دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان شقاق مقعدی با عسل و میزان تاثیر آن بر روند بهبود بیماری

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

درمان شقاق مقعدی با عسل چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با خواص عسل برای رفع بیماری و همچنین دستورالعمل استفاده از آن آشنا شوید.

همانطور که می دانید عسل از دسته خوراکی های مفید و ضد التهابی است که می تواند کاربرد های دارویی بی شماری داشته باشد. یکی از مهم ترین کاربرد های عسل را می توان درمان بیماری های نشیمنگاهی به ویژه درمان شقاق مقعدی دانست که این ماده می تواند با ضد عفونی کردن زخم فیشر به درمان آن کمک نماید.

درمان شقاق مقعدی با عسل

همانطور که می دانید شقاق یا فیشر از دسته بیماری های مقعدی شایعی است که اغلب موجب بروز زخم در مقعد می شود. این بیماری ممکن است در هر سنی خود را نشان دهد به گونه ای که حتی امکان بروز آن در نوزادان نیز وجود دارد. در واقع شقاق عمدتا در اثر اعمال فشار به این ناحیه ایجاد می شود و باعث ایجاد ترکی عمیق در دیواره مقعد و یا مخاط خواهد شد. از علائم اصلی این بیماری می توان به درد شدید و تیر کشنده، خونریزی، خارش و سوزش اشاره کرد که در مشاهده هر کدام از آن ها بایستی سریعا برای درمان اقدام نمایید.

چگونگی درمان شقاق مقعدی با عسل

توجه داشته باشید که یکی از عوارض اصلی این بیماری عفونت زخم است زیرا این عارضه در ناحیه ای حساس از بدن است که موجب شده زخم به راحتی دچار التهاب و عفونت شود. خوشبختانه در اغلب موارد با استفاده از روش های درمان خانگی شقاق به ویژه در مراحل ابتدایی بیماری قابل رفع و درمان خواهد بود.

اما در صورت پیشرفته تر شدن و یا وجود علت زمینه ای برای بروز بیماری، این عارضه نیاز به درمانهای جدی تر مانند جراحی و لیزر شقاق خواهد داشت. اگر در مراحل ابتدایی این بیماری به سر می برید قطعا استفاده از عسل طبیعی می تواند بیماری تان را تا حد زیادی کاهش دهد.

در واقع عسل یکی از روش های تاثیرگذار در مداوای شقاق مقعدی است که در کاهش علائم بیماری نیز بسیار موثر خواهد بود. خواص ضد التهابی این خوراکی باعث شده تا از آن به عنوان یک داروی موثر در درمان زخم ها استفاده شود. علاوه بر این عسل دارای خاصیت آنتی باکتریال بوده و به پاکسازی و ضد عفونی نمودن زخم شقاق کمک شایانی خواهد کرد.

میزان تاثیر عسل بر درمان بیماری:

بهتر است بدانید که میزان تاثیر درمان شقاق مقعدی با عسل چندان مشخص نخواهد بود زیرا تاثیر آن در افراد با شرایط مختلف کاملا متفاوت خواهد بود. در واقع این ماده در برخی موارد می تواند میزان التهاب و عفونت زخم را تا حد زیادی کاهش دهد اما در برخی موارد اثر عکس خواهد داشت زیرا در درمان با عسل علت پدید آمدن این مشکل در نظر گرفته نمی شود و از طرفی نیز استفاده از عسل ممکن است موجب تاثیر در فرآیند درمان شده و مشکل را حادتر کند.

  •  آرون گروپس

تاثیر عسل بر درمان بیماری ها

دستورالعمل استفاده از عسل:

برای استفاده از این ماده نیاز به تهیه موم عسل خواهید داشت. پس از اینکه با حرارت غیر مستقیم موم عسل را آب کردید حتما آن را با مقدار مساوی روغن زیتون ترکیب نمایید. سپس پس از خنک شدن ترکیب می توانید آن را بر روی محل زخم تان بمالید و در نهایت یک گاز استریل بر روی آن قرار دهید.

مدت زمان یک ساعت صبر کنید و سپس محل زخم را بشویید. توصیه می شود که برای رسیدن به نتیجه ایده آل این کار را دو مرتبه در طول روز تکرار نمایید. پس از گذشت مدتی شاهد معجزه آسای این روش سنتی و کاهش علائم شقاق خود خواهید بود.

البته از این نکته غافل نشوید که درمان شقاق با عسل یک روش کاملا سنتی بوده و در آن علت به وجود آمدن بیماری در نظر گرفته نمی شود. چنانچه پس از گذشت چندین روز شاهد بهبود علائم بیماری تان با این روش خانگی نبودید بایستی اقدامات جدی تری را برای فرآیند درمان خود دنبال کنید.

دستوراعمل استفاده از عسل برای درمان شقاق مقعدی

در ادامه سه روش مختلف را برای مداوای شقاق با عسل معرفی کرده ایم که می توانید از آن ها نیز استفاده نمایید:

  • ترکیب موم عسل و روغن زیتون:

همانطور که متوجه شدید خواص موم عسل به ترمیم ناشی از شقاق کمک زیادی می کند و روغن زیتون نیز در روان شدن روده و دفع راحت تر مدفوع موثر خواهد بود. در نتیجه درمان شقاق مقعدی با عسل و روغن زیتون به راحتی انجام خواهد شد.

به طور کلی موم تمامی خواص عسل را دارا بوده و می تواند به درمان این بیماری کمک شایانی بکند. برای استفاده از این روش بایستی در ابتدا مقداری موم را با استفاده از حرارت غیر مستقیم برای مثال در ماکروویو ذوب نمایید. پس از اینکه موم خنک شد آن را با مقداری مساوی از روغن زیتون ترکیب نمایید و بر روی موضع مالش دهید. توصیه می شود که برای رسیدن به نتیجه ایده آل این راهکار را تا ۴ مرتب در طول روز تکرار نمایید.

  • ترکیب عسل و آبجوش:

همچنین ترکیب عسل و آب جوش نیز می تواند به رفع علائم بیماری کمک شایانی بکند و در رفع یبوست نیز کاربرد خواهد داشت. برای استفاده از این روش بایستی هر روز صبح یک قاشق عسل را درون یک لیوان آبجوش حل کرده و میل نمایید.

روش های مصرف عسل برای بهبود شقاق مقعدی

  • ترکیب عسل و سرکه سیب:

به طور کلی خواص عسل رد کنار خواص ضد التهابی سرکه سیب می تواند تا حد زیادی معجزه آسا باشد. برای استفاده از این روش بایستی یک قاشق عسل را با یک قاشق سرکه سیب ترکیب کرده و میل نمایید.

برای اطلاع از درمان های خانگی همچون درمان خارش مقعد و جوش مقعدی می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *