دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اهمیت سن والدین و تاثیر آن بر تربیت فرزندان

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب شما را با اهمیت سن والدین در مورد تربیت فرزندان و برقراری ارتباط با آنها آشنا می کنیم و در ادامه راهکارهایی را برای کاهش مشکلاتی که بین والدین و فرزندان ایجاد می شود را بررسی خواهیم کرد.

درباره سن والدین و تاثیرات آن در بارداری و تربیت فرزندان پژوهش های متفاوتی صورت گرفته است. در واقع سن والدین برای پدر فرقی ندارد ولی اگر مادر در سنین بالا باردار شود مستعد یک سری از بیماری های خاص مانند دیابت، پره اکلامپسی و فشار خون می باشد و باید بیشتر از خود و جنین مراقبت نماید. در ادامه شما را بیشتر با اهمیت سن والدین آشنا خواهیم کرد.

اهمیت سن والدین در تربیت کودک

یکی از مهمترین وظایفی که بر عهده هر پدر و مادری قرار می گیرد تربیت فرزندانشان می باشد بسیاری از والدین تلاش می‌کنند تا این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهند و با آموزش آداب  معاشرت و مهارتهای زندگی این کار را آغاز می کند. در واقع مهارت های اولیه باعث ایجاد مسئولیت پذیری و نظم در کودکان می شود و در جوامع کنونی عوامل بسیار زیادی بر فرزندآوری و تربیت تاثیر گذار است که یکی از آنها سن والدین می باشد.

همان طور که گفته شد سن والدین در سلامت فرزندان و تربیت آنها اهمیت ویژه‌ای دارد در واقع اثرات بیولوژیکی که ناشی از سن مادر به نوزاد وارد می شود بسیار زیاد است بنابراین توصیه می‌شود زنان و قبل از رسیدن به سن ۴۵ سالگی بچه دار شوند. در نظر داشته باشید که اگر سن والدین متناسب با سن فرزندان باشد فرزند آنها می‌تواند از توانایی های شناختی بسیار خوبی بهره مند شود و اگر سن والدین متناسب نباشد و بیش از حد با فرزندان خود فاصله داشته باشند کودک آنها مستعد به بیماری اوتیسم می شود.

بارداری در سنین بالا می تواند منجر به ایجاد زایمان زودرس و ایجاد مشکلات در وزن گیری نوزاد در حین تولد شود و همانطور که میدانید بارداری در سن های بسیار بالا عوامل گوناگون قرار می‌گیرد و بسیاری از مادران در این سن بارداری پرخطری را تجربه می کنند. البته از دیدگاه بسیاری از افراد بارداری در سنین بالا عمدتاً با تحصیلات مناسب درآمد بالا و تجربه‌های بسیار زیادی همراه می باشد اما در آن بهتر می توانند از پس نوزاد خود برآمده و در تربیت آن موفق تر باشند زیرا بیشتر از مادران جوان می توانند رفتارهای خود را کنترل کنند و امنیت مالی و تحصیلی نوزاد را فراهم خواهد کرد.

  •  آرون گروپس

داشتن سن بسیار کم و یا بسیار زیاد در فرزندآوری و تربیت آنها نقش بسیار زیادی را به عهده دارد به طور کلی ‏ سن می تواند در توسعه ادراک و فراگیری مهارت های مختلف فرزندان تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد با توجه به تحقیقاتی که انجام شده بهترین سن فرزند آوری از نظر والدین در دهه سوم زندگی است در این دهه والدین نسبت به دوره‌های قبلی زندگی خود از ثبات و آمادگی بیشتری برای این کار برخوردار هستند.

بالا بودن سن والدین نسبت به فرزندان بد نیست و والدینی که در این حالت قرار دارند اعتمادبه‌نفس مناسبی دارند و نسبت به خودشان آگاهی های بیشتری دارند و بهتر می توانند نسبت به سایر والدین با فرزندان خود رابطه برقرار کنند. والدینی که سن بالاتری دارند از لحاظ مالی تامین شده هستند و به راحتی می توانند فرزندان را حمایت کنند.

بسیاری از والدین دوست دارند تا فرزند آنها از آنها به عنوان یک الگوی بسیار خوب پیروی کند اما زمانی که فرزندان می خواهند مسیر خود را انتخاب کنند و با والدین خود سازگار نیستند یک سری اختلافات شدید ایجاد می‌شود که به دلیل اختلافات سنی است. یکسری تحقیقات انجام شده است که نشان داده نوجوان هایی که پدران و مادرانشان با آنها حدود ۲۵ سال تفاوت سنی دارند از مهارتهای اجتماعی بالاتری برخوردار شده‌اند اما نوجوان هایی که پدر و مادر آنها در رده بزرگسالان قرار دارند در کسب مهارت های اجتماعی یک سری مشکلاتی را دارند.

سن تربیت کودکان

تربیت کردن کودک نشان دهنده آموزش اصولی موارد خاص به کودک می باشد که در خصوص تداوم زندگی است. از آنجایی که تربیت پذیر شدن کودک یک بازه زمانی خاص ندارد و شما می توانید از بدو تولد تا زمان مرگ کودک خود را تربیت کنید بنابراین باید این را بدانید که کودک شما در معرض واکنش و رفتارهای شما که قرار بگیرد می تواند متوجه شود که در پی هر رفتاری یک نتیجه شکل خواهد گرفت. کودکان در هر بازه سنی آماده یادگیری هستند بنابراین باید بر اساس سن کودک خود مسائل آموزشی را به آنها بیاموزید و اگر نتوانید به این موضوع توجه کافی داشته باشید و شخصیت‌های نامتوازن در کودک شما شکل خواهد گرفت.

بالا بردن توانایی های ذهنی

اهمیت سن والدین در تربیت و بالا بردن توانایی های ذهنی کودکان بسیار زیاد است. در واقع توانایی های ذهنی گونه های متفاوت را در بر می‌گیرد که مانند حافظه، تصمیم‌گیری، توجه و توانایی حل مسئله می باشد و برای این که فرزندشان بتوانند به این توانایی های ذهنی دست یابد باید به درک کافی برسد. کودکان در سنین چهار تا پنج سالگی آماده این یادگیری ها و تقویت توانایی های ذهنی هستند و با افزایش سن کودک قدرت ذهنی به طور چشمگیری بیشتر خواهد شد و شما به عنوان والدین می توانید از آموزش های پیچیده تری برای آنها استفاده کنید. برنامه ریزی کردن برای بهبود توانایی های کودک نیازمند آگاهی از نقطه ضعف و نقطه قوت فرزند می باشد و برای این کار می توانید از انواع آزمون های روانشناسی هوش و استعداد استفاده کنید.

تربیت اجتماعی

یکی از مهمترین جنبه های تربیت کودکان تربیت اجتماعی آنها است زیرا کودکان زمان بسیار زیادی را در اجتماع سپری می کنند و در آینده ممکن است این زمان به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. در دو سال اول زندگی نوزاد سعی دارد همه چیز را در جهان کشف کند و توجه والدین را به خود جلب نماید و دنیا را یک محیط امن تلقی می کند. این باور در بین کودکان باعث ایجاد یک دلبستگی خواهد ‌د و کل روابط نوزاد را در آینده تغییر می دهد.

تربیت جنسی

یکی از جنبه های دیگر تربیت کودکان و اهمیت سن والدین در آن تربیت جنسی می باشد. این نوع تربیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. با آغاز کنجکاوی های کودک در سنین سه الی چهار سال آغاز خواهد شد. بسیاری از روانشناسان بر این باور می باشند که بهترین زمان برای تربیت جنسی همان زمانی است که کودک توانایی صحبت کردن را بدست می آورد. برای تربیت بهتر کودک بهتر است در ابتدای این تربیت نام اندام های جنسی را برای او بیان کنید و اطلاعات کودک را در این موارد با افزایش سنش بالا ببرید. در واقع این نوع تربیت به اطلاعات کودکان بستگی دارد و سن تقویمی کودک ملاک یادگیری ها و آموزش ها نمی باشد.

فرزند آوری در سن بالا

یکی از مهمترین مشکلات فرزندآوری در سنین بالا این است که تفاوت نسلی بسیار زیادی بین والدین و کودک به وجود می آید. جالب است بدانید که در تربیت فرزند اهمیت بسیار زیادی دارد و به طور معمول پدر و مادرهایی که در سن ۴۰ سالگی قرار دارند چون تحصیلات بهتری دارند و درآمد بالاتری دارند اطلاعات بیشتری در مورد تربیت فرزندان دارند و می توانند بیشتر روی رفتار فرزند خود کنترل داشته باشند. مادران در سنین بالا از نظر عاطفی آمادگی و ثبات بیشتری دارند تا با فرزند خود ارتباط برقرار کند و چون اعتماد به نفس بالاتری دارند می توانند عملکرد بهتری در برقراری ارتباط با فرزند خود داشته باشند و همچنین پدرانی که سن بالاتری دارند بهتر می‌تواند مشوق فرزند خود باشد او را در هر زمینه‌ای همراهی کنند.

فرزند آوری در سنین پایین

بسیاری از افرادی که در سن ۲۰ الی ۳۰ سالگی پدر و مادر شدن را تجربه می کنند در تربیت کردن فرزندان خود چالش های بسیاری را تجربه می کنند و بیشتر از آن هایی که در سنین بالا دارای فرزند شده اند مستعد افسردگی و مشکلات روحی و روانی هستند. به طور کلی این والدینی که دچار این مشکلات شده اند نمی توانند کارایی بسیار زیادی در مورد تربیت فرزندان خود داشته باشند. مهم ترین مزیت این نوع بچه دار شدن این است که والدین بهتر می توانند فرزندان خود را درک کنند و اختلاف سنی آن ها در آینده مشکل ساز نخواهد شد. در واقع بسیاری از والدین جوان دارای ثبات عاطفی اند و در شیطنت ها و بازی ها کودک خود را همراهی می کنند و این مورد می تواند منجر به نزدیک تر شدن والدین به کودک شود.

کاهش توانایی فرزند آوری در سن بالا

یکی از مشکلاتی که برای والدین در رده های سنی بالا ایجاد می‌شود که توانایی باروری می باشد و نگرانی هایی را در پی خواهد داشت نگرانی بیشتر این والدین این است که فرزندآوری در سنین بالا می تواند مشکلات شدیدی را از جمله دیابت فشار خون و مسمومیت حاملگی را ایجاد کند. یکی از مشکلاتی که این والدین بیان کردند این است که نسبت سنی آنها بسیار زیاد بوده و نگران مرگ خود هستند و فکر می‌کنند که بعد از آنها فرزندشان چگونه زندگی خواهد کرد.

نداشتن انرژی کافی

یکی از مشکلات بسیار مشهودی که در والدین واسه اون بالا یافت می شود این است که انرژی مناسب برای تربیت کردن فرزندان خود را ندارند بنابراین والدین بزرگسال نسبت به والدین جوان انرژی کمتری دارند و همین موضوع می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای نوجوانان ایجاد کند. زمانی که والدین انرژی کافی برای تربیت فرزندان خود را نداشته باشند مشکلات بسیار شدیدی بر آنها ایجاد می شوند و فرزندان می توانند آن طور که باید و شاید تربیت شده و در جامعه نقش خوبی را برعهده بگیرند.

تفاوت نسلی شدید

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که اگر پدر و مادر سن بالا داشته باشند از نظر عاطفی ثبات لازم برای فرزندآوری را دارند بنابراین عده‌ای بر این باور هستند به میزانی که والدین جوان تر هستند انرژی لازم برای تربیت فرزندان را دارند در مقابل برخی از خانواده‌ها بیان می کنند که با افزایش سن والدین میزان امکانات و تجربیات خانواده ها افزایش پیدا می کند و کودکان بهتر تربیت خواهند شد و در جامعه نقش مهم تری را به عهده خواهند گرفت. ولی بهتر است بدانید که اختلاف سن والدین با فرزندان می تواند یک شکاف بسیار بزرگ در رابطه آن ها ایجاد کند که این شکاف در اثر تفاوت نسل ها و تفاوت تفکر ها ایجاد خواهد شد. در واقع تفاوت نسل نوعی سبک زندگی است که تعامل و ارتباطات فردی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و فاصله روانی بین والدین و کودکان را به طور چشمگیری بیشتر خواهد کرد.

کاهش مشکلات با راه حل های ساده

همان طور که می دانید اختلاف سن والدین فرزندان اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند مشکلات بسیار زیادی را نیز با خود به همراه داشته باشد. حال که با اهمیت سن والدین در تربیت کودک آنها آشنا شدید بهتر است یک سری راه‌ها را برای کاهش مشکلات بین والدین و فرزندان که فاصله سنی آنها زیاد است را بدانید تا بتوانید بهتر از پس این کار بر آمده و زندگی خوبی را برای خود و فرزندانتان بسازید.

تعیین مرزهای شخصی

بهترین عملکردی که می‌تواند برای کاهش اختلافات داشته باشید این است که مرزهای شخصی را برای خود را فرزندان تعیین کنید در واقع این مرزها به شما کمک می کند تا از یکدیگر مراقبت کرده و بدون اجازه وارد آن نشوید.

تحمیل نکردن

همانطور که گفته شد تفاوت نسل ها می تواند با مشکلات بسیار شدیدی را بین کودک و والدین ایجاد کند بنابراین بهتر است هیچ موقع نظرات خود را و عقاید شخصی تان را بر فرزندتان تحمیل نکنید و در مقابل سعی کنید با استفاده از گفتگوی درست فرزند خود را از راهی که در آن در حال عبور می باشد آشنا کرده و تفاوتهایی که بین نسل شما و آنها وجود دارد را شناخته و درک کنید.

برقراری ارتباط ایمن و سالم

بهترین شیوه تعامل بر اساس سبک زندگی شما این است که یک رابطه ایمن و سالم بین خود و فرزندتان ایجاد کنیم در واقع به وجود آوردن دلبستگی ایمن در بین کودکان باعث می شود که اختلافات سنی و تفاوت نسل ها به حداقل برسد و در نتیجه منجر به بهبود روابط کودک وارد شود.

داشتن نگاهی دیگر

در بسیاری از موارد نیاز است و از دید فرزندان خود به زندگی آنها نگاه کنید در واقع ارتباطات آنها در سطح گسترده تری نسبت به شما قرار دارد و به جای اینکه آنها را قضاوت کرده و با آن ها درگیر شوید کمی دید خود را باز تر کنید و سعی کنید با حرف زدن و آگاه ساختن آن ها از این اختلافات بکاهید.

به کار گرفتن قانون

برای این که بتوانید اختلافات میان خود و فرزندان را به حداقل برسانید بهتر است خانه ای قانون مند داشته باشید. برای این کار نیاز است تا قوانین خاص و کاری از هرگونه تعصب را برای خانه ایجاد کنید.

صبور بودن

بسیاری از مشکلاتی که برای والدین و کودکان ایجاد می‌شوند نداشتن صبر والدین است برای اینکه بتوانید این مشکلات را به حداقل برسانید نیاز است با صبر و حوصله بیشتری با آنها برخورد کرده و در نهایت مشکلات آنها را با صبور بودن خودتان رفع کنید.

نشان دادن عشق و علاقه به کودک

بسیاری از والدین می توانند عشق و علاقه خود به فرزندشان را نشان دهند و از این رو در رابطه با آنها دچار مشکل خواهند شد برای اینکه بتوانید از این مشکلات پیشگیری کرده و رابطه بسیار خوبی را برای خود و فرزندتان بسازید و از اهمیت تفاوت سنی به کاهید نیاز است تا عشق و علاقه خود را به صورت واضح به فرزندتان نشان دهید.

شناخت بیشتر فرزند

همان‌طور که می‌دانید اهمیت سن والدین در برخورد با کودکان و تربیت کردن آنها بسیار زیاد است بنابراین بهتر است به جای اینکه با کودک خود بدرفتاری کرده و یا وقت کمتری را برای او بگذارید سعی کنید او را بیشتر بشناسید و علاقه هایی که نسبت به مسائل خاص دارد را دنبال کنید تا بتوانید با آنها رابطه بهتری برقرار کرده و در نتیجه از بروز انواع اختلافات پیشگیری کند.

دانش و اطلاعات کافی در مورد هر موضوعی به شما کمک می کند تا بتوانید از بروز انواع مشکلات بعدی پیشگیری کنید. در نظر داشته باشید که بسیاری از اختلافات میان والدین و فرزندان بر اثر ناآگاهی والدین و در نکردن فرزندشان رخ می دهد. اگر نمی خواهید دچار چنین مشکلاتی شوید و دوست دارید اختلافات شدید میان خود و فرزندتان را کاهش دهید در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده مطالب دیگری که در زمینه کودک و والدین نوشته شده است و مانند برخورد با کودک خودخواه و رفتار با کودک بی حوصله مشاهده کنید و با به کارگیری یک سری از قانون ها این مشکلات را از بین ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *