دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

محاسبه متراژ آپارتمان بر چه اساسی انجام می شود؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

از آنجا که هیچ استاندارد دقیق و درستی برای اندازه گیری و محاسبه متراژ آپارتمان ارائه نشده است و به نوعی سبب سردرگمی افراد می شود. با این مطلب همراه ما باشید تا شیوه اصولی محاسبه متراژ آپارتمان را فرا بگیرید.

محاسبه دقیق متراژ و مساحت آپارتمان یا خانه اندکی دشوار و گیج کننده بوده زیرا استاندارد درستی برای آن تعریف نشده است و هر کس به شیوه خود آن را محاسبه می کند. در این مطلب قصد داریم شما را با شیوه اصولی محاسبه متراژ آپارتمان آشنا نماییم.

محاسبه متراژ آپارتمان و نکات طلایی آن

محاسبه نمودن اندازه دقیق متراژ و مساحت آپارتمان یا خانه تاحدودی دشوار و سردرگم کننده است. زیرا استاندارد درستی برای آن تعریف نشده و هر فرد مطابق شیوه خود آن را انجام می دهد. ابعاد واقعی خانه یکی از اصلی ترین فاکتورهای مرتبط با ارزش منزل می باشد. برای بررسی و تعیین زیربنای آپارتمان ابتدا خوب است با اصطلاحاتی که در این باره وجود دارد آشنا شوید. در ادامه به محاسبه اصولی متراژ آپارتمان خواهیم پرداخت.

  • زیربنا:

به سطح اشغال شده توسط بنا یا مساحت هر یک از طبقات ساختمان اطلاق می شود.

  • مساحت کل:

مجموع مساحت همه طبقات روی زمین و زیر زمین را گویند.

  • مشاعات ساختمان:

قسمت های مشترک و عمومی آپارتمان که تحت تملک فرد خاصی نبوده و به همه مالکین ساختمان تعلق دارد را مشاعات ساختمان اطلاق می کنند. مثلا راه پله ها، حیاط، آسانسور، پشت بام

  • مفروزات ساختمان:

همه قسمت های خصوصی و تحت تملک افراد را شامل می شود. به عبارتی فضای داخلی آپارتمان از جمله اتاق خواب ها، تراس، آشپزخانه و …

  •  آرون گروپس

به طور کلی باید گفت اندازه گیری متراژ ساختمان کار چندان راحتی نیست و به فاکتورهایی بستگی دارد. مثلا محاسبه نکردن فضای پارکینگ در متر مربع نهایی منزل و زیرزمین ها در بسیاری از استانداردهای جهانی قابل اندازه گیری نمی باشند. در صورتی که منزل زیرزمین داشته باشد اندازه آن برای اطلاعات شخصی به درد می خورد. ولی اندازه فضای زیر شیروانی منزل که حداقل ۲.۱ متر است باید در اندازه گیری لحاظ گردد. برای همه اتاق ها و محیط های آپارتمان این قانون اندازه گیری صحیح است.

اندازه گیری متراژ آپارتمان

جهت اندازه گیری متراژ و زیربنای آپارتمان باید ابتدا درک درستی از اشکال هندسی و ترکیب بندی ساختمان داشته باشید. بعضی آپارتمان ها به خاطر زمین و نقشه مناسبی که دارند اشکال کاملا مشخص و ساده ای داشته از این رو اندازه گیری آن ها نسبت به آپارتمان هایی با طراحی متفاوت و شکل های هندسی نامعین ساده تر می باشد و آسان تر هم انجام می شود.

به طور کلی برای اندازه گیری زیر بنای آپارتمان باید مراحل زیر را انجام دهید.

  • بر اساس ترکیب و طراحی آپارتمان بخش های مختلف را به شکل های هندسی مثلث، مربع و مستطیل تقسیم بندی کرده و بخش های مختلف را با توجه به شکل شان تعیین کنید.
  • روی اضلاع مختلف اشکال نامی قرار دهید.
  • بر اساس فرمول های اندازه گیری مساحت برای شکل های مختلف به اندازه گیری مساحت بپردازید.

  • مساحت بخش های مختلف را محاسبه و آن را با هم جمع کنید.
  • در بعضی موارد شکل های در نظر گرفته شده در بخش های مختلف ساختمان مثل بالکن به شکل نیم دایره و یا یک چهارم دایره است که در این موارد اول باید با استفاده از شعاع مساحت دایره کامل را محاسبه و سپس آن را به دو یا ۴ تقسیم کرده تا اندازه گیری آن انجام شود.

اندازه گیری متراژ آپارتمان از طریق کف پوش

در صورتی که بخواهید آپارتمان خود را بفروشید یا یک واحد اجاره کنید باید اندازه خانه مورد نظر را در نظر گرفته تا بتوانید ارزش واقعی آن را محاسبه کنید. برای این کار روش ساده ای وجود دارد و آن اندازه گیری بر اساس متر مربع می باشد. به عبارتی بر اساس میزان متر مربع سایز کف پوش محیطی که قسمت اعظم منزل در آن قرار دارد محسوب می شود.

این پیش فرض ممکن است اشتباه باشد. بهتر است طرح کلی خانه را روی برگه رسم کرده و نقشه هر طبقه به طور مجزا باشد. ضمنا قسمت های ناتمام خانه، پله های بیرونی و آسانسور، پاسیو و ورودی خانه نباید در محاسبه لحاظ شود. طبق مستطیل های قابل اندازه گیری به تقسیم بندی نقشه ها بپردازید. اندازه گیری کلی در صورتی که مستطیل های بیشتری از طرح خانه داشته باشیم، دقیق تر می شود.

باید طول و عرض را مشخص و سپس محیط را بر اساس ضرب طول و عرض هر مستطیل در خانه به دست آورده و روی همان قسمت کاغذ بنویسید. متر مربع همه مستطیل ها را جمع نموده تا متراژ دقیق آپارتمان مشخص شود. البته به یک روش دیگر نیز می توان این محاسبه را انجام داد.

معمولا کف ساختمان ها توسط موزائیک یا سرامیک پوشانده می شود. با توجه به این که این کف پوش ها سایز استانداردی دارند می توان بر اساس تعداد استفاده شده کف پوش در کف ساختمان نیز متراژ آپارتمان را به سادگی تعیین کرد. برای شروع ابتدا اندازه ابعاد یکی از کفپوش ها را محاسبه نموده و سپس در تعداد آن ضرب کنید. در قسمت هایی هم که کف پوش برش خورده می توانید مساحت کفپوش را بر دو تقسیم نمایید یا هر دو نیم کف پوش را یک کف پوش کامل لحاظ کنید.

در اندازه گیری متراژ آپارتمان چه مغایرت هایی وجود دارد؟

ابعاد فضایی یک آپارتمان در مشخص کردن ارزش واقعی آن ملک نقش مهمی دارد و باید دقت کرد که اندازه آپارتمان یا واحد منظر ما تا چه حد واقعی است. این دو مورد در میزان اندازه گیری کار نادرست و مغایری محسوب می شود.

  • ممکن است برخی فروشندگان پارکینگ یا زیر زمین های ناتمام آپارتمان خود را به عنوان قسمتی از ابعاد نهایی آن عنوان کنند که اشتباه است.
  • اندازه آپارتمان بر اساس دیوارهای خارجی محاسبه شود که ممکن است سبب اندازه گیری نادرست و بی دقت گردد.

مثلا اگر فروشنده ای ابعاد منزلش را ۷۵ متری عنوان کند ولی یک ارزیاب آن را ۷۲ متر مربع اعلام کند. این کار سبب از بین رفتن اعتبار خریدار و ارزش خانه خواهد شد. باید هنگام خرید خانه تحقیقات لازم برای سایر و ابعاد آن صورت گیرد تا با خیال راحت هزینه شود.

اگر برای شما جای سوال است که آیا انباری جزو متراژ ساختمان محسوب می شود باید گفت قسمت هایی از منزل می تواند مالکیت اختصاصی و برخی مشاع داشته باشد. که به آن قانون تملک آپارتمان اطلاق می شود. انباری در صورتی می تواند جزو متراژ آپارتمان باشد که در سند لحاظ شده باشد.

چند نکته:

  • اگر دیوارها بین دو واحد به طور مشترک محاسبه شود و اگر با قسمت های مشاع ساختمان مجاور باشد جزو مفروزات بوده و در زیر بنای واحد محسوب می شود.
  • بالکن چه روباز یا مسقف، جزو زیربنای ساختمان است و در محاسبه متراژ باید منظور شود.
  • اگر انباری و پارکینگ عمومی هستند جزو مشاعات است و اگر خصوصی جزو مفروزات محاسبه می شوند.
  • نورگیرها هنگام اندازه گیری متراژ ساختمان لحاظ نمی شوند و باید از مساحت زیربنا کسر گردند.
  • پارکینگ اختصاصی برای هر واحد با سایز ۳*۲.۵ و با ارتفاع ۵ متر لحاظ می شود.

  • هنگام خرید آپارتمان به دو مورد مالکیت پارکینگ و انباری توجه کنید که به صورت مشاع است یا اختصاصی.
  • دقت کنید که حتما متراژ کامل و جزئیات آن در سند آپارتمان ذکر شده باشد که بتوان ادعای مالکیت نمود.
  • پیش از اندازه گیری باید فضای مفروز و مشاع از یکدیگر تفکیک گردد که توسط قوانین اداره ثبت صورت می گیرد.
  • هنگام قیمت گذاری، قیمت هر متر مربع مساحت انباری مختلف و کمتر از هر متر مربع واحد آپارتمانی است.
  • اگر متراژ انباری در سند ذکر شده است، جزو مفروزات محسوب می شود.

برای اطلاع از نحوه تفکیک سند مشاع و مراحل گرفتن سند زمین کشاورزی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *