دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علائم بروز گال در کودکان و روش های پیشگیری از گسترش این بیماری

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با بیماری گال در کودکان آشنا می کنیم تا بتوانید سریع تر آن را شناسایی و درمان کنید تا طول درمان کاهش یابد. برای اطلاع بیشتر از این بیماری تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

گال در کودکان یکی از بیماری هایی می باشد که با تحریکات پوستی ایجاد می شود و بیش تر به دلیل تحریک شدن پوست و یا مایت های انگلی کوچک می باشد که در زیر پوست به زندگی خود ادامه می دهند. در واقع راش و ناصافی که روی پوست کودک خود مشاهده می کنید همان واکنش های آلرژیکی بدن می باشد که به تخم ها و مدفوع انگل ها نشان داده است. اگر فرزند شما به این بیماری دچار باشد به احتمال بسیار زیاد خودش را خیلی بیش از حد می خاراند. در ادامه شما را با این بیماری آشنا خواهیم کرد.

بیماری انگلی گال

بیماری گال در کودکان

انگل هایی هستند که می توانند در زیر پوست به زندگی خود ادامه دهند و در همان محل نیز تخم ریزی و مدفوع می کنند. این انگل ها منجر به ایجاد بیمار گال می شوند و شیوع این بیماری بیش تر در کودکان می باشد.این بیماری می تواند واکنش های شدید آلرژیکی برای بدن ایجاد کند بنابراین کودک خود را بیش از حد می خاراند و شما می توانید با کمی توجه به او از این مشکل مطلع شوید.

کودک معمولا تا زمانی که با فردی که این بیماری را دارد تماس نداشته باشد نمی تواند به این بیماری دچار شود. این بیماری سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و هر فردی می تواند به آن مبتلا شود و اگر فردی در نزدیکی شما به این مشکل دچار باشد احتمال این که شما نیز دچار آن شوید بسیار زیاد است زیرا انگل های این بیماری به سرعت از بدنی به بدنی دیگر منتقل می شوند و خود را با محیط جدید وفق می دهند.

سن خاصی برای این بیماری وجود ندارد با این حال بیش تر کودکانی که به دبستان و یا مهد کودک می وند به این بیماری دچار می شوند بنابراین می توان گفت این بیماری بیش تر در این افراد دیده می شود. این بیماری اگر تا حدودی حاد شود نام دیگری می گیرد و به نام گال دلمه و یا گال نروژی شناخته می شود.

بیماری گال چیست؟

  •  آرون گروپس

نشانه های وجود گال در بدن

گال یکی از بیماری های انگلی می باشد که سرایت پذیری بیش تری نسبت به سایر بیماری ها دارد و در کسری از ثانیه می تواند وارد بدن دیگری شده و او را نیز بیمار کند. نشانه هایی که به شما می گوید این بیماری را دارید یا نه عبارت اند از :

  • راش های شدید پوستی
  • خارش پوست در کودکان
  • جوش های قرمز و پراکنده
  • بروز نشانه ها روی سر و گردن و شانه ها
  • بیش تر بزرگسالان ممکن است راش های پوستی را روی اندام تناسلی و شکم مشاهده کنند که این مورد در کودکان بسیار نادر می باشد.
  • جوش های چرکی در کودکان
  • خطوط منحنی و نازک در محل لانه گزینی هیره ها
  • خارش های شدید در شب
  • عفونت های باکتریایی شدید

زمان مبتلا شدن

اگر برای اولین بار است که کودک شما به این بیماری دچار می شود بین ۱ تا ۶ هفته زمان نیاز است تا اولین نشانه ها در بدن او ظاهر شود با این حال اگر قبلا به گال مبتلا شده باشد زمان واکنش بدن او کوتاه تر خواهد بود و شما نشانه ها را بین ۱ الی ۳ روز بعد از مبتلا شدن مشاهده خواهید کرد.

نشانه های بیماری گال

مراجعه به پزشک

زمان مراجعه به پزشک با نشانه های خاصی همراه می باشد. در نظر داشته باشید زمانی که شما یک سری از نشانه ها را در کودک خود مشاهده کردید بهتر است سریعا او را به پزشک برسانید تا بتوانید از بروز بسیاری از مشکلات بعدی پیشگیری کنید و جان کودک شما به خطر نیفتد. در واقع هر راش پوستی ناشناخته ای که روی بدن کودک بود باید او را به نزد پزشک ببریزد تا درمان را سریع تر شروع کنید.

یادتان باشد که هر چه سریعتر درمان شروع شود بهبودی کودکان مبتلا به گال سریع تر خواهد شد. پزشک معمولا یک آزمایش برای کودک شما می نویسد که معمولا بدون درد می باشد و تنها با خراشیدن بخشی از پوست و نمونه برداری انجام می شود. یکی دیگر از تجویز های پزشک این است که به نزد یک متخصص پوست بروید تا بتوانید سریع تر این مشکل را پیگیری کنید و تشخیص دقیق تری در مورد مشکل کودک شما داده شود.

جالب است بدانید همان اندازه که ممکن است گال تشخیص داده شود ممکن است تخم هایش نادیده باقی بمانند و تشخیص دقیقی داده نشود زیرا یک فرد آلوده به گال شاید تنها ۱۰ عدد از این تخم ها را در بدن خود داشته باشد.

درمان گال گودکان با ساده ترین روش ها

درمان گال

درمان کردن این بیماری به سادگی امکان پذیر می باشد و پزشک معمولا پمادهایی را برای کودک تجویز می کند و شما با استفاده مداوم و دقیق از این کرم ها می توانید به سادگی این بیماری را درمان کنید. یادتان باشد که این بیماری بسیار حساس می باشد و باید داروهای تجویزی را به موقع مورد استفاده قرار دهید تا بتوانید جلوی تکثیر شدن این بیماری را بگیرید. بیشترین داروهایی که ممکن است برای درمان گال مورد استفاده قرار بگیرد عبارت است از :

  • پماد پرمترین
  • داروی بنزیل بنزوات
  • سولفور در پترولاتوم
  • کروتامیتون
  • لیندن
  • مالاتیون

نکته : مناسب ترین و بهترین و بی خطرترین پمادی که در درمان بیماری گال می توانید برای کودکان از آن استفاده کنید پماد پرمترین می باشد.

نحوه استفاده از پماد

  • برای این که این پمادها را به بدن کودک خود بزنید نیاز است تا با دقت بسیار زیادی این کار را انجام دهید و سعی کنید روی هر نقطه ای از بدن کودکتان که دچار این بیماری شده است از پماد های تجویز شده بزنید. بهتر است کمی اطراف محل های آلوده را نیز پماد بزنید زیرا ممکن است آن محل ها نیز آلوده باشند.
  • اگر نشانه هایی از گال روی صورت و جمجمه فرزندتان مشاهده می شود بهتر است پماد را در امتداد  خط رویش مو و پوست سر و گیجگاه او نیز بزنید. بهتر است به دستورالعمل کرم ها نیز دقت کنید و زمانی که نیاز است تا پمادها بر روی بدن کودک بماند را بدانید زیرا برخی از آن ها به زمان کمی نیاز دارند و برخی دیگر زمان بسیار زیادی برای بهبودی می طلبند.
  • اگر کرم ها را به دست کودک می زنید بهتر است صبح ها بلافاصله بعد از این که بیدار می شود دست هایش را بشویید زیرا امکان این که دست های خود را به دهانش ببرد بسیار زیاد می باشد و با خوردن پماد می تواند مشکلات دیگری پیدا کند.

گال در کودکان

  • برطرف شدن راش های پوستی ممکن است بین ۲ تا ۶ هفته طول بکشد با این حال اگر راش ها گسترش پیدا کنند باید به پزشک اطلاع بدهید زیرا ممکن است انگل ها در حال گسترش باشند. برخی از پزشک ها سریعا داروی دیگری برایتان تجویز می کنند و برخی دیگر تاکید دارند که همان دارو را بار دیگر تکرار کنید.
  • مشکلات پوستی که با گال در کودکان ایجاد می شود ممکن است تا یک ماه بعد از بهبودی نیز ادامه داشته باشد زیرا از بین رفتن عوامل تحریک کننده پوست ممکن است تا مدت ها ادامه یابد. برای از بین رفتن مشکلات پوستی می توانید از کرم های سرد مانند کالامین کمک کنید تا بتوانید خارش ها و تحریکات را به حداقل برسانید.

پیشگیری از گسترش گال

از ساده ترین راه های درمانی می توان به روش های پیشگیری اشاره کرد. در نظر داشته باشید که این بیماری بسیار مسری می باشد و می تواند سایر افراد خانواده را نیز به خود درگیر کند با این حال باز هم بهتر است احتیاط را رعایت کنید و سعی کنید یک سری از اقدامات را برای پیشگیری از مبتلا شدن سایر افراد خانواده در نظر بگیرید.

پیشگیری از گسترش گال

پرهیز از تماس

یادتان باشد که اگر کودکی در خانه مبتلا به گال شده باشد باید سعی کند با دیگر اشخاص تماس نداشته باشد زیرا این بیماری سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و با یک برخورد کوتاه نیز می تواند منتقل شود.

درمان کامل

برای این که دیگر فرزند شما به این بیماری مبتلا نشود و دیگران را مریض نکند قبل از این که او را دوباره به مدرسه بازگردانید کاملا درمانش کرده باشید در غیر این صورت ممکن است چرخه انتقال این بیماری اصلا قطع نشود و مشکلات بسیار زیادی برای فرزند شما و دیگر کودکانی که در مدرسه وجود دارند ایجاد شود.

رعایت بهداشت

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای پیشگیری از بیماری گال در کودکان کمک کند این است که بهداشت فردی را رعایت کرده و سعی کنید با فردی که مبتلا به این بیماری هست فاصله درستی را رعایت کنید.کودکان معمولا بعد از یک دوره درمان می توانند به مدرسه بازگردند و بهتر است تمامی افراد داخل خانه نیز تحت درمان باشند زیرا این ویروس مسری است و ممکن است با کوچک ترین تماسی به همه منتقل شده باشد و دوره کمونی که دارد می تواند این احتمال را بسیار افزایش دهد.

روش های پیشگیری از گال

شستن لباس ها

اگر فکر می کنید که ممکن است این بیماری از طریق لباس ها و ملحفه ها منتقل شود می توانید لباس ها و ملحفه هایی که برای افراد آلوده استفاده شده است را بشویید و بهتر است این کار را با آب داغ و بالای ۶۰ درجه سانتی گراد انجام دهید. این کار باعث می شود تا تمامی آلودگی ها و انگل ها از روی لباس ها بروند و دیگر نیازی به نگرانی در این رابطه نخواهید داشت.

شستن و تمیز کردن وسایل

بسیاری از اسباب بازی ها قابل شستشو می باشد و شما می توانید آن ها را با دمای بسیار زیادی بشویید اما برخی از آن ها را نمی شود شست برای همین می توانید آن ها را درون پلاستیک قرار داده و برای چند روز تا چند هفته در گوشه ای از خانه قرار دهید تا کودک به آن ها دسترسی نداشته باشد زیرا این انگل ها در صورتی که میزبانی نداشته باشند از بین می روند. برای از بین بردن گال در کودکان بهتر است این کار را انجام دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *