دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اضطراب شروع هفته کاری با چه روش هایی قابل کنترل است؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

استرس و اضطراب کاری در عصر امروز امری طبیعی و رایج است. از این رو همه افراد به نکاتی در رابطه با مقابله موثر با اضطراب شروع هفته کاری نیاز دارند.

این شرایط به طور کلی برای همه افراد پیش آمده است که از شب جمعه در فکر بیدار شدن در صبح شنبه و سختی کار خود باشند. این اضطراب ها در ابتدای هفته کاری می تواند پیامدهای منفی بر روحیه و روان فرد برجای بگذارد. اگر شما از این دسته افرادی هستید که به مراتب بسیار دچار اضطراب شروع هفته کاری خواهید شد در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا نکات منحصری را در این رابطه مطالعه کرده و برای کنترل آن به انجام اقدامات موثری بپردازید.

علل بروز اضطراب شروع هفته کاری

چگونگی بروز اضطراب شروع هفته کاری

اضطراب شروع هفته کاری از دسته اختلال هایی است که برای بسیاری از افراد از شب قبل به وجود می آید و تا حدودی فکر فرد را به خود مشغول می کند. در ادامه به شرحی از روش های مقابله با این موضوع و پیامدهایی که در ادامه برای فرد به وجود می آورد، پرداخته ایم.

روش های کنترل آن

موارد گفته شده در ادامه مطلب برای مقابله با این اضطراب تاثیر به سزایی قائل می باشد.

  • استراحت خوب و خواب کافی

در رابطه با فواید خواب شب گفتنی می باشد که می تواند آرامش به خصوصی برای جسم و روح در پی داشته باشد. با کمال تاسف در عصر امروز با توجه به پیچیدگی امور زندگی افراد ساعت بسیاری را برای کار اختصاص می دهند و به خوبی استراحت نمی کنند، بلکه با مصرف کافئین سعی دارند که انرژی روزانه خود را تامین کنند. آن ها به امید آخر هفته که به راحتی خواهند خوابید، کل هفته خود را می گذارند و در نهایت با رسیدن شب جمعه در اضطراب شروع هفته کاری غرق خواهند شد.

گفتنی می باشد که طی مطالعات انجام شده چنین مشخص شد که استراحت نکردن به امید خوابیدن در آخر هفته به خوبی نمی تواند این بی خوابی ها و تاثیرات منفی که برای افراد در پی دارد را جبران نمایند. از این رو سعی داشته باشید که ساعت خواب و چرخه آن را به خوبی رعایت کنید تا در نهایت به مشکلات جسمی و خستگی روحی مبتلا نشوید. در این حالت باید شرایط خوبی را برای خواب مناسب و کافی خود فراهم کنید که این شامل تخت خواب خوب و اتاق ساکت و به نسبت تاریکی است. در طی روز به مدت ۱ ساعت تلفن همراه خود را کنار بگذارید و در محیط منحصر به استراحت بپردازید.

در اول شب از مصرف کافئین به مراتب بپرهیزید. در یک دفترچه یادداشت به برنامه ریزی در رابطه با امور کاری خود برای کاهش دغدغه های روزی بپردازید. هر آنچه که شما را از خوابیدن خوب و با کیفیت منع می کند را در دفترچه یادداشت کنید تا ذهن خود را از آن تخلیه کنید.

عوارض بروز اضطراب شروع هفته کاری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • تعادل در بین زندگی کاری و شخصی

این طبیعی است که تعیین حد و مرز بین کار و زندگی شخصی از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. این جمله به معنی کنار گذاشتن مشکلات کاری در زندگی شخصی و بالعکس آن است که از این رو پیشنهاد می کنیم در زندگی کاری و شخصی تمایزات چشمگیری قائل باشید.

این در حالی است که اگر دور کار باشید و در منزل به انجام امور کاری خود بپردازید، این شرایط تا حدودی سخت می شود. از این رو باید محل مشخصی را برای امور کاری خود در منزل در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که چه زمانی برای امور کاری اختصاص داده شده است و در چه زمانی باید به مسائل زندگی شخصی خود رسیدگی داشته باشید. اگر از برنامه ریزی مناسبی برای مدیریت زمان خود در زمان کار و امور خانه برخوردار باشید، می توانید از بروز اضطراب شروع هفته کاری تا حدودی جلوگیری کنید.

هر هنگام که رایانه و یا دفتر کاری خود را در محل کار بستید باید هر دغدغه و نگرانی که مربوط به امور کاری است را در همانجا بگذارید و بعد از آن به خانه خود که محل تامین آرامش و سکون شما است، بروید.

  • پیدا کردن دوست در محیط کار

به طور کلی استرس کاری در مواقعی برای افراد به وجود می آید که آن ها از شرایط فعلی شغل خود رضایت ندارند. این در حالی است که بسیاری از افراد نمی توانند این شغل را ترک کنند و از این رو با توجه به استرسی که از این شرایط ناشی می شود از هم به آن ادامه خواهند داد. در این حالت باید به دنبال روش های برای کاهش این استرس باشید که در پیدا کردن دوست در محیط کار از بهترین روش ها به شمار می آید که احساس تنهایی را می تواند تا حد قابل توجهی در محیط کاری از شما بکاهد.

این تحقیق به خوبی ثابت شده است که فضای دوستانه و داشتن آن در محیط کار می تواند از اضطراب های کاری تا حد قابل توجهی بکاهد. همچنین پیدا کردن این دوستان می تواند فضای ایده آلی برای شما به وجود بیاورد که از این رو خیلی راحت آن را تحمل خواهید کرد. به اشتراک گذاشتن بی حوصلگی ها و شرایط سختی کاری با دوستی که می تواند شما را درک کند بسیار تاثیر گذار است.

خواب کافی برای مقابله با اضطراب شروع هفته کاری

  • دوری از فضای مجازی و وسایل الکترونیکی

به طور کلی تعطیلات آخر هفته برای اختصاص به استراحت، رسیدگی به کارهای شخصی، دوری از فضای کاری و مجازی و هر آنچه که سبب بروز استرس در شما می شود، است. در این مدت زمان کم که برای شما در طی هفته در نظر گرفته شده است نیز اگر به بررسی ایمیل های کاری و کنجکاوی در محیط کار خود مشغول باشید، طبیعی است که به اضطراب شروع هفته کاری مبتلا خواهید شد.

این طبیعی است که در این روزها ضرورت هایی وجود دارد که مجبور هستید ساعاتی را در طی استراحت برای بررسی کارهای کوچک کاری اختصاص دهید اما نباید به حدی در آن غرق شوید که هیچ لذتی از این زمان برای خود نبرید. در این زمان برنامه ریزی و آگاهی از کارهایی که در این زمان باید انجام دهید به شما در انجام و سروسامان دادن کارها تا حد قابل توجهی کمک می کند.

  • تکنیک های ایجاد آرامش

برای ایجاد آرامش و افزایش راندمان کاری با شروع هفته می توانید به انجام تکنیک هایی در طی روز های استراحت خود بپردازید که تاثیر به سزایی در تسکین روحیه و روان شما به علاوه جسم قائل است. این ترفندها می تواند شامل دوش گرفتن در طی روز، نرمش کردن، مطالعه کتاب دلخواه، بازی با حیوان های خانگی، مدیتیشن و پیاده روی با افراد و  دوستان مورد علاقه خود باشد.

مهم نیست که کدام یک از این ترفندها را برای استراحت انتخاب می کنید، بلکه نکته حائز اهمیت آن است که ساعات خوبی را برای حواس پرتی از کارهای خود انجام می دهید که می تواند علاوه بر ایجاد سرگرمی به از بین رفتن اضطراب نیز منجر شود.

انجام نرمش برای رفع اضطراب شروع هفته کاری

  • برنامه ریزی برای تفریح و خوش گذرانی

از اینکه برای آخر هفته خود برنامه ریزی می کنید تا یک برنامه شاد و مفرح در پیش رو داشته باشید، می توانید تاثیر به سزایی در کنترل اضطراب شروع هفته کاری خود قائل باشید. این برنامه های سرگرم کننده می تواند ساعت لذت بخشی را برای همراهی با اعضای خانواده و دوستان فراهم کند. پخت غذاهای جدید، مهمانی رفتن، انجام بازی های گروهی، کوهنوردی و رفتن به سفر های کوتاه می تواند از سرگرمی های مفرح برای ریکاوری روح و جسم شما به شمار آید.

  • توجه به پنجشنبه ها

قانون منحصر در کشور ایران به این صورت است که در روزهای پنجشنبه افراد از ساعت کاری کمتری برخوردار هستند. در این شرایط بسیاری از شما از ظهر پنجشنبه در کنار خانواده خود هستید و از این رو می توانید بر روی روز پنجشنبه هم برای استراحت، حساب باز کنید.

اضطراب شروع هفته کاری به چه معناست؟

  • تهیه فهرست

در ادامه نیز برنامه ریزی برای زمان های استراحت و آنچه که پیش رو دارید از اهمیت به سزایی برخوردار است. به طور کلی نوشتن این فهرست ها به شما کمک می کند تا در رابطه با زمان خود برنامه ریزی مناسب و دقیق داشته باشید که از انجام کوچک ترین کارها مدیریت داشته باشید.

از این رو درک بهتری نسبت به موقعیت خواهید داشت که  از این رو می توان از اضطراب کمتری در شروع هفته کاری خود برخوردار باشید.

  • رسیدگی به کارهای خانه

گفتنی است که بسیاری از افراد سعی دارند که کار های خود را به آخر هفته محول کنند و از این در زمانی که می توانند به استراحت و خوشگذرانی بپردازند باید به رسیدگی کار های تلنبار شده در خانه بپردازند. در ازای حواله کردن این کارها به آخر هفته می توانید آن را به تدریج انجام دهید تا از این زمان منحصر برای استراحت نیز به خوبی استفاده کنید.

تمیز کردن کل خانه در آخر هفته را می توانید به صورت تقسیم هر بخش آن در طول هفته انجام دهید که در آخر هفته علاوه بر احساس خستگی از شغل به انجام کار های خانه گرفتار نشوید.

روش های رفع اضطراب شروع هفته کاری

  • توجه به خود در روزهای شنبه

برای مقابله با این اضطراب باید شروع هفته پر انرژی داشته باشید و هیچگاه به فکر خستگی و فرسودگی که در طول این هفته برای شما به وجود می آید، فکر نکنید. در این زمان به انگیزه هایی که برای انجام کار دارید، فکر کنید و در نهایت برای خود پاداش هایی در نظر بگیرید که انگیزه تان را برای انجام کار افزایش دهد. این پاداش ها به چندان هزینه ای نیاز ندارد و می توانید خود را کوچک ترین کارها خوشحال کرده و برای شروع هفته با خوبی و انرژی فعل همراهی کنید.

  • عدم شلوغ کاری در برنامه کاری

این طبیعی است که در برخی از مواقع افراد به وسواس هایی دچار می شوند که کل  ساعت روز خود را به انجام کار های عقب افتاده اختصاص می دهند. شاید در ابتدای این برنامه ریزی ها احساس ارزشمندی داشته باشید و از انجام آن لذت ببرید. اما گفتنی است که به مراتب در کار و زندگی خود فرسودگی و خستگی های قابل توجهی به وجود می آورید که برای ریکاوری انرژی به مدت بسیاری با برنامه های مفرح نیاز خواهید داشت و این در زمانی وقوع پیدا می کند ک از نظر روحی به بیماری خاصی مبتلا نشده باشید.

مقابله با اضطراب شروع هفته کاری

  • مراجعه به روانشناس

گفتنی می باشد که در برخی از مواقع علت بروز این اضطراب ها به وجود یک بیماری روحی پنهان بستگی دارد و در حالتی که این چنین فکر می کنید باید برای ریشه یابی آن با یک مشاوره و روانشناس با تجربه در این رابطه مشورت کرده و اقداماتی را در جهت برطرف کردن آن انجام دهید.

برای توجه کافی و نتیجه گیری مناسب باید به شدت و تعداد تکرار این اضطراب ها در زندگی اشاره داشته باشید. در شرایطی که همواره مضطرب هستید و به خاطر کارهای هرچند کوچکی به این استرس و اضطراب های کنترل نشدنی مبتلا می شوید، باید هر چه سریع تر به روانکاو مراجعه کنید.

عوامل بروز این شرایط

از دلایل ساده در بروز این اضطراب می توان به پایان رسیدن تعطیلات به شمار آورد اما طبیعی است که دیگر شرایط عمیق و آسیب زا وجود دارد که این چنین فرد را تحت تاثیر قرار داده که دیگر تمایل به رفتن در محیط کار خود را ندارد. این موضوعات می تواند شامل موارد گفته شده در ادامه باشد که با بررسی و کنترل هر یک از آن ها می توانید تا حد قابل توجهی در از بین بردن اضطراب شروع هفته کاری موثر قائل شوید.

معرفی علل اضطراب شروع هفته کاری

  • سختی کار

با بررسی های انجام شده از نظر روانشناختی چنین مشخص شد که در برخی از مواقع به دلیل مصرف انرژی بیش از حد در موضوعات کاری، فرد به شدت خسته و بی انرژی خواهد شد. این می تواند شامل فکر کردن به امور ناخوشایندی باشد که در محیط کار احتمال رخداد آن ها وجود دارد. همچنین وقت گذاشتن به طور شدید در محیط کار می تواند فرد را به مراتب دچار فرسودگی کاری کند که دیگر لذتی از انجام آن نخواهند برد و تنها برای نیاز مالی آن را به اجبار انجام خواهند داد.

در این شرایط فرد چنان در زندگی کاری خود غرق می شود که از رسیدگی به خود غافل شده و در نهایت زمانی به خود توجه می کند که دیگر از نظر روحی و جسم به طور کلی به هم ریخته شده است. این دسته از افراد در پایان هفته در ازای لذت بردن و ریکاوری انرژی های از دست رفته به انجام کار های عقب مانده خواهند پرداخت که باز هم این تعطیلات برای آن ها سودی از نظر خوشگذرانی و یا استراحت نداشته است.

  • عارضه های روحی پنهان

همچنین در برخی از مواقع بروز این استرس و اضطراب های شروع هفته کاری به برخی عارضه های پنهان در روح و روان مرتبط کرد. اضطراب به مقدار کم شاید امری طبیعی در همه افراد به شمار آید اما زیاده روی در آن و عدم لذت از انجام کار می تواند به شرایط سختی اشاره داشته باشد که از بیماری منحصری منشا می گیرد. به طور کلی این موارد می توانند تا حد قابل توجهی روح و روان را به خود درگیر کرده که در نهایت زندگی شخصی و کاری تحت شعاع قرار بگیرد.

اضطراب شروع هفته کاری چگونه است؟

پیامد هایی که در پی دارد

به طور کلی اضطراب شروع هفته کاری از اختلال های روحی به شمار می آید که می تواند آینده روانی شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین بسیاری از افراد در عصر جمعه به این استرس ها مبتلا خواهند شد که در نهایت دیگر عواقبی را به مانند ناراحتی های معده، بی قراری، کج خلقی، احساس ناراحتی را تجربه خواهند کرد.

همچنین طبیعی است که افراد آن را در طی روز جمعه بعد از غروب آفتاب تجربه خواهند کرد و با فکر کردن به شنبه که روز اول برای شروع کار است از نظر روانی به هم بریزند.

شیوع این اضطراب

به طور کلی تحقیقات منحصری در این رابطه صورت نگرفته است اما طبق نظر سنجی و آماری که به دست رسیده است، چنین مشخص شد که چیزی در حدود ۱۰۰۰ کاربر در شبکه لینکدین چنین مشخص کرد که ۸۰ درصد از این افراد به این اضطراب ها مبتلا هستند. از این رو با قاطعیت باید بیان کرد که چنین اضطراب هایی در بین کارمندان امری شایع است و باید هرچه سریع تر از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *