دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های بلوغ اجتماعی و راه های رسیدن به آن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

گفتنی می باشد که رسیدن به بلوغ در سن و جنسیت منحصری اتفاق نمی افتد و هر فردی در یک مرحله از زندگی به آن دست پیدا می کند. نشانه های بلوغ اجتماعی را در ادامه به همراه روش های پرورش آن معرفی کرده ایم.

گفتنی می باشد که بلوغ دارای انواع مختلفی می باشد که بلوغ اجتماعی یکی از این موارد می باشد. همه افراد برای رسیدن به هدف و برخورداری از یک زندگی سالم باید به سطح مناسبی از بلوغ اجتماعی دست پیدا کنند. به طور کلی پیشرفت و ارتباط گرفتن با دیگران به این بلوغ نیاز دارد که از این رو در ادامه این مطلب به بررسی نشانه های بلوغ اجتماعی در بین افراد پرداخته ایم. به طور کلی می توان چنین بیان کرد افرادی که به این بلوغ در زندگی خود نمی رسند در حالتی دیگر نیز پختگی کامل را در زندگی تجربه نمی کنند که از این رو یا مشکلات متعددی در زندگی دست و پنجه نرم خواهند کرد. عدم رسیدن به این بلوغ می تواند سرآغاز راهی از مشکلات و عوارض منفی باشد که از این رو باید سعی خود را در پرورش و رشد آن نمایید.

بررسی نشانه های بلوغ اجتماعی

معرفی نشانه های بلوغ اجتماعی

این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست که همه افراد به طور ذاتی و طبیعی اجتماعی هستند و به تنهایی نمی توانند زندگی خود را بگذرانند. از این رو برای رسیدن به این مرحله از زندگی باید توجه های لازم را داشته باشید و شما نیز به عنوان یک والده مسئولیت پذیر باید شرایط را برای رشد و پرورش کودک خود در رابطه با بلوغ اجتماعی فراهم نمایید.

در ادامه این مطلب علاوه بر معرفی نشانه های بلوغ اجتماعی به روش های تقویت آن نیز پرداخته ایم که با کمک گرفتن از آن ها می توانید این مهارت تاثیر گذار در رسیدن به هدف را در زندگی خود به کار بگیرید. همچنین در صورتی که به تنهایی از پس این کار بر نیامدید به شما پیشنهاد می کنیم که برای جلوگیری از بروز دیگر اتفاق های ناخوشایند با یکی از مشاوره های متخصص در این رابطه مشورت کرده و از کمک های آن ها در این زمینه استفاده نمایید.

معنا و مفهوم بلوغ اجتماعی

در ابتدا بد نیست که معنی و مفهوم این بلوغ را بررسی کنیم. به طور کلی این بلوغ در روانشناسی به این صورت معنا می شود که فرد به مرحله ای جدید از زندگی وارد می شود که به خوبی قدرت درک موضوع های مهم در زندگی شخصی و اجتماعی را کسب می نماید. در حالتی دیگر نیز می توان چنین بیان کرد که فردی به حدی از پختگی رسیده است که با معنای تعهد و مسئولیت پذیر به خوبی آشنا شده است و برای زندگی است به تعیین هدف های بلند مدت پرداخته است.

طبیعی است که برای رسیدن به این هدف های تعیین شده به خوبی تلاش می کند و در نهایت از هیچ روشی برای رسیدن به آن ها دریغ نمی کند. از این رو هر کسی که در ابتدا استقلال را در زندگی خود به وجود بیاورد در نهایت می تواند مسیر تلاش و رسیدن به خواسته های خود را نیز هموار نماید.

همچنین باید توجه داشت که نشانه های بلوغ اجتماعی به این صورت پدیدار می شود که فرد از مهارت تصمیم گیری خوبی برخوردار است و می تواند در مواقع لزوم از پس این کار به خوبی بربیاید. همچنین در حالتی دیگر می توان آن را چنین معنا کرد که رسیدن به مرحله ای از زندگی به شمار می آید به تنهایی می تواند از پس مشکلات زندگی خود با رشد احساس مسئولیت پذیری بر بیایید. این بدین صورت است که بدون نیاز به همراهی و حمایت والدین می تواند به آنچه که در ذهن می پرورانید برسید و تنها در برخی مواقع که لزوم می دانید از والدین خود مشورت بگیرید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

برای برخورداری از مهارت بلوغ اجتماعی باید در نظر داشته باشد که به خوبی موقعیت ها را درک کنید و شرایط زندگی دیگران را در نظر بگیرید. در شرایطی که بتواند با دیگران ارتباط خوب و درستی بگیرید، می توانید به مرحله جدید از دیگ دست پیدا کنید از دغدغه و مشکلات کمتری برخوردار شوید. این بدان معنی است که برای بهبود شرایط اجتماعی به خوبی تلاش کرده و در نهایت به مقدار سهمی که از جامعه برخوردار هستید برای رسیدن به هدف تلاش کنید.

تاثیر احساسات در سنین بلوغ

منشا این بلوغ

در حالتی دیگر نیز می توان پدیدار شدن نشانه های بلوغ اجتماعی را به این صورت معرفی کرد که از تعامل، تعهد، درک، تعیین هدف، تصمیم گیری و تلاش برای رسیدن به زندگی شخصی و اجتماعی منشا می گیرد. همچنین نمی توان از این نکته چشم پوشی کرد که این امر با امید نیز همراه است و هر کس که در زندگی به خوبی تلاش می کند و برای رسیدن به اهداف خود از پشت کار مناسبی برخوردار است، نسبت به آینده نیز امیدوار و دلگرم است که این می تواند او را در این مسیر همراهی کرده و در نهایت برای تقویت و پختگی آن ها تاثیرات موثری قائل شود.

این دسته از افراد به این نتیجه رسیده اند که زندگی تنها سختی و دغدغه نیست، بلکه می توانند روزهای شیرین و خوب برای خود رقم بزنید که تنها به پشتکار و هدفی که تعیین کرده اند، بستگی خواهد داشت. از این رو نباید تلاش و امید به آینده را از دست بدهید چرا که افراد دارای پختگی و بلوغ اجتماعی به این درک رسیده اند که بدون تلاش و پشتکار نمی توان به چیزی که آرزو دارید، برسید. این می تواند شامل تلاش کردن در زمینه های مختلف اعم از تحصیلی، پرورش فرزند، کمک به دیگران و دیگر مواردی که شما در ذهن دارید، باشد.

نشانه های بلوغ اجتماعی چه می باشد؟

معرفی علائم این بلوغ

در ابتدا گفتنی می باشد که پدیدار شدن نشانه های بلوغ اجتماعی به سن و سال هیچ ربطی ندارد و این امر در برخی موارد دیده شده است که یک فرد ۴۰ ساله و به درک و پختگی که یک شخص ۲۲۰ ساله دارد، نرسیده باشد. از این رو رسیدن به این مرحله از زندگی را نمی توان شاخص جنسیت و سن مشخص کرد اما نشانه هایی وجود دارد که با بررسی و در نظر گرفتن هر یک از آن ها می توانید به خوبی متوجه شوید که چه کسی این احساس را دارا است و چه کسی هنوز به آن دست پیدا نکرده است. در ادامه شرحی از این نشانه ها را مطالعه خواهید کرد که به شما در آنالیز کردن افراد و اینکه چه کسی از درک و هوشیاری خوبی برخوردار است، کمک می کند.

  • تشخیص ارتباط های مناسب

به یقین می توان چنین  بیان کرد که افراد پخته و بالغ اجتماع می تواند ارتباط های سالم و ناسالم را از یکدیگر با به خوبی تشخیص دهند و در این رابطه خود را درگیر افرادی که دارای عوارض منفی هستند، نکنند. این افراد کسانی هستند که استدلال خوبی دارند و همه زمینه های شغلی، تحصیلی، دوستانه و عاشقانه را مورد بررسی قرار می دهند و از هرگونه ضرر و زیان در این رابطه دوری می کنند.

تاثیر بلوغ در ازدواج کردن

  • وظیفه شناسی

از اساسی ترین نشانه های بلوغ می توان به آن مورد توجه داشت که بلوغ اجتماعی لازمه مسئولیت پذیری و تعهد است. کسی که به این پختگی رسیده باشد با تلاش و کوشش هایی دارد که وظایف بر دوش خود را نسبت به خانواده و اطرافیان را برطرف نماید.

  • درک دیگران و همدلی

از نشانه های بلوغ اجتماعی می توان به این امر اشاره داشت که فرد ارتباط های مناسبی را دیگر افراد شکل می دهد. او در این موقعیت به خوبی یاد می گیرد که چگونه موقعیت ها را درک کند و در صورت بروز مشکل برای دیگر افراد با آن ها همدردی و همدلی نماید. این فرد سعی دارد که تا حدی از مشکلات اطرافیان خود بکاهد و به آن ها کمک کند. هر زمان که افراد متوجه شوند باید به دیگران کمک کنند و در موقعیت های سخت در کنار یکدیگر باشند، به این معنی تلقی می شود که از رشد اجتماعی خوبی برخوردار هستند.

  • بهبود رابطه ها

این شخص به خوبی شخصیت خود را پرورش داده است و می تواند فرد مهمی برای جامعه به شمار آید. از این رو برای پیشرفت در زندگی شخصی و ایجاد آرامش در زندگی به ارتقای زندگی اجتماعی و بهبود رابطه های خود با دیگران می پردازد.

تصمیم گیری درست در سنین بلوغ

  • عدم قضاوت

همچنین این فرد از برچسب زدن و قضاوت دیگران افراد به طور عجولانه تا حد قابل توجهی جلوگیری می کند. زمانی که او از موضوعی خبردار می شود به خوبی در رابطه با آن پرس و جو می کند تا مبادا از روش قضاوت هایی که انجام می دهد به ایجاد مشکل در زندگی فرد دیگری منجر شود.

  • جلوگیری از اخذ تصمیم های هیجانی

نشانه های بلوغ اجتماعی زمانی در فرد پدیدار می شود که او در اخذ تصمیم گیری ها به طور عقلانی و منطقی عمل کند. این شخص بدون فکر و با توجه به اساس و هیجان خود هیچ اقدامی انجام نمی دهد و هیچگاه سعی ندارد که موضوعات را تنها با مراجعه به قلب و احساس خود از بین ببرد. در حالتی دیگر می توان چنین بیان کرد که این دسته از افراد با تفکر و پردازش زمینه ها به تصمیم گیری های درست و دور از هیجان می پردازند.

  • برخورداری از هدف های طولانی مدت

این طبیعی است که اگر کسی برای آینده خود از برنامه های طولانی مدت و موثری برخوردار نباشد، در ادامه نیز فردی مفید برای افراد به شمار نمی آید و نمی تواند هدف از زندگی خود را درک کند. این در حالی است که افراد دارید مهارت پختگی اجتماعی به خوبی درک کرده اند که دنبال چه چیزی هستند و در رابطه با آن نیز تلاش خواهند کرد. آن ها هدف های طولانی مدت برای خود تعیین می کنند برای رسیدن به آن نیز از پشتکار خوبی برخوردار هستند.

چگونگی بروز نشانه های بلوغ اجتماعی

  • اجتناب از فساد

همچنین این دسته از افراد به هیچ وجه به سمت و سوی راه های ناسالم و فاسد سوق پیدا نمی کنند. این بدین معنی است که هر کسی در این جایگاه قرار می گیرد از عواقب ار خود به خوبی اطلاع پیدا می کند و این را می داند ک نباید به سمتی حرکت کند که برایش ضرر های متعددی در پی دارد. این می تواند شامل زمینه های شغلی و تحصیلی و یا حتی عاشقانه باشد.

  • احترام گذاشتن

همه ما افراد را در ذهن خود داریم که در مدرسه و یا آموزشگاه تحصیلی به دیگر افراد ضعیف تر فخر می فروختند و گاها آن ها را مسخره می کردند. به طور کلی با گذشت زمان تعداد این دسته از افراد در زندگی ها کاهش پیدا کرده است و یا نه به دلیل پای گذاشتن به دوره جوانی و نوجوانی است که دیگر از حال و هوای کودکی خارج شده اید. همچنین نرسیدن به سن بلوغ در هر فرد متفاوت است و از این رو دست برداشت از مسخره کردن دیگران نیز به این امر بستگی دارد.

از این رو می توان چنین بیان کرد که نشانه های بلوغ اجتماعی در افراد به این صورت شناسایی می شود که به یکدیگر احترام  می گذارند و هیچگاه قوانین شهروندی را نقص نمی کنند. همچنین آن ها ارزش افراد را بر اساس موقعیت مالی و یا اجتماعی طبقه بندی نمی کند و به همه افراد به یک صورت نگاه می کنند.

بلوغ با چه نشانه هایی همراه است؟

  • مقایسه نکردن

مقایسه شدن در هر سنی که انجام شود به معنی عدم پختگی اجتماعی است و از این گفتنی می باشد که هیچ فردی شبیه به دیگر نمی باشد و از این رو توانایی آن ها نیز متفاوت است. از این رو جایگاه اجتماعی و نحوه زندگی هر فرد را نمی توان به دیگری نسبت داد و از این رو علت مقایسه کردن به طور کلی اشتباه و بی نتیجه است.

  • آگاهی از معنای زندگی

در شرایطی که همه افراد به درک درستی از زندگی دست پیدا کند می توانند خیلی راحت تر موضوعات پیش آمده در زندگی خود را برطرف کنند. آن ها می داند که راه درست برای عبور از این مشکلات چه می باشد و از این رو پستی و بلندی های زندگی را راهی برای پرورش روح خود به شمار می آورند. از این رو می توان چنین بیان کرد که اگر کسی به این بلوغ رسیده باشد می تواند با تمام رخدادهای زندگی به خوبی مقابله کند و از آن ها پله ای برای رشد و پرورش روح خود استفاده کند.

نشانه های بلوغ اجتماعی چگونه است؟

راه های ایجاد این بلوغ

سوالی که برای اکثر افراد در این موقع پیش می آید این است که چطور می توانند در سن مناسبی به این حد از پختگی و بلوغ اجتماعی دست پیدا کند. آن ها همواره به دنبال این هستند که معنای و مفهوم زندگی را درک کنند و در مسیر درستی قدم بردارند. در این رابطه گفتنی می باشد که بروز نشانه های بلوغ اجتماعی در افراد به زمینه های متعددی نیاز دار که هر یک از آن ها در ایجاد این بلوغ تاثیر به سزایی قائل می باشند. در ادامه برخی از این موارد را به همراه شرح مختصر و کوتاهی معرفی کرده ایم.

  • آموزش ها در چارچوب خانواده

این بر کسی پوشیده نیست که اولین الگوها در هر فردی والدین آن ها است. اگر شما نیز به عنوان یک پدر و مادر فعال دوست دارید که فرزند خود را در سن مناسبی به این درک و پختگی برسانید باید برای تقویت این مهارت در آن ها نیز اقدامات و تلاش هایی انجام دهید. توجه داشته باشید که دوش گذاشتن این مسئولیت بزرگ در سنین خیلی پایین می توان برای کودک کمی سنگین باشد و از این رو باید با موضوعات کوچک و سبک این امر را شروع کنید و هیچگاه دوران شیرین کودکی را فدای رسیدن به پختگی و بلوغ کامل نکنید. این در حالی است که کودک با نداشتن درک درستی از دیگ در مقابله با رویدادهای آن به مانند فردی وحشت زده در مقابل یک دیو ترسناک عمل می کند.

بلوغ اجتماعی به افراد چه کمکی می کند؟

  • تعیین وظایف منحصر به فرزند

از روش های تاثیر گذار در ایجاد این بلوغ در افراد به این صورت است که با توجه به سن آن ها مسئولیت های برایشان در کنار بگذارید و از آن ها بخواهید که با بر عهده گرفتن آن ها را به پایان برسانند. اجازه ندهید که فرزندان بدون حس تعهد و مسئولیت پذیری در مرحله بزرگسالی وارد شوند و چنین تفکری داشته باشند که همیشه زندگی به همین آسانی ها است و می توانند به راحتی و یا با مشارکت والدین آن ها را از بین ببرند.

  • شراکت فرزندان در برخی تصمیم گیری ها

در این رابطه به شما پیشنهاد می شود که آن ها را در برخی بحث های شخصی و اجتماعی قرار دهید و آن ها را با توجه به سن و فهم فرزند بیان کنید. این می تواند شامل موضوعات مختلف اجتماعی همچون احترام گذاشتن به حقوق یکدیگر و مقایسه نکردن افراد در طبقه های مختلف اجتماعی باشد. همچنین صحبت کردن راجع به همدلی کردن و کمک رسانی به دیگران نیز با فرزند بسیار مهم است و باید به آن ها یاد دهید که هیچگاه به کسی آسیب نرساند و در صورت نیاز نیز تا جایی که می توانند به دیگران کمک کنند.

نشانه های بلوغ اجتماعی

  • خودباوری

خودباوری بسیار مهم است و از این رو باید توجه داشت که اگر به این نقطه از زندگی نرسید به هیچ وجه نمی توانند اهداف را شناسایی کرده و در نهایت برای رسیدن به آن ها تلاش کنید. پیشرفت کردن در زندگی و تقویت رابطه ها با دیگران به این موضوع بستگی دارد که تا چه اندازه نسبت به خود و توانایی هایتان شناخت دارید.

  • تعیین اهداف بلند مدت

در موقعیتی که به تعیین اهداف بلند مدت نپرداخته باشید به این معنی تلقی می شود که یعنی آینده و زندگی برای شما هیچ اهمیتی ندارد تنها یک مسیر را برای گذراندن وقت و انرژی خود خواهید رفت. اگر می خواهید به ایجاد نشانه های بلوغ اجتماعی در خود برسید در ابتدا پیشنهاد می کنیم که نسبت به زندگی توجه بیشتری قائل شوید در نهایت هدف هایی را برای رسیدن به آن ها تعین کنید. پیشنهاد می کنیم که اگر به سردرگمی و حیران مبتلا هستید باید با یک فرد با تجربه و یا معتمد مشورت کنید.

  • مشخص کردن موقعیت های اجتماعی

پیشنهاد می شود که با فرزندان در حد درک و سن آن ها درباره موقعیت های اجتماعی مختلف به مانند کارآفرین، ثروت، تخصص، رابطه های سالم و گاه ناسالم، ایجاد یک زندگی خوب و بهتر صحبت کنید و توجه داشته باشد که این موارد موجب ایجاد ترس در فرزند شما شود. شما باید از طریق راه هایی به یادگیری او درباره موقعیت های مختلف زندگی بپردازید و از او بخواهید که برای رسیدن به موقعیت های خوبی بایستی تلاش کند و در راه رسیدن به آن ها نیز از هیچ اقدامی خودداری نکنید.

تاثیر بلوغ در زندگی

ویژگی های این دسته از افراد

به طور کلی این دسته از افراد را می توان با توجه به برخی خصوصیات و ویژگی ها نیز بررسی کرد که در ادامه به معرفی آن ها به طور خلاصه و مختصر پرداخته ایم.

  • از خودکفایی و استقلال خوبی برخوردار است که در نهایت می تواند هدایت اعمال خود را به راحتی در دست بگیرد.
  • از احساس تعهد و خوبی برخوردار است و به راحتی از زیر بار وظایفی که بر عهده او است، شانه خالی نمی کند.
  • رفتارهای میانه رو و معتدل دارد که نمی توان گفت خیلی خشمگین و یا مهربان است.
  • ویژگی های آینده نگری، خوشبینی و امیدواری را در خود تقویت می کند و در نهایت برای رویارویی با سختی و مشکلات نیز به خوبی روحیه جنگی دارد که با در نظر گرفتن احتمال شکست باز هم تسلیم نخواهد شد و برای رسیدن به هدف خود تلاش می کند.
  • زندگی را معنا می بخشد و آن را امری بیهوده تلقی نمی کند.
  • نسبت به همه افراد جامعه و اطرافیان احساس مسئولیت دارد.
  • غفور و مهربان است که با سادگی و شنیدن عذرخواهی از سوی افراد مقصر به بخشیدن آن ها می پردازد.
  • از نقاط قوت و ضعف خود باخبر است و در رابطه با تقویت آن ها نیز تلاش می کند.
  •  برای زندگی و آینده خود از هدف های طولانی مدت و معنا دارد برخوردار است.
  • نسبت به تعاون و همکاری کشش و میل دارد.
  • توجه و تایید دیگران را از طریق ارتقای شخصیت خود به دست می آورد.
  • اگر از شخصی انتقادی داشته باشد آن را به صورت ملایم، ساده و با زبانی مهربان بیان می کند تا او را از رفتار خود ناراحت نکند.
  • از روحیه قدردانی و تشکر خوبی برخوردار است که می تواند مشوق راه و هدف دیگران نیز به شمار آیند.
  • در راهنمایی و ارشاد کردن دیگران نیز به خوبی موثر واقع می شود.
  • زندگی را خیلی راحت و ساده می گذرانند.
  • از صبر و شکیبایی خوبی برخوردار است.
  • به طور کلی فردی شاد، متواضع و خوش رو هستند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *