دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی خودرو کی ام سی k7 کراس اوور جدید کرمان موتور

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

جدیدترین کراس اوور وارد شده به بازار کشور خودرو جک جیایو ایکس ۷ است که توسط کرمان موتور با اسم می ام سی k7 ارائه می شود که نسخه فیس لیفت این خودرو است. با بررسی کی ام سی k7 همراه ما باشید.

خودرو کی ام سی k7 که توسط کرمان موتور به بازار کشور ارائه می شود نسخه فیس لیفت جک جیایو ایکس ۷ بوده که در بخش های بیرونی و داخلی با تغییراتی همراه شده است.  در این مطلب قصد داریم به بررسی خودرو کی ام سی k7 می پردازیم.

بررسی خودرو  کی ام سی k7 کرمان موتور

کی ام سی k7 یکی از جدیدترین کراس اوور وارد شده به بازار کشورمان می باشد که عرضه آن را شرکت کرمان موتور بر عهده دارد. این خودرو نسخه فیس لیفت جک جیایو ایکس ۷ یا سول ایکس ۷ می باشد که با تغییراتی در بخش بیرونی و کابین همراه شده است.

بازار کراس اوورهای لوکس در ایران در چند سال اخیر با رشد قابل توجهی همراه شده است و از زمان ورود چری تیگو ۷ به عنوان نخستین کراس اوور لوکس چینی، خودروهای متعددی از برندهای مختلف به این محدوده از بازار وارد شدند. کی ام سی k7 هم نماینده کرمان موتور در بازار کراس اوور های لوکس خواهد بود.

از ویژگی های مثبت کی ام سی k7 این است که در حقیقت به روزترین نسخه این خودرو می باشد و این اتفاق را تاکنون در کشور کمتر شاهد بوده ایم زیرا در بیشتر مواقع خودرویی که یک نسل از آن سپری شده به بازار کشور وارد شده است. زمزمه های حضور این خودرو نیز از یکسال قبل شنیده می شد و اکنون به بازار عرضه می شود.

خودرو کی ام سی k7 با نشان کرمان موتور به بازار روانه می شود و مشابه بسیاری از هموطنان خود به پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز است و نزدیک ترین رقیب چری تیگو ۷ مدیران خودرو در کشور خواهد بود. هر چند کی ام سی k7 دیفرانسیل جلو می باشد ولی امکانات مناسبی ارائه می دهد و از لحاظ طراحی ظاهری نسبت به رقبای خود بروز تر و مدرن تر به نظر می سد. در ادامه به بررسی کاملتر خودرو کی ام سی k7 می پردازیم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

طراحی بیرونی

در بررسی طراحی بیرونی خودرو کی ام سی k7 چراغ های باریک و تیز، و جلو پنجره ای تهاجمی به همراه مه شکن پر جزئیات المان های شاخص و برجسته نمای جلویی می باشند. در نمای جانبی اما به عکس طراحی ساده و یکنواختی را شاهد می باشیم و از خط یا حجم دهی فانتزی در آن خبری نیست.

چراغ های به هم پیوسته این روزها به یک الگو تبدیل شده و در کی ام سی k7 نیز شاهد این چراغ ها در بخش عقب خودرو هستیم. دیفیوز عقب و خروجی اگزوزهای ۴ گانه هم بخش دیگری از ظاهر عقب را فریاد می زند که علاوه بر زیبایی ظاهری ، تنفس بهتر موتور را به همراه می آورند.

با توجه به بررسی ها می توان طراحی خودرو کی ام سی k7 را نسبت به خودروهای روز دنیا ، قابل قبول و مدرن تلقی کرد. طراحی که در اولین نگاه جیپ چروکی را تداعی می کند چراغ های باریک جلو خودرو و فرم کلی اتاق می باشد. در ضمن می توان رگه های محکمی از طراحی محصولات اخیر هیوندای را هم در آن مشاهده نمود.

شرکت چینی جک قبل از این در فرایند طراحی محصولاتش، از تولیدات کمپانی هیوندای الهام برداری می کرد. همانطور که اشاره شد در نمای روبرو خودرو کی ام سی k7 نیم نگاهی به محصولات جدیدتر هیوندای مانند کونا به خصوص در بخش طراحی چراغ های دی لایت صورت گرفته و در کل ظاهری کاملا تهاجمی و مدرن برای خودرو پدید آورده است.

جلو پنجره ای عریض و بزرگ بوده و خطوط کرومی به شکل عمودی تعبیه شده اند که نمایی لوکس را موجب شده اند. در بالای جلو پنجره و در جایی که در تمام خودروها، چراغ های بزرگ جلو جای دارند، چراغ های روشنایی روز حضور دارند که بسیار باریک و کشیده می باشند.

چراغ های دو سمت سپر به عنوان چراغ های اصلی کی ام سی k7 وظیفه روشن کردن مسیر را هنگام تاریکی بر عهده گرفته اند. در قیاس با جک اس ۷ ؛ اکنون خودرو کی ام سی k7 بسیار آینده نگر جلوه نموده و با وجود جلو پنجره ای بزرگ مزین به تزئینات کرومی نمایی جوان پسند و تهاجمی را از این شاسی بلند خانوادگی شاهد هستیم. چراغ های روشنایی روز، چراغ کوچک و راهنما همه به شکل یک نوار باریک در کناره بالایی جلو پنجره ای حضور به هم رسانده اند و چراغ اصلی نیز در فضایی که پیشتر برای مه شکن ها در نظر گرفته می شد، تعبیه شده است.

در بررسی پروفیل جانبی تفاوت زیادی بین جک اس ۷ یا جک ایکس ۷ با خودرو کی ام سی k7 دیده نمی شود. و نمایی تقریبا معقول و مرسوم را شاهد می باشیم. در این نما شاخص ترین المان خط شانه ای روی درب ها است که از چراغ راهنمای روی گلگیر جلو شروع و تا چراغ عقب امتداد دارد. پنجره های کناری طراحی معمولی داشته و رینگ ها نیز ظاهر چندان خاص و زیبایی به همراه ندارند.

در بخش عقب خودرو نیز با الهام از زیان روز طراحی ، چراغ های چند وجهی و به هم پیوسته ای به کار رفته که به همراه سایر المان ها مانند چراغ روی سپر، و سر اگزوزهای دوگانه تزئینی جلوه ای زیبا و متعادل ایجاد شده است.در این نما طراحی چراغ ها مشابه به شاسی بلندهای بی ام و می باشد. در ضمن اسپویلر سقفی عقب به همراه اگزوزهای دوتایی که در هر دو سمت جای داشته و از دیفیوز عقب بیرون آمده اند، چهره ای اسپرت و با ابهت به این نما بخشیده اند.

طراحی داخلی

خودروهای جک به طور کلی با نگاهی به محصولات هیوندای طراحی شده و تاثیرپذیری از نسل جدید این محصولات را می توان در ظاهر کی ام سی k7 مشاهده نمود.

در بررسی طراحی داخلی خودرو کی ام سی k7 باید گفت با ورود به کابین فضایی بسیار زیبا و مدرن را شاهد هستیم. در وسط کنسول نمایشگری بزرگ به همراه صفحه نمایش دیجیتال جهت نمایش شماره گرهای سرعت و دور موتور چهره ای مدرن به کابین بخشیده است.

دسته دنده این کراس اوور بسیار زیبا طراحی شده و می توان گفت نسبت به رقبا فضای داخلی کی ام سی k7 نمره بسیار خوبی دریافت می کند و کابین خودرو از نقاط قوت کی ام سی k7 محسوب می شود. مجموعه ای به روز و مدرن که می توان آن را جزو برترین های حال حاضر بازار کشور تلقی نمود.

همانند بسیاری از خودروهای روز جهان، دیگر از نمایشگر های آنالوگ و عقربه ای در پشت فرمان خبری نیست و یک نمایشگر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی اطلاعاتی نظیر سرعت خودرو، دور موتور، وضعیت موتور، و … را در اختیار راننده قرار می دهد. همچنین صفحه نمایش دیگری برای قسمت مالتی مدیا در مرکز داشبورد تعبیه شده است.

در سایر بخش ها مانند رودری ها، سقف و صندلی ها نمای ساده و به دور از طرح های رادیکالی مشاهده می شود. طراحی زیبا و به روز داشبورد، کنسول میانی، دستگیره درب ها و دیگر قسمت ها قطعا شما را خرسند خواهد کرد. اهرم تعویض دنده به شکل اصطلاحا خلبانی و کاملا به روز طراحی شده و در کنار دیگر المان ها مانند کلیدهای ترمز پارک و اتوهلد و … ظاهری چشم نواز به طراحی کنسول میانی کی ام سی k7 بخشیده است.

همچنین محفظه ای بزرگ در پایین کنسول میانی دیده می شود که علیرغم ارائه پورت یو اس بی مکان مناسبی برای قرار دادن لوازم همراه نیز می باشد. صندلی ها بسیار خوش فرم دیده می شوند و حتی الامکان خستگی را از بدن سرنشینان دور می کنند. غربیلک فرمان با روکش چرم، نمایشگر دیجیتال پشت آمپر و نمایشگر لمسی بزرگ با وضوح مناسب فضای بالایی دریچه های تهویه میانی را تشکیل داده اند.

متریال پلاستیکی تقریبا باکیفیتی نیز در داشبورد به کار رفته و بازویی درب ها هم با تریم چرم مصنوعی پوشیده شده است تا راحتی سرنشینان افزایش یابد. در این میان طرح دستگیره های کرومی هم جذاب و جالب توجه به نظر می آیند. به علت ابعاد بزرگ کی ام سی k7 فضای کابین جادار بوده و سرنشینان عقب از نظر پا و فضای سر با محدودیت چندانی روبرو نمی شوند. محفظه بار هم گرچه کمی محدود دیده می شود؛ ولی برای رفع نیازهای خانوادگی در یک مسافرت معمولی جوابگو خواهد بود.

مشخصات فنی

در بررسی ها مشخص شد خودرو کی ام سی k7 مشابه بیشتر خودروهای چینی که این روزها بازار کشور را اشباع نموده اند، به پیشرانه ۴ سیلندر  ۱.۵ لیتری توربو شارژر مجهز است. این پیشرانه قدرتی معادل ۱۷۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۵۱ نیوتن متر را تولید نموده و گویا با موتور نصب شده روی جک اس ۵ فیس لفیت مشترک می باشد.

نیروی تولید شده توسط این پیشرانه از طریق گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه دیفرانسیل جلو منتقل می شود و مطابق انتظار خودرو کی ام سی k7 فاقد قابلیت آفرود می باشد. این گیربکس نقطه قوتی برای کی ام سی k7 محسوب می شود چرا که امروزه در بیشتر خودروهای چینی مشاهده می شود.

متوسط مصرف سوخت ترکیبی کی ام سی k7 در ارقام رسمی ۸.۶ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده ولی بر اساس وزن بالای این خودرو (۱۷۳۵ کیلوگرم) احتمالا با عددی بیشتر از این روبرو باشیم.

موتور شاسی بلند لوکس کی ام سی k7 از نوع تزریق مستقیم یا TGDi می باشد و سوزن های انرژکتور آن به صورت مستقیم روی محفظه احتراق سر سیلندر در کنار شمع و سوپاپ ها جای می گیرد. این در صورتی است که در موتورهای رایج فعلی (MPi) سوزن های انرژکتور روی منیفولد ورودی هوا به کار می رود. از این رو به کمک سیستم تزریق مستقیم سوخت، راندمان موتور و مصرف سوخت آن نیز بهینه تر می شود.

 

کی ام سی k7 با استاندارد آلایندگی یورو ۵، دارای سیستم تعلیق جلو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب از نوع چند اتصالی مستقل می باشد. از سایر مشخصات فنی این کراس اوور خوش هیبت می توان به شتاب کمتر از ۱۱ ثانیه و حداکثر سرعت حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت اشاره کرد.

ابعاد و سایر کی ام سی k7 نسبت به چری تیگو ۷ به صورت همزمان نقطه قوت و نقطه ضعف آن به حساب می آید. به طوری که این کراس اوور نسبت به چری تیگو ۷ طول، عرض و فاصله بین محوری بیشتری دارد که از این نر جادار تر محسوب می شود  ولی وزن زیاد آن مانعی برای شتاب گیری راحت خودرو خواهد بود. در ضمن وزن ذکر شده عدد رسمی بوده و با اضافه شدن سرنشینان و بار به صندوق عقب این وزن بیشتر هم می شود.

امکانات رفاهی و ایمنی خودرو

بررسی ها حاکی از آن است فهرست امکانات رفاهی و ایمنی خودرو کی ام سی k7 فراوان می باشد و می توان آن را یکی از بهترین های بازار تلقی کرد. در این کراس اوور ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکی ساده در عقب استفاده شده و سامانه های کمکی حرکتی همانند سیستم ترمز و پایداری( ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD)، کنترل کشش، ترمز کمکی، کروز کنترل، سیستم کمک به حرکت در سربالایی و سرازیری مشاهده می شود. در ضمن با توجه به پلتفرم ارتقا یافته این خودرو، انتظار می رود کراس اوور کی ام سی k7 بتواند میزان ایمنی بالاتری را نسبت به بیشتر خودروهای چینی بازار ارائه دهد و امنیت سرنشینان را حتی الامکان تضمین نماید.

 

از سایر امکانات می توان به اتوهلد، ترمز پراک برقی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کنترل باد تایرها، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف، سیستم ورود بدون کلید، کلید استارت، سنسور نور، آینه الکتروکرومیک وسط، آینه های جانبی جمع شونده، پشت آمپر تمام دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، تصفیه هوای کابین، تهویه مطبوع دوگانه به همراه دریچه تهویه عقب، درب صندوق عقب برقی، روکش چرمی صندلی ها، ماساژور صندلی ، حافظه تنظیم صندلی، مجموعه  ۴ کیسه هوای سرنشینان جلو و جانبی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی، سیستم صوتی با ۱۰ عدد اسپیکر، اینفینیتی، پخش فرمت MP5، بلوتوث، سیستم ناوبری جی پی اس، جک هیدرولیک درب موتور، سانروف پانورامیک، فرمان برقی با قابلیت تنظیم میزان حساسیت و کلیدهای کنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم مالتی مدیا، سیستم آیگل آی که در آن نور سو بالا و پایین از یک منبع پخش می شود، برف پاک کن خودکار و … اشاره نمود.

قابل ذکر است کراس اوور کی ام سی k7 در بازار بی رقیب نبوده و به جز چری تیگو ۷ پرو، دیگنیتی و فیدلیتی بهمن موتور از رقبای اصلی آن خواهند بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *