دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ضبط صفحه نمایش ویندوز ۱۱ به دو روش متفاوت

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از قابلیت های جذابی که ویندوز ۱۱ ارائه می دهد امکان ضبط فیلم از صفحه نمایش می باشد. با این مطلب همراه ما باشید تا با روش های ضبط صفحه نمایش ویندوز ۱۱ آشنا شوید.

با ابزارها و امکانات جدیدی که مایکروسافت در سیستم عامل ویندوز ۱۱ گنجانده است ضبط فیلم از صفحه نمایش کار ساده ای خواهد بود. برای ضبط صفحه نمایش ویندوز ۱۱ این مطلب را مورد مطالعه قرار دهید.

دو روش ضبط فیلم از صفحه نمایش ویندوز ۱۱

پیش از عرضه ویندوز ۱۰ خبری از ابزار داخلی مستقل جهت ضبط صفحه نمایش در سیستم عامل شرکت مایکروسافت نبود ولی بعد از پدید آمدن ایکس باکس گیم بار وضعیت نسبت به قبل تغییر پیدا کرد و اجرای این کار بسیار ساده تر شد. روند ذکر شده در نسخه جدید ویندوز هم ادامه یافت و کاربران اکنون می توانند از قابلیت های داخلی در کنار سایر ابزارهای جانبی به عنوان اسکرین رکوردر ویندوز ۱۱ بهره بگیرند که در ادامه بیشتر توضیح داده می شود.

ضبط فیلم از صفحه نمایش یا دسکتاپ همواره یکی از نیازها و دغدغه های کاربران بوده و هر چند ویندوز ۱۰ با ابزارهای داخلی تقریبا خوبی عرضه شد اما همچنان با ضعف هایی همراه بود که کار کردن با آن دشوار می شد. ولی اکنون نسخه جدید ویندوز یعنی ویندوز ۱۱ با قابلیت هایی خاص در سراسر جهان عرضه شده تا علاقمندان بتوانند محتوای مدنظرشان را ضبط و ذخیره نمایند. در ادامه این مطلب با دو روش ضبط یا تصویر برداری صفحه نمایش ویندوز ۱۱ آشنا می شوید اما قبل از آن به انواع اسکرین رکوردر در این زمینه اشاره می شود.

انواع اسکرین رکوردر سیستم عامل ویندوز ۱۱

وقتی بخواهید به تصویر برداری محتوای صفحه نمایش در ویندوز ۱۱ همراه با صدا بپردازید، چند گزینه مختلف از جمله Xbox Game Bar (ایکس باکس گیم بار) در اختیار شما خواهد بود. البته اگر به ابزارها و قدرت مانور بیشتری نیاز داشته باشید، باید از نرم افزارهای اختصاصی توسعه یافته برای این کار استفاده کنید.

برخی از محبوب ترین این برنامه ها  ShareX, TweakShot, OBS می باشند که کاربران حرفه ای می توانند از قابلیت های آن ها استفاده نمایند. در ضمن نرم افزارهای مخصوص کارت گرافیک که توسط سازندگان آن ها عرضه می شود، می توانند جهت ضبط محتوای بازی ها استفاده شوند. دو نمونه از آن ها شامل جی فورس اکسپرینس برای محصولات انویدیا و رادن سافت ویر برای کارت های AMD هستند.

  •  آرون گروپس

تفاوت اساسی بین شیوه عملکرد نرم افزارهای ذکر شده وجود دارد و اگر بخواهیم ایکس باکس گیم بار را با نمونه های اختصاصی مورد مقایسه قرار دهیم ، تفاوت های زیادی آشکار می شود. اسکرین رکوردر داخلی ویندوز ۱۱ به طور پیش فرض روی سیستم عامل قرار داشته و کاربر به دانلود و نصب جداگانه نیازی ندارد.

درضمن Xbox Game Bar ابزار سبکی به حساب می آید و بار پردازشی چندانی به سیستم وارد نمی شود. رابط کاربری ساده ای داشته و برای راه اندازی اولیه به تنظیمات پیچیده ای جهت شروع کار نیاز ندارد. در نتیجه غالب کاربران بدون تجربه قبلی می توانند از ویژگی های آن بهره مند شوند.

ولی اسکرین رکوردر داخلی ویندوز ۱۱ محدودیت های خیلی جدی را نیز مقابل کاربران قرار می دهد. به طور مثال کنترل چندانی بر کیفیت محتوای ضبط شده وجود نداشته و قابلیت های اساسی مربوط با انکودرهای پیشرفته را در آن شاهد نیستیم. حتی اگر از آن استفاده ای نداشته باشید به صورت خودکار در پس زمینه اجرا شده و بار پردازشی اضافی به همراه می آورد.

از سوی دیگر نرم افزارهای اختصاصی ضبط صفحه نمایش کنترل بیشتری را روی جنبه های مختلف برای کاربر ایجاد می کنند و اغلب موارد مانند کیفیت، بیت ریت، رزولوشن و نرخ فریم قابل تنظیم می باشد. البته این برنامه ها رابط کاربری پیچیده ای داشته و تنظیمات اولیه دشواری دارند. در ضمن ضبط ویدیوهای با کیفیت زیاد به سخت افزار قوی و کارت گرافیک اختصاصی هم نیاز دارد.

 روش اول: از طریق ایکس باکس گیم بار

همانطور که پیشتر ذکر شد اسکرین رکودر پیش فرض سیستم عامل ویندوز ۱۱ با اسم ایکس باکس گیم بار(Xbox Game Bar) یکی از ابزارهای کاربردی در ویندوز ۱۰ و ۱۱ محسوب می شود که امکانات بسیار خوبی مانند دسترسی به چت ایکس باکس، و مشاهده مقدار استفاده سیستم از پردازنده و کارت گرافیک را در اختیار کاربر می گذارد ولی شاید هیچ یک از ویژگی های این برنامه به اندازه قدرت فیلمبرداری آن از صفحه دسکتاپ با فرمت ام پی ۴ جذابیت نداشته باشد.

اگرچه این برنامه یک نقطه ضعف اساسی دارد و آن عدم امکان ضبط همزمان ویدیو از نرم افزارهای مختلف می باشد. به عبارت دیگر تنها می توان از یکی از نرم افزارهای فعال در سیستم خود فیلم گرفت. با این اوصاف هنگامی که می خواهید روش انجام کاری مشخص در ویندوز یا به طور مثال کدنویسی یک صفحه وب و نمایش آن را فیلمبرداری کنید باید ویدیوهای مختلفی را ضبط نمایید.

این مسئله هنگامی بدتر می شود که اشاره شود با این ابزار حتی نمی توان از رابط کاربری ویندوز ۱۱ به طور مثال بخش های مختلف منوی استارت هیچ ویدیویی ضبط کرد. همانگونه که از نام این برنامه مشخص است، ایکس باکس گیم بار بیشتر جهت ضبط ویدیو از محیط بازی طراحی شده است.

ایکس باکس گیم بار به عنوان اسکرین رکوردر داخلی ویندوز۱۱ تعبیه شده که در قالب برنامه پس زمینه اجرا می گردد. این ابزار متشکل از نوار کنترل مرکزی می باشد که در بخش بالایی وسط صفحه قرار گرفته و با چندین ویجت جانبی برای کنترل بخش های مختلف نمایان می شود. حال برای شروع تصویر برداری صفحه نمایش ویندوز ۱۱ توسط این ابزار مراحل زیر دنبال کنید.

۱. اول عبارت Xbox Game Bar را در نوار جستجوی منوی استارت ویندوز وارد کرده و روی اولین عنوان نمایش داده شده کلیک کنید. البته با فشردن کلیدهای ترکیبی ویندوز و G می توان به سرعت این ابزار را اجرا کرد.

۲. بعد از اجرای برنامه برای شروع ضبط کلیدهای ویندوز +R+ALT را همزمان فشار دهید. با این کار بک ابزارک کوچک با عنوان Capture در گوشه صفحه نمایان می شود و مدت زمانی که در حال تهیه فیلم هستید را نشان می دهد. قابل ذکر است حین انجام کار از طریق میکروفون می توانید صدای خود را هم ضبط نمایید.

۳. برای توقف تصویر برداری کافی است یک بار دیگر کلید های ویندوز +R+ALT را همزمان فشار دهید. این کار از طریق فشردن کلید stop داخل گیم بار هم قابل اجراست. بعد از پیغام گیم کلیپ رکورد روی سیستم نمایش داده می شود که اگر روی آن کلیک نمایید به بخش گالری این برنامه وارد شده و پیش نمایشی از ویدیوهای آن را خواهید دید.  همچنین می توانید از فولدر ویدیوها و بعد کپچر به ویدیوهای mp4 ضبط شده تان دسترسی یابید.

روش دوم: از طریق پاورپوینت

در این قسمت به روش دوم ضبط فیلم از صفحه نمایش در ویندوز ۱۱ می پردازیم. بیشتر کاربران از مجموعه آفیس و برنامه های آن مانند پاورپوینت روی سیستم عامل ویندوز خود بهره می گیرند. خوشبختانه برنامه پاورپوینت به ویژگی داخلی برای ضبط محتوای صفحه نمایش مجهز است که می تواند نقش یک جایگزین برای اسکرین رکوردر داخلی ویندوز ۱۱ ایفا کند. اجرای این روش نیز مانند روش دوم کار ساده ای خواهد بود.

مراحل ضبط ویدیوی صفحه نمایش با پاورپوینت به شرح ذیل می باشد.

۱. بعد از اجرای نرم افزار پاورپوینت، روی گزینه new در صفحه سمت چپ کلیک نموده و سپس روی گزینه blank presentation کلیک کنید.

۲. در ادامه روی تب اینسرت در نوار ابزار بالای برنامه کلیک نموده و بعد گزینه اسکرین رکوردر را از بخش مدیا انتخاب نمایید.

۳. حالا می توانید مکان مدنظر برای ضبط محتوا را مشخص کرده و در نهایت جهت آغاز فرایند ضبط روی کلید قرمز رنگ رکورد کلیک نمایید. در صورتی که نمی خواهید صدا به همراه فایل خروجی ذخیره گردد گزینه Audio را روی حالت غیر فعال بگذارید.

۴. جهت توقف فرایند ضبط صفحه نمایش روی مربع آبی رنگ در نوار ابزار بالایی کلیک کنید. همچنین جهت وقفه انداختن در ضبط می توانید روی آیکون Pause در نوار ابزار کلیک کنید.

۵. حالا فیلم ضبط شده در یکی از اسلایدهای پاورپوینت قرار دارد. جهت ذخیره آن در بیرون از محیط پاورپوینت روی ویدیو راست کلیک نموده و بعد از منوی باز شده گزینه سیو مدیا را برگزینید.

۶. در پایان مکان مدنظر برای ذخیره فایل خروجی در حافظه داخلی را انتخاب نموده و بعد روی گزینه ok کلیک کنید.

از همراهی شما با این مطلب کمال تشکر را داریم و امیدواریم شما نیز اکنون بتوانید به کمک این دو روش به راحتی به ضبط محتوا صفحه نمایش ویندوز ۱۱ اقدام کنید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با حذف برنامه در ویندوز ۱۱ و ترفندهای جالب ویندوز ۱۱ روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *