دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرورش سانسوریا پاکوتاه و ۳ روش تکثیر آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کاشت و پرورش سانسوریا پاکوتاه چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول پرورش و مراقبت از این گیاه آپارتمانی آشنا شوید.

به طور کلی سانسوریا پاکوتاه از دسته گیاهان مقاوم محسوب می شود که ماندگاری بسیار بالایی در شرایط مختلف خواهد داشت. سانسوریا پاکوتاه به خاطر اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقمندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش سانسوریا پاکوتاه

بهتر است بدانید سانسوریا پاکوتاه که امروزه با عنوان گیاه سانسوریا مهتابی یا سانسوریا پاکوتاه سبز و ابلق نیز شناخته می شود از دسته گیاهان بومی چین و خانواده Asparaqacrae خواهد بود. البته که این گیاه در میان ایرانی ها با نام سانسوریا پاکوتاه که از نام پرنس سانسوریا ایتالیایی گرفته شده، مشهود شده است.

با وجود اینکه سانسوریا اصول نگهداری بسیار راحتی دارد اما شرایط مراقبت از آن مهم ترین رکن در ماندگاری این گیاه جذاب خواهد بود. در واقع سانسوریا یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که انواع مختلفی را شامل می شود اما تمامی آن ها اصول پرورش یکسانی دارند برای مثال شرایط نگهداری و پرورش سانسوریا پاکوتاه و نحوه تکثیر آن نکته های ریزی داشته که باعث متمایز شدن آن از سایر گونه های سانسوریا شده است.

چگونگی پرورش سانسوریا پاکوتاه

روش های کاشت و تکثیر گیاه

به صراحت می توان گفت که کاشت و تکثیر گیاه سانسوریا پاکوتاه معمولا از طریق روش های مختلفی انجام خواهد شد که در ادامه سعی داریم هر روش را به صورت کامل شرح دهیم.

  • تکثیر گیاه درون آب:

توجه داشته باشید که تکثیر سانسوریا پاکوتاه درون آب یکی از حساس ترین روش های تکثیر گیاه محسوب می شود که بایستی با دقت زیادی انجام گیرد. از آنجایی که نوع ابلق این گیاه مناسب برای کشت در آب نیست در ابتدای توصیه می شود که اگر گیاهتان نوع ابلق است فرآیند تکثیر از این روش را کنار بگذارید و روش های دیگر را تجربه نمایید. زیرا با استفاده از این روش دو رنگ گیاه از بین خواهد رفت.

در این روش پس از قلمه گیری از برگ گیاه بایستی مقداری قارچ کش را با یک ظرف آب ترکیب نمایید و اجازه دهید قلمه درون آب بماند تا ریشه بدهد. بهتر است از برگ هایی برای قلمه زنی استفاده کنید که علاوه بر سالم بودن به اندازه کافی بزرگ و جوان باشند تا گیاه جدید سالم تر باشد.

  •  آرون گروپس

کاشت سانسوریا پاکوتاه درون آب

  • تکثیر گیاه درون خاک:

دقت داشته باشید که تکثیر سانسوریا پاکوتاه درون خاک بایستی گام به گام انجام شود. برای این روش باید پس از قلمه گیری و جداسازی یک یا چندین برگ سالم و جوان از گیاه مادر، آن ها را به قطعات کوچک تری تقسیم نمایید. معمولا پس از گذشت چندین روز کنار گذاشتن قلمه ها و پینه بستن شان آماده کشت در فضای گلدان خواهند بود.

بایستی بهترین شرایط را برای گیاه خود فراهم کنید زیرا در این مرحله به خاطر کامل نبودن ریشه، گیاه به سادگی پژمرده خواهد شد.

  • تکثیر گیاه با پاجوش:

یکی دیگر از راه های تکثیر و پرورش سانسوریا پاکوتاه استفاده از پاجوش های ان است. در واقع پاجوش یا ریزوم، برگ های کوچکی هستند که در کنار ریشه اصلی شروع به رشد می کنند و می توانید از آن ها برای تهیه گلدانی جدید استفاده نمایید.

دقت داشته باشید که برای استفاده از این روش باید شرایط نگهداری سانسوریا را کاملا مورد بررسی قرار دهید تا پاجوش ها در زمان معین رشد کنند. سپس آن ها را با دقت فراوان از ریشه اصلی جدا نمایید و درون یک گلدان جدید که خاک آن را کاملا زهکشی کرده اید بکارید.

روش های تکثیر سانسوریا پاکوتاه

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از سانسوریا پاکوتاه

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه سعی کرده ایم تا مهم ترین شرایط لازم برای کاشت و پرورش سانسوریا پاکوتاه را بیان نماییم.

  • آبیاری کافی:

گیاه سانسوریا پاکوتاه مقاومت خوبی در برابر کم آبی دارد به عبارتی کم آبی را به آبیاری زیاد ترجیح می دهد. به همین منظور بهترین شرایط برای محیط کش ان این است که تنها در صورت خشک بودن محیط اقدام به آبیاری نمایید. دقت داشته باشید که در طول فصول گرم سال مانند تابستان بایستی گیاهتان را یک الی دو مرتبه در هفته و در طول فصول سرد سال هر دو هفته یک مرتبه آبیاری نمایید. از این نکته غافل نشوید که اگر آبیاری گیاه بیش از حد انجام شود موجب پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن کل گیاه خواهد شد.

  • دمای ایده آل:

با وجود اینکه شرایط نگهداری از سانسوریا پاکوتاه راحت است و گیاهی مقاوم در میان گل های آپارتمانی شناخته شده اما بایستی بدانید که اگر دمای ساختمان برای آن ها مناسب نباشد گیاهتان یقینا از بین خواهد رفت.

راه های مراقبت از سانسوریا

توصیه می شود که در نگهداری این گیاه آپارتمانی بازه دمایی بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانی گراد را برای محیط فراهم نمایید. همچنین با وجود اینکه گیاه سانسوریا دمای ۱۰ درجه سانتی گراد را نیز به خوبی تحمل می کند اما مسلما این دما می تواند موجب رشد نکردن آن باشد.

  • نور مناسب:

به صراحت می توان گفت که میزان نور مناسب برای مراقبت از این گیاه حساسیت بی شماری دارد به گونه ای که در رفع نیاز های نوری سانسوریا پاکوتاه بایستی حد تعادل را به خوبی رعایت نمایید. دقت داشته باشید که این گیاه هم نور مستقیم خورشید مطابق میلش نیست و هم اینکه کم نوری و سایه را نمی پسندد.

به همین خاطر توصیه می شود گیاهان را در محیطی با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید که هم تغذیه بهتری داشته باشد نقوش زیبا بر روی برگ ها ظاهر شود هم اینکه برگ های آن در اثر نور خورشید دچار سوختگی نشوند.

  • خاک:

بهتر است بدانید که خاک مناسب برای بستر گیاه سانسوریا پاکوتاه یکی از رکن های مهم نگهداری آن محسوب می شود. از آنجایی که آب بیش از حد به ریشه های گیاه ضرر رسانده و موجب پوسیده شدن و گندیدن گیاه می شود بهترین شرایط برای مراقبت از سانسوریا پاکوتاه استفاده از خاکی است که کاملا زهکشی شده باشد.

اصول مراقبت از سانسوریا پاکوتاه

در واقع بهترین ترکیب برای بستر این گیاه ترکیب ماسه، خاک رس و مواد آلی است که در مواردی نیز می توانید از خاک برگ هم برای این ترکیب استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *