دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص آزلائیک اسید و مهمترین ویژگی های آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

خواص آزلائیک اسید برای پوست را بررسی می کنیم و شما می توانید با آگاهی بیش تر از این لایه بردار سبک استفاده کنید و نتایج خوبی را بدست آورید.

خواص آزلائیک اسید یکی از لایه بردار های بسیار خوب برای پوست می باشد و می تواند بیماری های پوستی شما را در کم ترین زمان ممکن درمان نماید. در واقع این ماده دارای خاصیت های بسیار زیادی بوده و با ویژگی هایی که دارد می تواند برای پوست شما بسیار مفید و موثر باشد. البته همانطور که این ترکیب دارای مایای خوبی می باشد می تواند عارضه هایی را نیز با خود به همراه داشته باشد که در ادامه آن ها را برای شما بررسی می کنیم.

فواید آزلائیک اسید

خواص آزلائیک اسید برای پوست

آزلائیک اسید یکی از لایه بردار هایی می باشد که می تواند با باکتری های موجود روی پوست مبارزه کرده و آن ها را از بین ببرد. این ماده می تواند میزان التهاب هایی که روی پوست شما وجود دارد را به حداقل برساند و با توجه به آنتی اکسیدان هایی که دارد لایه برداری بسیار خوبی را از پوست شما انجام خواهد داد. آزلائیک اسید یک ترکیب دی کربوکسیلیک اسید می باشد و به صورت طبیعی روی پوست سالم با مخمر ها تولید می شود و همچنین شما می توانید آن را از گندم و جو نیز استخراج نمایید. در بسیاری از محصولات مراقبتی پوست از این اسید برای مبارزه با مشکلات و بیماری های پوستی استفاده می شود. این ترکیب چندین و چند کار برای پوست شما انجام می دهد و لقب چند کاره بودن را دارد. از آزلائیک اسید می توانید به همراه ماینوکسیدیل برای درمان طاسی استفاده کنید. در ادامه خواص آزلائیک اسید را برای وست بررسی می کنیم.

کاهش لکه های تیره

این ماده می تواند میزان تولید ملانین را در پوست کاهش داده و در نتیجه لکه های تیره پوست را در کم ترین زمان ممکن از بین خواهد برد.

ضد کراتینیزه بودن آزلائیک اسید

آزلائیک اسید می تواند میزان متابولیسم کراتین ها را کاهش داده و از بروز و ایجاد پوست های مرده پیشگیری خواهد کرد. در واقع این پوست های مرده و سبوم های روی پوست می توانند منافذ پوست را ببندند جوش های بسیار بدی را برای صورت شما به همراه داشته باشند.

خواص آزلائیک اسید

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آنتی اکسیدان بودن

یکی دیگر از مهم ترین خواص آزلائیک اسید این است که آنتی اکسیدان های بسیار زیادی دارد و این آنتی اکسیدان ها می توانند کار های بسیار خوبی را برای پوست انجام دهند. از مهم ترین این کار ها این است که شما می توانید با استفاده از این ماده از پیری پوست خود پیشگیری کنید زیرا آنتی اکسیدان های موجود در این ماده می توانند جلوی رادیکال های آزاد را بگیرند و از معایب آن ها بکاهند. در واقع این رادیکال های آزاد می توانند منجر به ایجاد چین و چروک های پوستی شده و در نتیجه پوست شما بسیار شل و افتاده خواهد شد.

درمان التهاب

اگر احساس می کنید که پوست شما دارای التهابات بسیار زیادی می باشد بهتر است از این ماده کمک گرفته و آن را برای مدتی استفاده کنید تا میزان التهابات پوستی شما به حداقل برسد.

ضد باکتری بودن

از دیگر خواص هایی که آزلائیک اسید با خود به همراه دارد این است که ضد باکتری می باشد و می تواند باکتری هایی که روی پوست ایجاد می شود را از بین برده و یا آن ها را به حداقل برساند تا نتوانند تاثیرات زیادی بر روی پوست شما بگذارند.

ضد باکتری بودن آزلائیک اسید

پیشگیری از تولید آنزیم تیروزیناز

از فواید دیگری که این ماده با خود به همراه دارد می توان به این مورد اشاره کرد که می تواند از تجمع رنگدانه ها در بدن پیشگیری کند. در واقع این ماده می تواند میزان تولید و ترشح آنزیمی به نام تیروزیناز پیشگیری کند و میزان تولید رنگدانه ها را به حداقل برساند. در واقع با کاهش این آنزیم ملانین موجود در پوست نیز به شدت کاهش می یابد و لکه های تیره پوست نیز بعد از مدتی به راحتی ناپدید خواهند شد.

لایه برداری

لایه برداری به این منظور صورت می گیرد که سلول های مرده صورت حذف شوند و منافذ بسته پوست باز شوند. در واقع استفاده از انواع لایه بردار ها به خصوص آزلائیک اسید به شما کمک می کند تا منافذ بسته پوست خود را باز کرده و رنگ پوست یک دستی داشته باشید.

درمان آکنه

بسیاری از تحقیقات نشان دادند که استفاده از آزلائیک اسید می تواند درمان موثری بر آکنه باشند. در واقع آکنه ها می توانند منجر به تغییرات شدید در ظاهر شما شوند و مشکلات دیگری مانند التهابات را برایتان ایجاد کنند. در واقع این ماده با خواص سه گانه خود می تواند منجر به کاهش سطح چربی ها و سبوم های پوست شده و محیط را برای رشد باکتری ها به حداقل خواهد رساند و از این رو میزان آکنه ها به شدت کاهش می یابد. بسیاری از محققان به این باور رسیده اند که استفاده از این ماده می تواند به اندازه برخی از آنتی بیوتیک های خوراکی موثر باشد و عوارض کم تری را با خود به همراه خواهد داشت.

درمان آکنه با آزلائیک اسید

درمان رزاسه

رزاسه یکی از بیماری هایی می باشد که پوست صورت شما را درگیر خواهد کرد و در وهله اول چانه ها و گونه های شما را درگیر خواهد کرد و رگ های این ناحیه برآمده و متورم می شوند. بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که این ماده به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی می تواند در درمان رزاسه موثر باشد و در نتیجه این مشکل شما با دو الی سه بار استفاده از آزلائیک اسید از بین خواهد رفت.

درمان هایپرپیگمنتیشن

هایپرپیگمنتیشنی که بر اثر التهاب ایجاد می شود را می توانید با استفاده از آزلائیک اسید به حداقل برسانید و درمان کنید. این مشکل همان تیرگی های بدن و بد شکل شدن پوست می باشدو در واقع این مشکلات بیش تر در اثر انواع آکنه ها و یا تماس های طولانی مدت با نور خورشید ایجاد خواهد شد. آزلائیک اسید می تواند با محدود کردن تولید ملانین و گرفتن رادیکال های آزاد محیط این مشکل را به حداقل برساند و در مواردی که بیماری حاد نباشد آن ها را درمان خواهد کرد. اگر از این ماده به جای هیدروکوئینون استفاده کنید قطعا عارضه های بسیار کم تری را تجربه خواهید کرد. استفاده از هیدروکوئینون می تواند سوزش، خارش و خشک شدن پوست را به همراه داشته باشد در صورتی که آزلائیک اسید این گونه نمی باشد و مشکلات بسیار محدودی را ایجاد خواهد کرد که خود به خود و بعد از گذشت چند روز این عارضه ها از بین خواهند رفت و نیازی به اقدامات خاص نمی باشد.

نکته : اگر استفاده از این ماده باعث تغییر رنگ شدید پوست شد بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

خواص آزلائیک اسید

ملاسما

همانطور که می دانید ملاسما یکی از بیماری های پوستی می باشد که بیشتر در اثر تولید بیش از حد ملانین ایجاد می شود. در واقع شروع این بیماری با نوسانات هورمونی، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و گرمای زیاد می باشد. این بیماری عموما لکه هایی را در امتداد بینی، پیشانی، چانه و لب ها ایجاد می کند. استفاده از خواص آزلائیک اسید به همراه رتینوئید ها می توانید به عنوان داروی ملاسما استفاده کنید. بعد از استفاده از این روش نیاز است تا از یک ضد آفتاب استفاده کنید زیرا پوست شما حساس می شود و نور خورشید و رادیکال های آزاد بیش تر بر روی آن تاثیر می گذارند.

نحوه استفاده از آزلائیک اسید

حال که با خواص آزلائیک اسید آشنا شدیدی می توانید به راحتی برای درمان مشکلات خود از آن استفاده کنید. یادتان باشد که قبل از استفاده از محصولی برای پوست یک تست لکه انجام دهید. این تست به این صورت می باشد که بخشی از ماده ای که می خواهید به رژیم غذایی پوست خود اضافه کنید را روی گوشه ای از پوست خود انجام دهید و در صورتی که واکنش های بدی را دریافت نکردید می توانید از این مواد برای تمامی پوست خود کمک بگیرید. واکنش های منفی که پوست شما می تواند به آزلائیک اسید بدهد سوزش و خارش و تورم می باشد. بهتر است قبل از این که مشکلی برای پوستتان ایجاد شود آن را روی پوست خود امتحان کنید. استفاده از این ماده باید از روزی یک بار شروع شود و در هفته های بعد می توانید روزی دوبار نیز از این ماده برای لایه برداری و استفاده از خواص آن کمک بگیرید. برای این که بتوانید از این ماده بیش ترین فواید را دریافت کنید نیاز است تا یک سری مراحل را به ترتیب طی کنید.

  • ابتدا باید صورت خود را شسته و با استفاده از یک دستمال تمیز آن را خشک کنید.
  • در مرحله دوم یک لایه نازک از آزلائیک اسید را روی پوست بزنید.
  • بعد از ان که کارتان تمام شد می توانید از یک لایه دیگر کرم مرطوب کننده استفاده کنید. بعد از این که مدتی از استفاده از این مواد گذشت و خواستید بیرون بروید برای این که میزان حساسیت های پوست خود را کاهش دهید بهتر است از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید و سعی کنید آن را به صورت منظم تجدید کنید.
  • برای پاکسازی های پوست خود بهتر است از تونر ها و محصولاتی که تاثیرات بسیار زیادی بر روی پوست دارند استفاده نکنید زیرا آسیب های بسیار جدی را به پوستتان وارد خواهند کرد.
  • برنامه های مراقبتی از پوستتان را تا سه الی شش ماه به صورت منظم ادامه دهید تا بتوانید پوست خود را بهبود بخشیده و در صورتی که احساس کردید این روش جواب نمی دهد بهتر است استفاده از آزلائیک اسید را متوقف کنید.

نکته : اگر آزلائیک اسید با چشمان شما تماس پیدا کرد بهتر است سریعا با استفاده از آب آن را بشویید و در صورت مشاهده هر علائمی در چشمان خود بهتر است به اورژانس مراجعه کنید.

ممنوعیت های استفاده از آزلائیک اسید

ممنوعیت مصرفی

یک سری از افراد هستند که بهتر است از آزلائیک اسید استفاده نکنند زیرا خواص آزلائیک اسید برای آن ها تبدیل به ضرر خواهد شد. افرادی که به پروپیلن گلیکول حساسیت دارند بهتر است استفاده از این ماده را به فراموشی بسپارند. استفاده از این ماده برای زنان باردار و شیرده هیچ ممنوعیتی ندارد زیرا هیچ شواهدی مبنی بر این که این ترکیب می تواند از شیر مادر به نوزاد و یا از طریق بند ناف به جنین منتقل شود وجود ندارد ولی اگر باردار هستید و یا به نوزاد خود شیر می دهید بهتر است با احتیاط بیش تری از این ماده برای پاکسازی پوست خود استفاده کنید. از دیگر ممنوعیت های مصرفی آزلائیک اسید می توان به افراد سرماخورده و یا افرادی که آسم دارند اشاره کرد. این افراد نیز برای این که بتوانند از این ماده برای لایه برداری و رفع مشکلات خود استفاده کنند نیاز است تا با یک متخصص در این زمینه مشورت کنند.

عوارض جانبی ساده

این ماده می تواند علاوه بر این که برای شما مفید باشد عارضه هایی را نیز به همراه داشته باشد. بسیاری از محققان اعتقاد دارند که این ماده دارای عارضه های خفیف بوده و در اولین بار استفاده از آن می توانید این عارضه ها را به خوبی مشاهده کنید. عارضه هایی که آزلائیک اسید برای پوست ایجاد می کند عبارت اند از :

  • حساسیت شدید پوستی
  • خشک شدن پوست
  • مورمور شدن
  • سوزش
  • قرمزی
  • التهاب شدید

نکته : یادتان باشد که تمامی این نشانه ها بعد از دو الی سه روز از بین می روند و دیگر نیازی به نگرانی در این مورد نخواهید داشت.

عارضه های استفاده از آزلائیک اسید

عوارض جدی

یک سری از عوارض هستند که بسیار جدی تر اند و بهتر است حتما قبل از این کمه از آزلائیک اسید استفاده کنید مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید در غیر این صورت تمامی عوارضی که در ادامه بیان می کنیم برای شما رخ خواهد داد. این عارضه های جدی عبارت اند از :

  • پوسته شدن
  • تاول
  • تورم
  • کهیر
  • خارش
  • سفتی مفاصل
  • تب یا مشکل تنفسی
  • التهابات شدید پوستی

استفاده از آزلائیک اسید برای انواع پوست ها

اگر پوست شما بسیار حساس می باشد بهتر است از آزلائیک اسید هر سه روز یک بار استفاده کنید تا بتوانید بیش ترین فایده را از این نوع استفاده ها برده و در نتیجه مشکلات پوستی خود را به حداقل برسانید. از بین موادی که استفاده می کنید عارضه آزلائیک اسید بسیار کم تر می باشد و استفاده از آن خالی از لطف نخواهد بود.

جایگزین های آزلائیک اسید

بالا بودن خواص آزلائیک اسید باعث می شود که افراد دوست داشته باشند از آن استفاده کنند ولی جالب است بدانید که برخی از افراد به این ماده حساسیت دارند و نمی توانند این کار را انجام دهند بنابراین بهتر است از جایگزین های آن استفاده کنند. باید بدانید که مواد بسیار کمی هستند که این قابلیت ها را دارند تا بتوانند جایگزین آزلائیک اسید و خواص آن شوند و در ادامه همه آن ها را برای شما عزیزان بررسی می کنیم.

آزلائیک اسید برای انواع پوست

اکتادسن اوئیک اسید یا Octadecenedioic acid

این ماده نیز خاصیت مشابه با آزلائیک اسید را برای پوست شما به همراه دارد. تنها تفاوتی که این ماده با آزلائیک اسید دارد این است که غلظت آن بسیار کم تر می باشد. این ماده در بسیاری از مواد آرایشی به عنوان سفید کننده نیز کاربرد دارد و آنتی باکتریال بسیار خوبی است.

آنتی بیوتیک های خوراکی

یکی دیگر از جایگزین هایی که می توانید برای آزلائیک اسید در نظر بگیرید آنتی بیوتیک های خوراکی مانند تتراسایکلین می باشد. این آنتی بیوتیک ها می توانند در درمان رزاسه و درمان آکنه ها بسیار موثر باشند.

هیدروکوئینون

این ماده نیز یکی از روشن کننده های پوست می باشد و در درمان ملاسما نقش بسیار زیادی را با خود به همراه دارد. البته برای درمان هایپرپیگمنتیشن نیز از این ماده استفاده می شود و تاثیرات بسیار خوبی بر روی پوست می گذارد و کمی مدت زمان بیش تری برای اثر گذاری نسبت به آزلائیک اسید نیاز دارد.

ترکیب ایزوترتینوئین و رتینوئید ها

ترکیب این دو ماده با یک دیگر می تواند اثراتی مشابه با خواص آزلائیک اسید بر روی پوست داشته باشد با این حال باید زمان بیش تری را صرف کنید تا بتوانید نتایج بسیار خوبی را از این مواد بگیرید در حالی که شدت اثر و مدت زمان اثر گذاری آزلائیک اسید سریع تر خواهد بود.

جایگزین های آزلائیک اسید

خواص آزلائیک اسید برای پوست بسیار زیاد می باشد و شما می توایند با استفاده روزانه و یا متناوب از این ماده شادابی و طراوت را به صورت خود هدیه داده و از پیری زودرس پیشگیری کنید. استفاده از یک رژیم غذایی خوب و متناوب می تواند منجر به سلامت پوست شما شود و اگر به این موضوع اهمیت می دهید به شما توصیه می کنیم تا استفاده از این ماده و یا جایگزین های او را به تاخیر نیندازید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *