دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مراقبت از تشک و نکاتی برای افزایش طول عمر تشک

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از مهمترین فاکتورها برای داشتن خواب راحت، تشک می باشد؛ از این رو نیاز است که از آن به خوبی مراقبت شود. در این مطلب نکات مهمی برای مراقبت از تشک ارائه می شود.

از آنجا که تشک یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر کیفیت خواب افراد می باشد. به این ترتیب لازم است که به مراقبت از تشک توجه داشته باشید. با این مطلب همراه باشید تا با نکات مهمی در این باره آشنا شوید.

آشنایی با نکات مهم در مراقبت از تشک

به صورت میانگین همه افراد در طول شبانه روز بین ۷-۸ ساعت را در اتاق خواب می گذرانند و این خواب چند ساعته خستگی یک روز کاری پر تنش را از بین می برد. به صراحت می توان گفت یک سوم عمر ما روی تشک می گذرد تا بدن رفع خستگی کرده و در حین استراحت انرژی به بدن تزریق شود که البته این موارد به محل خواب و فضای آرام آن نیز بستگی دارد.

محل خواب اهمیت ویژه ای در کیفت خواب دارد. منظور از محل خواب همان تشکی می باشد که بر روی آن خستگی را از بدن بیرون می کنید و یک فاکتور مهم و تاثیر گذار بر کیفیت خواب می باشد. این تشک باید متناسب با بدن فرد باشد در غیر این صورت خواب آشفته ای در پیش رو دارید. در ضمن تشک باید متناسب با سایز تخت خواب، نور اتاق و … در نظر گرفته شود.

می توان تشک را به نوعی اصلی ترین و حساس ترین بخش تخت خواب دانست و در صورت عدم رعایت اصول بهره وری، دفرمه شده و ایراد پیدا می کند. ممکن است بوی بدی متساعد کرده و یا در سطح آن تورفتگی هایی ایجاد شود که کاملا غیر قابل خوابیدن می شود.

  •  آرون گروپس

با توجه به این که تشک نامناسب سبب کمر درد، بی خوابی، بدخوابی، آسیب به اسکلت بندی و ستون فقرات و … می گردد بر آن شدیم در این مطلب شما را با نکات مهمی در زمینه مراقبت از تشک آشنا نماییم. با نگهداری و مراقبت صحیح از تشک می توان تا سال ها شکل تشک را به خوبی حفظ نموده و از آن بهره برد.

نکات مهم برای افزایش عمر تشک

در این بخش به نکات مهمی برای مراقبت از تشک و افزایش عمر آن اشاره می شود. با ما همراه باشید.

۱. مکان قرارگیری تشک

اطمینان حاصل کنید که مکان قرارگیری تشک مناسب می باشد. شاید همیشه نیازی به خرید یک تختخواب جدید همراه با تشک جدید نباشد اما باید مطمئن شد که تشک به خوبی از همه جهت به صور یکنواخت روی محفظه زیرین خود جای می گیرد. این موضوع کمک می کند که تشک سایش غیر یکنواختی پیدا نکند.

حتما به توصیه های نوشته شده روی برچسب تشک و شرایط ضمانت آن دقت کنید. جعبه های فنر عمدتا همراه با تشک های فنری استفاده می شوند. در حالی که مموری فوم ها و دیگر تشک ها به سطح سفت و یکنواختی برای قرارگیری نیاز دارند.

تخت های دارای چارچوب باید طوری طراحی شده باشند که بتوانند وزن کاربر و تشک را تحمل نمایند. تخت های کویین و کینگ باید در وسط تخت میله های نگهدارنده داشته باشند. تخت های با بستر یکپارچه گسترده در زیر تشک، با توجه به نوع و وزن تشک به پشتیبانی بیشتری در زیر تشک نیاز دارند.

از این رو بهتر است هر سال زیر تشک را بررسی کنید و اطمینان یابید که شکاف ،شکستگی یا فنری که سبب خرابی تشک می شود، ایجاد نشده باشد.

۲. جارو برقی کشیدن

توصیه می شود هر سه ماه یک بار تشک را جاروبرقی بکشید. اگر شوره سر دارید بهتر است بین جارو کشیدن ها وقفه کمتری انداخته تا غبار روبی بین فنرها و فوم ها صورت گیرد.

۳. جابجایی تشک با دقت صورت گیرد.

هنگام جابجایی تشک باید دقت کنید که سطح آن آسیب نبیند. برای این کار تشک را در پوشش پلاستیکی قرار داده تا سبب جلوگیری از خم شدن و تاشدگی آن شود. در غیر این صورت باید کالای خواب خود را تعویض نمایید. اگر می خواهید نقل مکان کنید بهتر است از شرکت حمل و نقل وسایل منزل بخواهید که از کیسه های مخصوص حمل تشک استفاده کنند تا به تشک آسیبی وارد نشود.

می توانید تشک را روی طرفین قرار داده تا سطح آن صدمه ای نبیند. اگر توجه کنید دسته هایی در طرفین تشک دیده می شود که بهتر است از آن ها استفاده نکنید زیرا مجبور می شوید تشک جدید خریداری کنید.

۴. از ورود حشرات موذی به منزل جلوگیری کنید.

یکی از مواردی که خیلی زود سبب خراب شدن هر تشکی از جمله تشک مخصوص دیسک کمر می شود، حشرات موذی مانند ساس است. خلاصی از دست چنین حشراتی کار دشواری است از این رو در صورتی که قرار است در جایی به جز منزل از تشک استفاده کنید حتما تخت و تشک را بررسی کنید که ساس نداشته باشند.

اگر در محل زندگی خود این حشرات زیاد دیده می شوند از پوشش های ضد ساس استفاده کنید. این پوشش ها کل تشک را در برگرفته و از ورود ساس و دیگر حشرات و لانه گذاری آن ها جلوگیری می کنند.

۵. تشک را در معرض آفتاب قرار دهید.

برای سالم ماندن تشک هر چند وقت یک بار تشک خود را در معرض تابش نور خورشید قرار دهید. از این رو ماهی یکبار یا حداکثر دو ماه یک بار در روزهای خشک و آفتابی تشک را در هوای آزاد قرار داده و صبر کنید چند ساعتی نور خورشید به آن بتابد. با این کار رطوبتی که به خاطر استفاده از تشک مخصوص دیسک کمر یا سایر تشک ها ایجاد شده در هوای آزاد از بین رفته و از تجمع گردو غبار در تشک پیشگیری می شود. در صورت تمایل می توانید برای اطلاع از ترفندهای از بین بردن رطوبت رختخواب روی لینک کلیک کنید.

۶. از محافظ تشک استفاده کنید.

بهتر است از ابتدای بهره گیری از تشک برای مراقبت بهتر از آن، از محافظ تشک استفاده نمایید. این کار یکی از بهترین روش ها برای افزایش عمر تشک می باشد. یک محافظ تشک ضد آب با کیفیت زیاد، از تشک در مقابل نشت مایعات یا جذب گرد و غبار مراقبت کرده و از نفوذ آلودگی به تشک جلوگیری می کند.

بدین صورت مانع از تخریب مواد استفاده شده در تشک شده و از نفوذ چربی پوست و عرق افراد حین خواب به تشک جلوگیری می کند. همچنین مانع از ایجاد آلرژی ناشی از گرد و غبار می شود. در ضمن یک محافظ مناسب از تشک در برابر ضربه ناگهانی مراقبت می کند.

۷. ملحفه ها را منظم بشویید.

همانطور که می دانید هنگام خواب، چربی، تعریق دن و پوست های مرده به ملحفه و تشک انتقال پیدا می کنند. غذا خوردن در تختخواب هم سبب ریختن خرده های مواد غذایی روی تشک می شود. ضمنا خوابیدن حیوان خانگی در تختخواب هم می تواند به تشک هر نوع آلودگی را منتقل کند. همه این موارد به درون لایه های تشک نفوذ کرده و سبب ایجاد باکتری های مضر و بوی نامطبوع می شوند.

روکش و ملحفه های تشک نیز بر حسب شیوه استفاده از  آن را هر هفته یا نهایتا هر دو هفته یک بار بشویید. حتی با وجود استفاده از محافظ تشک نیز، شستشوی ملحفه ها و تمیز نگه داشتن روکش تشک امری لازم می باشد. محافظ تشک نیز باید بر اساس توصیه های نوشته شده توسط سازنده آن در برچسب محافظ، حتما شستشو داده شود.

۸. حیوانات خانگی را به تختخواب نبرید.

بهتر است برای خواب حیوانات خانگی، از تخت خواب های مخصوص آن ها استفاده کنید. حتی حیوان خانگی که خیلی تمیز نگه داشته می شود نیز روزانه برای پیاده روی به بیرون منزل برده می شود و می تواند آلودگی های مختلفی را به تشک تختخواب شما وارد کند. همچنین علاوه بر آلودگی؛ مو و سلول های مرده بدن این حیوانات نیز روی تشک به جا می ماند یا به طور اتفاقی ممکن است روی تشک ادرار نمایند که سبب از بین رفتن تشک با هر کیفیتی می شود.

۹. پوشاندن سطح تشک

با استفاده از یک روکش مناسب مانند ملافه و … سطح تشک را کاملا بپوشانید. این کار سبب می شود که از سطح تشک مراقبت شده و از هر لک و آلودگی محافظت شود.

سعی کنید یک روکش ضد آب و قابل شستشو روی آن بکشید و بعد یک روکش مناسب استفاده کنید. ضمنا برخی تشک ها دارای پوشش و ملحفه اضافی نیز می باشند که به جهت جلوگیری از حساسیت و یا دلایل دیگر هنگام خرید ارائه می شود که می توانید از آن ها نیز کمک بگیرید.

۱۰. پشت رو کردن مداوم تشک

در مراقبت از تشک همواره  چرخاندن و پشت و رو کردن منظم هر تشکی صرف نظر از جنس و اندازه آن سودمند می باشد. بعضی تولیدکنندگان مدعی هستند که به این کار نیاز نیست ولی قابل ذکر است چرخاندن تشک از ایجاد فشار یکنواخت به ناحیه خاصی از تشک جلوگیری می کند.

بنابراین بهتر است هر شش ماه یک مرتبه تشک تان را ۱۸۰ درجه بچرخانید. این کار به ویژه در دو سال اول استفاده از تشک که شکستگی آن ایجاد می شود، اهمیت دارد. به طور کلی موثرترین راه برای جلوگیری از تغییر شکل یافتن تشک، چرخاندن و پشت و رو کردن مداوم آن می باشد.

چرخاندن تشک با توجه به نو یا کهنه بودن آن هم متفاوت است. توصیه شده تشک های نو را تا ۴ ماه اول هر هفته یک مرتبه بچرخانید. و بعد از آن هر ۳ ماه یک بار آن را پشت و رو کنید. البته از میان تشک ها، تشک های فنری کمتر به این کار احتیاج دارند و کافی است هر ۶ ماه یک بار آن ها را پشت و رو کنید.

این کار هم از تغییر شکل یافتن تشک جلوگیری کرده و هم تشک وارسی شده تا در صورت ایجاد هر ایرادی در آن به رفع نقیصه بپردازید. همچنین برخی تشک ها دو رو هستند که یک رو الیاف پنبه ای است و برای فصل گرم مناسب می باشد و روی دیگر الیاف پشمی دارد که برای فصل سرد کاربر دارد. از این رو چرخش می تواند مطابق فصل صورت گرفته تا بهره وری و مراقبت بهتری از تشک صورت گیرد.

۱۱. از پریدن روی تخت اجتناب کنید.

همانطور که می دانید همواره بزرگترها گوشزد می کنند که بچه ها روی تخت نپرید. این کاملا صحیح است. زیرا تخت و تشک های فنری یا هر تخت دیگری با پرش روی آن سریعا دچار فرورفتگی و فرسایش می شود. و مجبور می شوید یک تشک جدید خریداری کنید.

۱۲. کمتر روی تخت بنشینید.

دقت کنید که تشک برای دراز کشیدن است نه نشستن. به بیان دیگر ساختار تشک طوری است که برای خواب ساخته شده است. یعنی جنس نرمی داشته و از آن جهت که شکل عمومی استفاده از آن به صورت درازکش می باشد، طراحی آن طوری است که فشار در همه نقاط آن پخش می شود.

اما هنگام نشستن یا ایستادن بر یک نقطه از آن، کل وزن بدن یا بخش عمده آن روی یک ابعاد کوچکتر متمرکز می شود که این موضوع در طولانی مدت موجب تغییر شکل آن نقطه و خرابی تشک می شود. از این رو اگر برای لباس پوشیدن، جوراب پوشیدن یا هر کار دیگری پیشنهاد می شود؛ یک صندلی در کنار تخت قرار داده و از آن برای نشستن بهره ببرید.

۱۳. تشک را شستشو دهید.

باید اشاره کرد که به توصیه سازندگان تشک در مورد روش تمیز کردن تشک عمل نمایید. جهت حفظ سلامت محیط خواب، هر گونه تشکی به شستشوی منظم نیاز دارد. بیشتر تولید کنندگان روش هایی را برای پاک کردن و تمیز کردن تشک بیان می کنند ولی بیشتر تخت خواب ها باید با اتصال به شیر مکش از گرد و غبار تمیز شوند.

لک و چربی را هم می توان با محلول آب و صابون پاک کرد ولی پیش از استفاده از تخت باید کاملا خشک باشد. به هیچ وجه شوینده شیمایی قوی به کار نبرید زیرا می تواند سبب فرو رفتن فوم شده و یکپارچگی آن از بین برود. همچنین می توانید از شامپو فرش نیز برای پاک کردن لک و کثیف شدن تشک کمک بگیرید.

در ضمن می توانید مقداری جوش شیرین روی تشک پاشیده و چند ساعت بعد با جارو برقی آن را تمیز کنید. این کار گرد و غبار، باکتری ها و بوی بد تشک را محو می کند. پیشنهاد می شود برای کسب اطلاع بیشتر در رابطه با مراقبت از یخچال روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *