دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری از کالاتیا گورخری و طریقه کاشت بذر آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش و نگهداری کالاتیا گورخری چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول نگهداری آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی کالاتیا گورخری از دسته زیباترین گیاهان خانواده کالاتیاها است که برگ های آن با طرح گورخری خود متعلق به مناطق مکزیک خواهد بود و امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به نگهداری گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه نگهداری از کالاتیا گورخری

بهتر است بدانید کالاتیا در واقع یک گیاه تزئینی و بسیار زیبا است که دارای برگ هایی ظریف و رنگ هایی متنوع خواهد بود. این گیاه متعلق به نقاط گرمسیری است و نام آن به زبان یونانی به معنای چیزی مشابه سبد است. خصوصیات و ویژگی های این گیاه باعث شده تا به عنوان یک گیاه آپارتمانی شناخته شود.

نحوه نگهداری از کالاتیا گورخری

گیاه کالاتیا دارای ۲۷۰ گونه مختلف می باشد که از خانواده گیاهان مارانتاسا خواهد بود. این گیاه از نظر شکل، رنگ و اندازه دارای انواع مختلفی است و ارتفاع آن به چیزی بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر خواهد رسید. توجه داشته باشید که انواع تزئینی این گیاه دارای برگ هایی رنگارنگ، شگفت انگیز، خال دار و یا راه راه می باشد و جذابیت آن را دوچندان کرده است.

به صراحت می توان گفت این گیاهان در هنگام غروب آفتاب جمع می شوند و صبح هنگام دوباره شکوفا خواهند شد. گل های این گیاه اغلب سفید ، زرد و نارنجی رنگ بوده و برخی از گونه های آن حتی قابل خوردن نیز خواهند بود.

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه

توجه داشته باشید گیاه کالاتیا گورخری از سه طریق کاشت بذر، قلمه زنی و تقسیم ریشه تکثیر می شود که در ادامه سعی داریم مراحل هر کدام را به صورت کامل شرح دهیم.

  • کاشت بذر:

همانطور که می دانید استفاده از بستر زغال سنگ برای تکثیر و کاشت کالاتیا از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین خاطر توصیه می شود در مرحله اول اجازه دهید تا گیاهان مورد نظر درون آب جفت گیری کنند تا به حداکثر اندازه خود برسند و سپس می توانید آن ها را به طور جداگانه در گلدان های کوچک قرار دهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دستورالعمل کاشت کالاتیا

معمولا بستر زغال سنگ نارس این مزیت را دارد که شما مجبور به جا به جا کردن نهال های گیاه از یکدیگر نخواهید بود. توصیه می شود که نهال را درون گلدان با بستر زغال سنگ بکارید و سپس روی گلدان را با فویل و یا پلاستیک بپوشانید و به صورت مرتب آبیاری را انجام دهید گیاه چندین میلی متر رشد کند.

همچنین پس از رشد گیاه نیز می توانید فویل و یا پلاستیک موجود بر روی گلدان را از روی آن بردارید. گلدان را در محلی دارای سایه و بازه دمایی ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید. پس از اینکه نهال ها به صورت کامل رشد کردند می توانید آن ها را درون گلدان های بزرگ تری بکارید.

  • قلمه زنی:

در طول ماه های دی تا فروردین می توانید این گیاه را قلمه زنی کنید. برای انجام این کار بایستی شاخه های مورد نظر برای قلمه زنی بایستی حداقل دارای ۲ الی ۳ گلبرگ باشد.

پس از انتخاب قلمه مورد نظر می توانید با استفاده از چاقو تیز و تمیز شاخه مورد نظر را بریده و بلافاصله داخل گلدان های کوچک دارای بستر مناسب و غنی از هوموس بکارید. بستر زغال سنگ نیز برای کاشت این گیاه بسیار مانسب خواهد بود.

نحوه قلمه زنی کالاتیا گورخری

توصیه می شود که برای گیاهان کم حجم تر تقریبا ۳ الی ۴ گیاه را درون گلدان های ۱۰ سانتی متری بکارید. بستر گیاهتان را همیشه مرطوب نگه دارید و پس از اتمام کاشت روی سطح گلدان را با استفاده از فویل یا پلاستیک به خوبی بپوشانید و گیاه را در نقطه ای گرم و سایه دار با دمای تقریبا ۲۳ درجه سانتی گراد قرار دهید.

بهتر است برای تامین شرایط مطلوب جوانه زنی گیاهتان را در محیطی دارای بازه دمایی ۸۵ تا ۹۰ سانتی گراد نگهداری نمایید. همچنین به منظور جلوگیری از بروز آفات بر روی برگ های گیاه روزانه فویل را برای مدت کوتاهی از روی گلدان بردارید.

معمولا پس از گذشت ۶ الی ۸ هفته قلمه ها ریشه می دهند و می توانید گیاه را به گلدان بزرگ تری انتقال دهید. از این نکته هم غافل نشوید که اگر گیاه را در محل خنک نگهداری کنید ریشه ها بسیار دیرتر ایجاد خواهند شد.

  • تقسیم ریشه:

ساده ترین روش برای نگهداری و تکثیر کالاتیا گورخری تقسیم ریشه های آن است که بایستی در طول فصل بهار انجام شود. برای انجام این روش بایستی گیاه مورد نظرتان را از داخل گلدان خارج کنید و خاک های موجود بر روی ریشه را از روی آن کنار بگذارید.

مراحل تقسیم ریشه کالاتیا

توجه داشته باشید که رطوبت بستر خاک از آسیب رسیدن به ریشه گیاه در هنگام انجام این کار کمک زیادی خواهد کرد. با دقت تمامی قسمت های ضخیم و غده مانند گیاه را بیابید به گونه ای که هر ریشه ای که از گیاه جدا می کنید بایستی دارای یکی از این غده ها باشد.

توصیه می شود که غده ها را درون گلدان کوچک به عمق ۷ تا ۸ سانتی متر درون بستر قرار دهید و سپس خاک را بر روی آن ریخته و مرتبا آبیاری را انجام دهید. سپس روی سطح گلدان را با تکه ای فویل بپوشانید.

اگر گیاهتان را در محلی با دمای ۱۸ درجه سانتی گراد نگهداری کنید سرعت رشد آن به شدت افزایش خواهد یافت. تقریبا پس از گذشت ۶ الی ۸ هفته می توانید گیاه را به گلدانی با عمق ۱۲ سانتی متر انتقال دهید تا روند طبیعی رشد خود را طی کند.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه برخی از شرایط مورد نیاز جهت پرورش و نگهداری از کالاتیا گورخری را شرح داده ایم.

شرایط لازم برای مراقبت از گیاه کالاتیا

  • نور و دما:

این گیاه معمولا در زمین های جنگلی رشد می کند و به راحتی با رشد زیر سایه یک سایبان در نور روشن و جزئی سازگار خواهد شد. وقتی که در داخل خانه زندگی می کنید گیاه آپارتمانی گورخری شما بایستی درون اتاقی روشن نگهداری شود.

اگر قصد نگهداری گیاه کالاتیا گورخری را در فضای خانه دارید بایستی حتما آن را در نقطه ای گرم قرار دهید و بازه دمایی بین ۶۵ تا ۷۵ درجه سانتی گراد را برای آن فراهم نمایید. دقت داشته باشید که دمای کمتر از ۶۰ درجه سانتی گراد می تواند آسیب شدیدی به گیاهتان وارد کند.

توصیه می شود که گیاه کالاتیا را از مناطق بادگیر و یا هرجایی که به احتمال زیاد نوسانات ناگهانی در دما را تجربه می کنند دور نگه دارید.

  • آبیاری منظم:

علاوه بر محیط مرطوب این گیاه به مقدار زیادی آب درون خاک خود نیاز دارد تا زنده بماند. بهتر است خاک بستر گیاهتان را در تمام اوقات و در طول فصل رشد مرطوب نگه دارید و برای جلوگیری از خشک شدن خاک آن را مدام آبیاری نمایید.

از آنجایی که کالاتیا سرعت رشد خود را در فصل زمستان کاهش می دهد و یا متوقف می کند بایستی میزان آبیاری ان را نیز کاهش دهید و مجددا آبیاری روتین را از ماه نوامبر آغاز نمایید. وقتی که اقدام به آبیاری می کنید بایستی از آبیاری گیاه با آب سخت که بیش از حد سرد است خودداری نمایید. همچنین بهتر است از آب مقطر که به دمای اتاق رسیده استفاده نمایید.

روش های مراقبت از گیاه کالاتیا

  • خاک و کوددهی:

توصیه می شود که برای بستر این گیاه از خاکی حاصلخیز و دارای ترکیبات ذغال سنگ و با زهکشی مناسب استفاده نمایید. به هیچ وجه از خاکی سنگین استفاده نکنید زیرا این نوع خاک ها رطوبت را بیش از حد درون خود نگه می دارد و در نهایت باعث بیمار شدن گیاهتان خواهد شد.

در مقابل نیز خاکی با میزان بالای ماسه برای کالاتیا مناسب نیست چون خیلی سریع آب را از خود عبور می دهد و گیاه فرصتی برای جذب آن پیدا نمی کند. با این حال بهترین ترکیب خاک برای کالاتیا گورخری یک قسمت خاک گلدان، دو قسمت ذغال سنگ و دو قسمت پرلیت خواهد بود.

در مورد کوددهی گیاه نیز می توان گفت که هر ماه با استفاده از کود مایع حلال در آب گیاهتان را تغذیه نمایید البته که بایستی آن را در یک چهارم قدرت استفاده نمایید. به هیچ وجه در روند کوددهی افراط نکنید و هر سال چندین مرتبه خاک را به خوبی بشویید تا عناصر معدنی درون خاک تجمع پیدا نکنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *