دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نکات مهم خانه تکانی در بارداری و خطرات ناشی از انجام کارهای سنگین

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲
  • ۰

در واقع انجام خانه تکانی در بارداری چندان کار درستی نیست اما اگر در انجام آن مصمم هستید توصیه می شود که رعایت نکات ذکر شده و عوارض خانه تکانی در این دوران را مطالعه کنید.

به طور کلی با رسیدن به ایام نوروزی و شروع خانه تکانی ها اغلب خانم ها به فکر تمیز کردن خانه و محل زندگی خود می افتند که در این میان مادران بارداری هم وجود دارند که نمی توانند در این ایام بی کار بنشینند و هیچ کاری انجام ندهند. این دسته از بانوان بایستی با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در خانه تکانی سلامت خود و جنین شان را رعایت کنند.

رعایت اصول خانه تکانی در بارداری

همانطور که می دانید برخی خانم ها در دوران بارداری دچار وضعیت خاصی می شوند و در این مواقع پزشک برای حفظ سلامت مادر و جنین فرد را از انجام کارهای سنگین منع و استراحت مطلق را توصیه می کند. در واقع یک نوزاد می تواند زندگی تان را سرشار از شادی کند اما پذیرش مسئولیت هم کار راحت نیست. این روز های بیشتر خانم ها مشغول خانه تکانی هستند به ویژه آن هایی که شاغل هستند و وقت نمی کنند تمام کارها را در طول چندین روز متوالی انجام دهند.

چگونگی خانه تکانی در بارداری

در این میان مادران باردار را نباید نادیده گرفت و بایستی آن ها نیز با رعایت نکات خاصی به استقبال فصل بهار بروند تا سلامت خودشان و حتی جنین شان به خطر نیفتد. به همین خاطر اگر شما نیز در خانه تکانی امسال باردار هستید نباید به خودتان فشار بیاورید تا خستگی اذیت تان نکند.

توجه داشته باشید که قرار نیست تمام کار های خانه را تنهایی و به سرعت انجام دهید. شاید بهتر باشد فهرستی از کار های پیش رو را تهیه کرده و ببینید کدام یک را می توانید تنها و سر فرصت انجام دهید. اگر بر اساس این برنامه و در هفته اول اسفند ماه شروع به خانه تکانی کنید به هیچ وجه دچار آسیب و خستگی های مزمن نخواهید شد.

بهترین پیشنهاد این است که هر روز یک کار را انجام دهید حتی اگر زمان اضافی برای کار های دیگر هم داشته باشید برای مثال یک روز کابینت های آشپزخانه را تمیز کنید، روز بعد کمدها را مرتب کنید و همچنین می توانید تمیز کردن بوفه و وسایل دکوری را نیز در یک روز انجام دهید.

نکات مهم در خانه تکانی در بارداری:

در ماه های آخر سال عید نوروز تمام بانوان به فکر خانه تکانی و تمیز کاری می افتند. در این میان مادران باردار نیز دوست دارند مانند هر سال حال و هوای خانه تکانی عید را در خانه داشته باشند اما بایستی اصول مهم را رعایت نمایید. در واقع خانه تکانی در دوران بارداری هم ممکن است اما توصیه می شود که نکاتی را رعایت کنید که برای حفظ سلامت جنین و مادر ضروری است:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نکات مهم در خانه تکانی

اولین نکته در دوران بارداری و خانه تکانی بایستی رعایت کنید این است که به خودتان اصلا فشار نیاورید. اینکه بنشینید و حرص بخورید که چرا این قسمت را تمیز نکردم و یا چرا نمی توانم بلند شوم و به سرعت همه جا را تمیز کنم برای سلامت شما و جنین تان قطعا مضر خواهد بود.

از یاد نبرید که کار های خانه همیشه انجام می شوند اما اگر خدای نکرده با یک اقدام نسنجیده اتفاقی برای شما و بچه تان رخ دهد حتی افسون پس از آن نیز قابل جبران نخواهد بود.

توصیه می شود که لیستی از تمام کارهایی که قصد انجام دادن آن را دارید آماده نمایید و ببینید که کدام یک را می توانید تنهایی و سر فرصت انجام دهید. بهتر است انجام کارها را از نیمه اسفند به بعد شروع کنید.

بهتر است از کار های لذت بخش شروع کنید که بیشتر مورد علاقه تان است. همچنین اگر دوست دارید نظافت آشپزخانه را از کابینت ها شروع کنید و به آرام وسایل را بیرون بیاورید و مجددا تمیز و مرتب نمایید. توصیه می شود هر روز بدون اینکه اطراف تان را شلوغ کنید تنها یک کابینت را مرتب نمایید. همچنین می توانید سراغ اتاق ها بروید، کشو ها را یکی یکی بیرون بریزید و داخل آن ها را مرتب نمایید.

توجه داشته باشید برای کارهایی مانند در آوردن پرده ها و نصب آن،بالا رفتن از نردبان یا چهار پایه، جابه جایی اجسام و حتی تمیز کردن سرویس بهداشتی بایستی حتما از دیگران کمک بگیرید.

روش های خانگی برای مادران باردار

در واقع امسال اولویت اصلی تان باید سلامت خود و بچه تان باشد و به همین خاطر مدام به خودتان یادآوری کنید که خانه تکانی امسال برای من و اهل خانه برنامه شاد و مفرحی است نه کاری که باید یک روزه تمام شود.

توصیه می شود که در حین مرتب کردن کشوها و ظروف مراقب باشید تا مدت طولانی در یک حالت ثابت نمانید. بهتر است حداقل ساعتی یک بار دراز بکشید و پاهایتان را بالاتر از سطح زمین بگذارید.

پیش از شروع کار و تمیز کردن محل مورد نظر تمام وسایل مورد نیاز مانند دستمال و شوینده را دسترس تان قرار دهید تا مجبور نشوید مدام جابه جا شوید.

بهتر است برای انجام کارها ابتدا دستکش بپوشید. برای پوشیدن دستکش ها فرقی نمی کند می خواهید گردگیری کنید و یا کابینت ها را مرتب کنید.

اگر قرار است بایستید و وسایل و ظروف را بشویید حتما یک چهار پایه کوتاهی را زیر پاهایتان بگذارید و آن را هر ۵ دقیقه یک بار بین پای راست و چپ جابه جا کنید. بهتر است بیش از ۱۵ دقیقه در این وضعیت نمانید.

برای خودتان زمان استراحت در نظر بگیرید و حتما در این فاصله از خودتان پذیرایی کنید. راحت روی مبل یا پشت میز بنشینید و یک میان وعده شامل میوه، شیر و بیسکوییت میل کنید.

عوارض انجام کار های سنگین در بارداری

توصیه می شود آماده کردن اتاق نوزاد و خانه تکانی را همزمان انجام دهید تا بعدا مجبور نشوید مجددا آن انجام دهید.

بهتر است اول پرده ها را دربیاورید و در ماشین لباسشویی بریزید تا موقعی که کارهایتان تمام شد خشک شده باشند و پس از اتو نصب شان کنید.

وقتی که پرده ها پایین می آیند حتما از آن فاصله بگیرید و زیر آن نیستید چون گرد و غبار پرده ها در فضا شده و امکان دارد مشکل تنفسی ایجاد کند و یا باعث اگزمای پوستی شد.

عوارض انجام کارهای سنگین در بارداری:

همانطور که می دانید در دوران بارداری بدن خانم ها برای داشتن مطابقت با رشد جنین تغییرات زیادی را تحمل خواهد شد. برای مثال بزرگ شدن رحم، شل شدن و گاهی جابه جایی مفصل ران، بزرگ شدن شکم می تواند ثقل بدن را تغییر داده و حفظ تعادل را دشوار نماید.

به همین خاطر در این دوران به انجام کار های پیش از بارداری مجاز نیستید زیرا که انجام کار های سنگین در این دوران خطر رسیدن آسیب به شما و جنین تان را افزایش خواهد داد. در ادامه برخی از عوارض شایع خانه تکانی شدید در دوران بارداری را شرح داده ایم:

احتمال سقط جنین در دوران بارداری

  • افزایش خطر سقط جنین:

معمولا جابه جا کردن و بلند کردن اجسام سنگین باعث وارد شدن فشار شدید به رحم و جدا شدن جفت به ویژه در ماه های اول بارداری می شود که در نهایت موجب سقط جنین تان خواهد شد.

  • افزایش احتمال ابتلا به پرولاپس احشای لگن:

ایجاد فشار و آسیب زیادی به کف لگن و یا بلند کردن اجسام سنگین به وجود می آید و می تواند خطر ابتلا به بی اختیاری ادرار و پرولاپس واژن و مثانه پس از زایمان را به دنبال داشته باشد.

  • افزایش ریسک آسیب به کمر:

بهتر است بدانید که در دوران بارداری با تغییرات هورمونی مفاصل شل می شوند و حتی ممکن است کمی جابه جا شوند. بزرگ شدن شکم و تغییرات زیادی در انحنای ستون فقرات باعث می شود تا مهره ها و عضلات اطراف آن به خوبی حمایت نشده و به راحتی دچار آسیب شوند.

به همین خاطر بلند کردن احساس سنگین علاوه بر وارد کردن فشار شدید به کمر حتی ممکن است باعث بیرون زدگی و دیسک کمر شود.

دستورالعمل انجام خانه تکانی در بارداری

  • افزایش خطر افتادن و زمین خوردن:

به طور کلی به خاطر بزرگ شدن شکم در بارداری مرکز ثقل بدن جابه جا می شود و به همین خاطر حفظ تعادل کمی دشوار شده و ممکن است به راحتی زمین بخورید. به ویژه هنگام خم شدن و یا برداشتن چیزی از جلو هر لحظه امکان افتادن شما وجود دارد.

افتادن در این دوران هم برای مادر و هم برای جنین به ویژه در سه ماهه سوم بارداری بسیار خطرناک بوده و می تواند باعث زایمان زودرس و یا جداسازی جفت شود.

  • احتمال آسیب به لگن:

همانطور که می دانید در دوران بارداری عضلات کف لگن کشیده می شوند که اگر این عضلات از قدرت لازم برای حمایت از وزن زیادی موجود در شکم  لگن برخوردار نباشند در اثر کار های سنگین به راحتی می توانند دچار آسیب های جدی شوند.

استفاده از شوینده و وایتکس در دوران حاملگی

استفاده از مواد شوینده صنعتی یکی از مضرات خانه تکانی در دوران حاملگی می باشد که به طور کلی در این دوران و همچنین شیردهی توصیه نمی شود و گزینه های ملایم و بدون عطر را انتخاب نمایید تا باعث به حداقل رساندن خطر تحریک پوست شود.

باید و نباید های خانه تکانی در دوران حاملگی

اگر در دوران بارداری هستید در زمان خانه تکانی باید یک سری نکات را رعایت کنید که این نکات عبارتند از :

۱. از شوینده هایی با بوی تند و زننده اجتناب نمایید زیرا، بوی تند منحر به تحریک حالت تهوع شما می شود.

۲. فعالیت تان را تا حد امکان کم کرده و از خم و راست شدن زیاد پرهیز کنید.

۳. ایستادن طولانی مدت منجر به خستگی شما و جنین می شود که بهتر است اینکار را انجام ندهید.

۴. در این دوران باید از بلند اجسام سنگین خودداری تمایید.

۵. از رفتن بر روی سطوح مانند نردبان و یا چهارپایه اجتناب نمایید زیرا، کار خطرناکی است.

۶. گرد و خاک و یا بوی مواد شوینده در دوران حاملگی می تواند برای مزاج حساس تان کمی آراد دهنده باشد از این رو، بهتر لست از ماسک و دستگش استفاده نمایید و همچنین امکان دارد در زمان نظافت با باگتری و عومل بیماری رای ربادی در تماس باشید از این رو، حتما دستکش و ماسک را فراموش نکنید.

۷. در زمان راه رفتن بر روی سطوحی که تازه شسته شده حتما احتیاط نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *