دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای انتخاب بهترین دکتر پوست برای درمان اگزما

  • فرهاد هاشمی
  • ۳ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

اگزما یکی از مشکلات پوستی است که با علائمی همچون خارش، قرمزی و التهاب و پوسته ریزی شروع می ‌شود. این بیماری پوستی گاهی اوقات ریشه های ژنتیکی داشته که لازم است برای کم کردن عوارض این بیماری و درمان آن از دکتر پوست کمک بگیرید.

راهنمای انتخاب بهترین دکتر پوست برای درمان اگزما

اگزما چیست؟

پوست به عنوان بزرگ ترین عضو بدن و محافظ برای کلیه بخش های داخلی اهمیت زیادی پیدا می کند و لازم است که سلامت آن در برابر آسیب ‌های فیزیکی حفظ شود.

اگزما یک بیماری پوستی است که پوست فرد دچار خارش، قرمزی، التهاب و پوسته ریزی می گردد. پزشکان هنوز دلیل دقیقی برای بروز این عوارض پیدا نکرده اند؛ اما گاهی اوقات آن را به دلیل ریشه ژنتیکی می ‌دانند، چرا که بیماری اگزما در بین اعضای یک خانواده شایع ‌تر است.

شروع مشکل اگزما با قرمزی و تاول های برجسته کوچکی که تقریباً در همه مدل ‌های آن با خارش همراه بوده که جزء بیماری های شایع در بین افراد است. اما این بیماری واگیردار نبوده و کشنده نیست و فقط موجب ناراحتی و پریشانی افراد می گردد.

همه افراد در هر سنی ممکن است که به اگزما مبتلا شوند اما در صورت وجود اگزمایی ژنتیکی کودکان در پنج سال ابتدایی عمر خود به این مشکل دچار می شوند.

برخی از نشانه های اگزما عبارتند از:

  • خارش شدید
  • قرمزی پوست
  • جوش های ریز
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خشکی پوست

تمامی نشانه ها و علائم اگزما با بزرگتر شدن سن بیشتر شده و شکل ظاهری آن بر روی پوست بزرگ تر می شود. در افراد بزرگسال اگزما بیشتر در گردن، برامدگی آرنج و پشت زانوها و گاهی اوقات مچ دست و دست ها هم بروز می کند.

روش های درمان اگزما

برای بیماری پوستی اگزما روش ‌های درمانی مختلف وجود دارد که با کمک گرفتن از دکتر پوست می توان بهترین روش ها را انتخاب نمود. چرا که این بیماری مشکلات زیادی برای فرد به وجود می ‌آورد و لازم است که به صورت کامل و دقیق درمان گردد.

با استفاده از برخی از داروهای خانگی تا حد زیادی می ‌توان اثرات بیماری اگزما را کاهش داد، از مهمترین این درمان های خانگی می توان به روغن گل مغربی، روغن نارگیل، بلغور جو دوسر، روغن آفتابگردان، گل همیشه بهار و نارون کوهی اشاره کرد.

گاهی اوقات از داروهای ضد حساسیت برای درمان بیماری اگزما استفاده می کنند، تا بتوانند التهابات پوستی را برطرف نمایند. از مهم‌ترین این داروها می ‌توان به آنتی هیستامین، کورتیکو استروئید، پردنیزولون و آنتی بیوتیک اشاره نمود.

اما روش های درمانی برای جلوگیری از شدت یافتن بیماری اگزما وجود دارد که تأثیر زیادی در کاهش التهابات می گذارد که به توصیه دکتر پوست می توان از آنها استفاده کرد مانند:

نور درمانی

نور درمانی در مواقعی مورد استفاده قرار می ‌گیرد که اگزما رو به پیشرفت بوده و شدت آن افزایش می یابد.

کمپرس سرد

خنک کردن پوست گاه موجب جذب بهتر داروها می شود.

حمام کردن

پوست های دچار اگزما معمولاً خشک و شکننده بوده، برای رطوبت رسانی به این پوست ها حمام رفتن بهترین گزینه می باشد.

رژیم غذایی

رعایت رژیم غذایی مناسب با گنجاندن مواد غذایی مانند ماهی، لوبیا، عدس، سبزیجات، زردچوبه و دارچین به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی بسیار مفید است.

طب سوزنی

طب سوزنی برای درمان اگزما می ‌تواند به شکل موثری در رفع خارش و بهبود التهابات پوستی کمک کند.

ماساژ پوستی

کمک گرفتن از ماساژورهای حرفه ‌ای و استفاده از روغن های طبیعی و روغن های مخصوصی که پزشک تجویز نموده می تواند سیستم گردش خون را بهبود بخشیده و در کاهش التهاب و خارش نقش اساسی دارد.

راهنمای انتخاب بهترین دکتر پوست برای درمان اگزما

انواع اگزمای پوستی

 

اگزما یکی از مشکلات پوستی است که به شکل های مختلف خود را نشان می دهد و هر کدام می تواند مشکلاتی برای بیمار به وجود بیاورد.

در این بخش به بررسی انواع اگزمای پوست در قسمت ‌های مختلفی از بدن بروز می ‌کند می پردازیم:

اگزمای پوستی آتوپیک

به طور معمول در مراحل ابتدایی بیماری اگزما قرمزی پوست بدن و ضایعات خارش دار ظاهر می شود. در حالی که پوست قسمت های داخل آرنج پشت زانوها و جلوی گردن کشیده شده خاراندن و خراشیدن این ضایعات می ‌تواند موجب ترشح مایع و پوسته ریزی آنها گردد. برای افرادی که به بیماری پوستی مبتلا هستند، به طور موقت با مصرف داروهای سبک رو به بهبود می رود اما این بیماری به صورت دوره ای عود می کند.

اگزمای تماسی

این مشکل پوستی در بخش ‌هایی از بدن بروز کرده که در تماس با مواد تحریک کننده پوست و موادی که موجب واکنش حساسیتی می ‌شوند. این ضایعات قرمز به همراه با سوزش و خارش بوده که کم کم به تاول تبدیل می‌ گردد.

اگزمای پوستی سبورئیک

این عارضه باعث بروز لکه های فلس دار، قرمزی پوست و شوره سر پایدار است. این حالت معمولاً در مناطقی از بدن مانند صورت، بالای قفسه سینه و کمر بروز می کند. این بیماری به صورت دوره ای عود کرده و عارضه های طولانی مدتی را ایجاد می نماید.

درماتیت سوزش آور

زمانی رخ می ‌دهد که پوست به طور مکرر در معرض شستشوی بیش از حد یا مواد سمی قرار بگیرد.

اگزمای نومولار

یک بیماری مزمن بوده که لکه هایی به شکل سکه در پوست ایجاد می گردد، محل لکه ها احساس خارش و سوزش شدید داشته و پس از خارش مایع شفافی از لکه خارج می شود.

اگزمای درماتیت ساکن

درماتیت ساکن یاوریدی بیشتر در قسمت ساق پاها ایجاد شده، این اگزما به دلیل مشکل در سیستم گردش خون و واریس به وجود می آید. بسته به شدت و ضعف بیماری مشکلاتی مانند خشکی پوست، قرمزی و متورم شدن به وجود می آید.

اگزما تناسلی

زمانی که این عارضه پوستی در ناحیه تناسلی ایجاد شود، به آن اگزما تناسلی می‌گویند که باعث خارش، قرمزی و درد روی پوست می‌شود. اگزمای تناسلی می‌تواند هم خانم‌ها و هم آقایان را درگیر کند. این بیماری می‌تواند روی کیسه بیضه، آلت تناسلی و فرج ایجاد شود. در زنان می‌تواند درد مزمن ایجاد کند و باعث درد حین مقاربت شود.

عوامل مختلفی مانند استفاده از ژل شستشو، انواع صابون، دستمال و محلول بهداشتی و عطرها می‌توانند باعث این عارضه شوند. گاهی نیز تعریق بیش از حد، پوشیدن لباس‌های تنگ یا بی‌اختیاری در ادرار و مدفوع باعث تحریک پوست شده و این مشکل را ایجاد می‌کند.

 

راهنمای انتخاب بهترین دکتر پوست برای درمان اگزما

بهترین دکتر پوست برای درمان اگزما

در صورت بروز هرگونه مشکل در زمینه اگزما کمک گرفتن از متخصص پوست که در این زمینه دارای مهارت کافی است، می ‌تواند سبب جلوگیری از پیشرفت این بیماری گردد.

از طرفی بهترین متخصصان پوست معتقدند که پوست آیینه سلامت بدن است و در صورتی که سیستم داخلی بدن سلامت باشد، پوست نیز کاملاً سالم و شاداب می باشد.

در هنگام انتخاب بهترین دکتر پوست برای درمان اگزما باید به چند نکته مهم توجه کنید:

 

  • استفاده کردن از تجربه دیگران در مورد پزشک و رضایت خود از عملکرد دکتر پوست
  • بررسی سایت پزشکان متخصص برای آشنایی با بردهای تخصصی و بررسی نظم و انضباط پزشک از نظر بیماران
  • بررسی تجربه متخصص پوست در زمینه بیماری و انتخاب پزشکان متخصص و فوق تخصص

بیمارانی که از مشکلات پوستی، بیماری‌های مو و ناخن و سوختگی رنج می‌برند برای درمان به دکتر پوست، مو مراجعه می‌کنند. همچنین بیماران به جز اقدامات درمانی، برای عمل‌های زیبایی مرتبط با پوست به دکتر زیبایی خوب مراجعه می‌کنند.

 

پزشک باید بتواند به درستی به بیمار مشاوره داده تا رفت و آمدهای بیمار را به مطب کاهش دهد. تأثیر زیادی در روند بهبود بیماری در کمترین میزان سختی برای بیمار دارد، در نتیجه در انتخاب متخصص پوست برای درمان اگزما دغدغه ‌های خاصی داشته باشید تا از نتیجه نهایی کار رضایت به دست آورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *