دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چه روش هایی برای درمان اسکار وجود دارد؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع درمان اسکار و ضایعات پوستی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با انواع اسکار و اصول از بین بردن آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی اسکار یا جوشگاه از دسته مشکلات پوستی محسوب می شود که اغلب در اثر بازسازی ناقص صدمات پوستی ناشی از جراحی، تصادفات و بیماری هایی مانند آکنه ایجاد شده و می تواند ظاهر ناخوشایندی از خود به جا بگذارد.

چگونگی درمان اسکار

بهتر است بدانید ایجاد زخم که ناشی از تصادفات، جراحی و آکنه است می تواند هر فردی رخ دهد. در واقع با آسیب دیدن پوست، بدن برای حفاظت از لایه های داخلی و عمیق آن یک بافت فیبری که به عنوان اسکار شناخته می شود را روی زخم ایجاد خواهد کرد.

با وجود اینکه بدن با تشکیل اسکار بافت پوست ترمیم می کند اما کلاژن و پوست بهبود یافته روی زخم به شکل گوشت اضافه تشکیل شده و می تواند بسیار بد شکل و یادآور آسیب باشد. در واقع پس از آسیب دیدن پوست بدن به صورت طبیعی محل آسیب دیدگی را ترمیم می کند اما چگونگی این ترمیم به شدت صدمه و آسیب پوست بستگی خواهد داشت.

چگونگی درمان اسکار

توجه داشته باشید که اگر شدت آسیب دیدگی چندان جدی نبود و تنها لایه های سطحی پوست صدمه دیده باشند معمولا پوست نازک و جدیدی بر روی محل زخم ایجاد خواهد شد اما اگر شدت آسیب دیدگی عمیق باشد بدن فرد بایستی برای ترمیم زخم پوست ضخیمی را ایجاد کند.

این پوست زخیم با گذر زمان به اسکار تبدیل می شود و به صورت کلی رنگ آن مانند سوختگی و جراحی صورت پررنگ خواهد بود و با گذشت زمان تیره تر یا روشن تر می شود.

انواع اسکار و جای زخم:

به صراحت می توان گفت که اسکار و جای زخم از لحاظ شکل و ظاهر در گروه های مختلفی قرار خواهد گرفت که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

  •  آرون گروپس
  • اسکار برجسته:

به طور کلی اسکار برجسته که بدان گوشت اضافه نیز گفته می شود باعث برجسته شدن نقطه آسیب خواهد شد. این نوع اسکار به خاطر تولید بیش از حد کلاژن و رشد زیاد بافت ترمیمی ایجاد می شود و اغلب به رنگ قرمز بوده و اغلب در افرادی با پوست های تیره مشاهده می شود.

رفع این نوع اسکار که امروزه با عنوان هایپرتروفیک نیز شناخته می شود کمی زمانبر بوده و نباید رفع آن را نیمه رها کنید.

خصوصیات اسکار برجسته

  • اسکار کشیده:

بهتر است بدانید که اسکار های کشیده معمولا پس از جراحی و روی محل برش ایجاد می شوند که معمولا صاف هستند و رنگی روشن تر از پوست خواهند داشت. این نوع اسکار بر روی زخم هایی که با مواد نامناسب بخیه شده اند و یا جایی که زخم به درستی بهبود نیافته است ایجاد خواهد شد.

همچنین امکان ایجاد اسکار های گسترده یا کشیده بر روی برخی از نواحی پوست مانند زانو یا آرنج که در طی فعالیت های روزانه بسیار کشیده می شوند نیز مشهود خواهد بود.

  • اسکار فرو رفته:

چنانچه با بیماری آبله مرغان یا آکنه کیستیک دست و پنجه نرم کرده باشید به احتمال زیاد یک الی دو اسکار فرو رفته بر روی صورت خود به یادگار دارید. معمولا این نوع اسکار ساختار بنیادی پوست را تخریب می کند و به همین خاطر است که از بین بردن اسکار فرو رفته مانند سایر اسکار ها چندان موثر نخواهد بود.

  • اسکار ناشی از سوختگی:

توجه داشته باشید که اسکار ناشی از سوختگی بسته به عمق و شدت سوختن می تواند متفاوت است. در واقع اسکار سوختگی پس از التیام به پوست ظاهری چروکیده و نازیبا می بخشد.

انواع مختلف اسکار

روش های رفع اسکار:

بهتر است بدانید که برای بهبود محل زخم یا همان اسکار امروزه روش های مختلفی رایج شده که در ادامه سعی داریم موثر ترین و کاربردی ترین آن ها را بیان نماییم:

  • درمان با تزریق:

برای رفع اسکار های سوختگی و جراحی برجسته یا کلوئیدی می توانید از تزریق آستروئید ها استفاده نمایید. پزشک معمولا می تواند تزریق آستروئید را تنها یا به همراه دیگر روش های درمانی انجام دهد. همچنین برخی از پزشکان نیز برای از بین بردن اسکار مانند اسکار فرو رفته روش درمانی تزریق ژل یا کلاژن را پیشنهاد خواهد کرد.

توجه داشه باشید که این روش برای رفع اسکار ها بسیار موثر وده و با این حال نمی توان آن را یک روش دائمی برای از بین بردن اسکار ها در نظر گرفت. البته می توانید با تزریق میزان کمی از چربی و لیپوساکشن آن اسکار را رفع نمایید.

  • استفاده از لیزر:

یکی دیگر از روش های رفع اسکار استفاده از لیزر های مختلف است که در این زمینه انتخاب دستگاه و نوع لیزر بسیار مهم خواهد بود. با این حال به طور معمول لیزر مورد استفاده و شناخته شده برای درمان، لیزر co2 فرکشنال است.

استفاده از لیزر برای درمان اسکار

در واقع این لیزر یک راه عالی برای از بین بردن اسکار انواع جوش، زخم و سوختگی است و می تواند تمامی عارضه ها و لک های روی پوست را درمان کند و در نهایت موجب جوانسازی پوست و لیفتینگ گردد. توجه داشته باشید که پرتوهای این لیزر از لایه اولیه پوست عبور کرده و پس از رسیدن به لایه درم آن را گرم کرده و تولید کلازن را افزایش می دهد.

  • انجام لایه برداری پوست:

به طور کلی برخی از اسکار ها را می توانید با انجام لایه برداری درمان نمایید. در این روش با کمک یک ماده شیمیایی سطح فوقانی پوست به تدریج صاف و یکنواخت خواهد شد. این روش برای پوست صورت به کار رفته و می تواند عارضه های غیر یکنواخت وست را ترمیم نماید.

روش لایه برداری را می تواند راهکاری ایده آل برای رفع اسکار فرو رفته صورت ناشی از جوش و آبله مرغان دانست که همچنین می توانید از آن برای درمان آسیب دیدگی های ناشی از آفتاب نیز استفاده نمایید.

  • استفاده از پماد یا ژل ضد اسکار:

در حال حاضر برخی از پزشکان با تجویز ژل حاوی آنتی اکسیدان و مواد ترمیم کننده پوست اقدام به رفع اسکار می کنند. در واقع کرم های حاوی آنتی هیستامین و ژل های آستروئید برای رفع اسکار هایی مناسب خواهند بود که باعث خارش پوست بیمار می شوند.

جراحی های لازم برای از بین بردن محل زخم

  • انجام جراحی:

توصیه می شود که برای از بین بردن اسکار های عمیق تر و بزرگ از جراحی پلاستیک استفاده نمایید. درمان موضعی ساده یک جراحی کوچک یا جراحی بازسازی برخی از روش های رفع درمانی برای رفع اسکار خواهد بود که در طی آن پزشک با جراحی اسکار آن را بر می دارد و لبه های زخم را به یکدیگر می رساند.

در واقع جراحی اسکار را می توان بهترین راه برای درمان ضایعات پوستی دانست که پزشک در طول آن از خاصی ارتجاعی پوست استفاده خواهد کرد. همچنین در جراحی ترمیم اسکار های بزرگ نیز پزشک اسکار را کوچک می کند تا بافت و ساختاری یکسان و تا حدودی طبیعی در پوست ایجاد گردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *