دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های آزار جنسی در کودکان و پیامدهای جدی آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

نشانه های آزار جنسی در کودکان بسیار واضح می باشد و شما می توانید با شناخت بهتر آن ها سریعا جلوی این موارد را گرفته و کودک خود را از مشکلاتی که در صورت ادامه دار شدن آزار ها رخ می دهد نجات دهید.

کودک آزاری یکی از کارهایی می باشد که امروزه گریبانگیر بسیاری از کودکان شده است و شما می توانید با شناخت بهتر نشانه های آزار جنسی در کودکان از بروز مشکلات شدید در آن ها پیشگیری کنید و سعی کنید با درک کردن آن ها و کمک گرفتن از بهترین مشاوران آن ها را از چنگال این مشکل رها کنید.

آزار جنسی در کودکان

شناخت نشانه های آزار جنسی در کودکان

آزار های جنسی که در رابطه با کودکان می باشد توسط یک سری از افرادی که مریض هستند انجام می شود. در این آزار ها فرد بیمار با دیدن بدن کودک تحریک می شود و در بسیاری از موارد سعی می کند با کودک رابطه جنسی برقرار نماید. در نظر داشته باشید که هر دو جنس از کودکان در معرض این افراد بیمار قرار دارند و بهتر است بیش تر مراقب کودکان خود باشید.

یادتان باشد که بیش تر افراد بیمار در نزدیکی شما هستند و بهتر است آشنایان و دوستان خود را بهتر بشناسید و سعی کنید فرزند خود را با افراد غریبه و حتی آشنایان خود تنها نگذارید. بسیاری از کودکان به والدین خود این آزارها را بیان می کنند ولی والدین آن ها را جدی نمی گیرند از این رو این آزارها دو برابر خواهد شد و فرد آزار گر با خیال راحت به کار خود ادامه می دهد و کودک آسیب های روحی و روانی و جسمانی شدیدی را متحمل خواهد شد.

باز هم تکرار می کنیم که تنها وادار کردن کودک برای انجام رابطه آزار تلقی نمی شود و هر نوع استفاده از کودک برای این که فرد بیمار تحریک جنسی گردد آزار تلقی می شود. در ادامه نشانه های آزار جنسی در کودکان را برایتان بررسی می کنیم و بهتر است نسبت به یک سری از رفتار های فرزندان خود بیش تر حساسیت نشان دهید و مراقب آن ها باشید تا مشکلی برایشان ایجاد نشود.

شنماخت نشانه های آزار در کودکان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سکوت کردن مداوم

یکی از بدترین نشانه هایی که از کودک مورد آزار قرار گرفته مشاهده می کنید این است که آن ها سکوت می کنند. در واقع این سکوت آن ها به دلیل این است که تجاوزگر آن ها را قبل از هر کاری آماده کرده است و به آن ها تذکر می دهد که این کار بدی است و نباید والدین چیزی از آن بدانند در غیر این صورت اتفاق های ناگواری رخ می دهد. بنابراین بیش تر کودکان سعی می کنند با سکوت کردن راز را حفظ کنند تا اتفاقی برای خود و خانواده شان نیفتد.

تشخیص اشتباه مقصر

برخی از کودکانی که درگیر این مشکل هستند خود را مقصر می دانند زیرا ذهن آن ها هنوز برای این کار آماده نمی باشد و خلق و خوی آن ها بیش از حد تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرد و تصوراتی که از خود دارند بسیار متفاوت خواهد بود. در این حالت کودک یک سری هیجانات منفی مانند ترس و عذاب وجدان شدید را تجربه می کند که ممکن است تاثیرات بد تری روی سایر مشکلات او بگذارد.

احساس گناه کردن

از نشانه های آزار جنسی در کودکان می توان به احساس گناه کردن مداوم آن ها اشاره کرد زیرا متجاوز آن ها را گناهکار جلوه می دهد و باعث می شود که فکر کنند اگر والدین بویی از این قضیه ببرند دیگر او را دوست ندارند و یا او را از خانه بیرون می اندازند بنابراین به آن ها علاوه بر این که حس گناه دست می دهد حس آلوده بودن نیز اضافه می شود.

دیدن کابوس های تکراری از نشانه های تجاوز می باشد.

کابوس های تکراری

بسیاری از کودکانی که درگیر این نوع از آزارها هستند ممکن است خواب های تکراری ببیند و یا افکار تکراری را در پیش بگیرند و مدام در استرس باشند. بهتر است با فرزند خود رابطه خوبی داشته باشید و یک سری از مسائل را به صورت نمادین به او آموزش دهید تا در صورتی که فردی قصد تجاوز به حریم شخصی او را داشت بتواند شما را آگاه نماید.

استرس شدید

کودکی که دچار آزار جنسی شده است دائما استرس دارد و این استرس ها گاها برای والدین تعجب برانگیز خواهد بود زیرا دلیلی برای این کار آن ها پیدا نمی کنند. در واقع این کودکان نسبت به یک سری از چیزها مانند رنگ لباس هایی که آزارگر در آن روز به تن داشته است حساس می شوند و واکنش های بسیار شدیدی نشان می دهند.

افت تحصیلی شدید

اگر فرزند شما در سنین مدرسه دچار این مشکل شود به شدت افت تحصیلی را تجربه خواهد کرد زیرا او احساس می کند که دیگر نمی تواند آینده ای روشن و خوب برای خود بسازد بنابراین درس خواندن را امری بی فایده می داند و از این رو دچار افسردگی مزمن نیز خواهد شد بنابراین بهتر است به تغییراتی که دانش آموزان در دوران مدرسه دچار آن می شوند حساس باشید و سعی کنید از روش های درست برای پیشگیری این موارد استفاده نمایید.

 آزار جنسی در کودکان

حرف زدن درباره مسائل جنسی

باید بدانید که کودکان در مورد مسائل جنسی و روابط زناشویی هیچ ایده و تخیلی ندارند و اگر کودک شما در مورد این موارد حرف می زند باید کمی بیش تر به او نزدیک شوید زیرا ممکن است تحت آزار شدید جنسی قرار گرفته باشد.

کم اشتها شدن کودک

آزار جنسی در کودکان بسیار متفاوت می باشد و اگر کودک شما تحت آزار دهانی قرار گرفته باشد دیگر میلی به غذا خوردن نشان نمی دهد و همین مورد می تواند علامت هشداری برای والدین باشد. در واقع این کودکان فکر می کنند که اگر غذا نخورند می توانند خود را بکشند و همه چیز تمام خواهد شد. یک سری از کودکان تحت تجاوز مقعدی قرار می گیرند بنابراین در دفع مدفوع مشکل دارند و سعی می کنند کم تر غذا بخورند تا نیازی به انجام این کار پیدا نکنند.

کناره گیری از دیگران

در واقع کودکان تا زمانی که مورد اذیت و آزار قرار نگیرند دیگران را دوست دارند و به آن ها اعتماد می کنند. اگر می بینید که کودک شما نمی تواند به دیگران اعتماد کند و تنهایی را انتخاب کرده است بهتر است او را جدی بگیرید و سعی کنید از زبان او حرف بکشید تا اگر مورد آزار قرار گرفته است به شما بگوید تا بتوانید از تبعات بعدی این مشکل پیشگیری نمایید.

کودک بدون تمرکز و آزار دیده

نداشتن تمرکز

یکی دیگر از نشانه هایی که می توانید از آن استفاده کنید و پی به آزارهای جنسی در کودک ببرید این است که تمرکز حواس ندارد و در کار های روزانه خود دچار مشکلات بسیار شدیدی خواهد شد.

گریه زیاد

اگر کودک شما بسیار آرام بوده و تا کنون سابقه نداشته است که گریه بی دلیل داشته باشد و اکنون این گریه ها افزایش پیدا کرده اند باید کمی بیش تر به او دقت کنید زیرا ممکن است تحت آزار جنسی قرار گرفته باشد و این تغییرات در خلق و خوی آن ها بیش تر به همین دلیل می باشد. در واقع این گریه ها با وارد شدن به یک مکان خاص و یا مشابه با همان مکانی که مورد آزار قرار گرفته است شدت می گیرد و نمی تواند چیزی را به شما بگوید زیرا فرد متجاوز او را از نظر روانی نیز وادار به سکوت کرده است.

نشانه های دیگر

یک سری از نشانه ها هستند که آن ها را به صورت خلاصه برایتان بررسی می کنیم و شما با دیدن این نشانه ها در فرزندان خود می توانید پی به این مشکل آن ها ببرید. این نشانه ها عبارتند از :

  • کابوس های شبانه
  • بد اخلاق شدن
  • پرخاشگری های شدید
  • اضطراب
  • جویدن ناخن ها
  • افسردگی مزمن
  • ترس از تنها ماندن با دیگران
  • ترس از لمس شدن
  • رفتار های جنسی نامناسب با سن
  • خشک شدید نسبت به یک سری از افراد مانند والدین
  • ادرار خونی
  • ترس شدید
  • نگرانی مداوم
  • کبودی و تورم در ناحیه تناسلی
  • بیماری های مقاربتی مانند HPV و HIV و …
  • مشکلات نشستن

 آزار جنسی در کودکان

عوارض مختلف این مشکل در سنین متفاوت

آزار های جنسی در هر سنی می تواند عارضه های بسیار متفاوتی را از خود شنان بدهد و همین موردها را باید بدانید تا بتوانید از بروز دیگر مشکلات پیچیده پیشگیری کرده و جلوی فرد آزار گر را بگیرید تا کودکان دیگری قربانی او نشوند. این عوارض را با توجه به سنین متفاوت کودک برایتان بررسی می کنیم.

کودک یک تا چهار سال

در این کودکان یک سری از نشانه های خاصی بروز می کند که والدین باید آن ها را بدانند تا بتوانند از کودک خود بهتر مراقبت کنند و دیگر نگذارند تحت آزار جنسی قرار بگیرد. کودکی که در این سنین آزار دیده است آداب توالت رفتن را رعایت نمی کند، ترس از مردان در این کودکان بیش تر خواهد شد و به یکی از والدین خود بیش از حد می چسبد و دوست ندارد تنها بماند.

۴ تا شش سال

کودکی که در این سنینی مورد آزار جنسی قرار می گیرد یک سری نشانه های خاصی را دارد و سعی می کند با این رفتارها والدین خود را از مشکلی که دارد آگاه نماید. در واقع این کودکان شکایت های جسمانی شدیدی دارند، احساس گناه می کنند و سعی می کنند رفتار های بدی از خود نشان بدهند، سعی می کنند به دیگران ابراز علاقه نکنند و از دیگران دوری می کنند و دچار وسواس های شستشو می شوند. بهتر است این نشانه ها را در کودکان چهار الی شش سال جدی بگیرید زیرا مهم ترین نشانه های تجاوز به حساب می آیند.

آزار های شدید در دوران کودکی و تاثیرات آن بر کودک

کودکان ۹ الی ۱۲ سال

کودکان در سنین ۹ الی ۱۲ سال کمی بیش تر متوجه قضایا هستند و نشانه ها و عوارض بد تری را می توانید در آن ها مشاهده کنید. عوارضی که آزارگر می تواند بر این کودکان داشته باشد عبارت است از :

  • مشکل در حرف زدن
  • پس زدن جنسیت خود
  • اختلالات شدید هویتی
  • درگیری ذهنی با مسائل شدید جنسی
  • صحبت کردن بدون هیچ خجالتی در مورد مسائل جنسی

عوامل موثر در بروز آزار جنسی

یک سری از عوامل هستند که در واکنش دادن به مسائل جنسی موثر می باشند و این عوامل را برایتان بیان می کنیم تا آگاهی بیشتری در مورد این مشکل داشته باشید.

  • سن کودک در آزارهای جنسی بسیار موثر می باشد و هر چه سن بیش تر باشد تجربه های سخت تری را خواهد داشت و زمان درمان او از نظر روحی طولانی تر خواهد شد.
  • بالا بودن سن متجاوز نیز در آثاری که بر روح و روان کودک می گذارد تاثیر گذار است و هر چه سن متجاوز بیش تر باشد مشکلات بیش تری برای کودک ایجاد می شود.
  • مذکر بودن متجاوز می تواند تاثیرات سخت تری را بر روی قربانی داشته باشد.
  • اگر زمان آزارهای جنسی بالا باشد و شما متوجه آن نشده باشید کودک از نظر روحی و روانی آسیب های بسیار شدیدی می بیند.
  • اگر رابطه تجاوزگر با کودک نزدیک باشد آسیب های شدید تری را در کودک مشاهده می کنید و کودک کم تر می تواند به نزدیکان خود اعتماد داشته باشد.
  • اگر آزارهای جنسی با خشونت و اجبارهای شدید همراه باشد می تواند آثار مخرب تری را با خود به همراه داشته باشد.

مراقبت از کودک آزار دیده

والدین و نحوه مراقبت آن ها از کودک تاثیرات بسیار زیادی در این رابطه دارد و می تواند از آثار های مخربی که متجاوز بر روی کودک می گذارد بکاهد. یادتان باشد که کودک شما هیچ تقصیری در این موضوع ندارد و این افراد مریض هستند که دنیای کودکانه آن ها را خراب کرده اند بنابراین حمایت کردن شما از فرزندانتان می تواند در بهبودی آن ها موثرتر باشد. در ادامه با کلیک بر روی لینک های داده شده می توانید اطلاعات بیشتری در مورد رفتار با کودک کم حرف و اهمیت سن والدین مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *