص شود.

  • استارت نامنظم

استارت نامنظم، از دیگر نشانه های خراب شدن رله استارت می باشد. موضوعی که در رله استارت خراب دیده می شود این است که برخی مواقع به طرز درستی کار می کند اما در مواردی کاملا از کار می افتد. رله غالبا در معرض خرابی می باشد زیرا فاقد محافظی در  محفظه موتور بوده از این رو گرد و غبار و گرمای زیادی آن را احاطه کرده و می تواند بر عملکرد آن اثر بگذارند.

در صورتی که خودرو را روشن نموده و بدون هیچ نقصی موتور شروع به کار کرد و مجددا استارت زده و این بار اصلا روشن نشد، نشان می دهد رله استارت مشکل پیدا کرده است. با مشاهده این مشکل حتما خودرو را در اولین فرصت به تعمیرگاه ببرید.

  • روشن ماندن رله استارت پس از احتراق موتور

هنگامی که ماشین روشن شود باید سوییچ یا کلید استارت را رها نمایید. در صورتی که جریان برق قطع شد، ممکن است سبب قطع برق استارت موتور نیز شود. اگر استارت پس از احتراق موتور روشن ماند، احتمالا اتصالات اصلی موجود در رله استارت، در محلی بسته به یکدیگر وصل شده اند. اگر این اتفاق رخ داد رله استارت در شرایط خطرناکی قرار گرفته و در صورت عدم رسیدگی به موقع، استارت، مدار، ربه و انتقال فلایویل آسیب می بیند.

  • شنیدن صدای کلیک مانند در استارت

رایج ترین نشانه خرابی رله استارت شنیدن صدایی کلیک مانند(ضربات آرام و پیوسته) در استارت می باشد. هنگامی که باتری، دارای آمپر کمی باشد؛ نشان می دهد رله استارت نمی تواند انتقال را صورت دهد. رله شامل همه جریان یا کلا بی هیچ جریانی است. به این معنی که جریان الکتریکی را به صورت کامل ارسال نموده یا اصلا هیچ جریانی به استارت فرستاده نمی شود.

با این وجود مواردی هست که یک رله استارت صدمه دیده سبب می شود استارت موقع چرخیدن کلید، صدای کلیک مانندی بروز می دهد. رله استارت یک بخش مکانیکی بسیار با دوام و قابل اطمینان بوده با این حال می توانید در صورت صدمه دیدن،؛ نسبت به جایگزینی آن توسط یک مکانیک اقدام کنید.

  • مشکلات پی در پی موقع استارت خودرو

در صورتی که رله استارت به علت گرمای زیاد یا گرد و غبار بیش از حد کارکرد درستی نداشته باشد، نمی تواند نیرو را به استارت ارسال کند. در صورتی که می خواهید ماشین را روشن نموده و استارت سریعا فعال نمی شود ولی کلید استارت را یک بار دیگر چرخانده و این بار روشن می شود، به احتمال زیاد در رله نقصی ایجاد شده است. در این شرایط بهترین کار مراجعه به یک مکانیکی می باشد. در بیشتر موارد مشکل استارت متناوب به یک سیم اتصال معیوب مربوط است.

دلایل خرابی رله استارت

در قسمت قبلی به نشانه های خراب شدن قطعه رله استارت اشاره شد. در این بخش دلایل خرابی این قطعه الکتریکی بیان می شود.

  • سیم های اتصال آلوده
  • شل شدن سیم کشی
  • خوردگی باتری
  • نشت روغن
  • فرسودگی یا آسیب در قطعات سیستم استارت خودرو

از همراهی شما تا پایان این مطلب کمال تشکر را داریم. پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای اطلاع از نشانه های خرابی پمپ بنزین خودرو روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *