دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان حساسیت با گزنه و مواد مغذی موجود در این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع درمان حساسیت با گزنه چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با فواید گیاه گزنه برای رفع آلرژی های فصلی آشنا شوید.

به طور کلی اغلب پزشکان اعتقاد دارند که موثرترین شیوه درمان برای مبتلایان به آلرژی و حساسیت استفاده از گیاه دارویی گزنه خواهد بود زیرا بر خلاف داروهای شیمیایی هیچ گونه عوارض جانبی برای بیمار ندارد. همچنین که این گیاه امروزه در درمان برخی از بیماری های شایع مانند آلزایمر، آسم، التهاب مفاصل، عفونت مثانه و برونشیت نیز کاربرد دارد.

درمان حساسیت با گزنه

بهتر است بدانید گیاه گزنه یا گزنده که امروزه با نام علمی Urtica dioica نیز شناخته می شود یک گیاه دارویی محبوب است که استفاده های بسیاری از کاهش درد آرتروز تا درمان آلرژی های فصلی دارد. همچنین که امروزه از این گیاه به صورت خوراکی در تهیه انواع سالاد و یا به صورت پخته استفاده خواهد شد و در مواردی می توانید از آن به عنوان یک دمنوش گیاهی نیز بهره ببرید.

چگونگی درمان حساسیت با گزنه

توجه داشته باشید که گیاه گزنه استفاده های بسیار مختلفی دارد و اغلب افراد آن را درمانی موثر می خوانند. این گیاه به صورت کلی برای استفاده فاقد خطر می باشد اما در مواردی می تواند باعث بروز عوارض جانبی گردد. بر اساس تحقیقات محدودی که انجام شده گزنه فواید زیادی داشته اما با این حال پژوهشگران پیش از پذیرفتن فواید گیاه نیازمند تحقیقات بیشتر از این خواهند بود.

جالب است بدانید که مصریان باستان از این گیاه برای درمان آرتروز و کمر درد استفاده می کنند در حالی که رومی ها آن را به خودشان می مالیدند تا گرم نگه داشته شوند. اسم علمی این گیاه از کلمه لاتین Uro گفته شده و به معنای سوزاندن خواهد بود چون برگ های آن باعث سوزشی گذرا بر اثر تماس می شوند.

می توانید کرک های تیزی را بر روی برگ های این گیاه مشاهده کنید که این موها حاوی مواد شیمیایی از جمله اسید فرمیک و هیستامین بوده و می توانند پوست را تحریک کنند و باعث سوزش، خارش و قرمزی شوند. کرک های این گیاه حاوی مواد شیمیایی دیگری مانند استیل کولین و سروتونین هستند که بر انسان تاثیر خواهند گذاشت.

به طور کلی می توانید برگ ها، ساقه یا ریشه های این گیاه را خرد کنید و به صورت پودر، نتتور، کمر و پای مورد استفاده قرار دهید. علاوه بر این در بسیاری از شوینده های سر و بدن نیز از این گیاه استفاده می شود به ویژه برای افرادی که مبتلا به شوره و یا چربی بیش از حد در پوست سر خواهند بود.

  •  آرون گروپس

درمان آلرژی های فصلی با گیاه گزنه

مواد مغذی درون گیاه گزنه:

بهتر است بدانید برگ های گیاه گزنه و ریشه های حاوی مواد مغذی مختلفی هستند که می توانند در درمان حساسیت موثر باشند. در ادامه این مواد غذایی را به صورت کامل شرح داده ایم.

  • چربی: لینولنیک اسید و اسید پالمتیک، لینولئیک اسید، اسید اسئاریک و اولئیک اسید
  • ویتامین ها: ویتامین های A . K و C و همچنین ویتامین های گروه B
  • مواد معدنی: آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم و پتاسیم
  • اسید آمینه: تمامی اسید های آمینه ضروری
  • پلی فنلها: کوئرستین، کامفرول، اسید کافئیک، کومارین و سایر فلاونوئید ها
  • رنگدانه: بتا کاروتن، لوتئین، لوتئوزانتین و سایر کاروتنوئید ها

مقدار مواد مغذی درون گیاه گزنه

همچنین علاوه بر موارد فوق بسیاری از این مواد مغذی در بدن شما به عنوان آنتی اکسیدان عمل خواهند کرد. آنتی اکسیدان ها در واقع مولکول هایی هستند که به دفاع از سلول های بدن در برابر صدمه ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند.

معمولا صدمه ایجاد شده به وسیله رادیکال های آزاد با افزایش سن، سرطان و سایر بیماری های انسان مرتبط خواهد بود. بر اساس تحقیقات انجام شده عصاره گیاه گزند می تواند میزان انتی اکسیدان در بدن را افزایش دهد.

کاهش و رفع حساسیت با گزنه:

توجه داشته باشید که گیاه گزنه در واقع درمانی محبوب برای حساسیت های فصلی محسوب می شود که البته دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که اثر آن به چه شکل است. با این حال برخی دیگر اعتقاد دارند که این گیاه می تواند حساسیت ناشی از التهاب را در بدن کاهش دهد.

حساسیت های فصلی معمولا وقتی به وجود می آیند که یک ماده تحریک کننده مانند گرده، بدن را برای ولید بیشتر هیستامین تحریک کند. هیستامین در واقع همان چیزی است که باعث علائم مشخصه آلرژی مانند التهاب، خارش و کهیر می شود. بر اساس شواهد اخیر برای چگونگی اثرگذاری گزنه برای رفع آلرژی به صورت ترکیب با سایر تحقیقات هستند.

کاهش حساسیت فصلی با گزنه

همچنین با توجه به برخی از تحقیقات گزنه ممکن است فرآیند ایجاد آلرژی را به وسیله ممانعت بدن از تولید هیستامین و التهاب مرتبط با آن تخریب کند. در یک تحقیق کنترل تصادفی بالینی در سال ۲۰۱۷ پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که عصاره گزنه و قرص دارونما هر دو شدت علائم را کاهش داده اند. بر همین اساس نویسندگان این پژوهش نیز نتیجه گرفتند که نیازمند تحقیقات بیشتری هستند.

همچنین مراکز بررسی کنترل سلامت نیز نشان دادند که تاکنون شواهد کافی برای پیشنهاد گزنه برای درمان حساسیت به دست نیامده است. در حال حاضر گزارش شده که سایر درمان های خانگی برای آلرژی از جمله کوئرستین، کپسایسین، پیکنوژنول و اسپیرولینا شواهد کافی برای پذیرفتن اثرپذیری آن ها وجود ندارد.

پس از مطالعه این مطلب جهت آشنایی با درمان خانگی حساسیت پوستی و حساسیت فصل بهار می توانید به سراغ این مطالب بروید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *