دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاربرد و خواص پوست گردو برای خاک

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

پوست گردو برای خاک گیاهان کاربردها و مزیت های فراوانی داشته و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با خصوصیات و کاربردهای پوسته گردو برای گیاهان آشنا شوید.

به طور کلی پوست گردو دارای مواد عالی و معدنی بی شماری است که می تواند بر روند رشد گیاهان تاثیر زیادی بگذارد و در واقع برخی از آن ها در مقادیر کم نیز به عنوان محرک رشد شناخته شده اند و می توانید برای تغذیه ساختار خاک بستر گیاهتان مورد استفاده قرار دهید.

مزیت پوست گردو برای خاک

بهتر است بدانید که با وجود اینکه گردو به یک گیاه کاملا جنوبی تعلق دارد اما میوه های آن مدت زمان زیادی است که در روسیه محبوب شده اند. کاربرد آن نیز بیشتر در آشپزی و برای اهداف دارویی شناخته شده است. معمولا از این پوست بیرونی گردو به منظور ساخت تنتورها و معجون های مختلف استفاده خواهد شد اما استفاده آن در زمینه کاشت گیاهان نیز موثر بوده به ویژه در مناطقی که می توانید میزان قابل توجهی از این میوه را جمع آوری نمایید.

خواص پوست گردو برای خاک

با این حال بسیاری از افراد هیچ فایده ای از پوسته گردو در نظر نگرفته اند و اعتقاد دارند که ساده ترین راه این است که تنها آن را در سطح آشغال بیندازید. معمولا صاحبان خانه با گرمایش اجاق گاز یا حداقل دارای حمام در محل هنوز هم امکان استفاده از آن را به عنوان شعله ور شدن خوب تشخیص داده اند زیرا پوست گردو به خوبی سوخته و گرمای زیادی تولید خواهد کرد.

اما امروزه باغداران استفاده از خاگسنر حاصل از سوزاندن پوسته گردو را برای باغ و سایر نیاز های خانگی توصیه می کنند. البته که این پایان دامنه کاربر نیست و شما بایستی نکاه دقیق تری داشته باشید تا درک کنید که پوست گردو می تواند نه تنها در باغ بلکه هنگام رشد گیاهان در خانه استفاده شود.

با وجود موارد بیان شده بایستی بدانید که پوسته گردو دارای خواص و خصوصیات بی شماری برای خاک گیاهان می باشد که در ادامه شرح داده ایم:

  • بیشتر از ۶۰ درصد آن را فیبر تشکیل داده است.
  • پروتئین ها ۲.۵ درصد و چربی ها ۰.۸ درصد را تشکیل می دهند.
  • مواد استخراجی بیش از ۵ درصد حجم جامد را در ترکیب خود اشغال خواهد کرد.
  • ترکیبات خاکستر نیز تقریبا ۲ درصد اشغال می کند.

مواد معدنی موجود در پوست گردو

  •  آرون گروپس

علاوه بر این ها پوسته گردو شامل موارد فوق نیز خواهد بود:

  • آمینو اسید ها
  • مواد آلی از جمله اسید های فنل کربوکسیلیک
  • استروئید ها و آلکالوئید ها
  • کومارین
  • ویتامین ها و مواد معدنی
  • تانن
  • پروتئین ها

مزیت های فراوان پوست گردو

استفاده از پوسته گردو برای رشد گیاهان:

توجه داشته باشید که معمولا در مناطقی که گردو در مقیاس صنعتی مورد کشت قرار می گیرد، توصیه می شود از پوسته آن به زهکشی در باغ استفاده نمایید. همچنین در مناطق پایین آمده از محل نیز که اغلب رکود آب اتفاق می افتد بایستی چندین کیسه پوسته بریزید و به صورت مساوی توزیع نمایید.

همچنین می توانید هنگام ایجاد نهال محصولات زینتی و میوه ای و همچنین ایجاد تختخواب های بلند در باغ از پوسته گردو برای ایجاد لایه زهکشی در خاک استفاده نمایید. البته که پوست گردو می تواند به عنوان زهکش و در مقادیر کم هنگام رشد نهال یا گیاهان داخلی بسیار مفید باشد. در این مواقع توصیه می شود که هنگام پیوند پایین هر گلدان یا ظرف با لایه ای از پوسته ها به ارتفاع ۲ تا ۵ سانتی متری بسته به اندازه خود ظرف بپوشانید. توصیه می شود که از بالا ظرف با عمق نه کمتر از ارتفاع لایه زهکشی با خاک پر شود.

جالب است بدانید که از پوسته های گردو حتی می توان برای کاشت گل ارکیده نیز استفاده کرد. البته که در این حالت پوست گردو یا باید کامل خرد شود و یا آن را با برآمدگی در بالا قرار دهید. این کار معمولا به این خاطر انجام خواهد شد که رطوبت اضافی در فرو رفتگی های پوسته راکد نشود.

تاثیر پوست گردو بر رشد گیاهان

دقت داشته باشید که در حضور حجم زیادی از پوسته گردو به صورت فعال به عنوان ماده مالچ د فضای باغ استفاده خواهد شد یعنی برای حفظ رطوبت مطلوب خاک نیازی به آبیاری نخواهید داشت. برای درختان و بوته ها نیز می توانید از دو قسمت پوسته یا قطعه هایی به ابعاد تقریبا ۵.۱ سانتی متر استفاده نمایید.

معمولا برای مالچ بستر های تخت گل و تختخواب در باغ پوست گردو با چکش خرد شده و به کسر ریزتری تبدیل خواهد شد. از این نکته غافل نشوید که قطعات پوست گردو نباید از ۰.۵ سانتی متر بیشتر باشد. برای اینکه مالچ هم عملکرد نگهدارنده آب را انجام دهد و هم از گیاه در برابر علف های هرز مراقبت کند بایستی ضخامت لایه حداقل ۵ تا ۵.۴ سانتی متر باشد.

همچنین از قطعات بزرگ پوست گردو نیز می توانید برای ایجاد یا تزئین مسیرهایی در باغ سبزی استفاده نمایید. در این مواقع ضخامت لایه بایستی از ده سانتی متر بیشتر باشد. در این صورت نیز قطعات پوسته می توانند در زمین فرو بروند به ویژه اگر تراکم خاک زیاد باشد.

اگر قصد دارید از این اتفاق جلوگیری کنید بایستی ابتدا جوش چاله را در جای مسیر های آینده بردارید و تمام سطوح را با مواد سیاه متراکم بپوشانید. سپس لایه ای از پوسته های گردوی آماده شده از قبل را روی آن قرار دهید و در آخر منطقه عابر پیاده بایستی تا حد ممکن فشرده گردد.

تاثیر پوست گردو برای بستر گیاه

استفاده از پوست گردو به عنوان کود ارگانیک:

بهتر است بدانید که محبوب ترین روش استفاده از پوست گردو در باغ اضافه کردن آن به خاک به عنوان کود یا بکینگ پودر خاک است. در این مواقع بایستی پوسته گردو را به حالت تقریبا پودری با قطعات بیش از ۱ الی ۲ میلی متر خرد نمایید. دقت داشته باشید که میزان متوسط کاربرد آن تقریبا ۲ لیوان در هر متر مربع خواهد بود.

البته که استفاده از پوست گردو برای خاک می تواند با چندین مسئله همراه باشد:

اول اینکه خرد کردن پوسته تا وضعیت ایده آل قطعا یک کار کوشش آور بوده و تمامی باغبانان آمادگی انجام آن را ندارند.

دوم اینکه بسیاری از باغبانان از اثر منفی پوست گردو بر گیاهان باغ به خاطر داشتن آنتی بیوتیک ژاگلون طبیعی در میوه ها هراس خواهند داشت.

البته که جای نگرانی نیست چون ژوگلون در ابتدا درون ریشه، پوست، برگ و پوست سبز گردو یافت شده و با رسیدن میوه به تدریج غلظت آن در پوسته به شدت کاهش خواهد یافت. علاوه بر این بهینه ترین راه برای کنار آمدن با هر دو مشکل سوزاندن پوست گردو و استفاده حاصل به عنان کود در باغ وجود دارد. در نتیجه انجام اقدامات پر زحمت برای خرد کردن پوسته ضروری نیست زیرا تمام مواد غیر ایمن برای گیاه به سرعت تبخیر خواهند شد.

استفاده از پوست گردو به عنوان کود

در واقع خاکستر مشابه پوسته های گردو که در حال سوختن هستند حداقل شامل ۶ تا ۷ درصد کلسیم، حدود ۲۰ درصد پتاسیم، ۵ درصد فسفر و همچنین مقدار متنوعی از عناصر کمیاب خواهد بود که به گونه ای قابل جذب برای گیاهان هستند.

این نکته را از یاد نبرید که پوسته گردو با مقدار زیادی مواد فعال بیولوژیکی اشباع شده و به همین خاطر بایستی با احتیاط مصرف شود. چنانچه تاثیر آن فقط مثبت باشد می توانید با دوز کم آغاز نمایید و سپس دامنه کاربرد ان را در باغ گسترش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *