دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص عرق برگ چنار و موارد منع مصرف آن برای برخی افراد

  • حکیمه فهیمی
  • ۵ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

عرق برگ چنار در درمان آسم و تنگی نفس و رفع ناراحتی اسهال و اسهال خونی مفید است. با این مطلب همراه ما باشید تا از خواص عرق برگ چنار بیشتر بدانید.

عرق برگ چنار خواص بی نظیر فراوانی برای سلامتی داشته و در طب سنتی از این عرق گیاهی جهت درمان رعشه، آسم و تنگی نفس استفاده می شد. در این مطلب قصد داریم شما را با خواص بی نظیر عرق برگ چنار بیشتر آشنا نماییم. همراه ما باشید.

   

خواص بی نظیر عرق برگ چنار

عرق برگ چنار از تقطیر بخار آب برگ های درخت چنار حاصل می شود. این عرق گیاهی خواص و فواید زیادی دارد که از جمله مهمترین آن ها می توان به تب بر بودن و درمان ناراحتی های اسهال، اسهال خونی، درمان آسم و تنگی نفس و تقویت کننده قلب اشاره داشت. در ادامه مطلب با خواص بی نظیر عرق برگ چنار بیشتر آشنا می شوید.

با کمی مصرف عرق برگ چنار صدای شما بازتر شده و گرفتگی حنجره تان برطرف می شود. این عرق مانند تب بر طبیعی عمل کرده و بهبود شما را تسریع می بخشد. متخصصان طب سنتی عقیده دارند عرق حاصل از برگ چنار طبع سرد و تر دارد. این عرق گیاهی حاوی ترکیبات شیمایی مانند اسپاراژین، تانن ها، انواع ترکیبات فنولی، املاح و مواد معدنی نظیر آهن و منیزیم می باشد.

عرق برگ چنار خواص ضد التهابی داشته و برای سلامت انسان بسیار مفید می باشد. این عرق گیاهی سرشار از مواد مغذی و سودمند می باشد. در طب سنتی عرق برگ چنار برای اهداف درمانی استفاده می شد و یکی از شناخته شده ترین خواص درمانی این عرق گیاهی، درمان و بهبود مشکلات تنفسی مانند آسم و اختلالات حنجره می باشد.

  •  آرون گروپس

عرق برگ چنار به دلیل این که حاوی آنتی اکسیدان است، سبب تقویت بدن هم می شود. از مهمترین خواص عرق برگ چنار می توان به بهبود مشکلات عصبی، بهبود تناسب اندام، ضد التهاب قوی، تقویت کننده معده و قلب، شاداب کننده پوست، رفع مشکلات گوارشی مانند اسهال و التیام زخم ها اشاره نمود.

طبع سرد عرق برگ چنار برای افراد گرم مزاج مناسب می باشد. این عرق را روزانه قبل از هر وعده غذایی (صبح- ظهر- شب) به اندازه یک استکان مصرف کنید. از دیگر خواص عرق برگ چنار می توان به موارد زیر اشاره نمود.

تناسب وزنی

افراد زیادی به علت اضافه وزن و چاقی به لاغری تمایل دارند و بالعکس برخی افراد به علت وزن کم و لاغری مایلند وزن خود را افزایش دهند. در طب سنتی ، همانطور که اشاره شد طبع عرق برگ چنار سرد گزارش شده است. ویتامین ها و مواد معدنی و مغذی این عرق گیاهی نشان می دهد که خواص فراوانی دارد.

از عرق برگ چنار برای چاقی استفاده می شود زیرا سبب تحریک اشتها و افزایش وزن می شود. ضمنا برخی اوقات رژیم های نامناسب سبب لاغری صورت می شود از این رو افرادی که دوست دارند صورت پری داشته باشند می توانند این عرق گیاهی را امتحان و تاثیر بی نظیر آن را شاهد باشند.

قابل ذکر است استفاده از عرق برگ چنار، بدون داشتن رژیم غذایی اصولی و ورزش کافی فرد را به وزن ایده آل نمی رساند. از این رو ضرورت دارد یک رژیم غذایی اصولی بکار ببندید تا اثربخشی آن را بهتر مشاهده کنید.

بهبود مشکلات تنفسی

پیشتر نیز اشاره شد خواص اصلی عرق برگ چنار، بهبود مشکلات تنفسی می باشد. این عرق گیاهی درمان مناسبی برای بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا بوده و خاصیت خلط آوری آن سبب بهبود تنفس و پاکسازی ریه ها می شود. عرق برگ چنار حاوی ترکیباتی برای مقابله با باکتری ها و ویروس ها در ریه می باشد. مصرف این عرق گیاهی در دوران ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا سبب تسکین زودتر این بیماری و بهبود گرفتگی صدا و گلو درد می شود.

همه افراد کسالت و حس ناخوشایند سرماخوردگی را تجربه کرده اند. این بیماری با علائمی همچون گلودرد، آبریزش بینی و سرفه همراه است. ضمنا ممکن است گلو و حلق خلط پیدا کند. هنگامی که به ریه هوای کافی نرسد، تنگی نفس ایجاد شده که می تواند علامت یک اختلال بنیادین در سلامتی باشد. وقتی فعالیت جسمی داشته باشید یا صاف دراز بکشید این امر تشدید خواهد شد.

استفاده از عرق گیاهی برگ چنار سبب بهبود تنگی نفس و درمان گلو درد و سرفه خواهد شد. خاصیت خلط آوری این عرق گیاهی نیز سبب دفع و پاکسازی ریه و گلو از خلط و مواد عفونی می شود. با مقابله و دفع باکتری ها و میکروب های ایجاد کننده عفونت؛ التهاب سینه و گلو تسکین می یابد.

عرق برگ چنار دارای ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مختلف می باشد که سبب کاهش التهابات موجود در ریه شده و به بهبود سریعتر مشکلات ریوی در این شرایط کمک می کند. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد این عرق گیاهی در طب سنتی برای درمان بیماری آسم مورد استفاده بوده ولی اثرات درمانی آن هنوز به اثبات نرسیده و به مطالعه بیشتر نیاز دارد.

شادابی و جوانسازی پوست

عرق برگ چنار در شادابی و جوانسازی پوست تاثیر شایانی دارد. مصرف روزانه این عرق گیاهی سبب از بین رفتن لک های پوستی شده همچنین به علت طبع سردی که دارد از بروز جوش به خاطر مصرف مواد گرمیانه بیش از حد جلوگیری می کند. این عرق حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که سبب درخشندگی بیشتر و جوانسازی پوست می گردد.

بهبود درد مفاصل

امروزه بیماری های مرتبط با درد مفاصل بسیار مرسوم شده است. عوامل متعددی در ایجاد بیماری های مفاصل دخالت دارند . به طور معمول، بهبود دردهای مفصلی کار ساده ای نبوده و غفلت این مسئله سبب بدتر شدن بیماری می گردد. یکی از راه هایی موثر در درمان درد مفصلی ، استفاده از عرق گیاهی برگ چنار می باشد. این عرق با خاصیت خنک کنندگی و ضد التهابی خود سبب کاهش درد مفاصل می شود و آنچه سبب درد مفصلی است ؛ التهاب می باشد.

درمان اسهال

اغلب مواقع بیماری اسهال به علت مسمومیت های غذایی یا آلودگی های باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود. اسهال نوعی واکنش طبیعی بدن جهت از بین بردن سموم بدن می باشد. بهتر است صبر کنید تا بدن کار خود را انجام دهد. عرق برگ چنار خاصیت ضد اسهالی داشته و می تواند در بهبود و درمان اسهال و اسهال خونی موثر واقع شود. ضمنا این عرق گیاهی، ناراحتی های ناشی از گرمی موجود در مواد خوراکی را برطرف می کند.

بهبود رعشه

در علم پزشکی به لرزش، رعشه اطلاق می شود. این مشکل بیشتر در نواحی دست و بازوها دیده می شود و ممکن است در نقاط دیگری از بدن هم رخ دهد. لرزش بدن غالبا در میان افراد مسن رایج بوده ولی این عارضه ممکن است در سن های مختلفی روی دهد. بعضی عوامل مانند استرس شدید، عصبانیت، ترس و خستگی و … با لرزش بدن مرتبط هستند.

عرق گیاهی برگ چنار در طب سنتی برای درمان استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف روزانه یک استکان از این عرق گیاهی، سیستم عصبی به آرامش رسیده و سبب بهبود رعشه و امراض عصبی دیگر می شود.

تقویت سیستم ایمنی

مصرف عرق برگ چنار برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد قلب فواید زیادی دارد. می توان این عرق گیاهی را برای درمان مشکلاتی مانند مشکلات گوارشی، عصبی ، استرس و اضطراب و بهبود شریان قلبی مورد استفاده قرار داد.

بهبود عملکرد کبد

عرق گیاهی برگ چنار سبب افزایش میزان ادرار در مصرف کننده آن می شود. این عرق گیاهی با این عمل سموم بدن را دفع نموده و ضمنا به علت داشتن ترکیبات مفید ، سبب بهبود عملکرد کبد در بدن خواهد شد.

بهبود و درمان آسم

در صورت ابتلا به آسم شدید، اگر به دنبال درمان گیاهی برای این بیماری رنج آور هستید باید گفت گیاهان دارویی متعددی وجود دارند که دارای خواص تسکین کننده و بهبود دهنده آسم هستند. ولی این درمان های گیاهی هرگز نمی توانند جایگزین درمان پزشکی شده یا آن را صد در صد درمان کنند. ولی می توانند علائم بیماری را کاهش دهند.

دقت کنید که مصرف بیش از اندازه هر داروی گیاهی می تواند مضرات زیادی به همراه داشته باشد. عرق برگ چنار می تواند علائم بیماری آسم  و حملات آن را کاهش دهد. استفاده منظم و درست از این عرق تاحدودی می تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به آسم را بهبود دهد ولی نباید مشورت با پزشک را نادیده گرفت. ترکیبات ضد التهابی برگ چنار حملات آسم را کاهش داده و ویتامین سی  و آنتی اکسیدان های موجود در آن، از التهاب مجاری هوا در ریه می کاهد.

بهبود تب

عرق برگ چنار می تواند درمان گیاهی مناسبی جهت بهبود تب و سرماخوردگی باشد. پیشتر اشاره شد که این عرق گیاهی سبب بهبود تنگی نفس، درمان گلو درد و سرفه خواهد شد. ضمنا دارای خاصیت خلط آوری هم می باشد. عرق برگ چنار با رساندن رطوبت کافی به گلو سبب پیشگیری از خشک شدن گلو شده و احتمال گرفتگی صدا در هنگام سرماخوردگی را کم می کند. ضمنا خاصیت تب بری این عرق گیاهی  سبب کاهش دمای هنگامی که دمای بدن حین سرماخوردگی بالا می رود(تب کردن)، خواهد شد.

روش تهیه عرق برگ چنار

برای تهیه عرق برگ چنار باید برگ، پوست و میوه درخت چنار را به مدت دو شبانه روز در آب خیساند. بعد با کمک فرایند تقطیر از آن عرق برگ چنار تهیه کرد. در ضمن برخی مناطق از ریشه چنار نیز عرق گیری می کنند. در این صورت به ازای هر  ۴ کیلو ریشه درخت چنار تقریبا یک کیلو عرق چنار حاصل شده و یک ماه قابلیت نگهداری در ظرفی تیره را دارد.

اگر می خواهید بدانید که ماندگاری عرق برگ چنار تا چند روز است. ابتدا باید اشاره کرد عرقیات گیاهی که از تقطیر بخار حاصل از جوشاندن گیاه به دست می آید به صورت بی رنگ و شفاف می باشد. ضمنا مدت زمان ماندگاری عرق برگ چنار از تاریخ تولید آن به مدت دو سال خواهد بود. در هنگام مصرف عصاره برگ درخت چنار به رنگ و طعم آن دقت داشته باشد. در صورت تغییر رنگ و مزه از خوردن آن پرهیز کنید.

مضرات عرق برگ چنار

اکنون که با خواص و سودمندی های عرق برگ چنار آشنا شدید خوب است که از مضرات آن نیز آگاه باشید. این عرق گیاهی در کنار همه خواص بی نظیری که دارد اگر در مصرف آن زیاده روی شود سبب عوارضی همچون بروز حساسیت های ریوی در برخی افراد و ضعف بینایی می شود.

در ضمن مصرف عرق برگ چنار برای خانم های باردار و مادران شیرده منع مصرف دارد. این عرق گیاهی طبع سردی دارد از این رو از مصرف آن با ترشیجات پرهیز شود. غبار موجود روی برگ چنار برای ریه، گوش، چشم و مجاری تنفسی ضرر دارد. برای تهیه عرق برگ چنار با کیفیت بهتر است به مراکز فروش معتبر مراجعه کند. البته برای این عرق گیاهی قیمت های مختلفی وجود دارد که از علت های آن می توان به کیفیت و شیوه عرق گیری، خالص یا ناخالص بودن، حجم و خرید از تولید کننده یا دلال اشاره نمود. در ادامه برخی نکات جهت خرید و فروش عرق برگ چنار ارائه می شود.

  • هنگام خرید عرق برگ چنار، حتما به تاریخ، علامت و مجوز سازمان غذا و دارو توجه کنید.
  • هیچ گاه فریب بسته بندی های جذاب عرقیجات را نخورید، ممکن است برعکس ظاهر جذابشان، مرغوبیت و کیفیت استاندارد لازم را نداشته باشند.
  • عرقیجات باید در جای خشک و خنک و دور از نور و حرارت نگهداری شوند. از خرید عرقیجاتی که در ویترین معرض نور فروشگاه قرار دارد، اجتناب کنید.
  • عرق گیاهی خالص و بدون آلودگی، بی رنگ و شفاف است.

قابل ذکر است محصولات گیاهی و طبیعی لزوما و صرفا بی خطر نبوده و دوز مصرفی و شیوه مصرف آن حائز اهمیت بوده ضمنا ممکن است با برخی داروها و مواد غذایی تداخل پیدا کنند. اگر از بیماری خاصی رنج می برید یا در شرایط خاص جسمی قرار دارید بهتر است پیش از مصرف داروهای گیاهی با پزشک خود یا یک متخصص طب سنتی مشورت داشته باشید.

جمع بندی

در مجموع و به طور خلاصه خواص عرق برگ چنار شامل جوانسازی پوست، درمان آسم، بهبود اختلالات تنفسی، چاق کننده به ویژه پر شدن صورت، درمان ورم احتمالی چشم، درمان اسهال ساده و خونی، رفع تنگی نفس، درمان دردهای مفصلی و تسکین دهنده اعصاب و بهبود رعشه می باشد. مجددا تاکید می شود در مصرف عرقیات گیاهی افراط نداشته باشید. ضمنا برای آشنایی با خواص برگ انجیر، خواص گیاه گلرنگ و خواص گیاه خارشتر روی لینک ها کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *