دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلایل بی اشتهایی و کم اشتهایی نوزاد و علائم تشخیص آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

اگر نوزاد شما نیز بی اشتها یا کم اشتها شده و این موضوع شما را بسیار نگران کرده است. مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود. در این مقاله ۱۵ دلیل کم اشتهایی نوزاد بیان شده است.

کم اشتهایی نوزاد یکی از نگرانی های رایج والدین است که همواره به دنبال دلیل این موضوع هستند. با این مطلب همراه ما باشید تا با برخی دلایل کم اشتهایی نوزاد آشنا شوید.

آشنایی با دلایل کم اشتهایی نوزاد

یکی از نگرانی های رایج مادران و به عبارتی والدین بی اشتهایی یا کم اشتهایی نوزاد می باشد. به این صورت که نوزاد نسبت به شیر یا غذا ابراز بی میلی کرده که عدم رشد وی را به دنبال دارد. این بی اشتهایی می تواند زنگ هشداری برای والدین باشد. بنابراین باید به دقت این موضوع را بررسی نموده تا دلیل بی اشتهایی نوزاد را پیدا کنند.

ممکن است نوزاد بنا به دلایلی مانند بیماری، گرمازدگی و … کم اشتها شده است. و در مواردی ممکن است مشکل بزرگتری مثل نارسایی قلبی مادرزادی  وجود داشته باشد. همواره تغذیه نوزادان و کودکان یکی از امور سخت برای والدین محسوب می شود.

اکثر والدین سوال می کنند که چه مواد غذایی در برنامه روزانه نوزاد گنجانده شود و در چه ساعتی از روز فرزند باید تغذیه شود. برعکس بزرگسالان، نوزاد غذای معمولی را تمایلی نداشته و علاقه یا بی میلی او به هر ماده غذایی به ذاتش بستگی دارد. در ضمن اشتهای نوزادان ممکن است روز بروز یا ماه به ماه تغییر پیدا کند که به رشد اسپورهای او وابستگی دارد.

قاعده کلی این می باشد که نوزاد را فقط هنگامی که گرسنه باشد تغذیه نمایید ولی اگر به اندازه کافی غذا نخورد ممکن است از شرایطی رنج می برد که سبب کم اشتهایی یا بی اشتهایی او شده است. کم اشتهایی یا از دست دادن اشتها که به عنوان آنورکسیا یا بی اشتهایی اطلاق می شود زمانی روی می دهد که نوزاد یا کودک حداقل یک ماه از خوردن غذای مناسب اجتناب کند که این موضوع کاهش رشد او را نشان می دهد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در ضمن نوزاد احساس گرسنگی نداشته یا میلی به غذا نشان نمی دهد. در ماه های اول تولد، نوزاد رشد سریعی را تجربه می کند. اکثر نوزادان در سال اول تولدشان سه برابر افزایش وزن می یابند. به علت نیاز بدنی نوزاد به انرژی برای رشد معمولا نوزاد اشتهای خوبی دارد ولی در مواردی اشتهای خود را از دست داده و با کاهش وزن و تاخیر در رشد روبرو می شود.

کم اشتهایی نوزادان ممکن است هر زمانی در طی سه سال اولیه زندگی آغاز گردد. با این وجود برخی پژوهش ها نشان می دهند که این مشکل اکثرا در سنین ۹-۱۸ ماهگی رخ می دهد و دلیل آن می تواند شروع تغذیه نوزاد با قاشق باشد که ممکن است به غذا خوردن تمایلی نداشته باشد. با این وجود تمام نوزادان در این سن و این مرحله انتقال غذایی به کم اشتهایی دچار نمی شوند. در ادامه به علائم و دلایل کم اشتهایی نوزادان اشاره می شود. با ما همراه باشید.

علائم کم اشتها شدن نوزادان

برخی از علائم رایج کم اشتهایی نوزادان عبارتند از :

  • عدم احساس گرسنگی
  • امتناع از خوردن غذا به صورت مداوم
  • پرتاپ کردن قاشق غذا
  • توقف غذا خوردن بعد از چند قاشق
  • کاهش وزن
  • پرداختن به بازی در طول وعده غذایی
  • سوء تغذیه

در مواردی نوزاد تنها غذای خاصی را مایل است که طعم، حرارت، قوام، بافت و بو داشته باشد. نوزاد غذای جدید را دوست ندارد امتحان کند و در مورد نوع غذا هم بسیار حساس است. ممکن است اگر به اجبار به او غذای جدید بخورانید آن را بیرون ریخته و حتی استفراغ کند.

این نوزادان از دریافت گروه خاصی از مواد غذایی در معرض خطر بوده با این وجود هنگامی که غذای مدنظرشان پیشنهاد شود با رغبت می خورند. و معمولا در رشدشان نارسایی دیده نمی شود و حتی ممکن است اضافه وزن هم پیدا کنند.

دلایل بی اشتها شدن نوزادان

در این قسمت به دلایل کم اشتهایی و عدم تمایل به خوردن غذا اشاره می شود.

۱. بیماری یا عفونت

نوزاد به علت کامل نبودن سیستم ایمنی اش، در برابر میکروب ها بسیار حساس بوده و عفونت های باکتریایی و ویروسی سبب کم اشتهایی یا بی اشتهایی وی می گردد. سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت، عفونت گوش و … سبب درد، نفس نفس زدن شده و خوردن و خوابیدن نوزاد را مختل می کنند.

اگر نوزاد با عفونت مواجه شود سریعا به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب دریافت شود. در این مدت نباید به نوزاد پستانک داد چرا که احتمال ابتلا به عفونت تا ۳۳ درصد بیشتر می شود. در ضمن ابتلای نوزاد به عفونت ادراری هم سبب بی اشتهایی او می شود.

۲. خوردن مایعات زیاد

یک دلیل دیگر این موضوع خوردن مایعات زیاد از جمله آب و آبمیوه می باشد. نوزاد تا شش ماهگی فقط به شیر نیاز داشته تا بدن او هیدراته بماند. خوردن مایعات اضافی در این تایم سبب شده بدن وی نتواند مواد مغذی را از شیر مادر یا شیر خشک جذب کند. در ضمن معده اش پر شده و کم اشتها می شود.

۳. گرم بودن زیاد هوا

گرم بودن زیاد هوا سبب بی قراری، التهاب پوستی و کم اشتهایی نوزاد می گردد. در صورتی که شرایط کنترل نشود حتی سبب کم آبی بدن او هم می شود. در فصل تابستان نوزاد باید در محیط خنک باشد و بدن او هیدراته نگه داشته شود. لباس های نخی آزاد به او پوشانده و اگر نشانه های گرمازدگی را مشاهده کردید سریعا نوزاد را به درمانگاه ببرید.

به یاد داشته باشید که گرمای بیش از اندازه می تواند سبب عرق کردن و خستگی نوزاد شود. در این شرایط غذا خوردن برای او سخت شده و در معرض بی اشتهایی قرار می گیرد. برای مقابله با این مشکل می توانید نوزاد را با آب معتدل حمام نموده یا بدنش را با استفاده از یک پارچه مرطوب خنک نمایید.

۴. نوع غذا

برخی غذاها زمان بیشتری نیاز دارند تا هضم شوند. از این رو ممکن است شکم نوزاد برای مدت طولانی تر پر باشد. دانه های غلات یکی از مواد غذایی است که موجب سیری طولانی مدت نوزاد شده زیرا حاوی فیبر زیادی است. این مواد غذایی می توانند باعث کاهش اشتهای نوزاد شوند.

۵. واکسیناسیون

خوب است بدانید که انجام برخی واکسیناسیون های نوزاد سبب شده درجه حرارت بدن وی بالا رود و این دمای زیاد به همراه درد و زخم می تواند اشتهای نوزاد را کاهش دهد.

۶. یبوست

در صورتی که نوزاد یبوست شده باشد حرکت مواد غذایی در روده او سخت می شود. در این وضعیت ، قطعا کم اشتها خواهد شد. از این رو اطمینان یابید که حرکات روده ای نوزاد مناسب باشد.

۷. کم خونی

به یاد بسپارید که اگر نوزاد به کم خونی یا آنمی مبتلا باشد ممکن است کم اشتها یا بی اشتها هم شود. به طور کلی این نوزادان اغلب ضعیف و خسته هستند. در این وضعیت به پزشک اطفال مراجعه نمایید. زیرا این موضوع می تواند بر روند درمانی اش تاثیر گذار باشد. همچنین غذاهای سرشار از آهن در برنامه غذایی نوزاد خود بگنجانید.

۸. خستگی زیاد

خستگی و فشار حاصل از یک بازی طولانی مدت نیز می تواند دلیل بی اشتهایی نوزاد باشد. از این رو زمان بازی نوزاد را تنظیم نموده تا بیش از حد خسته نشود.

۹. انگل روده ای

یک دلیل رایج کم اشتهایی نوزادان آلودگی بدن آن ها به انگل ها می باشد. ممکن است فرزند کوچک شما به انگل روده ای و انواع کرم ها ابتلا یافته باشد. در این وضعیت، استفراغ، اسهال و از دست دادن اشتها  بروز می کند. بنابراین نیاز است که به پزشک مراجعه شود.

۱۰. حساسیت به شیر

این مورد زمانی روی می دهد که سیستم ایمنی بدن نوزاد به پروتئین موجود در شیر واکنش نشان بدهد. در این حالت نوزاد تمایلی به خوردن شیر ندارد. اگر نوزاد به این پروتئین شیر حساسیت داشته باشد از شیرخشک هیپوآلرژیک کمک بگیرید تا این نشانه ها کاهش یافته و اشتهای وی برگردد.

۱۱. تغذیه با غذای جامد

نوزاد مدت زیادی را با شیر تغذیه کرده است و اکنون اگر به صورت ناگهانی غذای جامد به برنامه غذایی او بیفزایید بدن وی به زمان بیشتری برای تطابق خود با این مواد غذایی نیاز دارد. با توجه به این که روند هضم مواد غذایی جامد طولانی تر می باشد، ممکن است کودک بی اشتها شود. برای رفع این مشکل باید غذاهای تازه را در مقدار کم به رژیم غذایی نوزاد اضافه کرده تا او قادر باشد بدن خود را به مواد غذایی جامد سازگار نماید.

۱۲. حساسیت نوزاد به برخی غذاها

عدم تطابق بدن نوزاد با برخی غذاها یا حساسیت به مواد غذایی مانند تخم مرغ، بادام زمینی، شیر، سویا و … می تواند با علائمی مانند خارش، التهاب، اسهال و عموما کم اشتهایی همراه شود. از این رو باید مواد غذایی حساسیت زا برای نوزاد را شناسایی کرده و از گنجاندن آن در برنامه روزانه نوزاد پرهیز نمایید.

۱۳. گلو درد

ممکن است گلوی نوزاد عفونت کرده یا به دلیل گریه زیاد گلودرد داشته باشد. این موضوع بلع را دشوار نموده و نتیجه آن کم اشتهایی خواهد بود.  در صورتی که گلودرد نوزاد با تب و تورم گلو همراه شود سریعا به پزشک مراجعه تا درمان لازم صورت گیرد.

۱۴. سن رشدی نوزاد

باید اطلاع کاملی از شیوه رشد نوزاد خود داشته باشید. در ۶ ماهه ابتدایی رشد نوزاد سریع است ولی از ۶-۱۲ ماهگی رشد وی کاهش پیدا می کند. از ۱۲-۱۸ ماهگی نیز شیب نمودار باز کاهش می یابد. از این رو اگر نوزاد نسبت به ۱۰ ماهگی اش غذای کمتری میل دارد طبیعی است زیرا بدن او به کالری کمتری احتیاج دارد. البته به صورت منظم باید کودک را جهت چکاپ و تعیین برنامه غذایی به مراکز بهداشت مربوطه ببرید.

۱۵ نارسایی قلبی مادرزادی

بعضی نوزادان با نارسایی قلبی به دنیا می آیند که سبب می شود نتوانند تغذیه کافی داشته باشند. این بیماری های مادرزادی گاه نوزاد را چنان ضعیف می کنند که دیگر قادر به غذا خوردن نیست. در صورتی که مشکل قلبی نوزاد حاد بود و قلب قدرت پمپاژ خون به اعضای دیگر بدن مانند ریه ها را نداشته باشد، نوزاد برای تنفس و تغذیه با مشکل روبرو می شود.

در این موارد به عمل جراحی نیاز می شود تا بعد از درمان نوزاد بتواند غذا بخورد. البته در مواردی نیز از طریق لوله گذاری درون معده به وی غذا داده می شود.

۱۶. دندان درآوردن

رشد نوزاد چنان سریع است که قبل از متوجه شدن شما اولین دندان های کوچکش از بین لثه ها خارج می شود. در این زمان نوزاد معمولا اشتهایی به غذا خوردن نشان نمی دهد زیرا درد و ناراحتی بیرون آمدن دندان از لثه او رابی قرار می کند. بین ماههای ۴-۷ نخستین دندان نوزاد در می آید.

جهت کاهش درد دندان می توانید دندان گیر در اختیار او گذاشته تا با گاز گرفتن آن خارش و درد لثه ها را آرام نماید. در این تایم به نوزاد خوراکی های خنک مثل ماست و میوه های له شده قرار بدهید. در صورتی که شیر خوردن از شیشه یا سینه مادر سبب افزایش درد لثه نوزاد شود، از فنجان کمک بگیرید.

۱۷ . ریفلاکس معده

رفلاکس یا برگشت اسید معده به حالتی اطلاق می شود که مایع اسیدی داخل معده و غذا از معده به سمت مری برگردد. این امر سبب بی قراری، دل درد و کم اشتهایی نوزاد می شود. از نشانه های این موضوع می توان به تهوع، استفراغ، سرفه و بدغذایی اشاره نمود. دادن شیر غلیظ شده و شیردهی نشسته سبب کاهش رفلاکس معده نوزاد و افزایش اشتهایش می شود.

به طور کلی توصیه شده است هرگز نوزاد را به خوردن غذا مجبور نکنید چرا که موجب بروز مشکلات تغذیه ای در آینده خواهد شد. هنگام غذا دادن به او آرام و صبور عمل کنید. همراه با رشد نوزاد خود، میان وعده های جدید و غذاهای متنوع را تست کنید تا اشتیاق نوزاد به غذا خوردن بیشتر شود.

در صورت تمایل برای اطلاع از تغذیه نوزاد ۵ ماهه، تغذیه نوزاد ۱۱ ماهه روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *