دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با انواع گونه های موش

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

امروزه موش ها در سراسر دنیا به وفور یافت می شود و شما برای اینکه شناخت دقیق و درستی از انواع موش ها و مضرات آن ها داشته باشید پیشنهاد می کنیم که مطالعه این مقاله را از دسته ندهید.

به طور کلی موش یک جونده کوچک با پوزه کشیده و گوش های بزرگ و بدنی پوشیده از مو است که صدها نوع مختلف را شامل می شود. از انواع مختلف موش ها به سه گونه اصلی آن یعنی موش نروژی، موش سقفی و موش خانگی اشاره کرد.

آشنایی با انواع موش ها

بهتر است بدانید که موش در واقع پستاندارانی کوچک و متعلق به راسته جوندگان است که همراه رت ها تقریبا ۹۵ درصد از کل حیوانات آزمایشگاهی را تشکیل می دهند. موش ها امروزه به دلایل مختلف از جمله اندازه کوچک، مطیع بودن، نگهداری آسان، عمر و چرخه تولید مثل کوتاه و همچنین به خاطر آناتومی و فیزیولوژی به صورت گسترده در تحقیقات مطالعات حیوانی، بافت شناسی، حقیقت سلولی، جنین شناسی، مولکولی، ژنتیک و میکروبیولوژی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع موش در دنیا

موش ها را می توان پستانداران کوچک از راسته جوندگان دانست که معمولا مواد غذایی خود را به وسیله حرکات رفت و برگشتی با جلو آرواره ی تحتانی خرد می کند. از آنجایی که دندان های این حیوان مانند سایر هم نوعان خود رشد دائمی دارد برای جلوگیری از رشد بیش از حد مجبور خواهد بود که مدام دندان هایش را با جویدن چیز های سخت مانند دانه و حبوبات بفرساید. همچنین اگر موفق به پیدا کردن دانه های سخت نشود اقدام به جویدن فرش، لباس، کتاب و هر چیز دیگر در دسترس می کند.

مهم ترین انواع موش ها

توجه داشته باشید که موش ها معمولا به سه نوع مهم یعنی موش نروژی، موش سقفی و موش خانگی تقسیم خواهند شد که در ادامه خصوصیات هر کدام از آن ها را به صورت مجزا بیان کرده ایم.

  • موش نروژی:

معمولا موش های نروژی با نام های دیگری از جمله موش قهوه ای، موش فاضلاب، موش خیابانی، موش صحرایی، موش آبی و موش بارانداز شناخته می شوند که می توان آن را مطرح ترین گونه موش ها در نظر گرفت. موش های نروژی معمولا از بزرگ ترین انواع موش ها محسوب می شوند که طول بدنشان تا ۲۸ سانتی متر بوده و دارای دمی کوتاه تر از بدن خود هستند.

مهم ترین گونه های موش

  •  آرون گروپس
  • موش های سقفی:

موش سقفی نیز دارای چندین نام مانند موش سیاه و موش کشتی است که گاهی به آن موش خانگی نیز گفته می شود. این دسته از موش ها اغلب همه چیز خوار هستند و می توان آن ها را آفات خطرناکی برای محصولات کشاورزی در نظر گرفت. رنگ موش های سقفی بین قهوه ای تیره تا سیاه است و گاهی حتی به عنوان حیوان خانگی نیز نگهداری می شود.

  • موش های خانگی:

موش خانگی جز کوچک ترین پستانداران محسوب شده و نوعی آفت خطرناک خواهد بود. این دسته از موش ها دارای پوزه نوک تیز، گوش های بزرگ گرد و دم و بدنی پوشیده خواهند بود که به وفور در سراسر جهان یافت می شوند.

موش خانگی را می توان یک حیوان دست آموز و البته با مقاصد علمی در نظر گرفت که به عنوان موش آزمایشگاهی توسط انسان ها پرورش داده می شود و امروزه به عنوان یکی از مهم ترین موجودات اهلی شده در عرصه زیست شناسی و پزشک شناخته می شود.

مراحل زندگی موش ها

توجه داشته باشید که زندگی موش ها نیز مانند سایر پستانداران دارای مراحل مختلفی است که در ادامه آن را شرح داده ایم.

خصوصیات موش های خانگی

  • طول دوره بارداری:

دور بارداری این حیوانات کمتر از یک ماه است و موش های ماده اغلب به طور متوسط سه هفته پس از دوره بارداری نوزاد خود را به دنیا می آورند.

  • تعداد نوزادان متولد شده:

تعداد نوزادان متوسط شده به صورت تقریبی در هر دوره از ۵ تا ۸ عدد متغیر است و در واقع هر موش می تواند تا ده مرتبه در طول یک سال زایمان داشته باشد.

  • تولد:

نوزا موش ها معمولا در بدو تولد بدون مو و نابینا هستند. پس از گذشت مدت زمان دو هفته موش ها کم کم موهای نازکی پیدا می کنند و تحرک و بینایی کمی هم می توانند داشته باشند.

  • دوره بلوغ:

موش ها اغلب پس از گذشت دو ماه به بلوغ جنسی کامل می رسند و می توانند جفت گیری و تولید مثل کنند. چرخه زندگی این حیوانات به گونه ای است که به سرعت وارد مرحله تولید مثل می شوند و همین مسئله برای صاحبخانه هایی که منزل شان موش دارد بسیار مشکل ساز خواهد بود.

مراحل زندگی موش ها

خصوصیات رفتاری موش ها

همانطور که می دانید امروزه گسترش موش ها در سراسر جهان به صورت کامل شامل انواع خوش شانسی های محیطی خواهد بود به گونه ای که آن ها می توانند خودشان را بدون مشکل زیادی با محیط های مختلف سازگار نمایند.

معمولا این حیوان می تواند مانند شتر بی آبی را تحمل کند و همچنین بدنی بسیار مقاوم در برابر سقوط از ارتفاع خواهد داشت. موش ها می توانند مقدار زیادی در برابر اشعه های مختلف دوام بیاورند و زنده ماندن و شنا کردن در طول نیم مایل از دیگر توانایی های این حیوان است.

در طول سال ها، این حیوان نسبت به سموم مختلف مصونیت خاصی پیدا کرده اند و این تقریبا غیر ممکن است که یک خانه ضد موش ساخته شده باشد زیرا آن ها می توانند به راحتی از طریق هر دهانه کوچکی به قطر یک چهارم بدنشان وارد محیط شوند.

بر اساس مقایسه های انجام شده سختی دندان موش سخت تر از آهن یا فولاد است و می تواند به راحتی هر چیزی را گاز بگیرد. همانطور که می دانید وقتی موش ها به خانه حمله می کنند گرفتن آن ها بسیار دشوار خواهد بود. جالب است بدانید که موش ها نسبت به موسیقی علاقه زیادی نشان می دهند و اگر شما در خانه تان قناری، طوطی و یا بلبل داشته باشید موش ها در منزل تان زیاد خواهند شد.

خصوصیات رفتاری در موش ها

همچنین موش ها وقتی که اتاق را خلوت می بینند از لانه شان خارج شده و در اطراف قفس یا زیر آن به جست و خیز می پردازند و حی صداهایی عجیب و غریب به تقلید از پرنده ها از خود در می آورند. موش ها به راحتی انس می گیرند و چنانچه به بازی گرفته شوند سریعا متوجه خواهند شد.

همچنین در انتهای این مطلب نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با ترسناک ترین حیوانات و خنگ ترین حیوانات دنیا نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *