دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص آلو مهمترین فواید دارویی و درمانی و مضرات آلو

  • پروین حیدریان
  • ۶ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

آلو یک میوه خوشمزه و آبدار است و فواید دارویی و درمانی متعددی برای سلامت بدن دارد. این میوه غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است به همین دلیل فواید فراوانی برای سلامتی دارد. در این مقاله خواص آلو این میوه خوشمزه و سودمند آشنا خواهید شد.

آلو در رنگ های زرد، سبز و قرمز و در اندازه های مختلف وجود دارد و طعم و مزه آن ها بسته به مدل آلو ترش و شیرین است. آلو یک میوه آب دار و خوشمزه است که می توان تازه آن را میل کرد و یا از خشک کرده آن استفاده کرد و همچنین از آن برای تهیه مربا استفاده کرد و بسیاری روش های دیگر برای استفاده از خواص آلو وجود دارد.

آلو حاوی ارزش غذایی بالا و خواص آنتی اکسیدانی است، از این رو برای کمک به دستگاه گوارش و همچنین کمک به تنظیم عملکرد دستگاه گوارش مفید است. طبق تحقیقاتی که بر روی آلو صورت گرفته است محققان به این نتیجه رسیده اند که آلو موجب سیری می شود و از خوردن مواد خوراکی بعد از آن جلوگیری می کند به همین جهت باعث کنترل وزن می شود. همچنین برای بیماری های قلبی عروقی و دیابت موثر و مفید است.

خواص درمانی آلو

بررسی خواص آلو و فواید بی نظیر آن

آلو با تاثیرات مثبتی که بر روی دستگاه گوارش می گذارد، از بروز یبوست جلوگیری و احتمال سرطان روده بزرگ را بسیار کاهش می دهد. آلو به دلیل ترکیبات فعال زیستی و متابولیت ها ممکن است به عنوان یک عامل ضد باکتری در دستگاه های گوارش و ادراری عمل کند. آلو به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی، نه تنها به هضم غذا کمک می کند بلکه به منظور بهبود سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به سلامت پوست، مبارزه با رادیکال های آزاد و کاهش کلسترول می شود.

خواص آلو

آلو منبع بالایی از آنتی اکسیدان

یکی از مزایای عمده آلو خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند آن است. آلو حاوی ویتامین C و مواد مغذی گیاهی مانند لوتئین، کریپتوکسانتین، زیگزانتنین و اسید کلروژنیک می باشد. مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان مانند آلو به جلوگیری از انواع خاصی از آسیب ها سلولی کمک می کنند. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی آلو موجب کاهش پیری، پوست درخشان و سالم، کاهش خطر ابتلا به سرطان و یک سم زدای قوی بدن در طول عمر محسوب می شود.

  •  آرون گروپس

خاصیت آلو برای هضم غذا

آلو منبع خوبی از فیبر است به همین دلیل به تنظیم دستگاه گوارش کمک می کند. آلو به مشکلات و اختلالات گوارشی مانند یبوست کمک می کند زیرا حاوی دو فیبر محلول و نامحلول است. فیبر محلول به دفع چربی و قند، باکتری ها و سموم از بدن کمک می کند. همچنین موجب کاهش کلسترول بد و بهبود سلامت قلب و عروق می شود. فیبر نامحلول موجود در آلو که در پوست آلو موجود است، باعث از بین بردن پلاک های مخاطی و سموم دستگاه گوارش می شود. بنابراین آلو یکی از بهترین درمان ها برای درمان یبوست، تثبیت در قند خون و درست کار کردن روده است.

فواید آلو برای پوست

آلو به دلیل وجود ویتامین C، یک ماده سودمند و پرفایده برای پوست و رگ های خونی محسوب می شود. وجود پروتئین و ویتامین C در این میوه موجب کمک به تاندون ها، رباط ها و عروق خونی می شود و باعث بهبود زخم و از بین بردن بافت های اسکار می شود. همچنین وجود این ویتامین قرمزی پوست را از بین می برد و باعث کاهش چین و چروک می شود. از دیگر خواص آلو کمک به بهبود جوش و آکنه است. برای این منظور دو عدد آلو را له نمایید. نصف لیوان آرد جو به همراه دو قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه نمایید. سپس بعد از ۳۰ دقیقه پوست خود را با آب ولرم بشویید.
خواص آلو برای پوست

مزیت های آلو در بارداری و شیردهی

وجود ویتامین C در آلو به جذب آهن بدن کمک می کند و موجب سلامت بافت های بدن مادر و جنین می شود. فیبر موجود در آلو به هضم مواد غذایی کمک می کند و از بروز یبوست در بارداری جلوگیری می کند. همچنین در بعضی از تحقیقات نشان داده شده است که مصرف آلو در زمان بارداری باعث افزایش هوش بچه می شود. مصرف آلو به دلیل وجود املاح معدنی و ویتامین هایی که دارد در دوران شیردهی نیز مفید است.
فواید آلو در بارداری

فواید آلو برای کاهش قند خون

میوه آلو به دلیل ترکیبات عالی موجود در خود نقش بسزایی در کاهش میزان قند خون در بدن دارد. مصرف این میوه به صورت تازه و یا خشک شده در حالی که منبع نسبتا بالایی از کربوهیدرات را دارا می باشد اما سبب بالا رفتن قند خون بدن به طور چشمگیر نمی شود، علت آن هم به دلیل تاثیر آلو در بالا رفتن سطح هورمون آدینوپکتین می باشد. در واقع این هورمون در تنظیم میزان قند خون بدن به عنوان کمک کننده عمل می کند.

علاوه بر آن آلو به دلیل داشتن فیبر می تواند تا حدودی بر میزان قند خون تاثیر داشته باشد. این ماده نقش کاهش دهنده در جذب هیدرات کربن بعد از هر وعده غذایی را دارد و به همین علت قند خون بدن به طور معمول و به تدریج افزایش پیدا می کند و مانع از جهش ناگهانی ان در بدن می گردد. در نتیجه این میوه از درمان های خانگی موثر برای کاهش بیماری دیابت نوع ۲ به شمار می رود. لازم به ذکر است که آلو غنی از کالری است بنابراین مصرف روزانه این میوه نباید بیش اندازه باشد و میزان مناسب آن روزانه به مقدار ۴۴ تا ۸۷ گرم می باشد.

فواید آلو برای درمان دیابت

خاصیت آلو برای سلامت استخوان ها

همانطور که در بالا گفته شد مصرف آلو خشک شده می تواند به تنظیم قند خون کمک نمایند، علاوه بر آن به تقویت اسخوان ها و سلامت آنها نیز کمک می کند و بر اساس مطالعات انجام شده مصرف آلوی خشک نقش موثری در کاهش خطر بیماری های پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان را داشته باشد و استفاده از این میوه به صورت خشک علاوه بر سلامت استخوان ها می تواند از بروز بیماری های مربوط به استخوانها جلوگیری نماید و همچنین موجب افزایش هورمون های مسئول استخوان سازی شود.

به دلیل وجود مواد معدنی نظیر پتاسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین k در آلوی خشک می تواند به حفاظت و تقویت استخوان ها کمک کند. بنابراین این میوه در مقایسه با میوه های دیگر می تواند نقش بیشتری در سلامت استخوان ها و درمان مشکلات استخوانی بدن داشته باشد.

فواید آلو برای سلامت استخوان

مضرات آلو

میوه هایی مانند آلو که پوست آن ها کنده نمی شود باعث ایجاد دل درد مخصوصا در کودکان می شود. به همین دلیل از مصرف زیاد این میوه با پوست خودداری نمایید. آلو برای افرادی که نفخ شکم دارند و افراد سرد مزاج مضر است.
خواص دارویی آلو
در این مقاله با مزیت های مصرف آلو و مهمترین فواید درمانی و مضرات آن آشنا شدید. برای اطلاع از خواص مواد غذایی دیگر به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *