دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخچه پیپ و فرآیند تولید توتون پیپ

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پیپ نیز یکی از وسایل برای استعمال توتون و تنباکو محسوب می شود که در این مطلب سعی کرده ایم تا ویژگی ها و تاریخچه پیپ را به صورت کامل شرح دهیم با ما همراه باشید.

به طور کلی پیپ از دسته ابزارهای ایده آل برای استعمال و تدخین توتون و تنباکو محسوب می شود که پیشینه و تاریخچه عظیمی خواهد داشت. این وسیله دارای اجزای مختلفی است که در طول زمان هر کدام دچار تغییراتی شده اند.

آشنایی با تاریخچه پیپ

بهتر است بدانید پیپ که با نام علمی PIP نیز شناخته می شود وسیله ای برای استفاده از توتون مخصوص پیپ است. این وسیله شامل یک کاسه حفره دار برای قرار دادن تنباکو و یک دستگیره چوبی نازک است که در انتها به یک دهان گیر از جنس پلاستیک یا کائوچو ختم خواهد شد. در واقع پیپ ها در محدوده وسیعی از پیپ های ماشین ساز خیلی ساده تا پیپ های دست ساز و با ارزش هنری و گران قسمت کلکسیونر ها ساخته خواهند شد.

خصوصیات و تاریخچه پیپ

همچنین پیپ کشی نیز یکی از قدیمی ترین سنت های شناخته شده کشیدن تنباکو خواهد بود. اصالتا از اروپا وارد ایران شده و در ایران چپق تقریبا معادل آن است با این تفاوت که نوع دیگری از توتون در آن استفاده خواهد شد. توجه داشته باشید که تاریخچه پیپ به عنوان وسیله ای جهت مصرف تنباکو به سال ها پیش از این باز خواهد گشت.

به نظر می رسد که همه چیز مدیون John Rolfe است که در سال ۱۶۱۲ میلادی الهام بخش کاشت و پرورش بذر های توتون در ویرجینیای آمریکا بوده است. در واقع اولین محصول وی که به نام Nicotina Tabacum معروف بود به خاطر اینکه نسبت به گونه آمریکای شمالی خود که دارای طعمی بسیار زمخت و تند و تیز بوده طعم ملایم تر و در عین حال دلچسب تری خواهد داشت. این گونه خیلی سریع در انگلستان و در دربار برینتانیا مورد استقبال قرار گرفت و به زودی صادرات و انتقال تنابکوی ویرجینیا در تناژ بسیار بالا به انگلستان در حدود سال های ۱۶۱۶ تا ۱۶۱۷ به صورت امری عادی و معمول درآمد.

بهتر است بدانید که در سال ۱۶۲۰ تقریبا ۴۰۰۰۰ پوند تنباکوی ویرجینیا راه خود را از طریق رودخانه Jame River ویرجینیا و اقیانوس آتلانتیک به سوی اسکله های شهر لندن باز کرد. نکته جالب این است که بیشتر حجم این خرید توتون پیپ به شکل مصرف درون پیپ مورد استعمال قرار می گرفت و به همین خاطر در حدود ۴۰۰ سال پیش سونامی استفاده از پیپ و توتون انگلستان و در پی آن اروپا را فرا گرفت.

استفاده از پیپ برای استعمال تنباکو

  •  آرون گروپس

گیاه توتون پیپ:

در واقع گیاه توتون پیپ گیاهی یکساله به ارتفاع یک تا ۲ متر می باشد که پوشیده از تار های چسبنده بسیار کوتاه که از کلیه اندام های آن بوی قوی و ناپسند استشمام خواهد شد. در واقع این گیاه ریشه راست دارد که طول آن با توجه به شرایط اقلیمی محل رویش بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر بوده و اغلب در مناطق خشک به ۲۰۰ سانتی متر نیز خواهد رسید.

برگ های این گیاه تقریبا بزرگ و فاقد دمبرگ و به اشکال قلبی شکل، تخم مرغی شکل نیره ای، خمیده و یا صاف مشاهده خواهند شد. ساقه های آن نیز اغلب به صورت آغوشی، بیضوی و به رنگ سبز خواهند بود. گل های گیاه توتتون شامل نوع نر و ماده هستند که کاسه گل آن لوله ای شکل و منتهی به ۵ قسمت نوک تیز خواهد بود. همچنین جام گل آن نیز قیفی شکل و سه مرتبه بزرگ تر از کاسه گل خواهد بود.

این گیاه دارای پنج پرچم می باشد و میوه های آن نیز اغلب پوشینه، بیضوی و محتوی دانه های بذر خواهد بود. بذر های گیاه توتون پیپ بسیار کوچک و کم و بیش بیضی شکل و رنگ آن قرمز تیره است که اگر در شرایط مناسبی نگهداری شوند تا یک سال قوی رویشی خود را حفظ خواهند کرد.

خصوصیات گیاه توتون

بهتر است بدانید که توتون در اقلیم های مختلف قابلیت رشد را دارد اما به منظور افزایش عملکرد آن بایستی از مناطق گرم استفاده نمایید. به صراحت می توان گفت که درجه حرارت خاک نقش بسیار مهمی در رویش بذر توتون دارد. در واقع بازه دمایی مطلوب برای جوانه زنی بذر های این گیاه بین ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد خواهد بود و همچنین میانگین دما در مرحله رشد و نموی برگ ها را می توان ۲۰ درجه سانتی گراد را ایده آل دانست.

فرآیند تولید توتون پیپ:

توجه داشته باشید که معمولا کارخانه های تولید توتون در انبارها و مخازن مخصوص توتون های خام و اولیه را به اندازه نیاز چندین ساله خود ذخیره خواهند کرد که این توتون ها شامل انواع و اقسام مختلف توتون خواهند بود. با توجه به این نکته که ترکیب توتون نهایی گاهی اوقات حاوی ۳۵ نوع توتون مختلف است به این ترتیب با این منبع ذخیره همواره انتخاب های فراوانی از لحاظ داشتن مواد اولیه برای تولید توتون مورد نظر با استاندارد های مشخص وجود خواهد داشت.

در واقع تشخیص و انتخاب توتون خام اولیه را می توان یک فرآیند کاملا تخصصی و نیازمند سال ها تجربه دانست که امکان یادگیری ان به صورت آکادمیک وجود نداشته و اغلب نیازمند داشتن توانایی در جهت تشخیص مزه ها و عطرها و حتی کوچک ترین ذرات بویایی و چشایی است که بر اثر سال ها تجربه و ممارست و کار عملی به دست خواهد آمد.

چگونگی ساخت پیپ ها

به صراحت می توان گفت که هر ترکیب توتون از انتخاب توتون خام گرفته تا روش پیپ و فرآیند تولید آن، هر کدام دستورالعمل خاص خود را خواهند داشت به گونه ای که کوچک ترین جزئیات نیز در این فرآیند بر کیفیت محصول نهایی تاثیر خواهند داشت.

دقت داشته باشید که اولین مرحله برای تولید یک محصول انتخاب توتون های خام برای ترکیب آن ها و تشکیل توتون پایه است برای مثال برای تهیه نوعی ترکیب پایه از ۷ نوع مختلف توتون ویرجینیا استفاده می شود که پس از طی مراحل عمل آوری این ترکیب پایه می تواند برای تولید انواع مختلف توتون استفاده شود. همچنین می تواند به تنهایی به عنوان یک محصول نهایی برش خورده بسته بندی شود و مورد استفاده قرار گیرد.

معمولا توتون های خام اولیه رطوبتی تقریبا ۷ درصد دارند که با این مقدار رطوبت بسیار پایین امکان صدمه دیدن و خرد شدن برگ های توتون در طول مراحل ساخت وجود دارد. به همین خاطر اولین قدم در مرحله تولید و عمل آوری نرم کرده و از بین بردن خشکی موجود درون مواد خام اولیه و افزودن بخار این منظور خواهد بود.

خصوصیات اصلی پیپ ها

همچنین در پایان مطالعه تاریخچه پیپ نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک ای مقابل با مطالب تاریخچه سیگار و همچنین تاریخچه قلیان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *