دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دیسپلازی دهانه رحم و علل شایع ابتلا به این بیماری

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع برای درمان دیسپلازی دهانه رحم نیاز به متخصص است و با این حال در این مقاله به منظور آشنایی بیشتر به بیان راه های درمان دیسپلازی دهانه رحم به صورت کامل پرداخته ایم.

به طور کلی دیسپلازی دهانه رحم یک بیماری است که در آن سلول های دهانه رحم یعنی ورودی بین رحم و واژن تغییرات غیر عادی پیدا می کنند و چنانچه به موقع درمان نگردند منجر به سرطان خواهند شد. از آنجایی که این عارضه در طول مدت متغیری می تواند تبدیل به سرطان شود، توصیه می شود که در صورت آگاهی از آن سریعا برای درمان اقدام نمایید.

آشنایی با دیسپلازی دهانه رحم

بهتر است بدانید که دیسپلازی رحم در واقع یک نوع بیماری پیش سرطانی است که در آن رشد غیر طبیعی سلول در پوشش داخلی دهانه رحم یا کانال غدد درون رحم، دهانه بین رحم و واژن رخ می دهد. به این عارضه نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم نیز گفته می شود. این بیماری که به شدت با عفونت ویروس پاپیلومای انسانی منتقله از راه جنسی ارتباط دارد در میان زنان کمتر از ۳۰ سال شایع خواهد بود اما به طور کلی در هر سنی ممکن است ایجاد شود.

بیماری دیسپلازی دهانه رحم

توجه داشته باشید که دیسپلازی رحم اغلب هیچ گونه علامتی نخواهد داشت و بیشتر با آزمایش معمول پاپ قابل تشخیص خواهد بود. در واقع پیش آگهی برای زنان مبتلا به این بیماری که پیگیری و درمان مناسب را دریافت می کنند بسیار عالی و موثر خواهد بود. در مقابل زنانی که بیماری آن ها به زودی تشخیص داده نمی شود و یا مراقبت های مناسبی دریافت نمی کنند اغلب در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار خواهند گرفت.

دیسپلازی خفیف رحم گاهی اوقات بدون هیچ گونه درمانی برطرف می شود و تنها ممکن است نیز به بررسی دقیق با آزمایش پاپ هر سه یا شش ماه داشته باشد. اما دیسپلازی متوسط تا شدید دهانه رحم و دیسپلازی خفیف رحمی که به مدت دو سال ادامه دارد اغلب نیاز به درمان برای از بین سلول های غیر طبیعی و کاهش خطر سرطان دهانه رحم را دارد.

علل شایع ابتلا به دیسپلازی رحم

به صراحت می توان گفت که این بیماری با عفونت ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV همراه است. این ویروس نوع ۱۶ در ۹۰ درصد سرطان های دهانه رحم و همچنین ۵۰ تا ۷۰ درصد انواع دیسپلازی های رحم نقش خواهد داشت. همچنین ویروس دیگری به نام هریس سمپلکس نوع ۲ نیز عامل دیگری برای بروز دیسپلازی و سرطان دهانه رحم محسوب می شود که اغلب از طریق رابطه جنسی منتقل خواهد شد.

علل های ابتلا به دیسپلازی رحم

  •  آرون گروپس

نشانه های بیماری

با وجود اینکه بیماری دیسپلازی رحم هیچ گونه علامتی ایجاد نمی کند اما ویزیت های منظم زنان، معاینه لگن و تست پاپ اسمیر می توانند رشد غیر طبیعی سلول ها را به راحتی نشان دهند. در واقع این بیماری زمانی نشان داده خواهد شد که رشد غیر طبیعی سلول ها موجب ایجاد سرطان رحم شده باشد.

به طور کلی اگر بخواهید علائم کلی این بیماری را مد نظر قرار دهید بایستی به موارد فوق توجه داشته باشید.

  • خونریزی پس از مقاربت
  • خونریزی غیر طبیعی که بین دوره های قاعدگی منظم شروع شود
  • خونریزی واژن پس از دوش گرفتن
  • خونریزی پس از معاینه لگن
  • افزایش ترشحات واژن
  • قاعدگی هایی که ممکن است بیش از حد طول بکشد
  • درد در هنگام مقاربت

نشانه های بیماری رحم

چگونگی تشخیص بیماری

از آن جایی که معاینه لگن در میان زنانی که دیسپلازی گردن رحم دارند کاملا طبیعی است اما برای تشخیص این بیماری قطعا آزمایش پاپ مورد نیاز خواهد بود. با وجود اینکه آزمایش پاپ به تنهایی می تواند دیسپلازی خفیف، متوسط و یا شدید دهانه رحم را تشخیص دهد اما برای تعیین، پیگیری و درمان مناسب اغلب به آزمایشات بعدی نیاز است که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

  • تکرار منظم تست های پاپ اسمیر
  • کولپوسکوپی یک معاینه دقیق از دهانه رحم برای تشخیص سلول های غیر طبیعی است و اغلب در این روش نمونه برداری نیز صورت خواهد گرفت.
  • کورتاژ غدد درون رحم که اغلب برای بررسی سلول های غیر طبیعی در کانال دهانه رحم انجام می شود.
  • بیوپسی مخروطی یا جراحی با حلقه الکتریکی که برای رد سرطان تهاجمی انجام می شود. در طول این بیوپسی پزشک یک قطعه بافت مخروطی شکل را برای بررسی آزمایشگاهی برمی دارد. سپس در طول LEEP پزشک با حلقه سیم نازک و ولتاژ پایین بافت غیر طبیعی را برش خواهد داد.

چگونگی تشخیص دیسپلازی رحم

روش های درمان دیسپلازی رحم

بهتر است بدانید که درمان دیسپلازی رحم یا همان سرویکس بستگی به شدت بیماری دارد. به گونه ای که ممکن است در موارد خفیف دیسپلازی نیازی به انجام درمان نبوده و خود به خودی درمان شود. البته در این زمینه تکرار پاپ اسمیر هر سه تا شش ماه کاملا الزامی خواهد بود. توجه داشته باشید که برای CIN2 و CIN3 درمان می تواند شامل موارد فوق باشد.

  • کرایوسرجری:

توجه داشته باشید که در این روش معمولا از سرمای شدید استفاده می کنند تا بافت ها به راحتی از بین بروند. سرمای تولید شده اغلب از طریق نیتروژن مایع تامین خواهد شد.

  • حلقه الکتریکی جراحی برش:

در این روش نیز ناحیه ای که دچار تغییر شکل شده به همراه بخشی از بافت مجرای سرویکس برداشته خواهد شد و البته از این نکته غافل نشوید که ممکن است پس از این درمان امکان باروری وجود نداشته باشد.

راه های درمان دیسپلازی گردن رحم

  • لیزر درمانی:

به طور کلی روش لیزر درمانی اغلب زمانی که سرطان مهاجم شده و ضایعه قابل مشاهده است، استفاده می شود.

  • مخروط برداری از سرویکس:

این روش نیز هم در رابطه با درمان و هم در رابطه با تشخیص کاربرد خواهد داشت. بر اساس این روش قسمتی از بافت رحم به منظور رد کردن احتمال سرطان مهاجم برداشته خواهد شد.

دقت داشته باشید که با این حال دیسپلازی رحم اغلب از طریق آزمایشات پاپ اسمیر شناسایی شده و انجام راهکارهای مطرح شده به طور معمول دیسپلازی سرویکس را درمان می کند اما امکان عود مجدد بیماری وجود خواهد داشت. در واقع اگر درمان های لازم برای رفع این عارضه انجام نشود دیسپلازی ممکن است پیشرفت کرده و تبدیل به سرطان شود.

پیشگیری از ابتلا به دیسپلازی رحم

پیشگیری از بروز دیسپلازی رحم

بهتر است بدانید تنها راه و روشی که می تواند از دیسپلازی گردنه رحم جلوگیری کند پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ ای وی است. به همین خاطر راهکارهایی که در ادامه شرح داده ایم را مورد توجه قرار دهید.

  • تزیزق واکسن HPV در سنین بین ۱۱ تا ۲۶ سال
  • استفاده از کاندوم هنگام برقراری رابطه جنسی
  • پرهیز از رابطه جنسی تا پیش از ۱۸ سالگی
  • اجتناب از سیگار کشیدن

چنانچه تمایل به آشنایی با دیگر مطالب مرتبط با رحم همچون رحم رتروفلکس و افتادگی رحم دارید می توانید زا این لینک ها دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *