دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حذف برنامه های پیش فرض اندروید و غیر فعال کردن آن ها برای همیشه

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

در حال حاضر اندروید؛ مشهورترین سیستم عامل جهان است که با انبوهی از اپلیکیشن های پیش فرض اضافی و ناخواسته در اختیار کاربران قرار می گیرد. در صورتی که به دنبال راهی برای حذف و رهایی از برنامه های پیش فرض اندروید هستید با این مطلب همراه ما باشید.

از آنجا که سیستم عامل اندروید با انبوهی از برنامه های پیش فرض و اضافی ارائه می شود به طوری که برخی از آن ها هرگز مورد استفاده قرار نمی گیرند. در این مطلب به شما روش حذف برنامه های پیش فرض اندروید را خواهیم گفت.

روش حذف برنامه های پیش فرض اندروید

در حال حاضر گوشی های اندرویدی با اپلیکیشن های پیش فرض ناخواسته و اضافی بی شماری به دست خریداران می رسد که اکثر آن ها هیچ وقت مورد استفاده قرار نمی گیرند. ولی آیا راهی برای حذف برنامه های پیش فرض اندروید وجود دارد؟ این روزها میلیون ها کاربر در حال استفاده از سیستم عامل اندروید می باشند.

هم اکنون مشهورترین سیستم عامل جهان، اندروید می باشد و دلیل این شهرت ارائه گزینه های سفارشی متعددی به کاربران می باشد. کاربران این امکان را دارند که هر یک از بخش های اندروید را با توجه به نیاز خود تغییر دهند. علیرغم این امکان ولی تنوع برنامه های پیش فرض اندروید هم بالاست.

گاهی مواقع چندین برنامه را برای هدفی یکسان دانلود و نصب می کنید به طور مثال چند مرورگر وب را در اندروید به کار می گیرید. داشتن چند برنامه مختلف برای یک هدف کار بدی نیست ولی وقتی با گوشی مشغول انجام کار می شوید، حضور این همه برنامه  شما را سردرگم کرده و کار را پیچیده می کند.

البته اندروید به کاربران این اجازه را می دهد که مرورگر، سرویس پیامک، ایمیل و … پیش فرض خود را انتخاب کند. برنامه های پیش فرض روی اندروید کاربر را قادر می سازند تا انتخاب کند برای یک هدف مشخص از کدام یک استفاده کند. انتخاب و تعیین اپلیکیشن پیش فرض کاربر را از انتخاب برنامه مشخصی در هر بار استفاده برای یک هدف مصون می نماید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

به طور معمول برنامه های پیش فرض اندروید ، کاربرد زیادی ندارند و فقط میزان زیادی از منابع سخت افزاری را اشغال می کنند. به این ترتیب حذف این برنامه ها موجب بهبود عملکرد گوشی هوشمند و آزادسازی میزان زیادی از حافظه ذخیره سازی می گردد. به اصطلاح به این برنامه های بی استفاده که برخی از آن ها امکان حذف ندارند، نفخ ابزار می گویند. البته این امکان وجود دارد که آن ها را غیرفعال یا از لیست برنامه های موجود مخفی نمود. در ادامه بیشتر با نفخ ابزار و روش حذف برنامه های پیش فرض اندروید آشنا خواهید شد.

منظور از نفخ ابزار چیست؟

نفخ ابزارها معمولا اپلیکیشن هایی با اهداف تجاری می باشند که سوای مفید یا بلااستفاده بودن آن ها، توسط شرکت سازنده گوشی به صورت پیش فرض روی دستگاه نصب می شوند. این برنامه ها مانند دیگر ابزارهای اندروید میزانی از حافظه و منابع دستگاه را اشغال می کنند. از این رو بعضی مواقع به پاک کردن و حذف این برنامه ها نیاز پیدا می کنیم تا حافظه دستگاه خالی شود.

قبلا کاربران به این دلیل که با روش های غیرفعال سازی در اندروید آشنا نبودند، ترجیح می دادند با برنامه های پیش فرض گوشی کاری نداشته باشند ولی باید دقت کرد که این برنامه ها می توانند سرعت عملکرد گوشی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و آن را با هنگ و تاخیر روبرو کنند. از این رو بهتر است برنامه های پیش فرض بلا استفاده را حذف و یا حداقل غیرفعال کرد.

حال ممکن است این سوال پیش آید که بین حذف یا غیرفعال سازی نفخ ابزارها بهتر است کدام یک را انجام داد. هنگامی که از نفخ افزار حرف زده می شود همواره دو گزینه پیش رو خواهد بود. حذف یا غیرفعال سازی. هر دو کار مزایا و معایب خاص خود را دارد ولی تفاوت آن ها در این است که حذف یک نفخ افزار همواره جامع تر از غیرفعال سازی آن می باشد و همه زیر برنامه ها و فایل های مخفی آن نیز به صورت کامل حذف می شود.

این بهترین روش برای اطمینان پیدا کردن از این که نفخ ابزار دیگر مشکلی ایجاد نمی کند، خواهد بود ولی در عین حال ریسک بالایی داشته و امکان دارد برخی از زیر برنامه های آن برای عملکرد سایر برنامه های سیستمی مهم باشد. از سویی غیر فعال کردن یک نفخ ابزار این ریسک را نخواهد داشت.

در این روش مقدار رم اشغال شده توسط برنامه آزاد شده ولی از سویی به صورت کامل حذف نمی شود و در حالت غیر فعال بین برنامه ها باقی می ماند. انتخاب هر یک از این روش ها بسته به ویژگی های برنامه و نوع گوشی هوشمند متفاوت است. در ادامه به این دو روش نگاه کاملتری خواهیم داشت.

غیر فعال سازی برنامه های پیش فرض

اکثر برنامه های اندروید حتی هنگامی که از آن استفاده نداشته باشید نیز مقداری از حافظه دستگاه را اشغال می کنند. خوشبختانه بعد از انتشار نسخه ۴.۰ اندروید ، گزینه ای برای غیرفعال سازی این برنامه ها در سیستم عامل گنجانده شد. برای غیرفعال سازی نفخ ابزار به بخش تنظیمات گوشی رفته و روی گزینه برنامه ها کلیک کنید.

در ادامه سه پنجره مشاهده خواهید کرد که شامل همه برنامه ها، برنامه های غیرفعال و برنامه های فعال می باشد. با لمس هر برنامه از لیست نمایش داده شده خواهید دید که برخی از آن ها دارای گزینه حذف یا Unistall می باشند. این گزینه خاص برنامه هایی است که شما دانلود و نصب نموده اید و اکنون به دلیل عدم استفاده می توانید بی هیچ مشکلی آن ها را حذف نصب کنید.

در برخی دیگر از برنامه ها گزینه غیرفعال سازی یا حذف وجود ندارد ؛، این برنامه ها جزو دسته ضروری و مرتبط با سیستم عامل می باشند و اندروید برای کارکرد خود به آن ها احتیاج دارد. برنامه هایی که در این دو دسته جای نگیرند را می توان غیرفعال کرد. مگر این که در گروه پارتیشن های محافظت شده اندروید جای داشته باشند.

مطابق شکل زیر بعضی برنامه ها مانند talkback علاوه بر غیر فعال سازی دارای گزینه ای هم برای حذف بروزرسانی ها می باشد. این گزینه سبب تنظیم مجدد برنامه می شود و آن را به حالت تنظیمات کارخانه بازگردانده و با این روش می توان برنامه را کمی سبکتر کرد.

چنانچه از برنامه های غیر رسمی ایمیل بهره می گیرد می توانید برنامه پیش فرض ایمیل را از گوشی خود پاک نمایید. هنگامی که یک برنامه را غیر فعال می نمایید، سیستم عامل اندروید هشدار داده که ممکن است بعضی از برنامه ها از این به بعد به درستی عمل نکنند. این اخطار به برنامه هایی است که برای اجرا به نفخ ابزار مدنظر نیاز دارند. اگر برنامه ای با مشکل روبرو شد می توان با برگشت به تنظیمات و بخش برنامه ها؛ آن را به حالت فعال بازگرداند.

همه برنامه های غیر فعال در این لیست برنامه ها نمایش داده می شوند حتی اگر نتوان آن ها را در صفحه اصلی گوشی هوشند پیدا کرد. هر چند ممکن است این قسمت در دستگاه های مختلف اندکی فرق داشته باشد ولی در عملکرد مشابه هم هستند.

حذف برنامه های پیش فرض اندروید

۱. برای حذف برنامه های پیش فرض اندروید به بخش تنظیمات گوشی خود بروید و بعد گزینه برنامه ها یا app را انتخاب کنید.

۲. سپس نیاز دارید تا برنامه های پیش فرض یا default apps را انتخاب نمایید. این بخش کمک می کند تا برنامه های پیش فرض موجود در اندروید را چک کرده و گزینه ای را که قصد حذف دارید بیابید. دقت داشته باشید که در برخی گوشی های چینی به ویژه شیائومی در این مرحله باید به بخش مدیریت برنامه ها (manage application) وارد شوید و بعد روی علامت سه نقطه بالا سمت راست کلیک کرده و نهایتا default apps را انتخاب کنید.

۳. برای تغییر برنامه های پیش فرض روی گزینه option و سپس default apps کلیک کنید.

۴. جهت حذف برنامه های پیش فرض اندروید مسیر تنظیمات> برنامه ها> مشاهده همه برنامه ها را اجرا کنید. از این بخش برنامه ای را که قصد حذف آن را دارید، انتخاب نمایید. و در نهایت روی گزینه clear default کلیک کرده تا برنامه مورد نظر حذف شود.

در ادامه به نحوه حذف نصب برنامه های پیش فرض اندروید در گوشی های سامسونگ اشاره می شود. قابل ذکر است رابط کاربری گوشی های سامسونگ از جنبه های مختلفی با ظاهر پیش فرض سیستم عامل اندروید فرق دارد. از این رو مراحل غیر فعال سازی و حذف آن هم با تغییراتی همراه شده است.

۱. برای شروع از طریق صفحه اصلی ، منوی کشویی برنامه را باز کرده و بعد برنامه مدنظر خود را لمس نموده و چند ثانیه ای نگه دارید.

۲. منوی کوچکی گشوده می شود که توسط آن می توانید برنامه مدنظر را غیرفعال (disable) یا در صورت امکان حذف نصب (unistall) کنید.

برنامه هایی که به این شیوه حذف می شوند از این به بعد در پس زمینه گوشی اجرا نمی شوند و هیچ بروزرسانی را دریافت نخواهند کرد. در نتیجه دسترسی غیر ضروری آن ها به منابع گوشی هوشمند متوقف می گردد.

همانطور که پیشتر هم اشاره شد سیستم عامل ممکن است اجازه حذف کامل برخی برنامه ها را ندهد و فقط گزینه غیرفعال سازی پیش روی باشد. ولی اگر واقعا به حذف دائمی یک برنامه نیاز دارید، ترفندی برای این کار وجود دارد. چنانچه از باطل شدن ضمانت نامه گوشی هوشمند خود نگران نیستید و مایلید از شر برنامه های پیش فرض مزاحم اندروید رها شوید.

اول باید دستگاه را روت نموده و بعد به اندروید دسترسی کامل پیدا کرده و در این وضعیت امکان حذف کامل برنامه ها وجود خواهد داشت. به هر روی دقت کنید که حذف کامل برنامه های پیش فرض ممکن است تاثیر منفی بر عملکرد گوشی بگذارد.

قابل ذکر است اندروید شبکه ای متشکل از هزاران بخش و برنامه های متنوع می باشد. در صورتی که بخواهید ابزار جایگزینی را دانلود و نصب کنید حضور برخی از این برنامه های پیش فرض کاملا غیر ضروری خواهد بود. به این ترتیب پس از مدتی به دلیل حجم زیاد برنامه های بی استفاده، سرعت گوشی کند می شود.

از این رو برای افزایش فضای گوشی می توان برخی از برنامه های پیش فرض مانند دانلودها، ایمیل، گالری،دوربین و … را در صورت نصب یک برنامه جایگزین؛ بدون هیچ مشکلی غیر فعال کرد. پس از غیر فعال شدن برنامه، آیکون آن از لیست کشویی برنامه ها ناپدید می شود. دریافت بروزرسانی های آن متوقف شده و به هیچ وجه در پس زمینه اندروید اجرا نخواهد شد.

در ضمن عملکرد هر برنامه دیگری که به این نفخ ابزار وابسته باشد هم متوقف می شود. به طور مثال اگر سرویس های مربوط به گوگل پلی غیرفعال شود ، اکثر برنامه های سیستمی هم دچار مشکل می شوند و سایر برنامه ها نیز ممکن است با عملکرد غیر عادی روبرو شوند. از این رو بهتر است فهرستی از برنامه های قابل اعتماد را در گوشی داشته باشید تا در صورت غیر فعال سازی، به سیستم عامل اندروید آسیبی وارد نشود.

آیا حذف هم زمان چند برنامه پیش فرض وجود دارد؟

برای یافتن این پاسخ از آنجا که همه ما ترجیح می دهیم همه برنامه های پیش فرض را روی گوشی داشته باشیم و از سویی حذف برنامه ها از طریق پلی استور زمان بر می باشد. از این رو بهتر است با یک روش ساده تر همه برنامه های مدنظر را به صورت همزمان از گوشی حذف و پاک سازی کرد.

برای این کار ابزار محبوب es file explorer پیشنهاد می شود. اگر این برنامه را نصب ندارید با یک سرچ کوتاه در گوگل آن را دانلود و نصب نمایید. سپس برنامه را اجرا کنید. اگر برای نخستین بار است که برنامه اجرا می شود دستور العمل کوتاهی نمایش داده خواهد شد . بعد از عبور از این توضیحات، به صفحه اصلی برنامه هدایت می شوید.

در ادامه آیکون تنظیمات در سمت چپ و بالای برنامه را لمس کرده تا فهرست برنامه ها نمایش داده شود. در زیر شاخه کتابخانه گزینه برنامه یا app را انتخاب نمایید.

برنامه es file explorer به صورت خودکار فهرستی از همه برنامه های نصب شده روی دستگاه را نشان خواهد داد. با لمس و نگه داشتن هر برنامه، آیکونی به شکل سطل آشغال در بالای نمایشگر ظاهر می شود. با استفاده از آن برنامه مدنظر خود را حذف کنید.

جهت حذف چند برنامه به صورت همزمان، می توان از کادر تایید برای انتخاب برنامه ها استفاده کرد. پس از انتخاب برنامه های مدنظر ، آیکون سطل آشغال را انتخاب نموده تا همه برنامه ها به صورت خودکار از گوشی حذف شوند. البته برای افزایش امنیت باید به تعداد هر برنامه روی گزینه ok کلیک نمایید.

با توجه به این که هیچ تنظیماتی جهت لغو پاک سازی برنامه ها در اندروید گنجانده نشده است، این گزینه برای جلوگیری از حذف تصادفی برنامه ها شکل گرفته است.

در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه حذف تبلیغات گوشی شیائومی ، حذف اکانت پینترست و نحوه پنهان کردن برنامه در اندروید روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *