دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرورش گیاه نپنتس و شرایط نگهداری این گیاه گوشتخوار

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کاشت و پرورش گیاه نپنتس چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی اقدام به کشت، پرورش و نگهداری این گیاه زیبا نمایید.

به طور کلی نپنتس یک گیاه گرمسیری و گوشتخوار است که بومی مناطقی از جنوب شرق آسیا، هند، استرالیا و ماداگاسکار خواهد بود. نپنتس از گذشته به خاطر داشتن شکل خاص و همچنین کوزه هایی به رنگ های مشکی، سبز، قرمز و بنفش مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به پرورش گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش گیاه نپنتس

بهتر است بدانید گیاه نپنتس در واقع یک گیاه کوزه شک و گوشت خوار که اغلب با نام پنانگ نیز شناخته می شود و امروزه با نام علمی Nepenthes albomarginata در سطح جهان مطرح شده است. این گیاه را می توان بومی مناطق سوماترا و بورنئو و همچنین منطقه پنانگ از شبه جزیره مالزی دانست که حساسیت شدیدی نسبت به سرما داشته و می توان آن را یک گیاه چندین ساله در نظر گرفت.

چگونگی پرورش گیاه نپنتس

اغلب برگ های این گیاه به صورت آویزان هستند و می توانند حشرات انگلی را به راحتی در قسمت کوزه مانند خود به دام بیندازند. معمولا قسمت کوزه مانند گیاه قادر است به اندازه ۱۵ سانتی متر رشد کند. همچنین دهانه آن مشابه بافت مخمل نمایی است که توسط کرک های سفید رنگ پوشیده شده است.

نپنتس تقریبا دارای بیش از ۱۵۰ گونه مختلف است که در مناطق گوناگونی از کره زمین پراکنده شده است. برخی از این گونه ها بومی مناطق گرم، مرطوب و کم ارتفاع هستند اما اغلب آن ها بومی مناطقی مرتفع با روز های گرم و شب های خنک و مرطوب خواهند بود.

توجه داشته باشید نپنتس ها از معدود گیاهان گوشتخواری هستند که جثه بزرگ دارند و گاهی اوقات طول شان به ۱۵ متر می رسد. این گیاه دارای برگ های شمشیری شکل بوده که کوزه آن ها در انتهای برگ در ابتدا به شکل غده کوچکی ظاهر می شود و به تدریج به اندامی کوزه ای یا فنجانی شکل تبدیل خواهد شد.

معمولا این کوزه ها مایعی با غلظت بالا در داخل خود ترشح می کنند که از فرار حشره به دام افتاده جلوگیری و به هضم طعمه کمک شایانی خواهد کرد. در واقع کوزه ها دارای دهانه لغزنده و رنگی هستند که باعث حذب و لغزیدن حشرات به داخل خواهند شد. غددی در انتهای کوزه ها موجود است که عمل هضم طعمه ها را بر عهده خواهد داشت.

  •  آرون گروپس

روش های پرورش نپنتس

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه

توجه داشته باشید تکثیر گیاه نپنتس امروزه از طریق کاشت بذر انجام می شود که در ادامه مراحل انجام آن را به صورت کامل بیان کرده ایم.

توصیه می شود که در ابتدا یک گلدان یا سینی نشا را با مقداری اسفگنوم خرد شده یا همان کوکوپیت و خاک مرطوب پر کنید و سپس بذور را بر روی سطح اسفگنوم قرار دهید. نیازی به پوشاندن بذرها با خاک نیست اما برای جلوگیری از آلوده شده بذر با قارچ می توانید روی بذر های تازه کشت شده را قارچ کش اسپری نمایید.

سپس یک پلاستیک روی سطح بستر بکشید تا رطوبت محیط کشت به خوبی حفظ شود و در نهایت گلدان حاوی بذور را در دمای ۳۲ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

توصیه می شود که گلدان گیاه را در مکانی با سایه جزئی قرار دهید یا برای آن لامپ مخصوص رشد تهیه کنید. ممکن است روند جوانه زنی بذور چهار هفته تا یک سال طول بکشد. پس از مشاهده اولین جوانه بایستی پلاستیک روی بستر را بردارید تا ریشه های گیاه دچار پوسیدگی نشوند.

دستورالعمل کاشت نپنتس

شرایط مورد نیاز برای نگهداری نپنتس

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همیم منظور در ادامه به بیان این شرایط مورد نیاز برای کاشت و پرورش گیاه نپنتس پرداخته ایم که می توانید برای پرورش گیاهتان از آن ها استفاده نمایید.

  • خاک و کوددهی:

توصیه می شود که این گیاه گوشت خوار را در اسفگنوم خرد شده یا پیت ماس سفید کشت کنید. همچنین از کوکوپیت نیز می توانید برای بستر گیاهتان اسفاده کنید و البته خاک های مخصوص گیاهان گوشت خوار نیز انتخاب بسیار خوبی خواهند بود.

معمولا این گیاه در زیستگاه طبیعی خود در خاک های مرطوب با زهکشی خوب رشد می کند و توصیه می شود که سطح کشت را همیشه مرطوب نگه دارید تا زیستگاه طبیعی برای گیاه شبیه سازی شود و بتواند به خوبی رشد کند. گیاه نپنتس گوشت خوار به خاطر اینکه حشرات را دام می اندازد نیازی به استفاده از ندارد به ویژه زمانی که خارج از فضای منزل کشت شده باشد.

شرایط لازم برای گیاه نپنتس

  • نور و دما:

معمولا روز های کوتاه و دمای سرد برای این گیاه خطرناک بوده و به همین خاطر بهتر است گیاهتان را در یک مکان گرم نگه دارید. در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که دمای ۳۲ درجه سانتی گراد برای رشد نپنتس ایده آل خواهد بود.

  • آبیاری:

توصیه می شود که برای رشد گیاهتان ترجیحا از آب مقطر استفاده نمایید تا از رسوب مواد معدنی جلوگیری شود زیرا رسوب مواد معدنی می تواند به ریشه گیاهان گوشت خوار آسیب برساند. دقت داشته باشید که آبیاری بیش از حد و خیس کردن خاک برای گیاه مضر خواهد بود.

نکات مهم در پرورش گیاه نپنتس

بهتر است بدانید که در روند پرورش این گیاه گوشت خوار بایستی نکاتی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه به بیان مهم ترین این نکات به صورت کامل پرداخته ایم.

توصیه می شود که در روند پرورش گیاه نپنتس به هیچ وجه از آب لوله کشی شهری یا آب جوشیده برای آبیاری استفاده نکنید.

نکات مهم در تکثیر گیاه نپنتس

توجه داشته باشید که در فرآیند رویش گیاه به هیچ عنوان از کود یا تقویتی به خاک بستر گیاه اضافه نکنید.

با وجود اینکه گیاهان گوشتخوار نیاز بالایی به رطوبت دارند اما برخی از گونه های آن نیاز چندانی به رطوبت نخواهند داشت و در فضای آپارتمانی نیز مانند سایر گیاهان قابل نگهداری خواهد بود.

به طور کلی بهتر است هر دو هفته گیاهتان را دومرتبه تغذیه نمایید زیرا با این کار گیاهان رشد دوچندانی خواهد داشت. به گونه ای که در عرض یک ماه تا ۴۰ روز اول سایز گیاه دو تا سه برابر اولیه خواهد شد و در نهایت جوانه های زیادی تولید خواهد کرد.

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های زیر با نحوه کاشت و پرورش گیاه لیف و پرورش گیاه کاسنی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *