دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گیاه مینگ آرالیا گیاه چند ساله و همیشه سبز

  • ملیحه بال افکن
  • ۶ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش گیاه مینگ آرالیا چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کاشت و پرورش و حتی نگهداری این گیاه همیشه سبز آشنا شوید.

به طور کلی گیاه مینگ آرالیا از خانواده آرالیاسه ها محسوب می شود که امروزه با نام آرالیای برگ پهن و یا ژاپنی شناخته و پرورش داده می شود. آرالیا را می توان از گیاهان همیشه سبزی دانست که در سرزمین خود به صورت درختچه هایی همیشه سبز رشد خواهد کرد.

آشنایی با نحوه پرورش گیاه مینگ آرالیا

بهتر است بدانید که مینگ آرالیا در واقع گیاهی دولپه، چند ساله، همیشه سبز، درختچه ای یا درختانی پاکوتاه و بومی هندوستان خواهد بود که نسبتا کند رشد است و اغلب اوقات تا ارتفاع یک الی دو متر رشد خواهد کرد. توجه داشت باشید که مینگ آرالیا امروزه به صورت خودرو در چندین کشور از جنوب شرقی آسیا و جزایر گرمسیری نواحی اقیانوس آرام رشد خواهد کرد.

چگونگی پرورش گیاه مینگ آرالیا

برگ های این گیاه اغلب مانند پاپیتال و پنجه ای با ۵،۷ و ۹ بریدگی عمیق گل ها با یکدیگر هستند. آرالیا را می توان گیاهی همیشه سبز، با رنگ سبز روشن و براق، سریع الرشد و ارزان دانست که نگهداری آن بسیار آسان خواهد بود. برگ ها نیز نسبت به ماده ی براق کننده شیمیایی حساس بوده و در اواسط تابستان معمولا گل های سفید ریز که به صورت خوشه ای ظاهر می شوند نیاز به نور بیشتری خواهند داشت.

مینگ آرالیا را می توان گاهی مقاوم به نور، مناسب برای منازل و نامناسب برای ادارات و کارخانه به خاطر حساسیت نسبت به سرما دانست. جالب است بدانید شباهت برگ های آرالیا به درخت انجیر باعث شده تا بسیاری از افراد این گیاه را با نخل برگ انجیری اشتباه بگیرند.

توجه داشته باشید که برخی از انواع آرالیا دارای برگ هایی طلایی رنگ و ابلق هستند که در مقایسه با گونه هایی که برگ های سبز یک دست دارند ریشه آهسته تری داشته و در مقابل پرورش آن ها نیز کمی مشکل خواهد بود. توصیه می شود که از تماس با این گیاه خودداری نمایید زیرا ممکن است با حساسیت های پوستی مواجه شوید.

روش های پرورش مینگ آرالیا

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه:

به صراحت می توان گفت که مینگ آرالیا اغلب از طریق قلمه ساقه تکثیر می شود و می توانید فرآیند قلمه گیری را در طول فصل بهار انجام دهید. توصیه می شود که برای قلمه زنی در ابتدای فصل رشد چندین ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا نمایید.

پس از آماده سازی قلمه ها بهتر است آن ها را درون هورمون ریشه زایی فرو ببرید تا شانس ریشه زایی شان دو برابر شود. برای کشت نیز بایستی چندین گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه ها را درون آن بکارید.

حال بایستی گلدان های حاوی قلمه را درون محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. پس از گذشت مدتی قلمه های ریشه می زنند و این به معنای موفقیت آمیز بودن فرآیند قلمه زنی است. با این حال توجه داشته باشید که تکثیر گیاه مینگ آرالیا بسیار سخت است و اگر روند قلمه زنی تان با شکست مواجه شد نباید ناامید شوید.

دستورالعمل کاشت بذر آرالیا

شرایط مورد نیاز برای نگهداری مینگ آرالیا

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین خاطر در ادامه برخی از شرایط مورد نیاز جهت کاشت و پرورش گیاه مینگ آرالیا را بیان کرده ایم.

  • نور و دما:

با وجود اینکه گیاه مینگ آرالیا برای رشد مکان های پرنور را می پسندد اما اگر در شرایط نیم سایه و نیم آفتاب نیز قرار بگیرد رشد خود را به خوبی انجام خواهد کرد. در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که آرالیا تحمل زیادی در برابر دمای نامساعد دارد و اغلب در دمای صفر تا ۲۱ درجه سانتی گراد به رشد خود ادامه خواهد داد.

به طور کلی این گیاه برای رشد دمای کمتر را دوست دارد اما در برابر سرما حساسیت زیادی داشته و در دمای بسیار زیاد نیز ساقه آن  بیش از حد نازک و بلند خواهد شد.

شرایط لازم برای مراقبت از گیاه

  • آبیاری:

توصیه می شود که برای آبیاری این گیاه اجازه دهید سطح خاک به صورت کامل خشک شود و در طول فصل زمستان تنها یک مرتبه در طول هفته آن را آبیاری نمایید و در فصول سرد سال میزان آبیاری را کاهش دهید. دقت داشته باشید که آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه های آن خواهد شد.

  • خاک و کوددهی:

گیاه مینگ آرالیا برای رشد نیاز به خاکی غنی از مواد مغذی، اسیدی و زهکش دارد. معمولا ترکیبی از خاک مخصوص گلدان با پرلیت یا خاک کمپوس گزینه خوبی برای گیاه خواهد بود و همچنین می توانید خاک لیمونی نیز برای بستر گیاهتان استفاده نمایید.

برای تغذیه مینگ آرالیا نیز بهتر است در فصل بهار و تابستان هر دو هفته یکبار و در فصل پاییز و زمستان کوددهی را هر دو هفته یکبار و در فصل زمستان کوددهی را به مرتبه در ماه کاهش دهید. همچنین برای کوددهی بهتر بایستی آن را کود های مایع یا جامد محلول در آب تغذیه نمایید.

چگونگی تکثیر مینگ آرالیا

  • تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که گیاه مینگ آرالیا بایستی هر سال یا هر یک سال بسته به سرعت رشد گیاه تعویض گلدان را انجام دهید. یک مینگ آرالیا بالغ در شرایط ایده آل می تواند به اندازه ۱۸۰ سانتی متر یا بیشتر رشد کند. این گیاه از اینکه گلدانش اندکی برایش کوچک باشد بدش نمی آید اما بهتر است هر ساله چندین سانتی بالایی خاک گلدان را تعویض نمایید.

برای انجام تعویض گلدان ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. وقتی که به نظرتان رسید گلدان برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خا ک گلدان گیاه خشک شود و سپس به کف و دیواره های گلدان چندین ضربه آهسته وارد کنید تا گیاه به راحتی از داخل آن خارج شود.

سپس گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی تهیه کنید و گیاه را درون آن قرار دهید و گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گلدانی که گیاه را درون آن می کارید چندین سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد رشد گیاه با اختلال مواجه خواهد شد.

چگونگی تعویض گلدان آرالیا

  • چگونگی هرس گیاه:

توجه داشته باشید که زمان مناسب برای تکثیر و پرورش گیاه مینگ آرالیا فصل بهار بوده و گیاه در شرایط محیطی مناسب می تواند تا ارتفاع ۱.۸ تا ۲.۴ متر رشد کند که با هرس کردن می توان آن را به ۶۰ تا ۱۲۰ سانتی متر محدود نمایید.

توصیه می شود که در هرس گیاهتان شدت عمل به خرج ندهید زیرا گیاه دچار استرس خواهد شد. پیش از این کار حتما گیاه را آب دهید تا بتواند پس از انجام هرس رشد و فعالیت مجدد خود را آغاز کند. می توان شاخه های جوان را سرزنی کنید تا رشد شاخه های جانبی بیشتر شود و گیاه بیشتر رشد افقی یا عمودی نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *