دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی تیروئید پرکار با روش های مختلف گیاهی و مکمل های غذایی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

درمان خانگی تیروئید پرکار چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با راهکار های موثر در رفع این عارضه آشنا شوید.

به طور کلی تیروئید که با نام علمی Hyperthyroidism نیز شناخته می شود از مشکلات غده تیروئید است که در قسمت مرکز و طرفین گردن قرار گرفته است. گاهی اوقات ممکن است فرد در طول زندگی خود با پرکاری یا کم کاری تیروئید خود مواجه شود که در این مواقع بایستی سریعا برای درمان خانگی آن اقدام نمایید.

آشنایی با درمان خانگی تیروئید پرکار

همانطور که می دانید تیروئید یک ارگان کوچک است که در بخش قدامی و قسمت فوقانی نای دقیقا بالای ترقوه قرار دارد. تیروئید یکی از غدد درون ریزی است که هورمون تولید می کند و به همین خاطر نقش مهمی در سلامت متابولیک قلبی و عروقی و همچنین عاطفی خواهد داشت.

روش های درمان خانگی تیروئید پرکار

عملکرد خوب تیروئید کلید اصلی برای سلامت کل ارگانیسم بدن محسوب می شود نه تنها به این خاطر که ریتم بسیاری از فعالیت های حیاتی را کنترل می کند بلکه به این دلیل که به نوبه خود باعث سنتز پروتئین، گردش خون و فرآیند اکسیژن می شود. با این حال در موارد خاص باعث اختلالات التهابی و عدم تعادل هورمونی می شود که بعدها باعث اختلالاتی می شود که بر کیفیت زندگی تاثیر خواهد گذاشت.

زمانی که غده تیروئید بیش از اندازه به ترشح هورمون های تترا یدوتیرونین یا تری یدوتیرونین و یا هر دو پرداخته باشد تیروئید پرکار اتفاق خواهد افتاد. زمانی که تیروئید بیشتر از حالت عادی فعالیت کند می تواند باعث بروز مشکلات زیادی از جمله استرس، عصبانیت، عرق بیش از حد و لرزش دست شود.

توجه داشته باشید که بیماری تیروئید پرکار در میان افرادی که سابقه خانوادگی دارند بیشتر اتفاق می افتد پس اگر در فامیل و نزدیکانتان این بیماری را مشاهده کردید حتما با پزشک و متخصص خود در میان بگذارید. با وجود اینکه تیروئید پرکار همیشه علائم واضح و پرکار ندارد اما به مرور با تغییرات کم آن در بدن باعث تشخیص خواهد شد. خوشبختانه برای اقدام پیشگیرانه می توانید به دارو های خاصی از ریشه های طبیعی دسترسی پیدا کنید که مواد مغذی آن ها باعث تراز و تعادل هورمون های تیروئید خواهند شد.

نحوه درمان تیروئید پرکار

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

راهکارهای موثر برای درمان تیروئید

امروزه راهکار ای مختلفی برای درمان خانگی تیروئید پرکار مطرح شده اند که در ادامه سعی داریم مهم ترین و کاربردی ترین آن ها را شرح دهیم.

  • رژیم غذایی مناسب:

بر اساس تحقیقات انجام شده سلامت روده انسان به شدت بر روی تیروئید تاثیرگذار خواهد بود. یکی از بزرگ ترین اقداماتی که می توانید برای بهبود روده و سلامت ایمنی خود انجام دهید داشتن رژیم غذایی سالم است. اغلب تحقیقات در مورد سلامتی و رژیم غذایی تیروئید نشان می دهد که چگونه غذاهای مختلف بر روی تیروئید کم کار تاثیر خواهد گذاشت.

با این حال برخی از این مطالعات ممکن است با تیروئید پرکار مرتبط باشد زیرا نشان خواهد داد یک رژیم ضد التهابی می تواند آنتی بادی های تیروئید را کاهش دهد. برای مثال رژیم غذایی بدون گلوتن در یک مطالعه برای کاهش آنتی بادی های تیروئید در گروهی از زنان مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو نشان داده شد.

به طور کلی یک ژن مرتبط با بیماری گریوز که با بیماری سلیاک نیز همراه است نشان می دهد که حساسیت به گلوتن ممکن است عاملی برای برخی از بیماران گریوز باشد. در واقع یک رژیم غذایی ساده، ضدالتهابی و کامل غذایی که فاقد گلوتن، غنی از مواد مغذی و دارای آنتی اکسیدان های سالم و بسیار خوبی است مانند رژیم پالئو که اقداماتی ایده آل برای شروع بهبود روده و سلامت تیروئید و بهبود خود ایمنی است.

تاثیر رژیم غذایی بر تیروئید پرکار

  • مصرف کلسیم و ویتامین D:

یکی از معضلات ناشی از پرکاری تیروئید ایجاد شکنندگی و ضعف در استخوان ها است که در این مواقع شما می توانید با مصرف به اندازه کلسیم به راحتی از خطر پوکی استخوان های خود جلوگیری نمایید.

  • مصرف گیاه دارویی زالزالک:

به طور کلی یکی از گیاهان موثر در درمان خانگی تیروئید پرکار گیاه زالزالک است که می تواند بر روی کاهش علائم مشکلات قلبی و عروقی تاثیر زیادی بگذارد. مطالعات انجام شده اثبات کرده که این گیاه تاثیرات مفیدی بر روی جریان خون و رفع التهابات دارد.

  • مصرف گیاه دارویی بادرنجبویه:

توجه داشته باشید که عصاره گیاه دارویی بادرنجبویه قادر است بر روی هورمون های تیروئید اثرات محدود کننده بگذارد که با این کار می تواند از فعال شدن غده تیروئید جلوگیری نماید. همچنین این گیاه باعث کاهش یافتن ترشحات غده تیروئید نیز خواهد شد.

گیاهان دارویی مختلف برای درمان تیروئید پرکار

  • مصرف غذاهای منیزیم دار:

منیزیم در حفظ تیروئید نقش حیاتی ای دارد به ویژه با توجه به متابولیسم ید که برای بدن ضروری است. بر اساس یکی از مطالعات انجام شده بر روی مبتلایان به پرکاری تیروئید مشخص شد که سطح منیزیم و کلسیم بدن آن ها بسیار پایین است. مواد غذایی مانند شکلات تلخ، بادام هندی، تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، خرما، موز، لوبیای پخته، گردو و دانه های کنجد حاوی مقادیر زیادی از منیزیم خواهند بود.

  • مصرف جوی دوسر:

جو دوسر از گذشته های دور برای درمان خانگی پرکاری تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد به گونه ای که با مصرف آن می توانید ضعف و خستگی های ناشی از پرکاری تیروئیدتان را درمان نمایید.

  • مکمل غذایی سلنیوم:

در واقع سلنیوم ماده معدی که به عنوان مکمل غذایی نیز استفاده می شود دارای تعدادی مزایای خاص و مستند برای بیماری گریوز است. بیماران مبتلا به بیماری گریوز به احتمال زیاد سطح سلنیوم کمتری دارند به گونه ای که یک متاآنالیز نشان داده بیماران با سطح آنتی بادی بالا احتمال بیماری شان شدت خواهد گرفت.

مکمل های غذایی برای درمان پرکاری تیروئید

در این مواقع سلنیوم آنتی بادی ها و علائم مرتبط با بیماری گریوز را کاهش داده و سطح بالاتری از سلنیوم را درون خون نشان می دهد که میزان عود گریوز آن کاهش خواهد یافت.

همچنین دو مطالعه انجام شده نشان داده که مصرف مکمل سلنیوم باعث بهبود نتایج درمان بیمارانی خواهد شد که از درمان های معمول هیپرتیروئید مانند متیمازول و درمان ید رادیواکتیو استفاده می کنند. به طور کلی شواهد نشان می دهد که مکمل سلنیوم ارزش آزمایش در برنامه درمان پرکاری تیروئید را دارد.

  • مکمل غذایی ال کارنیتین:

همچنین ال کارنیتین نیز یک مکمل اسید آمینه محسوب می شود که تمام علائم مربوط به پرکاری تیروئید را کاهش خواهد داد و یا از بروز آن جلوگیری می کند. این مکمل سریع عمل می کند و عوارض جانبی آن بسیار کم بوده به گونه ای که برای زنان باردار مبتلا به بیماری گریوز نیز کاملا بی خطر خواهد بود.

راهکار های مهم برای درمان تیروئید

بر اساس آزمایشات انجام شده این مکمل غذایی تاثیر مثبتی بر روی عواملی از جمله رفع ضعف و خستگی، تنگی نفس، تپش قلب، عصبی بودن، بی خوابی و تراکم مواد معدنی استخوان خواهد داشت. برای درمان خستگی زودرس و همچنین درمان گیاهی تنگی نفس می توانید به این لینک ها مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *