دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تامین ایمنی نوزاد در خواب با رعایت چند نکته مهم

  • سحر هودانلویی
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

خواب نوزاد می تواند از مسائل پیچیده ای باشد که والدین جدید و تازه کار با آن ها سر و کار دارند. همچنین ایمنی نوزاد در خواب از نکاتی برخوردار است که در ادامه این مطلب به معرفی آن ها پرداخته ایم.

در رابطه با ایمنی نوزاد در خواب نکات منحصری وجود دارد که رعایت هر یک از آن ها از اهمیت به خصوصی برخوردار است و بایستی همه والدین جوان آن را یاد بگیرند. برخی فکر می کنند که نوزادان تنها در حین بیداری به مراقبت نیاز دارند و در حین خواب به راحتی می توانند به امور خود رسیدگی کنند و در نهایت توجهی به نحوه خواب نوزاد نداشته باشند. این امر به کلی اشتباه است و این در حالی است که در زمان خواب او نیز باید از ایمنی اتاق و محیط به خوبی آگاه شوید و روش هایی را برای تقویت کیفیت خواب نوزاد در نظر بگیرید.

آشنایی با سندروم مرگ ناگهانی در خواب نوزاد

چگونگی ایمنی نوزاد در خواب

گفتنی است که نوزادها در طی روز به خوابی در حدود ۱۶ ساعت نیاز دارند و از این رو نکاتی متوجه آن ها می شود که برای اطمینان پیدا کردن از سلامتی آن ها باید در نظر بگیرید و راحتی فرزند دلبند خود را فراموش نکنید. از این رو توصیه های گفته شده در ادامه را مد نظر بگیرید و خیال خود را از ایمنی و سلامت او راحت کنید.

توصیه های ایمنی خواب نوزاد

در نظر گرفتن نکات گفته شده در ادامه مطلب برای سلامتی و ایمنی کودک از اهمیت به خصوص برخوردار است.

  • خواباندن آن به روی پشت

در این رابطه انجمن ایمنی نوزاد در آمریکا چنین بارور دارد که باید تحت و یا کاناپه نوزاد سفت، راحت و برخوردار از ایمنی های خواب باشد تا در نهایت خواب خوب و راحتی را تجربه کنید و همچنین در این حالت از گذاشتن او رو به پشت سر به شدت دوری کنید و این نکات تنها در طی شب نیست و برای چرت های روزانه نیز باید مد نظر بگیرید.

با انجام این روش اولین نکته را در حفظ ایمنی را رعایت کرده اید.

  • گهواره او را در اتاق خود قرار دهید

به مادران جدید پیشنهاد می کنیم که نوزاد را تا سن ۶ ماهگی در اتاق خواب خود قرار دهند تا در نهایت رسیدگی به گریه های شبانه آن ها و سر زدن نیمه شب کاری آسان باشد. اگر اتاق خوابتان کوچک است و نمی توانید تخت نوزاد را در آنجا قرار دهید، می توانید از گهواره های مناسب برای این سن استفاده کنید که از ایمنی کاملی برای خوابیدن فرزند دلبندتان برخوردار هستند.

ایمنی نوزاد در خواب به چه معناست؟

  •  آرون گروپس
  • چیزی پشت سر آن ها قرار ندهید

گذاشتن پتو های رول شده و یا پارچه و بالش از شرایطی است که به مرور بسیار دیده می شود و مادران برای غلت نزدن کودک آن را پشت سرشان قرار می دهند. گفتنی است که این کار می تواند سبب خفگی او در طی شب شود و از این رو چک کردن تنفس نوزاد در طی خواب از اهمیت به خصوصی برخوردار است.

  • او را روی مبل قرار ندهید

به مراتب بسیار دیده شده است که مادران بعد از خواباندن نوزاد او را به روی کاناپه یا مبل قرار داده اند که این امر با غلت کوچکی از سوی کودک خطر سقوط و آسیب را به مراتب بیشتر می کند. همچنین این سطوح به ظاهر نرم می تواند خطر خفگی را تا حد بالایی افزایش دهد که از این رو برای رعایت نکات ایمنی نوزاد در خواب او را در سطح های صاف و یکدستی قرار دهید که در این رابطه تخت و گهواره بهترین گزینه به شمار می آیند.

  • دمای مناسب محیط

توجه داشته باشید که ثابت نگه داشتن دما در اتاق نوزاد از اهمیت به خصوصی برخوردار است و از این رو باید درجه حرارت مناسب برای اتاق نوزاد را در نظر داشته باشید. این در حالی است که دمای مناسب و ثابت برای خوابیدن نوزاد مزایای بسیاری دارد که از این رو نیازی به استفاده از پتوهای ضخیم و یا لباس های بیشتر برای جلوگیری از سرما خوردگی نوزاد استفاده کنید.

این شرایط زمانی حائز اهمیت است که برای گرم نگه داشتن نوزاد از پتوهای سنگین استفاده نمی شود که نوزاد با کنار زدن آن در حین شب به خفگی گرفتار شود.

ایمنی نوزاد در خواب به چه صورت است؟

آشنایی با سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

گفتنی است که این سندروم را در اصطلاحی دیگر مرگ گهواره ای نیز می نامند که علت نامگذاری آن به این صورت است که نوزاد خیلی ناگهانی و بدون علائمی در تخت بدون بروز هیچ گونه عارضه ای فوت می کند. این سندروم از علل های اصلی در بروز مرگ نوزادان کمتر از سن ۱ سال است که در طی سال هزاران کودک را به دام مرگ می کشاند.

از این رو برای جلوگیری از بروز این سندروم بایستی برخی از نکات مرتبط با ایمنی در خواب نوزاد را رعایت کنید تا در نهایت سلامتی فرزند دلبندتان تضمین شود.

تایم مورد نیاز نوزاد برای خواب

گفتنی است که هر  نوزاد در طی روز به چیزی در حدود ۱۶ الی ۱۷ ساعت خواب نیاز دارد و این می تواند ساعاتی کمتر یا بیشتر باشد که امری طبیعی به شمار می آید. همچنین الگوی خواب نوزاد های تازه متولد شده را نمی توان به طور دقیق پیش بینی کرد و نیاز آن ها به این خواب و استراحت امری متفاوت است.

این شرایط جای نگرانی برای ما بر جای نمی گذارد، چرا که هر نوزاد از زمان تولد تا حدود ۳ ماهگی از الگوی خواب نامنظمی پیروی می کند.

علل پرخوابی نوزاد

در رابطه با پر خوابی نوزاد گفتنی می باشد که این تایم تنها برای استراحت و خوابیدن نوزاد صرف نمی شود بلکه طی مطالعات انجام شده چنین مشخص شد که نیمی از این تایم برای گسترش و رشد مغز او صرف می شود. همچنین سیستم اعصاب مرکزی هر فردی در طی ۲ سال ابتدایی زندگی شکل می گیرد که از این رو خواب با کیفیت برای نوزاد از اهمیت به خصوصی برخوردار می شود.

در زمانی که فرزند شما در خواب به سر می برد تنها در حال استراحت نیست، بلکه در حال یادگیری های فردی است و شناخت اطراف و توسعه های شخصیتی او شکل می گیرد. با فهمیدن این موضوع باید نسبت به ایمنی نوزاد در خواب توجه بیشتری داشته باشید تا نوزاد دلبندتان با تمرکز بیشتری به خوابیدن بپردازد.

ایجاد امنیت برای نوزاد در حین خواب

تاب دادن نوزاد در خواب

این برای همه ما پیش آمده که نوزاد را برای آرام کردن و گاها خوابیدن در درون پتویی قرار داده و آن را تاب می دهیم تا به راحتی بخوابد. این روش را بسیاری از افراد امری طبیعی و مناسب می دانند اما حقیقت آن است که با تکان دادن درون پتو ممکن است عواقب جبران نشدنی و خطرناکی به وجود بیاید. ایجاد آسیب و عارضه های مغزی از کوچک ترین عواقب جبران نشدنی این امر به شمار می آید که از این رو تا حد امکان باید از انجام آن دوری کنید.

همچنین در این حالت ایمنی کودک نیز به خطر می افتد و نمی توان تضمین کرد که در حین تکان دادن نوزاد با پتو چه اتفاقی برای او خواهد افتاد. از این رو تا جایی که می توانید برای خوابیدن نوزاد از پتو و تاب دادن با دست استفاده نکنید و او را در مکانی امن و راحت برای خوابیدن قرار دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *