دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

با حیوان خرس آبی آشنا شوید

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

خرس آبی می تواند در یخچال فریزر تا سی سال زنده بماند و در درجه حرارت های بالا نیز توانایی زنده ماندن دارند. با این مطلب همراه ما باشید تا از حیوان خرس آبی بیشتر بدانید.

سر سخت ترین جانداری که تاکنون شناخته شده است، خرس آبی می باشد. این حیوان کُندرو قادر است در برودت و حرارت شدید و همچنین خلا فضا زنده بماند. در این مطلب بیشتر با حیوان خرس آبی آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید

آشنایی با حیوان خرس آبی

پژوهش ها حاکی از آن است که خرس های آبی قادرند در برودت هوا و حرارت شدید و همچنین خلا فضا زنده مانده و این به این مفهوم است که می توان از آن ها برای آزمایش نظریه پان اسپرمیا استفاده نمود. طبق این نظریه حیات می تواند توسط ستاره دنباله دار یا شهاب سنگ ها میان جهان جابجا شود. خرس آبی یا خوکچه خزه ای جانور آبزی کوچک یا هشت پایی است که به عنوان پیچیده ترین گونه جانوری شدت دوست شناخته شده است.

این حیوان یک شاخه از پوست اندازان می باشد که کندرو تباران هم خوانده می شود. کندرو تبار شاخه ای از سلسله جانوران می باشد با گونه های خرد جثه و با طول کمتر از نیم میلی متر که خاصیت آن ها اتصال لپ های پیشامغز به اولین گره شکمی است. این جانور چهار جفت پای شکمی داشته که به چنگال یا پنجه ختم می شود و بدن آن ها بندهای سطحی و پوستک غیرکیتینی دارد.

جالب است بدانید که حیوان خرس آبی می تواند در یخچال فریزر ۳۰ سال زنده مانده و در درجه حرارت های بسیار زیاد نیز توانایی زنده ماندن دارد. در مطالعه ای که به سن این جانور پرداخته است گویا سن خرس آبی که کندروتبار هم نامیده می شود به ده میلیارد سال نیز می رسد. به بیان ساده تا بعد از مرگ خورشید نیز این حیوان زنده می ماند.

  •  آرون گروپس

طول کندروتباران از ۱.۵ میلی متر بیشتر نشده و بسیاری از آن ها روزها را سرگرم خوردن جلبک ها و باکتری ها و شنا کردن در چکه های آب خزه گلسنگ ها سپری می کنند و برای همین تنه بعضی از آن ها شفاف می باشد. آن ها می توانند در دمای ۲۷۳- و ۱۵۱ درجه سانتی گراد زنده مانده و می توانند تا سال ها بدون آب و غذا سر کنند. این جانور همچنین می تواند در برابر فشار بیشتر از فشار ژرف ترین اقیانوس ها تحمل داشته یا در محیط خلا بیرون از جو زمین زنده بماند. همچنین در دمای جوش اسید نیز به زندگی ادامه بدهد.

عجیب ترین نکته در مورد حیوان خرس آبی توانایی سازگاری در هر زیستگاهی با هر اندازه از خشکی و نم می باشد و در مناطقی مانند استوا، هیمالیا و … نیز دید شده است. خرس آبی می تواند در برابر دمای صفر مطلق تا دمای نقطه جوش آب ایستادگی نماید. این حیوان می تواند در مقابل پرتوهای خورشیدی گاما یا پرتو یونی به مقدار چند صد برابر آنچه که برای یک انسان کشنده می باشد، زنده بماند. در ضمن می تواند بدون آب و غذا مدت های طولانی حدود ده سال زندگی کند تا اندازه ای که میزان آب بدنش به سه درصد برسد.

به حیوان خرس آبی تاردیگرید نیز اطلاف می شود که بادوام و ماندگارند. این موجود در سال ۲۰۰۷ به همراه فضا نوردان به فضا فرستاده شد و در ۱۰ روز خلا مورد آزمایش قرار گرفت و زنده مانده و بعد به زمین بازگردانده شد. شایان ذکر است خرس آبی دارای چهار جفت پا است که هر پا چهار تا هشت پنجه دارد. این جانوران خزه و گلسنگ را برای زندگی انتخاب کرده اند و با میکروسکوپ های معمولی نیز قابل رویت می باشند.

نخستین خرس آبی در سال ۱۷۷۳ توسط زیست شناسی کشف شد و از سال ۱۷۷۸ تا کنون بیشتر از ۵۰۰ گونه جدید این جانور یافت شده است. این گونه به مرور زمان توانایی تجمل شرایط خطرناک و آسیب رسان را کسب کرد. این جانوران بر اثر تکامل از یک پروتئین محافظتی عجیب برخوردار شدند که از DNA آن ها در برابر اثرات مخرب امواج رادیو اکتیو محافظت می کند.  ظاهرا این پروتئین به صورت فیزیکی به DNA چسبیده و بدون این که در کارکردهای عادی آن اختلالی به وجود آورد، از آن محافظت می نماید.

قدمت خرس آبی

خرس آبی در فسیل هایی که حدود ۵۳۰ میلیون سال قدمت داشته اند، مشاهده شده و تا کنون ۱۱۵۰ گونه مختلف از آن شناسایی شده است. طبق پژوهش مشترکی که دانشگاه های آکسفورد و هاروارد انجام داده اند، با توجه به سرسختی عجیب خرس آبی، اگر آسیب های شدیدی به زمین وارد شود و اکثر موجودات نابود شوند، احتمالا این جانور جزو معدود گونه هایی خواهد بود که زندگی را روی زمین حفظ کرده و به حیات روی این سیاره ادامه می دهد.

البته مقاومت این موجود شگفت انگیز نیز نامحدود نبوده ولی حداقل نسبت به سایر موجودات زنده ای که می شناسیم مقاوم تر هستند و شانس بقای زیادی دارند.

خرس آبی قادر است در آب جوشان و دمایی نزدیک به صفر کلوین زنده مانده و همچنان به بقایش ادامه دهد. در ضمن این توانایی را دارد که در معرض مرگ بارترین تابش ها مدت تقریبا زیادی به روال عادی زندگی اش ادامه داده از این رو خرس آبی از جمله ساکنان قدیمی و دایمی قطب جنوب به شمار می رود. در ضمن بر اساس گزارش آژانس فضایی اروپا، خرس آبی اولین موجود شناخته شده ای است که می تواند شرایط خلا در فضا(فشار هوا خیلی پایین و نزدیک به صفر، امواج ماورا بنفش و تابش کیهانی زیاد)  را برای یک تایم نسبتا طولانی تحمل کنید.

ممکن است این توصیفات مشابه یک قهرمان افسانه ای در انیمیشن های کودکان باشد ولی خرس آبی احتمالا در فاصله ای چند متری از شما در جایی از پشت بام ، میان گیاهان ، خیابان یا هر جای دیگری که اراده نماید؛ می تواند زندگی اش را سپری کند.

اندازه خرس آبی

اندازه اکثر آن ها ۰.۳-۰.۵ میلی متر و بزرگترین آن ها کمتر از ۱.۵ میلی متر طول دارد و سرعت حرکت بسیار کندی دارد که پیشتر نیز اشاره شد به کندروتباران یا جانور کندرو و تنبل معروف هستند. البته اندازه خرس آبی از گونه ای به گونه دیگر متفاوت می باشد و به طور متوسط طولی حدود ۰.۵ میلی متر دارند. و تاردیگریدهای بالغ به ۱.۵ میلی متر طول می رسند. این موجودات از همه هشت پای خود برای حرکت استفاده می کنند.

خرس آبی برخلاف بدن کوچک خود، ساختار بدنی ساده ای نداشته و بیشتر اندامش با ساختار بدن انسان مشترک می باشد. از جمله مغز، دهان، مسیر عصبی، ماهیچه  و لوله های رحمی اندام هایی هستند که در بدن این جانور وجود دارند.

خرس آبی تا چه فشاری دوام می آورد؟

در صورتی که فشار استاتیک مدنظر باشد، لااقل تا این لحظه. هنوز انسان موفق نشده فشاری را بیابد که خرس های آبی را از بین ببرد. از این رو حتی اگر نیروی بسیار زیادی به این جانور وارد شود و این نیرو به آهستگی افزایش پیدا کند، خرس آبی قادر به تحمل آن خواهد بود. به طور مثال بررسی ها نشان داده که این حیوان می تواند فشاری حدود شش برابر فشار آب در عمیق ترین نقطه های اقیانوس جهان را تحمل نماید. فشاری که بزرگترین کشتی های ساخته شده توسط بشر را از هم متلاشی می سازد.

ولی درباره ضربه این امر فرق می کند. در سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار دانشمندان موفق شدند با شلیک گلوله حد تحمل این جاندار را کشف نمایند. خرس های آبی قادر هستند گلوله هایی که سرعت شان از ۹۰۰ متر بر ثانیه فراتر نمی رود را به راحتی تحمل کنند ولی اگر سرعت آن از این مرز عبور کند ممکن است در اثر شلیک گلوله صدمه بببنند.

برای روشن شدن تصور شما از عدد ۹۰۰ متر کافی است بدانید که سرعت گلوله کلاشینکف در لحظه خروج از اسلحه، چیزی حدود ۷۰۰ متر بر ثانیه می باشد البته مقاومت هوا سریعا سرعت آن را می کاهد و عملا گلوله تقریبا همواره با سرعتی کمتر از این به هدف برخورد می کند. از این رو با قاطعیت می توان گفت سر سخت ترین جانداری که تاکنون شناخته شده است خرس آبی می باشد. هر چند هنوز به صورت دقیق و درست سرسختی این موجود اندازه گیری نشده است.

در صورت تمایل برای آشنایی با حیوان خرس، حیوان خارپشت و حیوان قورباغه روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *