دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خستگی بعد از زایمان چگونه برطرف می شود؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

بارداری و زایمان برای هر خانمی از دوره های حساس به شمار می آید. برای بروز برخی خستگی بعد از زایمان علل هایی وجود دارد که با رعایت برخی نکات می توانید آن ها را رفع نمایید.

سختی های زایمان می تواند عوارض قابل توجهی بر بدن شما وارد کند. به علاوه بر استرس مراقبت از نوزاد تازه متولد شده و مراقبت از نوزاد نارس و کمبود خواب می تواند وضعیت را بدتر کند. از این رو خستگی بعد از زایمان و احساس بی حالی در اکثر بانوان جای تعجب ندارد. اما به طور جزئی تر به بروز این مشکل در ادامه خواهیم پرداخت.

کمبود خواب بعد از زایمان

آشنایی با علل و رفع خستگی بعد از زایمان

در واقع، طبق مطالعات انجام شده تقریبا ۹۰ درصد از زنانی که زایمان طبیعی داشتند، احساس خستگی در طول دوره پس از زایمان برخوردار بودند. همچنین برخی از زنان در ماه سوم پس از زایمان نیز همچنان خستگی را تجربه می کردند.

گفتنی است که وقتی صحبت از خستگی پس از زایمان به میان می آید، چیزهای زیادی وجود دارد که منجر به خستگی مفرط و فرسودگی می شود. از نیازهایی که در طول زایمان به بدن وارد می شود اگر گذشت کنیم، کمبود خواب هایی که به دلیل نوزاد تازه متولد شده برای شما به وجود می آید، می تواند عواقبی در پی داشته باشد.

همچنین در ادامه این مطالعات چنین مشخص شد زنانی که افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب را دارا بودند و در ادامه کسانی که شیر می دهند در معرض خطر خستگی مفرط هستند. از سایر عوامل موثر بر میزان خستگی می توان به سن مادر و تعداد فرزندانی که از آن ها مراقبت می کند، اشاره کرد.

علت بروز خستگی های بعد از زایمان چیست؟

علل بروز این خستگی و بی حالی ها

گاهی اوقات یک مسئله پزشکی ریشه در خستگی زنان پس از زایمان دارد. اگر مشکوک هستید که خستگی شما به چیزی بیش از بهبودی و کم خوابی مربوط می شود، در صحبت با پزشک خود شک نکنید. در اینجا برخی از دلایل رایج دیگر خستگی پس از زایمان را معرفی کرده ایم.

  • کم خونی
  • از دست دادن خون بیش از حد
  •  کم کاری تیروئید
  • استفاده از داروهای مسکن با نسخه
  • افسردگی پس از زایمان

روش های رفع آن

هنگامی که احساس خستگی می کنید، ممکن است احساس ضعف، خستگی، خواب آلودگی یا سرگیجه نیز داشته باشید. همچنین می تواند مانع از شیردهی شود و ممکن است باعث شود که این کار را انجام ندهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

این خستگی بعد از زایمان می تواند منجر به کمبود شیر مادر  و ورم پستان و در نهایت عفونت سینه شود. حتی می تواند بر سطح استرس شما، روابط شما با دیگران، توانایی شما برای عملکرد و حتی رابطه شما با کودکتان تأثیر بگذارد.

  • استراحت کنید

پیشنهاد می کنیم که در هنگام استراحت کردن نوزاد، چرت بزنید. پیروی از این توصیه یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بدن خود انجام دهید. بنابراین سعی کنید زمانی که کودک شما چرت می زند، کمی بخوابید.

طبیعی است، می خواهید زمانی که به کودک خود غذا می دهید تا جایی که می توانید راحت باشید. از این رو پاهای خود را بالا بنشینید، یا در وضعیت شیردهی به پهلو یا خوابیده به او شیر بدهید. از بالش یا کوسن برای تکیه دادن بازوهای خود استفاده کنید تا نیازی به صرف انرژی اضافی نداشته باشید.

روش های رفع خستگی بعد از بارداری

  • خستگی های زودگذر

به طور کلی دوره نوزادی زیاد طول نمی کشد، اگرچه زمانی که شما در آن هستید، چنین احساسی وجود ندارد. همانطور که کودک شما بزرگتر می شود و شروع به خوابیدن برای مدت طولانی تری می کند، باید بتوانید بیشتر استراحت کنید.

  • از دیگران کمک بخواهید

برای انجام کارهای خانه، لباسشویی، آشپزی و مراقبت از کودکان بزرگتر یا شریک زندگی تان، دوستان و خانواده خود کمک بگیرید.

اگر توانایی مالی دارید، کسی را برای کمک به کارهای خانه استخدام کنید. از قبل مشخص کنید که یک نوزاد تازه متولد شده در خانه دارید و برای مرتب کردن و تمیز کردن خانه نیاز به کمک دارید.

  • سخت نگیرید

اگر بودجه ای برای استخدام کمک ندارید، بگذارید کارهای خانه برای مدتی از بین برود. نیازی نیست سرامیک ها را بشویید، کف را تمیز کنید یا جاروبرقی را  به برق بزنید. این چیزها می توانند منتظر بمانند یا می توانید از شریک زندگی خود، یکی از اعضای خانواده یا فرزندان بزرگتر کمک بگیرید.

سعی کنید تا زمانی که در دوره نقاهت هستید، هیچ کار بزرگی در خانه را انجام ندهید یا برای انجام یکسری کار های نظافتی در خانه به خود فشار وارد نکنید. هیچ کس انتظار ندارد خانه شما بعد از بچه دار شدن بی عیب و نقص باشد، بنابراین شما نیز نباید چنین خواسته هایی را به خود تحمیل کنید.

گکنسل کردن مهمانی ها برای رفع خستگی های بعد از بارداری

  • مهمانی را کنسل کنید

همه دوست دارند برای دیدن نوزاد بیایند، اما وقتی از کارهای یک نوزاد تازه متولد شده خسته شده اید، ممکن است انرژی لازم برای مهمان داری نداشته باشید. دوستان و خانواده ای که در خانه کمک می کنند یا در حین چرت زدن نوزاد را تماشا می کنند، برای دورهمی های دوستانه بهترین گزینه هستند.

اما مهمان هایی که علاوه بر هر چیز دیگری به آشپزی و پذیرایی از آن ها نیاز دارید، خوب است که مهمانی را کنسل کنید. طبیعی است که نسبت به پذیرایی برخی بستگان خارج از شهر تمایلی نداشته باشید.

  • تغذیه خوبی داشته باشید

تغذیه مناسب و هیدراتاسیون در دوران نقاهت پس از زایمان امری ضروری است. مکمل نیز در این رابطه اثرگذار است. در این رابطه می توانید از برخی مشاوره های تغذیه و پزشک کمک بگیرید.

  • یپروی از برنامه غذایی های سالم

اگر در دوران شیردهی هستید به کالری اضافی نیاز  دارید، بنابراین در طول روز از میان وعده های پر پروتئین استفاده کنید. همچنین مهم است که هیدراته بمانید و مایعات زیادی دریافت کنید، به خصوص اگر در دوران شیردهی هستید. همچنین مصرف کافئین خود را در طی روز محدود کنید چرا که می تواند باعث کم آبی در بدن شود.

در رابطه با خستگی بعد از زایمان گفتنی می باشد که باید ویتامین های دوران بارداری خود را تا زمانی که به حالت قبلی خود برگردید یا تا زمانی که پزشک به شما توصیه می کند، ادامه دهید. این عادت به ویژه در صورتی که شیر می دهید بسیار مهم است.

خستگی بعد از زایمان

  • پیاده روی کنید

اگر پزشکتان می گوید که شروع ورزش های سبک بی خطر است، پیاده روی کوتاه می تواند به شما در مبارزه با خستگی کمک کند. ورزش همچنین می تواند به افزایش سطح انرژی و خلق و خوی شما کمک کند. حتی یک پیاده روی کوتاه با کالسکه در هوای تازه می تواند احساس خوبی داشته باشد. اما زیاده روی نکنید و تمام انرژی خود را مصرف نکنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *