دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رابطه سیگار با لاغری و تاثیرات استعمال آن بر متابولیسم بدن

  • سحر هودانلویی
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

رابطه سیگار با لاغری امری است که امروز به صورت متداول از دهان مردم شنیده می شود به نوعی به یک باور تبدیل شده است. در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

در رابطه سیگار با لاغری گفتنی می باشد که در عصر امروز خیلی مورد بررسی قرار گرفته است و افراد را تحت تاثیر قرار داده است. در صورتی که شما نیز می خواهید صحت و تایید این باور شایع در بین مردم را ار نظر کارشناسان مورد بررسی قرار دهید در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا تمایزات سبک زندگی افراد سالم و سیگاری را مورد بررسی و بحث قرار دهیم.

سیگار کشیدن برای لاغری چه تاثیری دارد؟

بررسی رابطه سیگار با لاغری

تاثیر سیگار بر عملکردهای بدن بر هیچکسی پوشیده نیست. در عصر امروز مباحث مطرح شده در جامعه علمی و عمومی ارتباط سیگار با لاغری است که تا حدودی زندگی جوانان و نوجوانان را به خود درگیر کرده است. از این رو لاغر شدن را با سیگار کشیدن یکی از باور های عموم تبدیل شده است.

در طی مطالعات انجام شده نیز چنین مشخص شده است که نیکوتین در کاهش اشتها تاثیر گذار است و همچنین در ادامه می تواند فشارخون را افزایش داده، ضربان قلب را تحریک کرده و معده را بر هم ریزد که از این رو در از بین بردن اشتها و میل به غذا خوردن تاثیر گذار معرفی شده است. اعصاب حسی، سیستم های عصبی خود مختار، اعصاب دستگاه گوارشی، گیرنده هایی برای تعیین و تشخیص نیکوتین دارند که از این رو با تاثیر گذاری بر روی اعصاب می تواند عادت های غذایی فرد را به مراتب تحت تاثیر قرار دهد.

از این رو چنین باوری در بین عموم شکل گرفته است سیگار کشیدن با لاغری افراد در یک رابطه قرار گرفته و می تواند از تاثیرات عصبی و روانی آن به شمار آید. در طی مطالعات دیگری که در دانشگاه های ایالات متحده آمریکا نیز صورت گرفت چنین مشخص شد که نیکوتین می تواند بر روی نورون های هیپوتالاموس تاثیر بگذارد و در نهایت برای تسریع فرایند پیام سیری آن ها موثر واقع شود.

آدامس های حاوی نیکوتین

همچنین کسانی که از آدامس های دارای نیکوتین نیز استفاده می کنند به همان اندازه از نظر غذایی تحت تاثیر قرار می گیرد و به راحتی نمی توانند به خوردن غذا بپردازند. چرا که مقدار نیکوتین وارد شده به بدن به مانند همان مقدار استعمال سیگار است که تنها وجه بهتری در مقابل آن خواهد داشت. کاهش سطح انسولین خون را هم می توان از دیگر تاثیرات وارد نیکوتین به خون اشاره کرد. گفتنی می باشد که هورمون انسولین به کنترل قند خون بدن می پردازد که آن به وادار کردن سلول ها برای حذف قند های اضافی از از بدن می پردازد. از این رو هر چه مقدار انوسلنی در بدن کاهش پیدا کند، خطر ابتلا به قند خون نیز افزایش پیدا می کند که از این رو فرد به خوردن خوراکی های شیرین چندان میلی نخواهد داشت.

هورمون هاپی نفرین را می توان از دیگر هورمون های بدن معرفی کرد که در اصطلاح دیگر همان آدرنالین است و می تواند با تاثیرگذاری بر روی عضلات شکم به کاهش احساس گرسنگی منجر شود. افراد سیگاری در طی انجام کارهای روزمره خود بیش از دیگر افراد انرژی مصرف می کنند از این رو می توان لاغری این دسته از افراد به این دلیل مرتبط دانست. طی بررسی های انجام شده در این رابطه چنین مشخص شد که افراد سیگاری بیش از دیگر افراد در طی انجام کارهای خود به سوخت کالری می پردازند و این در طی شب به مراتب بیشتر اتفاق می افتد.

سیگار کشیدن برای بدن چه پیامد هایی دارد؟

  •  آرون گروپس

لاغر بودن افراد سیگاری

در رابطه با این موضوع که افراد سیگاری بیش از حد دیگر افراد لاغری تر هستند، بررسی و بحث های بسیاری صورت گرفته است. در پی این پژوهش ها چنین مشخص شده سیگار کشیدن می تواند لاغری و کاهش وزن را برای افراد به همراه داشته باشد. این در حالی است که این موضوع برای جوانان چندان صدق نمی کند و نمی توان گفت که هر جوان لاغر به سیگار کشیدن مبتلا است. همانطور که در ابتدا مطالعه کردید جامعه پزشکی بر روی تاثیر سیگار کشیدن روی اندام های بدن به خصوص لاغری بحث های متداولی انجام داده است و تا حدودی نیز این ارتباط پذیرفته شده است و از این رو تاثیرات شیمیایی و حیاتی مصرف سیگار در افراد لاغری همچنان ادامه دارد.

لاغر شدن صورت

چیزی بیش از ۴ هزار ماده شیمیایی در دود تنباکو وجود دارد که از این رو بسیاری از محققین بر این باورند که آن می تواند بر روی کلاژن و الاستین بدن تاثیر گذار معرفی شود. این عوامل را می توان از آن دسته فیبرهایی به شمار می آید که در تخریب حالت های ارتجاعی بدن و قدرت ترمیم آن را تحت تاثیر قرار می دهد و از این رو می توان افراد سیگاری را چنین مورد بحث قرار داد که از پوست خوب و سازنده ای برای حفظ سلامتی و طراوت خود برخوردار نیستند. این در حالی است که سیگار کشیدن می تواند پوست را تخریب و لاغر نماید از این رو مصرف سیگار و قلیان را چندان خوب و مناسب به شمار نمی آورند.

پیامدهایی که آن ها بر روی عملکرد های بدن قائل هستند را می توان بیش از لاغر شدن افراد به شمار آورد و افرادی که در پی لاغری هستند می توانند از روش های دیگر و سالم تری استفاده کنند. در صورتی که از اضافه وزن رنج می برید و همچنان به کشیدن سیگار نیز اعتیاد دارید باید هرچه سریعتر آن را ترک کنید و در نهایت برای لاغر شدن از روش های سالم و بهتری پیروی کنید.

سیگار کشیدن برای چاقی چه تاثیری دارد؟

بررسی دود قلیان و سیگار

گفتنی می باشد که دود سیگار و قلیان چیزی در حدود ۷۰۰۰ ماده شیمیایی دارد که در حدود ۶۹ آن ها در گروه موارد سرطان زا قرار دارند. طی آخرین آماری که به دست رسیده است چیزی در حدود ۱۵ درصد از بزرگسالان به مصرف سیگار و قلیان معتاد هستند اما با افزایش آگاهی ها می توان چنین بیان کرد که بسیاری از افراد سلامتی برای آن ها مهم تر بوده و به ترک پرداخته اند.

در شرایطی که این دسته از مواد را ترک کنید به موقعیت های اجتماعی بهتری دست پیدا می کنید و می توانید در طی مدت زمان بیشتری را برای وقت گذرانی با اطرافیان و خانواده خود اختصاص دهید. ارتباط سیگار با لاغری چندان موضوعی است که شما را برای کشیدن ترغیب کند. از این رو می توانید رژیم غذایی های سالم تری را برای لاغری و تناسب اندام انتخاب کنید که در نهایت ضرر چندانی برای عملکرد های بدن شما در پی ندارد. تاثیرات کاهش وزن در پی مصرف این دسته از مواد مخدر را می توان به دلیل وجود برخی مواد شیمیایی مضر برای بدن به شمار آورد که در نهایت پیامد های آن خاصیت بیشتر است. نیکوتین در کاهش اشتها و سرکوب کردن میل به خوردن غذا تاثیر گذار است که از این رو می تواند معده را کوچک کرده و به همراه ورود دیگر مواد شیمیایی خطر ساز بدن را تحت عوامل و شرایط آسیب رسانی قرار دهد.

تاثیر آن بر سوخت و ساز بدن

در شرایطی که رابطه سیگار با لاغری به میان می آید باید مقدار متابولیسم و سوخت ساز بدن را هم مورد توجه و بحث قرار داد. گفتنی می باشد که سیگار کشیدن به مراتب می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد و اگر چه که مقدار آن ناچیز است اما بازهم تاثیرات خود را بر روی عملکردهای بدن خواهد گذاشت. این احتمال وجود دارد که به دلیل سیگار کشیدن بهم مشغول کردن عملکردهای دست و دهان می پردازید که در نه این میل و اشتها تحت تاثیر قرار می گیرد و کمتر می خورید. همچنین سیگار و قلیان می تواند فرد را از نظر رفتاری نیز تحت تاثیر قرار دهد.

معرفی رابطه سیگار با لاغری

تاثیر ترک سیگار بر زنان

طی مطالعات انجام شده درباره رابطه سیگار با لاغری چنین مشخص شده است که مردان بعد از ترک سیگار به اضافه وزن و چاقی مبتلا می شوند اما این برای زنان به این صورت صدق نمی کند. در حالتی دیگر برخی افراد بر این باورند که خانم ها بیش از زنان به اضافه وزن مبتلا می شوند. این در حالی است که جنسیت بر روی سیگار کشیدن و بروز لاغری یا چاقی تاثیر چندانی ندارد اما به هر حال با ترک آن می تواند مزایای متعددی برای عملکردهای بدن در پی داشت.

پیامدهای افزایش وزن با ترک سیگار

به طور کلی اضافه وزن و چاقی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به مراتب افزایش دهد که از این رو آن را یک عامل خطرزا برای عارضه های قلبی به شمار می آورند. همچنین امکان دارد که در این شرایط چنین فکر کنید که برای پیشگیری از بروز چاقی بهتر است که سیگار بکشید؛ اما برعکس آن درست است. به طور کلی سیگار کشیدن و نیکوتین، از ماده های اعتیاد آور موجود در تنباکو، مقاومت به انسولین و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به مراتب افزایش می دهد. از این رو ترک سیگار را می توان از مهم‌ترین اقدامات به شمار آورد که افراد سیگاری می توانند برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری ها در حق خود انجام دهند.

مضرات سیگار کشیدن برای بدن

به خطر افتادن سلامتی

در طی مطالعات انجام شده در رابطه با رابطه سیگار با لاغری چنین مشخص شد که خطرات سیگار کشیدن برای سلامتی بسیار بیشتر است که از این رو یک شانس کوچک برای ابتلا به دیابت ناشی از افزایش وزن بعد از ترک سیگار وجود دارد. مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد نیز چنین نشان داد که بالا رفتن وزن بعد از ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در کوتاه مدت افزایش دهد؛ اما این امر ارزش مزایای ترک سیگار در کم کردن عارضه های قلبی‌ و عروقی و مرگ و میر ناشی از آن را کم نخواهد کرد.

از این رو حتی اگر بعد از ترک سیگار وزن بیشتری داشته باشید، سلامت بیشتری خواهید داشت. چرا که خطرات قلبی و عروقی مرتبط با سیگار را کاهش داده اید. اگر از قبل به دیابت مبتلا بودید، ترک سیگار از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. چیزی در حدود نیمی از افراد سیگاری مبتلا به دیابت بر اثر عارضه های مرتبط با سیگار جان خود را از دست می دهند. اگر سیگار نمی کشید، وزن خود را حفظ کرده و مراقب چربی و قند خون خود باشید تا در نهایت از ابتلا به دیابت جلوگیری کرده و طول عمر خود را به مراتب افزایش دهید.

در صورتی که مطالعه این مطلب آرگا برای شما تاثیر گذار واقع شد، پیشنهاد می کنیم با کلیک به روی دیگر لینک های ذکر شده به مانند خواص نیکوتین و ارتباط سیگار با کبد چرب باری دیگر با ما همراه شده و اطلاعات خود را در رابطه با دانستنی های علمی افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *