دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اشتباهات رایج مذاکره را تکرار نکنید

  • سحر هودانلویی
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

به طور کلی از گفتگو و مذاکره می توان برای حل کردن مشکلات و یا سودهی به شرکت و موسسه هایی که در آن جا مشغول به کار هستید، بشود. در ادامه این مطلب به معرفی اشتباهات رایج مذاکره پرداخته ایم که با جلوگیری از بروز هریک آن ها می توانید در جهت موفقیت حرکت کنید.

به طور کلی مرتکب شدن برخی اشتباهات رایج مذاکره به علت عدم توانایی و مهارت فرد در این باره می باشد. این می تواند به وضعیت مالی شرکت یا کارخانه شما آسیب جدی وارد کند و باید چنین توجه داشت که تنها با استفاده از انگیزه، اراده و خلاقیت نمی توانید در آن موفق شوید. با ما در ادامه این مطلب همراه شوید تا با نکات مرتبط به خوبی آشنا شوید.

اشتباهات رایج مذاکره چه می باشد؟

آشنایی با اشتباهات رایج مذاکره

از مهارت های تاثیر گذار در این رابطه آن است که مذاکره را به خوبی مدیریت کرده و به سمت و سوی خوبی هدایت کنید. برخی از افراد به علت نا آگاهی هایی که دارند به خوبی از فرصت ها استفاده نمی کنند و به راحتی بسیاری از موقعیت های ارزشمند را از دست می دهند. همچنین با امضا کردن قرارداد های نامناسب برای شرکت می تواند یک شکست بزرگ به حساب بیاید که در نهایت شما نیز به عنوان مذاکره کننده، سرخورده خواهید شد.

کسانی که در این رشته بسیار موفق هستند، اغلب کسانی هستند که آن را خیلی زود شروع کرده اند و از تلاش کردن برای بهتر شدن شرایط و مهارت های خود استفاده نکرده اند. این کار نیاز به شناسایی اشتباهات دارد که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

عدم آمادگی کافی

اغلب افراد یا سازمان ها بدون برنامه ریزی مناسب وارد مذاکره می شوند. از این رو باید قبل از شروع، مطمئن شوید که نه تنها موقعیت خود را از نقطه شروع، چیزهای ضروری، موارد خوب، و بهترین جایگزین برای توافق نامه مذاکره شده، شروع کرده، بلکه همه این عناصر را برای دیگران نیز شرح دهید. از این رو می تا می توانید در این مذاکره ها به عنوان شنونده حضور پیدا کنید تا در نهایت درک کاملی از مکالمه ای که می توانید داشته باشید، به دست آورید.

فقط به برد یا باخت فکر نکنید

نیازی نیست که مذاکرات حتما به یک موقعیت برد یا باخت ختم شود. مذاکره موفق برای هر دو طرف متقابل نیست. از این رو نزدیک شدن به مذاکرات با ذهنیت برد یا باخت بدون بررسی احتمالات منجر شده از دیگر منافع، ممکن است باعث شود که فرصت های ارزشمندی را از دست بدهید.

چه اشتباهاتاتی در مذاکره منفی هستند؟

رقابت داشته باشید

این همیشه رویکرد درستی نیست، اما گاهی اوقات فرصت هایی برای ایجاد روابط در مذاکرات وجود دارد. ایجاد اعتماد از طریق باز بودن و شفافیت در موقعیت مناسب ممکن است راهی برای درک بهتر دیدگاه طرف مقابل و رسیدن به راه حلی باشد که به بهترین وجه برای هر دو طرف مناسب باشد.

  •  آرون گروپس

اجازه دهید احساسات بر قضاوت شما تاثیر نگذارد

طی مطالعات انجام شده برای آشنایی با اشتباهات رایج مذاکره چنین نشان داده شد؛ مذاکراتی که با عصبانیت یا خشم شروع می شود، نتایج ضعیف تری دارد. خشم به احتمال زیاد باعث ایجاد عصبانیت در هر دو طرف میز می شود.

عدم حضور افراد مناسب

اگر افراد دور میز صلاحیت تصمیم گیری یا موافقت با یک معامله را نداشته باشند، انجام یک مذاکره فایده ای ندارد. از سوی دیگر، کسی که بیش از حد در مذاکره به جلو می رود، می تواند تاثیر منفی داشته باشد. از این رو به خاطر داشته باشید که شما و فرد مقابل به جای منافع شخصی خود، نماینده سازمان های خود هستید.

از موقعیت ها استفاده کنید

در این رابطه باید تشخیص دهید که طرف مقابل در مذاکره چه زمانی به قصد تحت تاثیر قرار دادن یا تاثیرگذاری بیشتر بر نحوه تصمیم گیری شما فشار وارد می کند.

ویژگی های یک مذاکره خوب

عدم مدیریت صحیح موقعیت ها

این عامل در مرحله آماده سازی مذاکره قرار می گیرد و می تواند برای شناسایی منافع و همچنین مشکلات احتمالی مفید باشد. توجه داشته باشید که چگونه مذاکرات در جلسه های خاص برای برقراری نظم به خوبی مدیریت می شوند و آیا هنجارهایی وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید یا به طور کامل از آن ها اجتناب نمایید.

همچنین این موضوع می تواند ارزشمند باشد که مسائل را به جای یک موضوع کامل، به صورت مراحل جداگانه نگه دارید.

ادب را به خاطر داشته باشید

مهم نیست که چقدر وسوسه قوی است، مذاکره کنندگان هرگز نباید دروغ بگویند یا طرف مقابل را فریب دهند. صرف نظر از مزایای بالقوه کوتاه مدت، همیشه موارد بلند مدتی وجود خواهد داشت، حتی اگر بلافاصله بروز پیدا نکنند. علاوه بر این، اگر شما به عنوان یک شریک تجاری غیرقابل اعتماد در نظر گرفته شوید، عدم صداقت بر مذاکرات آینده تامین کننده تاثیرات منفی خواهد شد.

به طور کلی مذاکره ای غیر اخلاقی است، که در آن یکی از طرفین در مذاکره برای استخراج اطلاعات از دیگری سو استفاده کند، بدون اینکه قصد معامله داشته باشد.

نکات پایانی

در ابتدای برای اینکه از بروز برخی اشتباهات تا حد قابل توجهی بکاهید، باید در نظر داشته باشید که مذاکره کردن از اتفاقات خاص نیست. این می تواند به فرهنگ و شخصیت شما در برقراری مذاکره هایی باشد که اگر به خوبی پیش برود می تواند، به نشانه بالا بودن اعتماد به نفس شما و در نهایت افزایش یادگیری های این مهارت برای جلوگیری از بروز برخی اشتباهات در این مذاکرات گردد.

چطور می توان از مذاکره موفقی برخوردار شد؟

از این رو پیشنهاد می کنیم که در ازای حالت تدافعی به خود گرفتن، کمی خوش اخلاق ولی ثابت قدم بر خواسته و علایق خود باشید. حرفه ای کار کردن چنین سبب می شود که از عصبانیت جلوگیری کرده و برای رسیدن به هدف از مذاکره و گفتگو در جهتی درست استفاده نمایید.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان موثر واقع گشت، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط روانشناسی به مانند رفع خود کم بینی و تکنیک شیشه خیارشور کلیک نمایید و با مطالعه آن ها، اطلاعات خود را در این رابطه افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *