دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گل پتوس ساتین, گیاه آپارتمانی زیبا با برگ های متفاوت

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش گل پتوس ساتین چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی اقدام به کشت و تکثیر این گیاه نمایید.

به طور پتوس ساتین با برگ های ابلق و یوزپلنگی خود امروزه به عنوان یکی از انواع خانواده پتوس شناخته می شود که مانند سایر گونه های پتوس رونده بوده و برای تصفیه هوا مناسب است. در حال حاضر پرورش گل پتوس ساتین به خاطر برگ های قلبی شکل و یوزپلنگی اش بسیار محبوب شده است.

آشنایی با نحوه پرورش پتوس ساتین

بهتر است بدانید گیاه پتوس ساتین که با نام اسکینداپسوس پیکتوس یا Scindapsus Pictus نیز شناخته می شود شباهت زیادی به خانواده خود پوتوس ها دارد. در واقع پوتوس ها یکی از گیاهان آپارتمانی هستند که به راحتی می توان آن ها را پرورش داد. پتوس ساتین یک گیاه رونده گرمسیری و همیشه سبز است که تحمل سرما را نداشته و به همین خاطر عموما در فضای داخل منازل کشت خواهد شد.

چگونگی پرورش گل پتوس ساتین

چیزی که امروزه باعث تمایز پتوس ساتین از سایر گونه های این گیاه می شود اختلاف رنگ و چند رنگ بودن شاخ و برگ های آن است. در واقع برگ های قلبی شکل با لکه های خاکستری نقره ای که ظاهری تریبا براق را ایجاد کرده و به جذابیت بصری آن افزوده است.

پتوس ساتین را می توان یک تاک دانست که با چسبیدن به محیط اطراف مانند یک ستون، یک داربست، سایر گیاهان، یک دیوار یا بخشی از مبلمان و اثاثیه ی منزل خود را محکم نگه می دارد. روش چسبیدن تاک به سطوح از طریق ریشه های هوایی آن خواهد بود. همچنین گاهی اوقات این کار را به صورت مستقل انجام داده و گاهی اوقات نیاز احتیاج به یک ابزار کمکی مانند قلاب های کوچکی خواهد داشت که قابل مشاهده هم نیستند.

توصیه می شود به جای اینکه اجازه رشد رونده را به گیاهان بدهید آن را در یک گلدان آویزان بکارید که امکان آویزان شدن شاخ و برگ ها را به صورت آبشاری رو به پایین می دهد.

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

توجه داشته باشید که تکثیر و پرورش گل پتوس ساتین معمولا از طریق قلمه زنی ساقه و ریشه دار کردن آن ها درون آب یا خاک گلدان امکان پذیر خواهد بود. توصیه می شود که به محض ریشه دار شدن قلمه ها درون آب در اولین فرصت بایستی آن ها را به داخل خاک انتقال دهید تا بتوانند از مواد مغذی خاکی نهایت استفاده را داشته باشند.

  •  آرون گروپس

در طول فصل بهار یا اوایل تابستان بایستی قلمه های انتهایی به طول ۱۰ سانتی متر را از یک گیاه سالم تهیه کنید. اگر قصد استفاده از خاک گلدان را دارید باید قلمه ها را درون گلدان ۱۰ سانتی متری که با ترکیب خاک گلدانی پر شده اند و دارای زهکشی خوب هستند، کشت نمایید.

روش های تکثیر پتوس ساتین

در روند رویش گیاه حتما سطح بستر را مرطوب نگه دارید و آن را در محیطی با نور غیر مستقیم قرار دهید. پس از گذشت تقریبا یک ماه رشد جدید تایید کننده ی ریشه دار شدن گیاه است و می توان برنامه زمان بندی آبیاری را تغییر داد.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری پتوس ساتین:

همانطور که متوجه شدید پتوس ساتین یک گیاه خانگی است که برای رشد نیاز به مراقبت بسیار کمی دارد. علاوه بر مراقبت های اصلی مانند آبیاری و کوددهی یک مرحله اضافی نیز وجود دارد که می تواند باعث بهبود شکل ظاهری آن شود. در واقع جدا کردن و حذف هر گونه برگ های آسیب دیده و مرده و هرس آن در زمان رشد بیش از حد تاک است که باعث تنگ شدن آن نیز خواهد شد.

در این مواقع کوتاه کردن و هرس کردن گیاه باعث ترغیب آن به رشد برگ های جدید و پر شدن گیاه خواهد شد. علاوه بر این در ادامه به بیان سایر نیاز های گیاه پتوس ساتین برای رشد ایده آل پرداخته ایم.

  • نور کافی:

گیاه پتوس ساتین برای رشد نیاز به نور زیاد اما غیر مستقیم دارد. برگ های این گیاه وقتی که در معرض نور مستقیم قرار بگیرند ظاهر چند رنگ شان را از دست داده و دچار سوختگی خواهند شد. توجه داشته باشید که اگر گیاه را در نزدیکی پنجره با نور مستقیم قرار داده اید نیاز به یک پرده جهت محافظت از آن در برابر نور خورشید خواهید داشت.

دستورالعمل کاشت گیاه پتوس

  • خاک غنی:

بهتر است برای بستر گیاه پتوس ساتین از ترکیب خاک گلدان غنی از مواد مغذی که در بازار موجود است استفاده نمایید زیرا این خاک به واسطه داشتن ترکیب پیت ماس، پرلیت، پوسته کاج و ورمیکولیت زهکشی بسیار خوبی خواهد داشت. توجه داشته باشید که این گیاه در خاک های خیلی خیس و نم عملکرد خوبی نداشته و رشد نمی کند.

  • آبیاری:

در پرورش و نگهداری این گل به صراحت می توان گفت که نکته اصلی در آبیاری پتوس ساتین جلوگیری از آبیاری بیش از حد است که موجب زردی و پژمردگی برگ های آن خواهد شد. به همین خاطر توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری نمایید که سطح خاک تا عمق ۵ سانتی متری کاملا خشک باشد.

همچنین روند آبیاری بایستی با دمای اتاق و به صورت آهسته و عمیق تا زمانی که آب از سوراخ های زیر گلدان خارج شود ادامه یابد.

  • دما و رطوبت:

پتوس ساتین یک گیاه گرمسیری است که برای رشد نیاز به گرما و رطوبت خواهد داشت. همچنین دمای ایده آل برای رشد آن بین ۱۸ تا ۲۹ درجه سانتی گراد خواهد بود. گیاه پتوس در دماهای پایین تر آسیب شدیدی خواهد دید و در نهایت از بین خواهد رفت. در مقابل نیز هوای خشک به تدریج قهوه ای شدن نوک برگ ها را در پی خواهد داشت.

شرایط لازم برای مراقبت از پتوس ساتین

بهتر است بدانید که رطوبت برای این گیاه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده و می توانید از طریق قرار دادن گلدان بر روی زیر گلدانی حاوی سنگ ریزه و آب میزان رطوبت را افزایش دهید اما به صورتی که ریشه ها در معرض آب قرار نگیرند. توجه داشته باشید که امروزه انجام غبارپاشی برای افزایش رطوبت بستر گیاه به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا ریشه های هوایی نیز رطوبت را جذب کرده و باعث آبیاری بیش از حد خواهد شد.

  • کوددهی:

در فصول پرورش گل پتوس ساتین یعنی از بهار تا پاییز بایستی یک مرتبه در طول ماه گیاهتان را تغذیه نمایید. دقت کنید که کوددهی این گیاه بایستی با کود کامل قابل حل درون آب مخصوص گلهای آپارتمانی باشد.

  • کنترل آفات و بیماری های گیاه:

به طور کلی اگر از گیاه پتوس ساتین به خوبی مراقبت کنید می توانید از اغلب بیماری ها و آفاتی که گیاهان خانگی را تحت تاثیر قرار می دهد جلوگیری نمایید. با وجود اینکه پتوس ساتین عاری از آفات و بیماری است اما ممکن است توسط کنه های عنکبوتی مورد حمله قرار گیرد که می توانید آن ها را به راحتی با شستشو حذف نمایید.

توصیه می شود که قسمت زیرین برگ ها را بشویید و اگر میزان آلودگی زیاد باشد می توانید از صابون حشره کش یا روغن باغبانی که برچسب استفاده در گیاهان آپارتمانی را دارد، استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که پوسیدگی ریشه گیاه نیز معمولا ناشی از آبیاری بیش از حد بوده و می تواند گیاه را مرز از بین رفتن پیش ببرد.

کنترل آفات و بیماری های گیاه پتوس

به طور کلی با آبیاری گیاه تنها در زمانی که خاک به طور نسبی خشک است می توانید به راحتی از پوسیدگی ریشه و مشکلات قارچی مختلف جلوگیری نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *